OScam (en Cube Revo)

M

MAS3

Gezien wat vragen die ik recent voorbij zag komen, en het feit dat ik al lang van plan was eens met OSCam aan de slag te gaan met mijn Cube Revo, ben ik hier gisteren aan begonnen.

Je moet dan natuurlijk eerst gaan uitzoeken wat je allemaal nodig hebt.

Aangezien ik in mijn Cube Revo (bouwgelijk aan de IPBox 9000) de BMT firmware had, was daarin al een script aanwezig waarmee een aantal cams gestart kunnen worden.

Ook bleek dat alles wat je nodig hebt om OSCam te gebruiken met een poolse kaart, al aanwezig te zijn.

Dat komt omdat deze firmware "Poolse roots" heeft, dat geldt voor meer firmwares voor de Cube Revo.

Daarmee is er dus niets specifieks voor CDS (Canal Digitaal Satelliet) ingesteld.

Maar er zijn wel instellingen voor SECA3 providers zoals CDS ook is, en das dan wel weer makkelijk.

Uiteraard haal je eerst alle bestanden die je wil gaan aanpassen, naar je pc (met FTP), zodat je altijd terug kunt naar hoe het was.

Ik heb her en der wat instellingen weten te vinden welke voor CDS (en TVV, TV Vlaanderen) gelden.

Die heb ik in de bestanden gezet, en geprobeerd daarmee het spul aan de gang te krijgen.

Ik had ook gevonden dat er een [highlight]webif[/highlight] (web InterFace) beschikbaar was voor OSCam, en die had ik in de instellingen ook aangezet.

Natuurlijk lukte dat niet.

Dus ben ik eens gaan rondneuzen in de box, middels FTP.

En ik kon nergens iets vinden dat wees op de aanwezigheid van OSCam, op de instellingen na.

Die instellingen staat hier in /var/keys .

Dat is afwijkend van andere boxen, maar de plaatsen die andere boxen gebruiken, zijn er eenvoudigweg niet.

Ik kon wel het script vinden waarin ik de verschillende cams kon starten, maar zo'n script is niet een tekstbestandje dat je gewoon kunt lezen.

Het heeft wel even wat zoeken gevergd, maar uiteindelijk kwam ik er achter dat deze firmware wel helemaal voorbereid geleverd word om te werken met die cams, maar dat die cams er niet bijzitten.

Dat niet meeleveren gebeurt vaker omdat de maker van de firmware niet aansprakelijk wil worden gesteld voor illegaal gebruik van die firmware.

Gelukkig vond ik wel meteen waar ik de betreffende bestanden kon vinden, en waar ik die dan moest neerzetten.

Het gaat om de cams zelf, en ik vond een pakketje waarin mbox, mgcamd, newcs en oscam zaten.

Die moeten allemaal in /var/bin .

Daarna moeten de attributen naar 755 gezet worden (chmod 755).

Na deze handelingen verricht te hebben, en het scriptje om oscam te starten, was er ineens een log file beschikbaar in /tmp .

Dat betekende dus dat er leven in zat !

Ik had alleen niet gelijk beeld, er moest nog wel het een en ander aangepast worden.

In de logfile waren foutmeldingen te vinden dat bepaalde bestanden niet gevonden werden.

Maar dat is snel opgelost, want die bestanden heb ik eenvoudigweg gemaakt met de FTP client, en wel in /var/keys , waar de andere bestanden ook stonden.

Deze door mij gemaakte bestanden heb ik met 1 regel gevuld, en die regel begon met een #.

Dat betekent dat er niets mee gedaan moet worden, en dat het een commentaar regel is.

Daarmee was het bestand niet leeg en dus bruikbaar.

Deze bestanden waren oscam.ird (een hulpbestand voor Irdeto kaarten) en oscam.tiers (ik wist nog niet waar die voor diende, maar inmiddels wel, zie posting nummer :cool:.

De foutmeldingen waren nu niet meer aanwezig in de logs.

Hierna heb ik geprobeerd of de webif ook wilde werken.

Daarvoor had ik eerder al aan de voorwaarden voldaan door dit aan te zetten en instellingen hiervoor voor te bereiden.

In het volgende deel staat wat ik daarvoor heb ingesteld, en deze instellingen vind je in /var/keys/oscam.conf (het configuratiebestand dus).

 
Laatst bewerkt:
Code:
[webif]
httpport                      = 12345
httpuser                      = username
httppwd                       = password
httprefresh                   = 5
httpallowed                   = 127.0.0.1,192.168.1.0-192.168.1.255
httphideidleclients           = 0
httpreadonly                  = 0
httpsavefullcfg               = 0
Bij httpport stel je dus in welke poort je wil gebruiken.

De poorten die beschikbaar zijn, gaan van 1 tot 65535, maar de eerste 1024 poorten zijn gereserveerd (de meeste daarvan dan) en dus is het slim om een poort daarboven te kiezen.

12345 is niet de poort die ik werkelijk heb ingevuld, maar dient hier als voorbeeld.

Bij httpuser vul je een gebruikersnaam in, en bij httppwd een password.

Deze kun je niet leeg laten want dan zal het niet werken.

Je kunt nu met je webbrowser oscam in je box bereiken doordat je het IP van je box typt, direct gevolgd door een dubbele punt en het ingevoerde poortnummer.

Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

[noparse]

192.168.1.123:12345

[/noparse]

Verder geef je in httprefresh aan hoe snel de pagina ververst moet worden, in dit geval dus om de 5 seconden.

Dat gebeurt alleen bij pagina's waar het ook zin heeft om die te updaten.

Bij httpallowed word aangegeven wie er allemaal toegang hebben tot de webif.

Dat doe je door een IP op te geven, of een bereik op te geven.

127.0.0.1 staat altijd voor het apparaat zelf, dus dan zou je vanaf de box zelf de informatie kunnen opvragen.

En 168.1.0-192.168.1.255 betekent dat alle apparaten uit je eigen netwerk ook toegang hebben.

Natuurlijk moet je wel even controleren of je netwerk wel in de 192.168.1.x range zit, en dat dan aanpassen aan wat het wel is.

Httpidleclients laat de niet verbonden clients niet zien als er een 1 achter staat, en wel als er een 0 achter staat.

bij httpreadonly geldt hetzelfde, maar dan voor aanpassen van instellingen.

httpsavefullcfg betekent dat alles opgeslagen zou worden en niet alleen dat wat je dan veranderd hebt.

Ik heb dit zo uitgebreid besproken, omdat wanneer je dit goed hebt ingesteld en ook ermee kunt verbinden, je daarna het hele ding kunt instellen via de webif.

En das toch weer handiger dan een tekstbestand aan gaan zitten passen.

Bovendien hoef je dan ook niet de losse bestanden op te zoeken, want met webif hoef je alleen op het bij dat bestand behorende tabblad te klikken.

 
Wat heb je nu nodig om [highlight]CDS[/highlight] (Canal Digitaal Satelliet)te laten werken ?

Ik zal vertellen wat ik heb ingesteld, aan de hand van de webif.

Zelf heb ik de meeste instellingen wel gedaan door de bestanden te editen, maar dat komt omdat ik toen de kracht van de webif nog niet ontdekt had.

Je komt in het status scherm en daar kun je al veel uithalen wat er mis gaat.

Of je dat ook kunt oplossen is dan weer de vraag, maar het helpt wel.

Maar voor de instellingen ga je naar configuration.

Global.

Daar kom je dan weer in global, de algemene instellingen.

ALLE items die je kunt instellen in configuration, worden uitgelegd wanneer je op de naam van het betreffende item klikt.

Dat geeft wel aan hoe volwassen en gebruiksvriendelijk oscam en de webif is.

Hiervoor heb je wel een internet verbinding nodig, want die informatie komt van de site van de ontwikkelaars.

Eigenlijk is er in Global niets wat je moet veranderen om een CDS kaart aan de gang te krijgen.

Maar een logbestand is altijd handig om bij de hand te hebben.

Dus kun je bij Log file / max size een bestandsnaam en pad opgeven.

Het is gebruik om dit soort bestanden in /tmp/ te zetten dus dan is /tmp/oscam.log het meest voor de hand liggend, maar natuurlijk geheel aan jezelf.

Wanneer je alles gladjes hebt lopen, kun je de logfile weer uitzetten en zo tijd en ruimte vrijhouden voor andere processen.

En als er dan weer iets fout mocht gaan kun je het altijd weer aanzetten.

Vergeet niet telkens als je iets veranderd hebt, dit op te slaan met het knopje "save" rechtsonder.

Loadbalancer.

Loadbalancing is bedoeld voor als je meerdere kaarten met dezelfde rechten (en van hetzelfde systeem) hebt.

Dan worden de taken netjes over de kaarten verdeeld, en niet 1 kaart alles en de andere niets.

Zal zeer weinig voorkomen in een thuissituatie, maar is toch een leuke optie.

Bij camd3 t/m cccam hoeven we ook niets in te stellen om de spullen op de eigen box met de eigen kaart aan de gang te krijgen.

Aangezien ik nog niet zo ver ben dat ik andere boxen kan laten verbinden, kan ik daar op dit moment ook niet meer over zeggen.

Daar kom ik zeker nog op terug wanneer ik daar ook verder mee ben.

Anticascading.

Anticascading geeft je de mogelijkheid om te voorkomen dat je clients hun verbindingen doorsluizen naar andere clients.

Wanneer ze dat toch doen, kun je ze straffen door de toegang te weigeren of te vertragen.

Je kunt ook bijhouden hoe vaak zoiets voorkomt (middels een logbestand) zodat je weet wat er allemaal uitgevreten word.

Maar dat is typisch iets wat voor externe sharing van toepassing is en dus niet echt interessant, want daar doen we toch niet aan.

Bij monitor kun je een aantal zaken instellen om te zien wat er allemaal gebeurt met oscam.

1 daarvan is de webif, maar als je die al hebt, zal dat allemaal wel goed staan.

Wel kun je daar je voorkeur opgeven voor de taal waarin de online hulp word geboden.

Smaken op dit moment zijn Engels, Duits, Frans en Italiaans.

Serial.

Bij Serial kun je aangeven welke appraten je via een seriele poort hebt aangesloten.

Bijvoorbeeld een oude Humax ontvanger die ook als server zou kunnen dienen.

Niet van toepassing dus, maar het kan wel.

DVB-Api

DVB-Api heb je nodig als je met de box niet alleen de server wil zijn, maar ook zelf wil kijken (client dus).

Je moet dan dus een vinkje zetten bij Enabled.

Verder kun je een vinkje zetten bij [highlight]AU[/highlight] (Auto Update), dan reageert de kaart op de stuursignalen die door de provider gestuurd worden en door deze ontvanger ontvangen worden.

Zo houd je als het goed is je kaart aan de gang (ik weet niet of dat ook gebeurt want dan moet ik dat eerst meemaken en dat gaat nog een week duren).

Boxtype is ipbox-pmt, wanneer het een andere box zou zijn kun je dat hier ook opgeven.

Reken er dan wel op dat andere zaken ook niet zouden kunnen kloppen.

Voor PMT mode word aangeraden te kiezen voor 2-disbable camd. socket

Wat dit precies doet is mij niet geheel duidelijk.

 
Laatst bewerkt:
Vervolgens kun je in het bovenste menu naar READERS gaan.

Ik heb ervoor gekozen de onderste kaartlezer te gebruiken, en dan moet je hier invullen hoe om te gaan met deze lezer en kaart.

Het hoort niet uit te maken of je de onderste of de bovenste lezer gebruikt, maar je moet degene die je gebruikt wel goed instellen.

Instellen kun je doen door op het plaatje met de potlood (of pen) te klikken.

Natuurlijk moet de kaartlezer ingeschakeld zijn en dus moet er een vinkje bij enable staan.

Bij Device moet staan /dev/sci0 (die laatste is een nul), maar als het goed is staat dat er al.

Bij group kun je 1 tot 32 kiezen.

Hiermee kun je bij ingewikkelde installaties (dus als je veel kaarten aan je ontvanger gekoppeld hebt) sturen voor welke kaartgroep die instelleningen bedoeld zijn.

Je kunt zo ook een onderscheid maken tussen verschillende kaarten.

Met een vinkje bij Fallback geef je aan dat die lezer als backup geldt voor de andere lezer.

Die twee lezers moeten wel in dezelfde groep zitten.

Loadbalance weight geeft je de mogelijkheid om te sturen hoe gelijkmatig het werk over de verschillende kaarten word verdeeld, weer dezelfde groep maar ook dezelfde rechten bij dezelfde provider,

Caid geeft aan welk systeem er in gebruik is.

100 staat voor SECA.

Ident geeft de mogelijkheid het systeem en de provider aan te geven.

Door dat in te vullen weet de oscam of ie hier moet zoeken, of verder moet kijken (als dat kan natuurlijk).

Dan hoeft ie dus niet eerst een antwoord van deze provider en codeersysteem af te wachten.

Je vult hier de Caid aan, met er achter welke provider identity daarbij hoort.

Voor een Nederlandse SECA kaart ziet dat er als volgt uit:

0100:00006A

Op deze wijze zullen alle bewerkingen voor provider 00006A (= CDS) naar de kaart gestuurd worden.

Andere dus niet.

Maar je kunt ook alle identities die de kaart rijk is opgeven, en dan ziet het er zo uit:

0100:000000,00006A,00006B,00006C,00006D

De provider ID's worden dan dus door een komma gescheiden.

Met de eerste identity 000000 word mamagement aangesproken.

Die moet een maandelijkse update krijgen om de kaart aan het werk te houden.

Mocht het zo zijn dat er ook verschillende CAID's voor die kaart gelden (dat is mogelijk), dan kun je ook het geheel opgeven.

Je scheidt ze dan met een puntkomma:

0100:000000;0100:00006A enzovoorts.

Dit werkt net zo goed, maar de eerste methode is natuurlijk gemakkelijker en overzichtelijke om in te geven.

CHID is aan het Irdeto systeem gerelateerd en dus niet interessant als je een SECA kaart hebt.

SECA komt verreweg het meest voor en heb je zeker als je een HDTV abonnement hebt.

Aangezien ik ook kan experimenteren met Irdeto, zal ik daar wellicht later nog eens mee aan de slag gaan.

Bij services kun je opgeven welke van de ingestelde services voor deze kaart gelden.

Deze services komen zo meteen aan bod.

Zet je een vinkje bij de betreffende service (Canal Digitaal, of net hoe die verderop genoemd is), dan gaat ie daar mee aan de slag.

Heb je andere providers (want een andere kaart in het andere slot), dan zet je een vinkje bij die provider maar dan met een uitroepteken ervoor.

Een uitroepteken voor een waarde betekent dat die waarde niet geldig is, dus dan zeg je dan met !providernaam dat dit niet geldt voor de provider met de naam providernaam.

Met AU disabled zet je de functie Auto Update voor die kaartlezer uit.

De providers stuursignalen komen dan dus niet meer aan bij die kaart.

Let er op dat je op meerdere plaatsen deze keuze moet maken om je keus ook te laten gelden.

Met AU Provid. geef je dan weer aan naar welke provider er precies gekeken moet worden.

Staat hier niets dan moet ie dat zelf uitzoeken en das dus ook standaard.

Met Emmcache geef je aan welke stuursignalen er bijgehouden worden (onder ander in de logs).

De help geeft aan hoe dit werkt.

Emm en ecm's zijn signalen waarmee bepaalde zaken geactiveerd of juist gedeactiveerd kunnen worden op je kaart.

Dat is meer voor de mensen die precies willen weten wat er allemaal met de kaart gebeurt en val buiten wat we hier willen bereiken.

Met Blockemm kun je dit soort zaken dus voorkomen, maar je kan niet zomaar alles gaan blokkeren want dan werkt je kaart na 2 maanden niet meer.

Reader specific settings for protocol internal

Mhz hiermee stel je de kloksnelheid van de kaart in, , waarbij 1 staat voor 10 KHz.

Vermoedelijk staat de waarde hier op 500, das dan 5 MHz.

Cardmhz dit is de kloksnelheid waarop de kaart normaal hoort te werken.

Staat Mhz hoger dan Cardmhz, dan ben je dus aan het "overklokken".

Bij mij stond de snelheid op 500 tegen 357, wat leidde tot problemen bij Discovery HD.

Met 357 tegen 357 werkt het tot nog toe prima.

Je wil overklokken wanneer er veel clienten zijn en de kaart harder moet werken.

Maar als dat tot problemen leidt, moet je dat natuurlijk niet doen.

Pincode wanneer je een p9incode hebt gemaakt, dan staat die op je kaart.

Hier kun je die pincode opgeven zodat er op de juiste manier mee omgegaan kan worden.

Heb je geen pincode, dan hoef je dat hier ook niet in te vullen.

Wil je overigens af van je pincode dan kun je dat doen via de site van de provider (of bellen met ze).

De andere velden op deze pagina doen niet ter zake voor een SECA kaart.

 
Laatst bewerkt:
USERS

Je moet minimaal 1 gebruiker hebben, en hier geef je op welke gebruikers er zijn.

Elke client (dus ook deze box zelf) moet een aparte user zijn.

Met add user kun je een gebruiker aanmaken.

Vermoedelijk is er al 1 user aanwezig, en diens instellingen kun je hier ook beheren door weer op het potlood/pen te klikken.

De naam van de user word opgegeven bij het aanmaken ervan.

Die user moet natuurlijk een password hebben zodat niet iedereen zomaar kan meegenieten.

Description doet niets, maar geeft jou meer informatie.

Zo kun je als descritiption bij user pfffff geven dat dat de ontvanger op het toilet is ;)

Disabled lijkt me wel duidelijk, uitgeschakeld of niet.

Exp. date geeft de verloopdatum van die gebruiker op.

Per die datum verloopt dus het "abonnement" van die gebruiker.

Je kunt de datum noteren als 2011-07-31 of als 2011/07/31, dus notatie op de Amerikaanse wijze.

In de help worden beide gedemonstreerd, ik weet (nog) niet of er een verschil is en of je ook een startdatum zou kunnen opgeven.

Standaard is er niets ingevuld, en is er dus geen verloopdatum.

Met Failban geef je op hoe omgegaan word met een uitgeschakelde gebruiker.

En met timeframe geef je aan tussen welke tijden de gebruiker toegang heeft, handig voor de kids.

Dus 7:00-20:00 laat ze kijken bij het opstaan tot het naar bed gaan (al naar gelang de leeftijd).

Group geeft weer de mogelijkheid aan te geven tot welke kaartgroep deze gebruiker toegang heeft.

Zo kun je de kids (weer) de toegang tot het XXX kaartje weigeren, door die in een aparte groep te zetten.

Een gebruiker kan tot meerdere groepen toegang hebben, gewoon een komma tussen de groepnummers: 1,2,3 .

Hostname: hier kun je de toegang ook nog beperken tot de naam van het systeem.

Dus wanneer je ontvanger in de slaapkamer "dreambox" heet, dan kun je daar extra op controleren.

Is een heel zwakke beveiliging, maar toch.

Uniq laat je controleren of er meerdere identiteiten proberen te verbinden via 1 lijn.

Het ligt er aan via wat voor systeem er verbonden word of dat wel of niet zorgwekkend zou zijn.

Standaard niets ingevuld is uitgeschakeld.

Sleep stelt het aantal minuten in dat een gebruiker niet meer gezien word, voor besloten word dat ie niet meer verbonden is.

Monlevel stelt in wat deze gebruiker allemaal in de gaten kan houden over de server, 4 voor jezelf dan kun je alles zien.

De help geeft uitleg over hoe ver dat gaat.

AU Auto Update Staat hier een 1 dan worden alle kaarten/lezers gebruikt voor AU data.

Anders moet hier de naam van de lezer worden opgegeven welke geldig is, tussen haakjes: [naam]

Hier zit een gevaar wanneer je aan externe sharing zou doen, maar dat doen we niet.

Services, CAID, Ident

Hier geef je op dezelfde manier als boven beschreven aan wat mogelijk is, maar dan vanaf de gebruikers' zijde

Ook hier doen de overige instellingen niet ter zake.

 
Laatst bewerkt:
SERVICES

De Services geven aan wat er allemaal onder deze kaart valt.

Geef je hier niets op, dan weet oscam niet wat ie moet doen.

Je kunt dus een service Canal Digitaal aanmaken door dat in het vakje "New Service;" in te typen, en dan op de knop ADD te drukken.

Het is heel belangrijk dat je wel consequent bent in de benamingen die je gebruikt.

Wanneer je ergens in een bestand Canal Digitaal beschrijft, en in een ander bestand canaldigitaal, dan bedoel je wel hetzelfde maar dat kan de software niet weten en die behandelt ze als andere providers met alle gevolgen van dien (de koppeling tussen deze twee zaken is dan niet aanwezig en het werkt dan ook niet).

Vervolgens kom je in een scherm met 3 velden.

Caid, we waren er al achter dat dat voor SECA 0100 is.

De provid is voor CDS 00006A.

srvid is de service ID.

Elk programma is een andere service, en heeft dus ook een ander ID.

De service ID's voor de CDS (en TVV) programma's voor zover ik die heb kunnen achterhalen zijn:

Code:
07D4,07D5,07D6,07DA,07DF,07E4,07E9,07EE,07EF,07F3,07F4,07F9,07FA,07FD,07FF,0FA5,0FA6,0FA7,0FAB,0FAC,0FAC,0FAD,0FAE,0FAF,138C,138D,1397,139C,139F,13A4,13A5,13A6,17CC,17CE,1F47,219F,2525,3335,4F50,4F55,4F56,4F57,4F62,4F7E,4F8E,5142,5144,5146,5230,6FB8,6FEF,6FEF,6FF0,6FF1,6FF5,6FFD,0FCF,13A8,13A9,13AA,13AB,13AE,13B1,13B2,177A,177F,1784,1789,1793,1798,179D,17A2,17AC,17B1,17C0,17CA,1B62,1B67,1B6C,1B71,1B7B,5156,5158,51AE,51B3,51B8,51BD,51C2,51C7,51DB,51E0,5212,5217,521C,522B,2261,2262,2263,2266,22C5,31E3,31E4,31E5,31E7,31E8
,31E9,31EF,31F0,31F1,31F4,31F6,31F8,31F9,6F69,6F6D,6F6F,6FEC,6FF7,0820,0821,0822,0825,0826,0827,0828,0829,31EA,31EB,31EC,31ED,31EE,31F2,31F3,31F5,5221,5226,17A7,1B76
Dat zijn er nogal wat, en het is veel werk om dat in te typen kan ik je melden.

Maar gelukkig kun je dit ook knippen en plakken dankzij de webif.

Omdat ik ze wel ingetypt heb, zou het kunnen zijn dat er wat tussen zit dat niet juist is.

Ik kan niet alles controleren, want ik heb geen abonnement waar alles mee te zien is.

Overigens kun je zelf achterhalen wat de service ID van een programma is dat niet werkt.

Want als het niet werkt en je hebt logging aanstaan, dan worden provider ID en service ID vermeld.

Houd er wel rekening mee dat CDS gebruik maakt van meerdere codeersystemen, en dat ze bepaalde kanalen delen met andere providers.

Dus dan moet je ook op de provider ID letten.

 
Laatst bewerkt:
FILES

Hier vind je de bestanden waar oscam mee werkt.

In het menu onder het hoofdmenu kun je kiezen welk bestand je wil inzien en/of bewerken.

Zo kun je het bestand oscam.conf bewerken, maar dat zijn de instellingen die je al gedaan had onder configuration, en daar gemakkelijker foutloos zijn in te vullen.

Oscam.dvbapi

Dit zijn de instellingen van de softcam, de client dus.

Dvbapi is de lokale client welke er dus voor zorgt dat de ontvanger zelf ook gebruik kan maken van diens eigen server.

In oscam.dvbapi heb ik ingevuld dat er prioriteit gegeven moet worden aan gegevens verwerking van SECA provider 006A (CDS dus), middels een P line.

Dan word er dus voorrang gegeven aan SECA.

Die Pline ziet er zo uit:

P: 0100:006A #piority 0100 provider 006A

Je kunt daar ook een I line opnemen, waarbij de I staat voor Ignore; negeren.

Dan kun je dus opgeven dat Irdeto commando's genegeerd moeten worden middels

I: 0622

Maar wanneer je doet:

I: 0

Dan word alles genegeerd dat geen prioriteit krijgt.

Dus dat heb ik er in staan.

De I: 0 line moet je dan altijd als laatste opgeven want anders kan het niet werken (eerst alles opgeven dat verwerkt moet worden, dan pas zeggen dat de rest genegeerd mag worden).

Code:
Het volgende stukje is onjuist:

Maar omdat je kaart meer gegevens bevat dan alleen provider 006A, moet je gegevens die daarop gericht zijn ook verwerken.
Ik bedoel hier de zogenaamde management key.
Naast 006A, moet ook 0000 een update krijgen.
Ik zag dat dat bij de laatste update niet gebeurd was, omdat de verval data verschillend waren.
Dus heb ik de volgende P line worden toegevoegd aan de eerder genoemde line, om te zien of een update dan wel verwerkt zou worden:

P: 0100:0000

Na het toevoegen van deze line heb ik een heractivatie aangevraagd, en die heb ik vanavond zo ongeveer elke anderhalf uur ontvangen, voor zowel 0000 als 006A dus.
Ik moet nog zien of dit ook echt werkt en of de heractivatie alleen niet al voldoende was.
Achteraf twijfel ik er over in hoeverre dit kan werken, omdat in principe dvbapi zelf de kaart niet leest.
Maar het is wel de verbinding tussen ontvangen signaal (dus ook activatiesignalen) en server.
Dus met deze regel een reguliere update afwachten maar.

Inmiddels zijn de updates voor deze maand geweest.
Managment heeft geen update gehad, en dus is deze informatie onjuist.
Maar omdat dit wel een vaker gehoord misverstand is, heb ik deze wel (in dit aparte kader) laten staan om duidelijk te maken dat het dus onjuist is.
Dan is er nog een S line.

De S line is bedoeld voor apparaten die gebaseerd zijn op ST/ SH4 hardware, zoals de Cube Revo.

Ingeval van de Cube Revo zijn onderstaan de juiste S lines:

S: PTI2 pmt.tmp

S: PTI pmt1.tmp

S: PTI1 pmt2.tmp

Hiermee vertel je welk cache bestand op welke wijze gebruikt moet worden, in verband met zaken zoals meerdere tuners en opnames / [highlight]timeshifting[/highlight](het programma word terwijl je het kijkt, ook opgenomen. Hierdoor kun je het kijken pauseren en later verder kijken).

Er kunnen ook andere lines in DVBAPI staan, maar de zin en onzin daarvan moet ik nog wat verder bestuderen.

Je zult zien dat alles wat je eerder hebt ingevuld via de webif, ook in de losse bestanden terug te vinden is.

Wanneer je die dus gebruikt hebt, heb je dit files gedeelte eigenlijk verder niet nodig.

Maar ik vind het altijd interessant om dat soort zaken toch te bestuderen.

Er zijn nog de menu items FAILBAN, SCRIPT en SHUTDOWN te vinden.

In FAiLBAN worden de clients getoond die bestraft worden.

In SCRIPT moeten er dus scripts te zien zijn als je die hebt draaien onder oscam.

Dat heeft dus niets te maken met scripts die de box zelf draait.

Bij SHUTDOWN kun je kiezen voor het afsluiten van oscam, of voor opnieuw starten.

Ik heb deze hele afgelopen nacht zitten spelen en deze berichtjes zitten schrijven, en in die tijd 2 keer oscam moeten herstarten.

En op het laatst de hele box opnieuw moeten opstarten (waarna oscam wel vanzelf weer actief was overigens).

Ik weet niet of dat komt omdat ik de hele tijd verbonden was en aan het experimenteren was.

Samenvattend:

Het delen van een kaart bestaat uit verschillende stappen:

Ten eerste moet je de kaart lezen.

Ten tweede moet je gebruikers en hun rechten aanmaken.

En als laatste moet je de gebruikers vertellen waar ze moeten zijn voor hun data.

Wanneer je eerst de web interface instelt, maak je het jezelf veel gemakkelijker en heb je als bonus online hulp bij je stappen.

De problemen die ik heb gezien, waren altijd bij Discovery HD.

Desondanks ben ik goed te spreken over oscam, en zal er zeker mee verder gaan.

Grote kans dat hier nog aanvullingen en/of verbeteringen komen.

 
Laatst bewerkt:
De bestanden oscam.srvid en oscam.tiers bestaan uit een lijst met caid's, service id's, providernaam en programmanaam.

Een regel ziet er zo uit:

Code:
0100:07d4|Canal Digitaal|RTL 4|TV|
Dus tussen caid en service id staat een dubbele punt, daarna worden service id, providernaam en programmanaam gescheiden door een |.

De | moet je wel even zoeken op een toetsenbord, maar ik vermoed dat die boven de enter toets zit; hij deelt de toets met de \ (dus shift \ geeft |).

Deze toets kan ook rechts van de linker shift toets zitten, en op mijn laptop zit ie zelfs op beide plaatsen.

Deze bestanden zijn niet nodig voor de werking van oscam, maar omdat ik een foutmelding over oscam.tiers kreeg, ben ik gaan uitzoeken wat het doet en wat het nut er van is.

Wanneer je inlogt op de webinterface, krijg je een status scherm te zien, met daarin wat oscam op dat moment aan het doen is.

Je ziet dan de datum en tijd, de gebruikersnaam, welke kaartlezer die gebruikt en nog meer gegevens voorbij komen.

Aan het eind van zo'n regel zie je dan gegevens van dit bestand die daarbij passen.

Dat betekent dat je kunt zien welke gebruiker naar welk programma op dat moment kijkt.

Ik weet niet waarom hier twee keer hetzelfde voor aanwezig is in twee verschillend genaamde bestanden.

En ik weet dus ook nog niet wat oscam.tiers doet, maar wel dat het formaat van het bestand hetzelfde moet zijn als oscam.srvid omdat je anders foutmeldingen daarover krijgt.

Nogmaals, voor de werking maakt het niets uit, maar om te zien wat er eventueel misgaat is het erg handig.

 
Laatst bewerkt:
Aangezien dit voor mij ook 1 groot experiment is, zal het regelmatig voorkomen dat er iets verbeterd word of aangevuld word.

Verder is het ook zo dat er regelmatig zaken veranderen, juist dit jaar is CDS zeer actief met allerlei wijzigingen en die kunnen dus ook doorwerken op je instellingen.

Dus daar moet je niet van opkijken dan.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan