actuator plaatsen

D

dreamer

Dag satters,

Ik ben gisteren van 10.30 uur to 17.00 uur bezig geweest met een actuator.

Een lange dag dus. Het probleem is echter dat ik maar geen beeld kan krijgen op het westelijke halfrond.

Het Oosten o.a. Sirius/Astra 4a (signaalsterkte 90%;86%;ber 4; Astra 1 en 2; Hotbird; Badr geven allemaal perfect beeld, allen tussen 86%-96%. Maar het Westen blijft zwart. Ik heb vele handleidingen (voordat ik uberhaupt begon) doorgenomen maar ik krijg het niet voor elkaar. Geen enkele satelliet op het Westen te zien. Ik weet niet hoe vaak ik de hoeken van zowel de schotel als de actuator (polarmount) heb moeten wijzigen maar helaas tot nu toe nog zonder resultaat.

Zicht is vrij, dm7020si openli 1 enigma 1, 24 inch actuator, lnb ruisgetal 0.2 en een schotel van 1.20m. Woon in Noord-Brabant.

Wie kan me een eind op de goede weg helpen. Heb ik misschien nog iets over het hoofd gezien. Alle tips zijn van harte welkom.

mvg

 
Ik had hier laatst het zelfde.

Toch hing er nog iets voor.

Na het snoeien ber weer 0.

 
Het einge wat er tegenover staat is een blok woningen (rijtjeswoningen) en een boom. Maar deze liggen ruim 20 meter verder op. Dit zou toch geen hinder mogen geven.

Trouwens, hoe krijg je die BER op 0. Bij mij geven o.a Astra 1, 2 en Hotbird een signaalsterkte van ruim 96% maar een ber tussen de 3 en de 5.

Ik krijg deze echt niet op nul.

mvg

 
Soms lijkt het te kunnen.

Misschien kun je hem even verhangen?

 
De BER op 0 krijgen is echt puur een kwestie van goede afstelling. Nu is 3-5 BER nog niet zo heel veel, maar kan op een draaibare schotel als snel funest worden. Die mag normaliter echt 0 blijven en niet bewegen.

Ik kan me voorstellen dat als het daar al mis gaat, je aan de westkant net over of onder de satellieten door "kijkt" met je schotel en daardoor aan die kant geen ontvangst hebt.

En zoals Jan al zegt, als er toch effe iets voor hangt wat in de weg zit, blijft die BER ook.

Afstelling met een actuator is een zeer precies en moeilijk werkje. Een kennis van me had daar een truukje voor met een houtje wat hij over de schotelbevestiging legde en dat spaarde al heel veel tijd uit. Maar normaal is het passen en meten aan 2 kanten.

Ik zou je niet uit kunnen leggen hoe je dat gemakkelijk kunt doen.

Een diseqc motor is wat dat betreft een stuk eenvoudiger, alhoewel die ook precies afgesteld dient te worden.

Als de schotel op de Sirius staat, staat dan ook alles in het lood en kaarsrecht ten opzichte van elkaar? Dus paal, schotelbevestiging en schotel? Of staat het iets gekanteld, want als het iets gekanteld staat zit je vermoedelijk al fout.

Met een actuator zou ik persoonlijk de afstelling door een ervaren iemand laten doen.

 
De sirius geeft een signaal van 91%, tweede regel 88% en een ber van 3.6.

En volgens de waterpas staat alles recht.

Maar we gaan in het weekend wel verder en zie ik wel.

bedankt voor de reacties.

 
Dat lijken me in principe uitstekende waardes, behalve die BER.

Die dan nog proberen er uit te halen, de schotel zelf mag je daarbij naar boven en beneden bewegen (elevatie).

Als je echter naar links of rechts wilt om bij te stellen moet de schotel echt recht blijven staan, dus zul je deze beweging moeten uitvoeren met de schotelbevestiging aan de paal, dus bevesting en schotel in zijn geheel.

De schotel en lnb moeten echt in 1 rechte lijn blijven met de paal.

Succes alvast!

 
Dat lijken me in principe uitstekende waardes, behalve die BER.Die dan nog proberen er uit te halen, de schotel zelf mag je daarbij naar boven en beneden bewegen (elevatie).
Ik heb keer op keer deze gewijzigd maar bovenstaande waardes waren de allerbeste.

Als je echter naar links of rechts wilt om bij te stellen moet de schotel echt recht blijven staan, dus zul je deze beweging moeten uitvoeren met de schotelbevestiging aan de paal, dus bevesting en schotel in zijn geheel.
De actuator is bevestigd aan een polarmount, deze polarmount is vervolgens bevestigd op de paal en op de paal van de polarmount gaat dan de schotel. Na alles op één lijn te hebben gezet, op Sirius de zaak afgestemd.

Het bewegen van de schotel van links naar rechts doe ik dan met de actuator en de afstandsbediening (klik voor klik). Volgens mij is fijner afstemmen met de actuator vrij nauwkeurig.

De schotel en lnb moeten echt in 1 rechte lijn blijven met de paal.
Volgens mij is dit wel het geval.

Wat ik denk te zullen gaan doen is de polarmount vervangen door een wat ik denk een betere versie. Daarna de zaak nogmaals opbouwen.

Zou dat helpen?

Denk erover om deze polarmount aan te schaffen:http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://img.diytrade.com/cdimg/416190/5450981/0/1206089833/POLAR_MOUNT_PACKAGE.jpg&imgrefurl=http://www.diytrade.com/china/4/products/3949003/POLAR_MOUNT_PACKAGE.html&h=300&w=450&sz=50&tbnid=NYhBCb7A-5ow2M:&tbnh=75&tbnw=113&prev=/search%3Fq%3Dpolarmount%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=polarmount&docid=s5ksIeb4MbhJ-M&hl=nl&sa=X&ei=QIpfTr2KKcqa-wa4q82fAg&sqi=2&ved=0CC8Q9QEwBQ&dur=125

 
Laatst bewerkt:
Het bewegen van de schotel van links naar rechts doe ik dan met de actuator en de afstandsbediening (klik voor klik). Volgens mij is fijner afstemmen met de actuator vrij nauwkeurig.
Klopt, maar daarmee haal je dus wel de schotel uit zijn sync. Van links naar rechts fijn afstemmen moet echt met het geheel gebeuren.

De polarmount van de link is meer een echte polarmount. Ik durf overigens niet te garanderen dat dit beter werkt.

Ik weet niet hoe grootje schotel is, maar zo'n polarmount kost ook leuk geld dacht ik. Zou het dan niet handiger zijn om een diseqc motor te nemen voor pak hem beet 55 euro? Een Moteck SG-2200A bijv.? Er is ook nog een andere, ben de naam effe kwijt, die kost hetzelfde, doet ook Usals maar heeft metalen tandwieltjes.

Echter een andere polarmount of motor zal ook vermoedelijk niet helpen indien je nu ook niet op geen enkele wijze die BER er uit krijgt.

 
Bedankt Blacktiger.

Ik ga eens van links naar rechts de hele zaak bewegen en fijnstemmen.

Maar ach, het is een hobby. Ik blijf wat uit proberen en als het echt niets wordt dan ga ik pas overwegen wat te doen. Die motors die je bedoelt ken ik wel maar volgens mij is de duurzaamheid ervan niet al te best.

De schotel is 1.20m trouwens.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 16:14 uur ----------

Ik ben, kom ik nu achter, een belangrijk detail vergeten te melden.

Ik heb dus een L-beugel bevestigd aan de muur. Als ik nu recht voor deze paal/beugel sta en ik leg er een waterpas op dan is de zaak precies loodrecht.

Maar als ik de waterpas links of rechts op de paal leg dan is er wel een kleine afwijking. Het lijkt wel alsof de zaak dan een beetje overhelt. De bel blijft wel binnen de 2 lijnen maar bevindt zich niet meer in het midden maar iets meer naar rechts.

Zou deze geringe afwijking de oorzaak van het probleem kunnen zijn?

 
Het zou kunnen als de schotel dan zelf ook nog iets afwijkt. Digitaal beeld luistert op millimeters.

Maar het kan niet het probleem van de BER zijn. Want stel dat je de schotel "fout" zou afstellen, en dus de schotel links en rechts draait, zou je die BER er ook uit moeten kunnen krijgen omdat je dan de afwijking afvangt met de elevatie en inclenatie, zoals je eigenlijk een vaste schotel afstelt.

De kleine afwijking kan dus wel oorzaak of mede oorzaak van zijn dat je schotel aan een kant onder of boven de clarke-belt door draait zodat je aan een kant geen satellieten krijgt, maar heeft niet met de BER te maken.

De afwijking is echter erg miniem dus je zou geluk kunnen hebben en alleen signaalverlies kunnen krijgen. Een 1.20m is vermoedelijk net te groot voor een diseqc motor.

 
Dag Black Tiger,

Maar hoe krijg ik die BER op nul dan. Ik heb me rot gedraaid maar dan nog is de BER niet op nul te krijgen. Ik heb deze wel een keer op 2,8 kunnen krijgen maar de signaalsterkte ging dan van 96% naar 88%.

Moet ik overigens bij alle satellieten de BER op nul zien te krijgen of alleen bij de Sirius, deze is nl. het meest zuidelijke gedeelte voor mij. Ik zit op 5.1.

 
BER staat voor Bit Error Rate, en geeft aan hoe hard de ontvanger moet werken om fouten uit het signaal te krijgen.

Wanneer de BER nul is, hoeft de ontvanger dus geen fouten weg te werken.

Bij het afstellen van een schotel heb je vel assen waar je op kunt draaien, en bij een draaibare schotel nog veel meer.

Ook de polarisatie is er daar eentje van.

Ben je niet vergeten te controleren of je LNB wel recht gemonteerd is ?

Draai anders eens wat aan die LNB om te zien of de BER beter word.

En kijk ook eens wat er gebeurt als je de LNB wat naar voor of achter schuift (wanneer je die ruimte hebt natuurlijk).

 
Dreamer , wat is jouw locatie ? de hoek die de polarmount moet maken t.ov. de aarde , hangt daar van af .

je zegt " in het oosten o.a. sirius " maar dat is voor een groot deel in nederland het "nulpunt" (hoogste punt van de boog) had je beeld op astra 19.2 gr ?

 
Daar zijn we weer,

Ik heb Sirius, Astra 19.2, Astra 28.2 en Badr 26.0 geprobeerd en deze gaven allemaal beeld met signaalsterkte (86%-96%) zoals hier eerder aangegeven.

Ik heb aan de lnb nog niets gedaan. Zal ik in het weekend eens proberen.

Mijn coordinaten zijn 51.55 en 5.1 of te wel Tilburg, Noord-Brabant.

Maar wat ik vreemd vond is dat de signaalsterkte vrij sterk is en de BER nog steeds niet op nul staat. Deze waarden die ik nu krijg met deze DM heb ik op mijn vorige boxen nooit gehaald. Ik heb nog steeds een maxplus 2100 en een Nokia 9200. Deze zijn nooit verder dan 84% gekomen maar wel perfekt beeld.

Maar deze boxen hadden de BER optie niet. Maar bedankt voor jullie tips tot nu toe.

 
Laatst bewerkt:
Signaal sterkte zegt helemaal niets, behalve dat je een signaal hebt.

Het gaat om signaal kwaliteit en de beste manier om de kwaliteit vast te stellen is de BER.

Wanneer je op zoek gaat naar een satelliet, dan kijk je eerst naar signaal sterkte.

Wanneer die zo hoog mogelijk is, ga je fijn afstellen.

Daarbij kijk je dus naar de BER, en stel je de zaken dusdanig in, dat de BER zo laag mogelijk is.

Signaalsterkte mag je bij deze stap dus direct weer overboord gooien en negeren.

Houd er rekening mee dat een ontvanger meestal niet optimaal is om dit soort metingen te verrichten.

Ze zijn hiervoor eenvoudigweg te traag.

Dus moet je wanneer je deze ontvanger gebruikt voor het afstellen, heel rustig aan doen en stapje voor stapje.

Anders ben je zo de optimale instelling alweer voorbij.

 
Mijn coordinaten zijn 51.55 en 5.1 of te wel Tilburg, Noord-Brabant.
5.1 is mooi dichtbij Sirius

51.55 is de as-hoek van de polarmount

 
Als je de BER echt niet weg krijgt, ook niet met de houder van de lnb zo dicht mogelijk tegen de achterkant van de lnb te monteren of de lnb iets te draaien, dan blijft er weinig anders over dan in elk geval te zorgen dat deze waarde zo laag mogelijk is.

Hopelijk blijft dit dan ook zo op de andere satellieten.

Signaal zegt inderdaad weinig, wel kwaliteit en BER. Kwaliteit zo hoog mogelijk en BER liefst op 0 en anders zo laag mogelijk.

Als je BER uitslaat heb je kans dat je bij regen sneller de pineut bent.

Ik zou zelf de signaalsterkte niet overboord willen gooien, want ik zou toch niet graag naar een zender kijken met maar 50% signaalsterkte en 0 Ber en 80% kwaliteit, want met wat regen is het signaal dan te zwak om beeld te houden. Dus in mijn optiek is signaalsterkte wel belangrijk maar in elk geval van ondergeschikt belang aan kwaliteit en BER tot op zekere hoogte.

 
Ik ben u allen zeer erkentelijk voor de tips.

Zodra ik wat tijd heb ga ik de zaak helemaal afbreken en opnieuw opbouwen maar dan met wat extra aandacht en nauwkeurigheid.

Als alles 100% loodrecht staat dan hebben we in ieder geval één zekerheid.

Zodra ik wat meer weet laat ik het jullie weten.

mvg

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan