2 schotels op 1 ontvanger

M

marcolory

Hoi allen,

Hoe kan ik 2 schotels op 1 ontvanger (DB500/S) aansluiten ?

Schotel 1 is 19.2E en 23.5E Duo block met quad aanluiting.

Schotel 2 is 39E single met quad aansluiting.

Beide hebben al Disecq ingebouwd ?

dank voor antwoord / hulp.

Marco

 
Hoi marcolory.

Hiervoor gebruik je een uncommitted switch.

Dit dien je dan ook in je ontvanger in te stellen, dan vertel je je ontvanger dat je met DiSEqC 1.1 werkt.

Vanaf dat moment krijg je er een optie bij, namelijk uncommitted 0 tot en met 15 als ik me niet vergis (of 1 t/m 16).

Je stuurt dan dus eerst de uncommitted switch aan, en vervolgens de switch die daar acter zit.

Dit is exact hetzelfde wat er gebeurt als je een switch hebt die meer dan 4 ingangen heeft, maar daar zitten dus meerdere swicthes in 1 apparaat ingebouwd.

De switches van het merk Spaun zijn hierin beroemd, en kosten tegen de € 40,- voor een 2/1 uitvoering.

Ongetwijfeld zijn er ook anderen merken verkrijgbaar.

Een beetje satshop weet direct wat je bedoelt (zo niet, gauw wegwezen daar ;) ).

 
Hoi Mas3,

Dank voor je snelle reaktie.

Heb ik op mijn Dreambox 500 de mogelijkheid om dit te kunnen regelen ?

M.a.w. volgens jouw uitleg moet ik Disecq 1.1 instellen, waar doe ik dat op de DB500 ?

De externe switch die ik dan nodig heb, is dat een normale Disecq switch ( 2 LNB in - 1 Out naar receiver) ? of zoek ik iets anders ?

Zo'n disecq switch heb ik nog liggen namelijk ;)

 
Nee, dat is dus geen normale DiSEqC switch, maar een uncommitted versie.

Hoe je dat precies instelt, ligt onder ander aan de firmware van je DM500.

En ja, die kan dat want ik heb het zelf in een 500 (en een 7000 en een Cube Revo) ingesteld.

In PLi® (jade) ga je naar menu, instellingen, satellieten en transponders, satelliet configuratie.

Daar stel je dan in dat je een afwijkende configuratie hebt (want dat is ook zo).

Vervolgens kun je daar onder instellen welke satellieten je allemaal denkt te kunnen ontvangen.

Bij mij is dan LNB 0 voor Astra (19.2E) bedoeld.

Druk ik dan op OK, dan kan ik de eigenschappen aanpassen.

Met de blauwe toets kan ik vervolgens meer instellen, en tadaa: daar staat onder andere bij welke DiSEqC versie er gebruikt gaat worden; 1.1 dus.

Helemaal onderaan komt dan te staan welke uncommitted switch ik wil gebruiken.

Dit is op mijn DM7000 omdat die hier naast me staat, maar op de 500 wijkt dat niet erg af.

Nogmaals, het hangt ook van de image op je box af hoe je bij deze instellingen terecht komt.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan