Schotel uitrichten op Hellas 39E

M

marcolory

Hallo allen,

Kan iemand mij uitleggen waarom het mij niet lukt om genoemde satelliet te vinden? Ik vind zonder problemen de 4.8E en hoger maar boven de 28.5E niets en dat terwijl ik op die positie vrij zicht heb en zelfs mijn sat.finder een signaal geeft. Met 3 verschillende ontvangers geprobeerd (inkl. Dreambox 500S) geen resultaat. De schotel is (tijdelijk) gemonteerd op een speciale voet van ca. 1mtr. hoog.

Graag een reaktie en alvast bedankt.

Marco

 
Het moet wel kunnen hier kan ik hem ook ontvangen maar het is niet zo'n sterke satelliet om te ontvangen althans hier in Nederland.

En je moet wel uitrichten op een bestaande sterke transponder van Hellassat als je gaat zoeken op een freqentie die niet meer in gebruik is vind je nooit iets.

Hier een lijst met werkende transponders, de HD zenders kun je vergeten met een Dreambox 500S.

http://nl.kingofsat.net/pos-39E.php

 
Hallo Aart,

Bedankt voor je snelle reaktie.

Is 12524.00 V 30000 7/8

een sterker transponder om de satelliet te zoeken?

Of moet ik een andere hiervoor gebruiken?

Groet

Marco

 
Hoi.

Je vraag is wel een beetje kort door de bocht, want je geeft maar weinig informatie.

Maar ik kan 3 zaken gokken:

[*]Je paal staat niet waterpas.

Hierdoor ga je op een gegeven moment te ver onder of te ver boven het juiste punt draaien, en mis je vanaf dat punt de satellieten.

Dit omdat je zegt dat je alles voorbij 28.5 mist.

Dit geldt vooral als je draait met een motor.

[*]Voor hetzelfde geld heb je met die motor misschien de declinatie niet goed ingesteld, met een vergelijkbaar effect: de boog die de schotel dan draait, loopt niet parallel met de horizon / [highlight]clarke belt[/highlight] (de virtuele "riem" waaraan de TV satellieten rond de aarde hangen).

[*]Hellas is dus op Griekenland gericht, wellicht probeer je een transponder te ontvangen die hier niet te pakken is ?

Zo kan er nog wel een tijdje door gegokt worden.

Ik zou deze zaken dus eerst even controleren, waarbij die laatste het eenvoudigst is en je dat direct kunt doen.

Edit:

Met de door jou genoemde frequentie word zowel horizontaal als verticaal gepolariseerd uitgezonden, das niet ideaal om te zoeken.

Ik zou daarom 1 transponder hoger kijken: 12565 H 30000 7/8.

Ik heb gelijk even gekeken, en de footprint van die Hellas satelliet is voor alle beams gelijk en moet voor NL makkelijk te doen zijn..

Punt 3 is dus niet van toepassing.

 
Laatst bewerkt:
Mogelijkheid 1 kunnen we uitsluiten.

Blijft mogelijheid 2 en 3 over

De declinatie van de motor is niet goed ingesteld , maar mogelijk ook de declinatie van de schotel zelf ook niet.

Dus de enige remedie is de hele zwik losschroeven.....paal echt goed waterpas zetten.

Motor naar 0 draaien

Dan de declinatie van de motor juist instellen ....declinatie van de schotel juist instellen , dit moet voor nederland ergens tussen de 22 en 23 graden liggen en de declinatie op de motor op 52 graden

Dan de motor recht in lijn met de paal zetten en de schotel geheel in lijn met motor en paal.

Schotel goed vastzetten op de motor

Dan met motor en al de schotel draaien naar 4.8 oost tot je optimaal signaal hebt.

Heb je hier goed signaal dan alles vast draaien en controleren of je signaal hebt op 42" oost

Vervolgens controleer je je signaal op 30W

Met deze methode zou je zo verder moeten komen.

Groet

Wing

 
Dan met motor en al de schotel draaien naar 4.8 oost tot je optimaal signaal hebt.
Klopt precies wat je zegt Wing, maar toch kan er enige verwarring bestaan, ik begrijp precies wat je bedoelt, maar misschien marcolory niet; Beste Marcolory, het gaat er om dat je het nul-punt hebt, en dan op de 4,8E afstemt (dus de hele zooi zonder te draaien met de motor, je moet het hele geval op de 4,8E vastzetten als je het nul-punt hebt). Heb je Usals dan is het een fluitje van een cent, heb je DiSEqC 1.2 dan moet je het per satelliet instellen

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 21:24 uur ----------

Ik heb de posting van Wing even beter gelezen en zie dat hij het beter had uitgelegd dan ik; dus sorry.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als dwarsstraat noem ik,wat mij overkwam:

Toen ik 28.5 op mijn dream 800 probeerde te ontvangen,lukte dat voor geen meter.

Tot ik erachter kwam,dat die satelliet niet in mijn kanalen/satelliet lijst voorkwam in de dreambox...

Dus Hellas moet wel geprogrammeerd zijn op je ontvanger.Suk6,George

 
Dank oor de tip George, had ik zelf ook even niet aan gedacht.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan