ET9000 niet lekker of Diseqc niet lekker?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.823
Waarderingsscore
1.023
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik heb een ET9000 met afwijkende opstelling want er hangen 4 schotels aan.

Met de diseqc 1.2 instelling laat ik op LNB 1 op AA de draaibare schotel werken middels Usals.

Met diseqc 1.1 stuur ik lnb2 op AB (Astra 19.2), lnb3 op BA (Hotbird) en lnb4 op BB (Sirius).

Over het algemeen staat de draaibare schotel op de 23,5 ingesteld.

Schakelen tussen 1, 2 en 3 dus draaibaar, Astra en Hotbird is geen probleem.

Sirius wenst niet meer ontvangen te worden (BB) en als ik een andere satelliet kies wenst de schotel ook niet meer te draaien.

De eerste gedachte was om de schotel eens te resetten, maar hoe dan ook zou de Sirius ontvangen moeten kunnen worden, maar het lijkt alsof er totaal niet meer naar lnb 4 (BB) geschakeld wordt en wel nog naar lnb 1 (AA) geschakeld wordt maar geen stuursignaal voor draaien meer meegezonden wordt.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Gezien dit probleem heb ik inmiddels al geupdate naar de laatste versie Pli van eergisteren, maar dat heeft niet mogen baten.

 
Kun je bij de DiSEqC switches om kabels te verwisselen ?

In dat geval kun je proberen of het op een andere nu werkende aansluiting wel wil.

Zo ja dan ligt het aan de switch, zo nee dan moet je vanaf de switch verder naar buiten zoeken (dus schotel afstelling, kabel en LNB).

Eventueel ook even kijken hoe actueel de transponderlijst van Sirius nog is.

 
Met de diseqc 1.2 instelling laat ik op LNB 1 op AA de draaibare schotel werken middels Usals.
Hoi BT en MAS3, jullie hebben veel meer verstand van dit soort zaken dan ik, dus als ik iets stoms schrijf: sorry.

@BT Waarom gebruik je DiSEqC 1.2 als je de mogelijkheid hebt om USALS te gebruiken?

Ik weet dat USALS ook wel foutief DiSEqC 1.3 wordt genoemd, dus dat DiSEqC 1.2-verhaal begrijp ik niet.

 
@Mas3: Ik kan er niet bij helaas, daarvoor is wel een ladder nodig en wij hebben slechts een trapladder die net niet tot die hoogte rijkt.

De transponderlijst... nja... nog niet zolang geleden kreeg ik gewoon beeld. Maar ik heb hem ook al laten zoeken en dan wordt ook nergens iets gevonden op de 4.8 oost.

Maar ik ben ook bang dat ik er niet onderuit kom om buiten zaken te gaan verwisselen en te testen. Maar dan ga ik eerst de 7020 er terug op hangen, die heeft altijd gewerkt dus als het daar wel meer werkt, kunnen we ook uitsluiten dat het aan buiten ligt, toch?

@Bones: Het is erg moeilijk om echt iets stoms te schrijven. Sowiezo bestaan er geen domme vragen op Fun, dat weet je, hooguit domme antwoorden.

Dus als je iets vraagt, kan dat hooguit een beginnersvraag of gedachte zijn, maar nooit stom, en we zijn allemaal ooit beginners geweest, dus dat mag de pret niet drukken.;)

Dan de uitleg betreffende je vraag.

De reden dat ik diseqc 1.2 gebruik is om die usals aan te sturen is omdat de usals optie pas tevoorschijn komt bij de Enigma2 als je diseqc 1.2 aanzet.

Zoals je misschien kon concluderen uit m'n verhaal, heb ik 4 satellieten op 1 diseqc-switch zitten. Op de eerste uitgang van die diseqc switch zit de draaibare schotel die middels Usals werkt.

Ik moet dus sowiezo via diseqc switchen om bij de draaibare schotel te kunnen komen.

De reden dat ik 1.1 (of 1.0 werkt ook) gebruik voor de 3 vaste schotels, is omdat dit sneller werkt. Het is ook mogelijk om hier de 1.2 optie voor te gebruiken maar bij m'n DM7020 kwam er dan steeds dat tekentje in beeld dat de schotel draaide, terwijl de schotel helemaal niet draaide maar er gewoon naar de volgende lnb geschakeld werd.

Die vertraging was er meteen uit toen voor de motor 1.2 werd ingesteld en voor de andere satellieten diseqc 1.1.

Dat is ook de reden dat dit nu ook op deze wijze ingesteld staat.

 
Ja, ik snap m.

Bedankt voor de uitleg.

 
Ziet er naar uit dat m'n diseqc stuk is of in elk geval aansluiting 4 ervan.

Vanavond de DM7020 maar eens aangesloten maar die vertoonde hetzelfde euvel. Gelukkig heeft deze in tegenstelling tot de ET9000 wat meer mogelijkheden om met de motor te prutsen. Zo kon ik de limieten uitschakelen en de recalc proberen.

Samen met de reset knop buiten resulteerde dat in elk geval aan het beruchte gedrag van de schotel en motor van "ik ga links de hoek in en kom er niet meer uit".

Nadeel daarvan was dat ie ook niet meer terug naar 23,5 oost wilde.

Dus maar handmatig draaien, dat lukte, maar bij terugzetten op een 23,5 zender ging de schotel weer mooi de hoek in terwijl hij aangaf naar 23,5 te draaien.

Dreambox er dus weer afgekiept en ET9000 er aan. Meneer wilde nog steeds niet. Daarna via de motorbesturing van de ET9000 eens goto 0 weer geprobeerd en verhip, de schotel draaide naar het nulpunt.

Vanaf dat moment werkten alle satellieten weer die op de schotel moesten werken.

De Sirius echter nog steeds niet. Nadat ik de Sirius van diseqc 4 naar de schotel had overgezet en de schotel er naar toe draaide, werkte het dus wel.

Daaruit was dus te concluderen dat zenders, transponders en ET9000 en ook de motor en diseqc 1, 2 en 3 prima werkten.

Het terugzetten van de Sirius naar diseqc 4 zorgde weer voor het verdwijnen van het signaal.

Ik zal dus maar eens mijn kennis met z'n ladder en meter gaan bellen dat ie langs moet komen om de boel weer eens af te stellen en na te kijken.

Misschien een nieuwe diseqc, kan hij gelijk de draaibare schotel nog eens fatsoenlijker afstellen, want die heeft op 23,5 oost 91% signaal en op Sirius nog maar 55%.

Bedankt allemaal voor het meedenken.

 
BT dan zou ik er ook gelijk maar een nieuwe LNB op doen.

Want ik denk dat die je zit te plagen.

 
Da's misschien nog wel een beter idee Jan. Stom, heb ik helemaal niet aan gedacht. Lijkt me ook meer voor de hand liggend dat een lnb niet meer lekker is dan slechts 1 poort van een Spaun diseqc die al 10 jaar hangt. Dan zou je verwachten dat er meer stuk is.

Dus eerst maar eens die lnb vervangen dan. Bedankt!(Y)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan