wifi en router

M

Matrix

Bij mij is internetten via wifi mogelijk, benodigdheden: Wifi-antenne, Linksys Wet11 kastje, en computer met netwerkkaart. Deze zaken kunnen we niet huren, maar moet je kopen.

Nu wordt het wet11 kastje met een netwerk (utp) kabel direct aangesloten op de pc. Het kastje wordt dan geconfigureerd door de instalateur. Het direct aansluiten van een switch om meerderee pc's op internet aan te sluiten aan dat kastje kan niet volgens hen, wel kan je op de pc die wel wordt aangesloten router-software draaien (winroute), met een 2e netwerkkaart en een switch daaraan is een netwerk wel mogelijk.

Alleen wil ik liever geen pc constant aan hebben, daarom mijn volgende vragen:

1. Ik denk dat het mac-adres van de netwerkkaart in de pc opgezocht wordt door de instalateur en in het wet11 kastje gezet, zodat in principe alleen 1 pc werkt. Kan dit kloppen?

2. Zijn er ook routers hiervoor beschikbaar, met een instelbaar mac-adres? Dan geef ik nl. mijn mac adres van mijn pc aan de router, ik zet in de pc een andere netwerkkaart (dus ander mac adres) en volgens mij kan ik dan aan de router meerdere pc's aansluiten.

Matrix

 
Mijn MODEM heeft een MAC-spoofing optie.

En die doet dus precies wat jij vraagt.

Die kun je een MAC adres doorgeven wat ie dan zal behandelen als zijn eigen MAC adres wanneer daarop gecontroleerd word door de provider.

Alleen dat is dus een modem met router en switch ineen, dus daar heb je niet veel aan.

Maar kijk dus of je een router kunt vinden die aan MAC spoofing doet.

 
Kiek us an, dat is het dus. Dan ga ik me inschrijven voor wifi en rustig opzoek naar een router met mac spoofing en switch (nou ja, eerst een proberen te lenen, dan weet ik zeker of het werkt).

Het duurt alleen nog een tijdje voordat wifi werkt, de provider heeft eerst nog een gesprek met beheerders van hoge gebouwen, dan krijg je de wifi apparatuur, dat moet je installeren en moet een paar dagen getest worden.

Matrix

 
heb hier ook zoiets lopen maar dan van linksys een wireless accespoint router met een 4 port switch de befw11s4 .

En dat werkt verder perfect als dat ding maar onderspanning staat kan iedereen zijn gang gaan hier .

werkt echt goed (vind ik ) :)

 
Draai hier een Belkin wireless router, en die kent ook de MAC-spoof optie. Je hangt alleen de PC die die moet spoofen eraan en klikt op 'clone MAC' en vanaf dat moment heeft de WAN (internet)kant van de router hetzelfde MAC als je PC... denkt de provider ;)

/me

 
Aha, zo leer je in een korte tijd heel veel over networking.... Dat wordt dus een router met mac-spoofing.

Nu heb ik nog 3 vraagjes:

1. Als ik mac-spoofing toe ga passen, heeft een pc in mijn netwerk het zelfde mac-adres als de router. Dat maakt verder niets uit?? Of krijg ik dan conflicten (ik denk zelf van niet, want elke computer krijgt van mij een apart ip-adres) (of ik gebruik het proggie Smac om het mac-adres van de pc te 'vervalsen'.

2. Ik heb ooit eens gehoord dat werken met een router, als je er 2 pc's op aansluit, de beschikbare bandbreedte (bv 512kb) precies verdeeld over de 2 pc's (dus 256 per stuk). Met een switch ipv, router zou hij de data niet verdelen, dus hebben beide pc's de volle bandbreedte (nou ja, niet tegelijk de volledige bandbreedte downloaden).

Als ik nou een router met 4- of 8-switch koop van bv. Linksys, zou deze de bandbreedte dan precies verdelen? of niet?

3. Indien mijn wifi-netwerkaanbieder de wet-11 configureerd op "Ad-Hoc" mode, is een router dan nog wel mogelijk? Ik denk zelf dat een router zowiezo werkt, want volgens de wifi-aanbieder kan ik wel 2 netwerkkaarten in de pc plaatsen met bv. winroute, op de ene komt de Wifi aansluiting en op de andere kan ik een switch aansluiten.

Matrix

 
1. Die zal een andere moeten oplossen

2.Het zit ietjes anders in elkaar..

Bij een hub gaat de data die je van pc1 verstuurd naar pc2 ook naar pc3,pc4 enz.

Bij een switch kan je rechtstreeks van pc1 naar pc2 sturen zonder pc3 lastig te vallen...

Wat dus maakt dat bij veel netwerk verkeer de data veel efficienter(dus sneller) wordt doorgestuurd

Je kan het nog best met een telefooncentrale vergelijken .... als je gewoon 4 telefoons aansluit op je aansluitdoos rinkelen die alle 4... zet je er een telefooncentrale tussen kan je kiezen waar en naar wie je belt....

Het is dus niet zo dat de router of switch je internetbandbreedte in 2(of3) gelijke delen gaat splitsen... trouwens je netwerk is vele malen sneller dan je internetverbinding, je gaat het verschil enkel voelen als 3 of meer pc's tegelijk een hoop data naar elkaar gaan doorspelen....

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan