Problemen met PVR, opname op externe harde schijf

T

Tvfreak

Hallo allemaal,

Sinds februari 2011 heb ik een Imperial HD +4 HD Satelliet Ontvanger gekocht met een HD+ smartcard.

Deze ontvanger is geschikt voor de Duitse HD Satzenders: ARD-HD, ZDF-HD, RTL-HD, VOX-HD, etc.

Omdat ik via een op de usbaansluiting externe harde schijf wil opnemen, heb ik een Western Digital externe harde schijf van 1TB met stroomadapter aangeschaft.

De harde schijf geformatteerd naar FAT32, is noodzakelijk zodat de ontvanger de schijf herkend.

Nu treden de volgende problemen op: tijdens afspelen van de opnames heel veel bevroren (stilstaande) beelden, terwijl het geluid gewoon doorloopt.

Dit is zeer vervelend.

Heeft iemand een idee, waaraan dit kan liggen?

Hoe is het probleem op te lossen?

Kan het zijn de een externe harde schijf van 1TB te groot is?

Of is een externe harde schijf zonder eigen stroomvoorziening misschien beter?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Met vriendelijke groet,

Tvfreak

 
Hoi Tvfreak, welkom op het Satellite FUN Board !

Het is te zien dat je bekend bent met fora op het internet aan de manier waarop je je vraag stelt.

Op zoek naar deze ontvanger, kom ik ook regelmatig jouw bijdragen elders tegen.

Onder andere over een probleem dat je hebt kunnen oplossen door een software update uit te voeren.

Het is altijd raadzaam om even te kijken of er updates zijn, en te zien wat er in die updates verbeterd is (of moet zijn), een beetje fabrikant meldt dat er dan namelijk bij.

Je vraag heeft te maken met het opnemen en afspelen, het beeld blijft dan tijdens afspelen hangen terwijl het geluid door gaat.

Je hebt niet verder geschreven of je meer onderzocht hebt.

Daarom heb ik de volgende 3 tips / vragen aan je:

  • Heb je gecontroleerd of het "hangen" steeds op hetzelfde punt gebeurt ?
  • Heb je dit probleem ook met opnames van ARD (Das Erste) HD en ZDF HD?
  • Wanneer je opneemt, kijk je dan ook naar een ander programma ?


De redenen dat ik dit vraag zijn als volgt:

Wanneer je inderdaad telkens op het zelfde punt in een opname last hebt van de "hangers", dan is het waarschijnlijk dat deze als zodanig zijn opgenomen.

In dat geval kun je er waarschijnlijk niet meer onderuit.

Gebeurt dit op verschillende punten, dan heeft je probleem te maken met het afspelen van opgenomen bestanden en moet je in die richting naar een oplossing gaan speuren.

ARD en ZDF worden niet gecodeerd uitgezonden, ook al maakt je provider er wel reclame mee.

Het Nederlandse [highlight]CDS[/highlight] (Canal Digitaal Satelliet) heeft daar ook een handje van; zij adverteren dat je dankzij hen wel 200 vrije kanalen kunt ontvangen.

Wanneer de codering de opnames stoort, dan heb je hier dus geen last van bij ARD en ZDF opnames en ben je weer een stapje dichter bij de oorzaak en eventueel de oplossing.

Wanneer je twee programma's gelijktijdig ontvangt, eentje opneemt en eentje kijkt, moeten er ook 2 gelijktijdig gedecodeerd worden.

Mogelijk is dat teveel gevraagd voor de ontvanger en zijn decodeer systeem (Nagra).

De harde schijf van 1 TB moet an sich wel kunnen voor dit soort oplossingen (is ook lekker ruim).

Maar de combinatie met FAT32 is niet zo heel gelukkig.

FAT32 heeft van oorsprong al een probleem met schijven die groter zijn dan 320 GB als ik mij niet vergis.

Dat is later wel opgelost door een wijziging, maar helemaal lekker is het daardoor niet.

Door deze combinatie, word er bijvoorbeeld nogal onzuinig omgegaan met de beschikbare ruimte.

Dat komt omdat de schijf word ingedeeld in een aantel blokken, en dat aantal is beperkt.

Wanneer de schijf groot is, worden de blokken dus ook groot omdat het in aantal begrensd is.

Daardoor zullen er relatief veel blokken voorkomen waar weer grote gedeelten niet gebruikt zijn.

Maar daarmee is nog niet jouw probleem verklaard.

Wanneer je de mogelijkheid zou hebben een ander format te gebruiken is dat wel aan te raden.

Nou je hebt weer wat om mee te experimenteren, ik hoor nog wel wat je bevindingen zijn.

 
Hallo,

Dank je wel voor de snelle reactie.

De opnames van ARD HD en ZDF HD worden zonder problemen weergegeven.

Bij het weergeven van opnames van RTL HD doet het probleem zich voortdurend voor:

bevroren beeld, geluid loopt normaal verder, 5 tot 10 sec. bewegend beeld, dan weer bevroren. Dus niet steeds op het zelfde punt.

Antwoord op de vraag of ik tijdens de opname naar een ander programma kijk: de hd ontvanger heeft maar 1 tuner, dus kan ik niet naar een ander programma kijken.

Ik kan natuurlijk wel naar de analoge programma's kijken van Ziggo, die ik ontvang, ned 1, 2 etc.

Ik heb van jou begrepen dat de combinatie FAT32 met een grote harde schijf van 1tb niet zo goed functioneert en dat een harde schijf van max. 320 gb beter is.

FAT32 is een formaat wat alleen werkt bij deze Imperial HD 4+ ontvanger.

Ik heb deze Western Digital pas maadag 01-08-2011 gekocht, misschien is het raadzaam, deze om te ruilen voor een externe HD van 250 of 320 gb?

Vraag: is het raadzaam een externe hd te kopen me eigen stroomvoorziening of is dit niet strikt noodzakelijk?

Ik ben bang dat de hd anders teveel stroom vergt va de hd-ontvanger of zie ik dat verkeerd?

 
Laatst bewerkt:
Het lijkt me dat het je ontvanger het gecodeerd opneemt.

Omdat ZDF en ARD wel goed afspelen en de gecodeerde zenders niet.

Overigens zijn er meer ontvangers die dat doen zoals Topfield de oplossing is dan de opname afspelen als het al opgenomen is dat kan in de nacht zijn.

Op sommige ontvangers zoals Topfield kan je zoiets instellen omdat ik, nog nooit van je ontvanger gehoord heb lijkt het me raadzaam eens in de handleiding te kijken hoe dat moet.

 
@Aart: Je antwoord is mij niet geheel duidelijk als ik 'm zo lees.

Vermoedelijk bedoel je dat de ontvanger 's nachts (of op een ander geschikt moment wanneer je 'm niet gebruikt voor iets anders), het opgenomen bestand afspeelt, decodeert en tegelijk weer opneemt.

 
Ja omdat het probleem zich alleen voor doet bij gecodeerde zenders.

De ontvanger neemt het dan gecodeerd op en als hij het terug wil zien na een paar dagen is de codering alweer veranderd bij Nagra is dat om de paar dagen.

Er zijn meer ontvangers die gecodeerd opnemen vaak kun je die instellen dat ze het bestand een keer afspelen en het dan gedecodeerd weer op de schijf zetten, zoals Topfield en Inverto.

Daarna kun je het net zo veel keer bekijken als je wilt en heb je geen probleem meer.

@MAS3 ik bedoel het dus precies zoals je het beschrijft.

 
Hoi Aart,

Het geval is, dat ik het programma opgenomen van RTL-HD met de genoemde problemen, al dezelfde dag, ongeveer een uur na opname heb afgekeken.

Omdat de problemen zich voortdurend voordoen, heb ik het programma na een paar minuten afgezet.

Je moet je het probleem als volgt voorstellen: als je begint af te spelen is er na 5 sec. een bevroren beeld (15 sec), terwijl het geluid wel normaal doorloopt, dan heb je weer een 10 sec. normaal beeld, dan weer stilstaand, etc.

Met andere woorden: het is gewoon niet om aan te zien.

Maar nogmaals mijn vraag:

Is een externe harde schijf van 1TB (FAT32 geformatteerd) niet te groot?

Is het raadzaam een kleinere hd te nemen en moet er dan een eigen stroomvoorziening bij zitten of is dat niet noodzakelijk?

Groet,

Tvfreak

 
Ja de vraag is of de HD niet te groot is, ja ik ken de ontvanger niet en als ik Google kom ik ook niemand tegen met dat merk dus helaas moet ik het antwoordt schuldig blijven.

Maar als de ongecodeerde zenders wel goed afspelen lijkt het me dat het niets met de harddisk te maken heeft.

Of ze gecodeerd op de harddisk staan kun je toch controleren door de smartkaart er uit te halen nadat je iets hebt opgenomen en dan af laten spelen, zonder kaart zul je zwart beeld houden.

Staan ze er gecodeerd op laat ze een keer afspelen met de kaart er in kies een stukje van 15 minuten of zo en als dat klaar is kijk dan voor de tweede keer dan zou de codering er af moeten zijn en is het opgelost zo niet lijkt het me het beste dat je het aan de importeur vraagt omdat er hier verder geen gebruikers van die ontvanger zijn.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 13:26 uur ----------

Nou nog even een aanvulling

Volgens dit forum is de Imperial HD4+ een clone van de Comaq SL60 HD op een Duits forum nagekeken of er problemen zijn met harddisk en die zijn er niet.

offiziell unterstützen alle aktuellen hd-receiver von comag festplatten bis zu 1TB, was zwar nicht ausschliesst, dass auch größere laufen, aber eine garantie dafür gibts nicht.
Volgens een bericht op het Nachtfalke forum ook zie ik nergens problemen met afspelen met de Comaq maar die heeft uiteraard andere firmware.

Of er Comaq firmware in je ontvanger kan weet ik niet dus blijf er bij neem contact per mail op met de importeur.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo allemaal,

Ik heb van de importeur Telestar een mail gehad. Hierin deelden ze mij mee, dat mijn HD-Ontvanger Imperial HD 4+ de externe HD WD 1TB niet door de ontvanger zal wordt herkend.

Dit omdat dez harde schijf volgens hun werkt met "Advanced Format-Technology".

Bij deze schijven zijn de sektorgrootten veranderd, om meer opslagcapaciteit te krijgen.

Deze sektoren kunnen door de ontvanger niet worden herkend.

Ze adviseerden mij andere externe harde schijven te testen.

Bovendien kunnen er problemen optreden met externe harde schijven die zonder eigen stroomverzorging werken.

De stroomopname via USB mag niet meer zijn dan max. 500 milliampere.

Bovendien schreven ze dat het verboden is een gemaakte opname vooruit te spoelen, en dat men daardoor veplicht is de reclames te kijken.

Met dit verhaal in het achterhoofd ben ik naar de leverancier van mijn externe harde schijf gegaan.

Zij konden mij geen andere, kleinere schijf aanbieden.

Netjes geld terug gekregen.

Ik heb besloten om weer gewoon opnames te maken met mijn Panasonic DVD/HDDrecorder EH49. Nooit geen problemen, goede kwaliteit, weliswaar natuurlijk geen High Defenition,maar toch zichtbaar beter dan het analoge signaal van Ziggo, en ik kan de opnames eventueel ook nog op dvd branden.

Mijns inziens zijn er her en der toch behoorlijk veel problemen bij opnemen op een via usb aan een ontvanger aangesloten externe harde schijf.

Het schijnt moeilijk te zijn een geschikte combinatie van ontvanger en externe harde schijf te vinden.

Groetjes,

Tvfreak

 
Laatst bewerkt:
Hoi Tvfreak.

Dank je wel dat je ons vertelt hoe het afgelopen is, vaak word dat vergeten.

Ik moet zeggen dat ik dit toch een heel teleurstellend resultaat vind.

De fabrikant die je weet te vertellen dat bepaalde schijven vanwege de formattering niet ondersteund worden, heeft dus te maken met waar wij je eerder op wezen.

Maar dat die fabrikant dan tegen je zegt: "probeer zelf maar iets anders en zoek maar uit of dat werkt", das te gek voor woorden.

Dat een USB bus 0,5 Ampère kan leveren, is een bekend gegeven en vaker oorzaak dat je toch een externe voeding moet gebruiken bij een harde schijf (of een externe cd/dvd speler).

De mogelijkheid dat bestanden een bepaalde maximum grootte mogen hebben, is natuurlijk oplosbaar door slimme software.

Zo moet het mogelijk zijn op te geven hoe groot de bestanden mogen zijn, en worden opnames die groter zijn over verschillende bestanden verdeeld (dat bestaat gewoon).

En dat je niet vooruit mag spoelen bij een opname omdat je de reclames verplicht moet kijken, das een reden voor mij om de ontvanger dan terug te laten nemen.

Als ze dat niet zouden doen, krijgen ze 'm dan toch terug, desnoods door de voorruit.

Wanneer dit overigens bij verkoop van de ontvanger niet gemeld is, en ook niet op de doos staat (dus aan de buitenkant zodat je dat voor openen kunt zien), dan heb je volgens mij (in NL) het recht die koop ongedaan te laten maken.

 
Ja dat verplicht reclame kijken heeft te maken met alle voordelen van HD+ en ze hebben nog meer van die leuke grapjes, heb nog een werkende link gevonden ze proberen als ze het zien ze weg te laten halen van het internet,

http://www.youtube.com/watch?v=_jPhVNkJgmI

 
Ik had er wel eens aan gedacht om een abo te nemen op de HD zenders van Duitsland.

Dat is nu helemaal over. We betalen hier al zoveel aan GEZ (kijkgeld verplicht).

 
Hallo Dirk,

Als het gaat om de kwaliteit van de Duitse tv zenders via satelliet kan ik je zeggen, dat die best heel goed is.

Als je een hd+ ontvanger aanschaft, kun je hd+kaart gebruiken, zodat je meerdere zenders in hd kunt ontvangen.

De kosten vallen ook mee: € 50,-- pe jaar en geen kijk- en luistergeld.

 
Locatie: Niedersachsen (Deutschland)

Kun je bij Dirk lezen dus die moet gewoon kijk en luistergeld betalen (GEZ) omdat hij daar woont.

 
Ik las eergisteren dat HD+ ook moet werken met OScam.

Als dat echt zo is, ben je daarmee van de belachelijke restricties wat betreft opnemen en doorspoelen af.

Maar het fijne weet ik er (nog) niet van, wellicht is dat bijvoorbeeld met een oudere kaart ofzo.

 
Nog ff een beetje ingedoken.

Om dit te doen, heb je wel een ontvanger nodig.

Deze HD+ kaart is een [highlight]Nagra[/highlight] (Nagra Vision is het codeersysteem van Kudelski) kaart en die verbindt zich met de ontvanger waarin ie de eerste keer gebruikt word.

Dat betekent dat je de zogenaamde boxkey nodig hebt, en verder heb je nog een RSA key (vergelijkbaar met een paswoord) nodig.

Wanneer je dus kaart, boxkey en rsakey hebt, kun je OScam het werk laten doen maar de resultaten lijken te variëren.

 
Ik heb HD+ al bijna een jaar draaiend in OsCam, dus wat dat betreft is het geen enkel probleem (dit geldt in elk geval voor de 1834 en 1843 kaarten)

In CCcam lopen die kaarten niet, aktiveren in OsCam is geen enkel probleem, boxkey heb je niet nodig, die is standaard en overal wel te vinden.

Van pairing is voorlopig nog geen sprake.

Moet je je alleen nog afvragen of het de moeite waard is de reclame's, die afgebroken worden door programma's, te bekijken.

Ik heb die kaart uit een bak bij de Saturn getrokken, puur om mee te hobby-en :)

 
Dank je voor de info Tech.

Zoals gezegd ben ik ook niet geïnteresseerd in het pakket, maar TS dus wel.

Ik belicht alleen dat er toch mogelijkheden zijn de ronduit belachelijke voorwaarden voor Duitse HD commerciëlen te omzeilen en een PVR te gebruiken waar een PVR voor gemaakt is, namelijk opgenomen bestanden te kunnen bekijken wanneer je wil en alleen die delen die je wil zien.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan