PDA

View Full Version : Wel beeld, maar geen antenne signaal...

Hans Landman
27-07-2008, 20:22
Hallo mensen! Ik ben nieuw in satteliet land en ben tegen een vreemd probleem aangelopen:

Ik heb een caravan overgenomen waarin een satteliet ontvanger zit. De kaart van CanalDigital is netjes overgenomen en geactiveerd. Als ik de kanalen herinstalleer blijkt de decoder geen CanalDigital kanalen te vinden, maar wel zo'n 1800 :[ ander zenders van over de hele wereld. Als ik dan ga kijken naar mijn antenne instellingen, dan zie ik dat hij aangeeft dat het signaal ontvangst 0 % is.... Toch is het beeld van de wel geinstalleerde kanalen kraak helder! Ik krijg alleen niet de kanalen die bij het pakket horen (o.a. de nederlandse zenders).

Is dit nou domheid van mij, een technisch probleem met de hardware of een probleem met CanalDigital? Wie heeft er een verklaring voor dit vreemde verhaal?

Alvast bedankt voor het meedenken!!

Groeten;

Hans.

Black Tiger
27-07-2008, 20:30
Hoi Hans en welkom op Satellite Fun.

Zo'n 1800 andere zenders? Dan bestaat er een heel grote kans dat je schotel op de Hotbird is afgesteld in plaats van op de Astra op 19,2 oost. Op de Astra kom je dacht ik niet eens aan 1800 kanalen, alhoewel ik ook dat niet meer zeker weet.

Maar 0% ontvangst en zenders die er wel zijn maar er niet thuis horen, lijken me toch wel op bovengenoemd euvel te duiden.

Domheid? Nee, want je hebt al beeld en dat is voor elke beginner al heel knap aangezien het afstellen van het digitale signaal toch heel nauw luistert. En dan heb ik het over millimeterwerk.

Probeer de schotel eens iets naar links te draaien, goede kans dat je dan wel de Canal Digitaal kanalen krijgt. Wel voorzichtig. Hotbird zit op 13 oost en Astra op 19.2 oost, dat is zo'n 6 graden verschil, maar in centimeters die je schotel moet verschuiven misschien slechts een kleine 5 centimeter, dus voorzichtig naar links totdat je weer goed signaal hebt.