Griekenland en de Euro

Bones

Addicted Member
Lid sinds
13 feb 2008
Berichten
1.567
Waarderingsscore
18
Punten
38
Leeftijd
65
Locatie
17km oostelijk van Amsterdam
Niet alleen jongeren protesteren tegen de vele nieuwe bezuinigingen, ook ouderen gooien stenen naar de politie.:biggrin:

 
Zou ze ook een gasmasker ophebben? :biggrin:

 
:biggrin::biggrin::biggrin::biggrin:
 
HAHAHA ongelooflijk he.

En die mensen denken ook nog dat ze genaaid worden. Als ze eens gaan vergelijken hoe de verdiensten en het pensioen elders in Europa ligt zouden ze wel inzien dat ze tegen de bierkaai vechten.

 
Hoi BT

Weet je dat ik er niks van begrijp, dat hele Euro-gedoe.

Wij stonden sterker met onze gulden tov de D-mark; maw: onze gulden was harder dan de D-mark.

Ik ben ook op vacantie geweest naar Griekenland (voordat hele Euro-gedoe), ik ging naar Paros.

Iedereen daar was vriendelijk, en aan het heerlijkste eten, bier en wijn had ik geen gebrek.

Ik vroeg een keer aan een Griek welke bus ik moest nemen om naar de hoofdstad van Paros te gaan (ik zat in Naoussa en de hoofdstad van dat eiland heet Parikia), die Griek zei: "Stap maar in mn auto"; Hij bracht me persoonlijk naar Parikia; toen ik hem wat geld wilde geven zei hij kwaad: "Im not a taxidriver!", ik hoefde (mocht!) hem niks te betalen.

Was die Euro maar nooit uitgevonden!

 
Het is ook erg moeilijk te begrijpen.

Wij stonden sterker met onze gulden tov de D-mark; maw: onze gulden was harder dan de D-mark.
Onze gulden was stabieler, maar grappig is wel dat de D-mark altijd meer waard was dan de gulden.

Beiden waren in elk geval zeer aan elkaar gewaagd. En dan had je uiteraard nog de Europese valutahandel die ook mooi winsten in handen van banken en pensioenfondsen bracht.

Zoiets wat je meemaakt in zo'n vakantie is heel begrijpelijk. Dat zag je ook wel gebeuren in bijv. Egypte, waar een kennis van me een taxi huurde, omdat het zo goedkoop was de dag erna ook en toen moest en zou hij 's avonds bij die taxi chauffeur komen eten.

Maar kijk ook eens naar wat je toendertijd betaalde in die landen. Prijzen lagen daar zwaar onder wat wij in Nederland verdienden dus een vakantie in Griekenland, Egypte maar ook Italië was spotgoedkoop.

Nu komt de euro, in principe een goed initiatief, maar om dat stabiel te krijgen moet je wel alles een beetje gelijk trekken. De gulden werd dus gedevalueerd naar de helft samen met de mark, zodat 1 euro de waarde had van 2,20371 gulden.

Volgens mij is dat gedaan zodat 1 euro ongeveer evenveel waard zou zijn als de dollar zodat daarmee te concurreren viel.

Dat was in principe geen slecht plan, alleen toen kwam de situatie dat economisch zwakkere landen bij de EEG (Europa dus) wilden komen.

En toen ging het mis. Dan moeten de rijkere landen die economieen opkrikken om het gelijkwaardig te krijgen met de rest van Europa.

Een land als Griekenland, waar de Drachme in vergelijking met de gulden een stuk weiniger waard was, laat staan in vergelijking met de Euro, moet euro-waardig gemaakt worden.

Alleen is de fout gemaakt om dat ook gelijk te trekken met het bestaande.

Zonder rekening te houden met de volgen. Pensioenen aldaar bleven dus hetzelfde.

Maar ik vraag me af hoe ze er aan kwamen om lonen naar 1700 euro op te krikken, een bedrag geld wat zelfs op dit moment in Nederland een ICT helpdesk ambtenaar op schaal 7:7 nog niet eens krijgt. En dan met 55 met pensioen ofzo?

Dat pensioen kon in de oude tijd in Griekenland, met het pensioen in Drachme uitgekeerd. Warm land, eerder met pensioen, van een kleinere pensioenuitkering, dat kan nog.

Hetzelfde zie je gebeuren in Italie en Spanje. Warme landen, waar mensen door de vroegere slijtage en door de warmte op een andere wijze werken (siesta enzo ook).

Ook in die landen zie je de prijzen stijgen. Was in Nederland ook, maar daar is het een paar factoren hoger.

Simpelweg om te voorkomen wat men hier in kleine schaal wil voorkomen, dat men de boodschapen in het buitenland gaat doen omdat het daar goedkoper is.

Fransen moeten dus niet de gelegenheid krijgen in Spanje te winkelen.

Nederlanders moeten niet de gelegenheid krijgen om in Belgie te tanken.

Dus al die prijzen worden kunstmatig omhoog getrokken, ze moeten wel, want wegens de vrije markthandel in Europa is het makkelijker geworden om in andere landen in te kopen.

Handig dus, want dan laat je al je spullen uit Spanje, Italie en Griekenland komen, daar is het een stuk goedkoper.

Resultaat... de ambtenaren leveren altijd het laatste in, dus de burgerbevolking wordt het eerst genaaid en voelt het 't eerst en het hardst.

Net zoals dat in Nederland is, maar vanwege er in de armere landen een paar factors meer prijsstijging is, voelt de gewone man het daar ook een paar factors harder als wij het hier in Nederland voelen.

De lonen hadden daar nooit zover moeten stijgen, en het bijtrekken had de afgelopen jaren geleidelijk gewoon moeten gebeuren.

Dat bijtrekken is echter niet gebeurt. En nu is de zeepbel van het verschil gesprongen en zitten ze met de gebakken peren. Nu moet er dus op een dergelijke wijze bezuinigd worden daar, dat de bevolking terecht enorm kwaad is.

Hun geluk is verkwanselt door hun huidige en voorgaande regeringen.

Er is gewoon (ook in Brussel en Maastricht toen) niet genoeg over nagedacht en veel te weinig rekening gehouden met de mogelijke gevolgen.

Als je dan alles bij elkaar neemt had de EEG beter de EEG kunnen blijven, uitsluitend beperkt tot handelsverdragen en evt. grensoverschrijdende justitiele samenwerking.

De pleuro naast de eigen munt houden. En naar gelang die eigen munt meer of minder waard werd, kreeg je er dan ook meer of minder euro voor, waarmee je dan in heel Europa kon betalen.

Of gewoon de boel de boel laten en valutahandel ook laten bestaan.

Maar nee, een aantal van die hoge koppen wil gewoon met Europa naar 1 Amerika toe, zoals alles al veramerikaansd wordt in Europa. Een simpel voorbeeld. Het vroegere zo gezellige Sinterklaas (ook een Sint in de winkel) zie je nog zo goed als nergens meer. Maar er wordt inmiddels wel al Halloween gevierd, een typisch Amerikaans feest.

De grote landen die vroeger oorlog veroorzaakten (Engeland, Frankrijk en Duitsland) hebben het voor het zeggen.

En 1 van die grote landen (Frankrijk) en een klein land (Nederland) heeft een groot NEE laten horen tegen dat 1 Europa. En wat doet men? Wat langer praten, we noemen het beestje anders, we vragen het de bevolking niet meer want dan zeggen die weer nee en dan doen we het lekker toch doorduwen.

Met alle gevolgen van dien. En wie kan er voor alle schade van die politici en op winst bejachte banken opdraaien?

Juist, die gewone man. De Grieken zelf kunnen hier niets aan doen, wel hun regering.

Het hoeft niet meer zo lang te duren voordat er een burgeropstand komt. Ook hier in Europa, ze moeten nog maar een tijdje doorgaan zo te pushen om iets te behouden waarvan gewoon al jaren geleden berekend is dat het niet zal standhouden.

Alle landen financieel in de misère gooien, alleen om die munt in stand te kunnen houden.

En de gezelligheid en tevredenheid in landen waar je dat eerst in ruime mate tegen kwam wordt steeds schaarser...

Ik begrijp het samen met jou ook niet. Wij zijn er misschien te eenvoudig voor.

Want het gebeurt zo vaak dat de eenvoudige man iets al ver van tevoren ziet aankomen, vaak als de politiek nog over een besluit nadenkt, en de politiek er pas achter komt als het te laat is.

Maar dat krijg je als je bijv. een stamhoofd hebt zoals in Nederland, die nooit echt gewerkt heeft en dus doet alsof hij het weet, maar daadwerkelijk geen flauw benul heeft van wat er zich echt afspeelt bij midden- en lage inkomens.

Oftewel de werknemer, de mensen die de landen in stand houden.

Inderdaad... was die Euro maar nooit uitgevonden, het heeft meer kapot gemaakt dat het opgebracht heeft.

 
Ik ben het 100% met je eens.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan