ET9000 Fan

A

aze123

Even een nieuw onderwerp geopend anders gaan we teveel afdwalen bij het vorige.

Voorbije week de ET9000 opengeschroefd en de temperatuur gemeten op verschillende koellichamen. Een temperatuur van 55°C werd op verschillende koelvinnen gemeten met open kast !

Echt wel te veel om bij een gesloten kast deftig te werken op langere termijn.

Op het ogenblik van de metingen was er geen HD ingebouwd.

Een beetje geexperimenteerd met ventilators en het beste resultaat bleek een 40x40x10mm 12V ventilator te geven, vertikaal opgesteld 1cm naast de processor koelvin.

Wanneer de kast gesloten is (nu met ingebouwde HD) is de temperatuur van de behuizing bijna niet te onderscheiden van de omgevingstemperatuur. Enkel op de plaats van de 2 tuners is de temperatuur iets hoger dan de omgevingstemperatuur. Onder de HD werd ook een ventilator ingebouwd (60x60x10mm/12V) maar deze is uitgeschakeld aangezien hij niet veel bijdroeg aan de temperatuurverlaging in de kast en te veel lawaai maakte.

 
Bedankt voor de tip, hier zullen best wel wat mensen blij mee zijn.

Ik vond zelf de ruimte onder de harddisk aansluiting wat te klein om ook nog een koeler te plaatsen. Daarnaast gingen de opnames goed, maar het afspelen was pet. Om de have klap was het hakkelen of ging Enigma herstarten en werd vaak daarna de harddisk niet eens meer gevonden.

Wellicht dat dit ook met temperatuur te maken heeft.

Mocht je de kast nog eens open hebben is het misschien wel leuk om een foto te maken van hoe je de fan van bij de processor koelvin opgesteld en gemonteerd hebt.

 
Dat kan hier niet. Je zult daarvoor dit (klik) moeten gebruiken.

 
Bedankt freggel1 voor de info.

Snel een foto met de gsm gemaakt :

http://img21.imageshack.us/img21/2011/et9000fan.jpg

De ventilator staat vertikaal en is met 'stevige' dubbelzijdige Scotch tape op een vrij stukje van de printplaat gezet, ongeveer 1cm van de processor koelvin.

Het is een 40x40x10mm 12V ventilator, aan te sluiten op de geel en zwarte draad van de HD voedingsconnector. Hij is niet schakelbaar via één of andere plugin. Misschien is een 5V ventilator eveneens bruikbaar (die kan wel aangesloten worden op de (schakelbare) 5V connector) maar heb er geen beschikbaar in die afmetingen om te testen.

Zoals altijd ben ik kompleet onverantwoordelijk voor alles:zwaai:

 
Interessant. Ik denk dat ik de foto ga downloaden en dat we jouw bericht hier in onze handleidingen sectie kopiëren, voorzien van de foto zodat deze niet kwijt kan raken.

Wat mij bij m'n eigen ET9000 opviel was dat juist die andere koelertjes nogal heet werden, met name die wat aan de rechterkant op de foto onder de harddisk (voedings gedeelte?) naast dat gele blokje zit.

 
Die andere koelvinnen BT zijn inderdaad onderdeel van de voeding, door de ventilator niet tegen de processor-koelvin te duwen wordt er een deel van de luchtstroom 'gereflecteerd' in andere richtingen en blijft alles binnenin binnen grenzen.

De ultime test is natuurlijk het apparaat 24/24 te laten opstaan bij een kamertemperatuur van 30°+, maar vermoed dat ik deze test dit jaar niet meer ga kunnen doen :shocked:

Was eerst van plan om 2 kleine ventilatoren in te bouwen, maar blijkbaar is 1 genoeg.

Als er nog iemand deze modificatie doet ben ik zeer benieuwd of er gelijkaardige resultaten worden bekomen.

 
Zoals TS al aangeeft is dat inderdaad de voeding.

En mocht iemand in de verleiding komen om te kijken of die koelblokken bij hem ook warm of heet zijn:

In dergelijke voedingen is het heel goed mogelijk dat er op een koelblok de 230 volt voedingsspanning staat, en zelfs is het mogelijk dat daar een gelijkspanning van zo'n 325 volt op staat.

Niet aanraken dus, want dat doet anders pijn dan je zou verwachten.

Het valt wel op dat er redelijk wat koelvinnen te vinden zijn in die ET9000.

Dat begint bij de twee transistoren die vermoedelijk de voeding voor de LNB's verzorgen aan de linkerzijde.

Jammer dat er geen ventilator past tussen de tuners en deze koelvinnen door de spoel die daar tussen zit (net zichtbaar).

De elco's tussen de tuners (die dus warm worden) zitten daar in een echte deathtrap.

Belangrijkste is dat je een luchtstroom door je ontvanger creëert.

Je hebt 2 mogelijkheden het geluidsnivo nog lager te krijgen dan wat het nu is.

1e is de ventilator aan te sluiten tussen de rode en de zwarte draad.

Dan krijgt ie 5 volt.

Dat is mogelijk te weinig om een 12 volt ventilator te laten starten of zelfs aan het draaien te houden.

2e is om 'm aan te sluiten tussen de gele (12 volt) en de rode (5 volt) draad.

Dan krijgt ie dus 7 volt.

Zeer waarschijnlijk dat ie daar op zal werken maar wel langzaam en dus stil.

Verder valt me het 3 volt back up batterijtje op.

Niet echt van deze tijd, maar vermoedelijk alleen om het klokje op het front door te laten lopen wanneer de ontvanger helemaal uitgeschakeld is (aangenomen dat er zo'n klokje op het front is).

 
Voor wat betreft de batterij las ik onlangs de volgende waarschuwing op http://www.world-of-satellite.com:

quote:

===========

Read this Warning!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

The backup battery in the receiver should never be taken out. The receiver will lose its memory and the receiver must be reprogrammed by the chip manufacturer. It takes up to 4 weeks and be paid for!!!!!!!!!!!!

you have been Warned

===========

unquote

Waarschijnlijk een soort bootloader die je niet wil kwijt raken:(

Bij 7V draaide mijn ventilator heel traag en produceerde nauwelijks iets van luchtcirculatie, op 12V en gesloten kast is het een licht zoemen dat je hoort dicht bij de (gesloten) kast.

 
Dat van die batterij klopt, daar wilde ik nog een waarschuwing over plaatsen, doch ben ik weer vergeten.

Want 14 dagen geleden belde me iemand die het batterijtje er uit had gehaald en die mag dus nu zijn ontvanger retour sturen.;)

Na wat zoeken kwam ik erop een ander Engelstalig forum ook achter, het is me alleen nog niet duidelijk of alleen de Clarke-Tech dit batterijtje heeft of ook de Xtrend en de VU+Duo, dat wilde ik nog onderzoeken.

 
Heb een XTrend ET9000 en daar zit ook dat (gevaarlijke) batterijtje in...

 
Oef da's minder, dan moeten we toch maar een algemene waarschuwing gaan plaatsen.

Ik heb er ook een Xtrend maar waar zit dat batterijtje dan precies?

V.w.b. de CT werd er gezegd dat hij vlakbij de usb aansluiting aan de voorkant zat, maar daar zie ik geen klepje voor een batterijtje. Of zit het aan de binnenkant of ergens anders?

 
BT, zie effe op de foto enkele reacties hoger, rechts vooraan op een opsteekprint.

 
Oh dat dingetje, zelfde ongeveer als op een moederbord zit. Mooi, daar kom ik niet snel aan. Op zo'n ander forum had ik gelezen dat ie achter een klepje bij de usb aansluiting zou zitten maar da's dus niet het geval.

Dat scheelt weer.:)

Bedankt!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan