draadloze verbindingen

marie

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
1 okt 2002
Berichten
1.046
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
35
Wij gebruiken de nodige draadloze verbindingen hier in huis.

Voor internet gebruiken we D-link,(voorheen Linksys),en voor muziek door het huis Welltech/Lidl (433,92 Mhz/2.4 GHz,4 kanalen)) apparaten.

Deze systemen werken al jaren probleemloos naast elkaar.

De laatste weken echter stoort de Welltech zender onze draadloze internet verbinding in die mate,dat internet wegvalt.

Als ik dan zender uitschakel,heb ik binnen 30 sekonden weer internet verbinding.(Het heeft even geduurt,voordat ik dit door had...!)

Ik kan een kanaal gebruiken,dat niet stoort,zodat we nu toch altijd muziek door het huis hebben van het internet.

Ik vraag geen oplossing voor dit probleem.

Maar kan iemand mij uitleggen:Als deze apparaten jarenlang naast elkaar gewerkt hebben,zonder storingen,wat zou dan de oorzaak kunnen zijn,dat de een de ander wegdrukt?

Is het misschien,dat oude rommel,na verloop van tijd,bredere banden gaat gebruiken,en zo eerder storing veroorzaakt?

Ben benieuwd,of oude radio amateurs een idee hebben over dit fenomeen.

Bij voorbaat dank,vr.gr.George

 
Ben benieuwd,of oude radio amateurs een idee hebben over dit fenomeen.
Nou ik moet zeggen dat ik een oude radioamateur ben, maar ik kan me niet herinneren dat wij toen overal in huis draadloze internetverbinding hadden, want dat is ruim 30 jaar geleden.

Toen had ik daar wel een oplossing voor hoor, gewoon een zwaardere versterker, en een paar zwaardere boxen erbij, en de ramen open. :biggrin:

Echt wij hadden overal in en om het huis goede muziek.

Ik moet in gebreke blijven hoe het nu is, want toen werkten we met lampen, de el84, en de zgn stentor mrf237, en een 238 erachter als versterker, en zo nu en dan het dak op om die 7-elements wat fijner af te stellen en te richten.

Maar de vraag die jij nu stelt? Ik zou het niet weten.

Zo, en nou heeft Freggel even "geplaagd". :biggrin:

 
@Marie, als ik zoiets heb wat jij nu hebt dan ga ik kijken wat er nadat het goed gewerkt heeft veranderd is.

Dus ik koppel alles los, en sluit apparaat voor apparaat aan, en ga dan kijken waar het fout gaat.

Het fijnste is natuurlijk dat als je alleen dat ene ding aangesloten hebt en het probleem is er, dan weet je meteen waar het zit.

Ik heb het vandaag gehad bij zwager, die had een schijf die tegen schrijven beveiligd was ( usbreader voor microkaartje ) schrijven naar dat ding ging niet meer, en dat was sinds dat hij een nieuwe r4kaart voor zijn zoontje gekocht had ( voor de ndsi ).

Of ik even wou kijken, en schijnbaar kan er een beveiliging opzitten, maar ik vroeg naar de oude, het gedeelte wat nog goed was, want het was de r4 die stuk was niet de stick, en die in de pc, kaartje erin, en hoppeta werken.

Even alles apart testen doet vaak wonderen.

 
Ja,wat moet ik met zo´n antwoord...schuim staat gelijk op mijn mond... :[

Een moderator,die goedwillende panel leden plaagt...Ik kan je nog een leuke website aanprijzen,als je er behoefte aan hebt...

Je zou denken,dat "oude radio amateurs" inzicht hadden in de materie...Teleurstellend... :sad:

Muziek "door het hele huis" kan hier inderdaad ook bewerkstelligt worden,door de versterker even wat harder te zetten...maar ik wil het een beetje selektief verdelen.

Vooral,omdat vrouw en zoon zeer donker :cool: kunnen kijken,als ik hen stoor met de verzamelde werken van de Zangeres Zonder Naam...

Prettige zondag verder,gr.George

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 20:19 uur ----------

Hoi Freggel:Even serieus antwoord:

Als er iets veranderd is,kan je aannemen,dat de oorzaak van probleem in die buurt ligt,ben ik met je eens.

Maar dat is juist het vraagteken hier:deze systemen werken al jaren naast elkaar,en pas enige weken terug begon internet weg te vallen,en pas enige tijd daarna legde ik verband met de storende werking van een zendertje.

Ik heb er nog ergens eentje.Die zal ik morgen eens testen.

Nu is het kinderbedtijd,en dat ga ik waarnemen...De nacht is voor nachtbrakers... :biggrin: :biggrin: Gr.George

PS.

Ik hoor via die zendertjes wel eens vrachtwagen sjofeurs praten.

Die kunnen dus ook mijn muziek horen...

Ik vraag mij af,wat zij denken,als ik adult materiaal gluur,en ik ben vergeten dat zendertje uit te zetten,uit welke slaapkamer die natuurgeluiden vandaan komen?

 
George reageer je nou op de eerste of de tweede posting van mij?

Want je moet natuurlijk zelf ook wel tegen een geintje kunnen, je vraagt zelf of er oude radioamateurs zijn, en die zit er hier 1. ;)

Doe eventjes wat ik in mijn tweede antwoord zeg, of wacht anders even antwoorden van een ander af, maar dan zul je geheid nieuwe dingen moeten kopen.

 
Freggel:Hier liepen enkele postings door elkaar...jij bent ook zo snel..dat is niet bij te benen...Dus mijn eerste reaktie is op eerste post,en tweede vervolg op tweede...

Het is een dunne lijn,tussen humor die kan,en die beter niet kan...

Toon Hermans of Joep van het Hek???

Ik waardeer je werk op de boards ten zeerste,en het was zeker niet de bedoeling je te kwetsen.Lees het aub met "tongue in cheek" .Gr.George

 
Marie ik snap jou, maar ik verschrok even van de volgende smilie: :[

Maar ga ook hier maar eens even lekker mee aan de slag. ;)

 
Nu ben ik geen oude zendamateur in de zin van technische kennis, maar heb wel met 27mc gewerkt, dat heeft hier echter weinig mee te maken.

Alle draadloze apparatuur netwerkapparatuur incl. routers zit namelijk in de 2.4 Ghz band, die feitelijk kanalen genoeg zou moeten hebben maar nu komt de praktijk om de hoek wandelen.

Want zoals je misschien bekend is, zitten onze satellietsignalen ook daar ergens, misschien een stuk hoger. Maar hoe vaak is het al niet voorgekomen dat een DECT telefoon die vroeger elders stond en op een gegeven moment dichter in de buurt van een satellietontvanger werd gezet, voor storingen heeft gezorgd.

V.w.b. routers (en dus ook die Welltech apparatuur) wordt ook van die frequentie gebruik gemaakt en wifi signalen willen nogal eens graag gestoord worden door wifi signalen van omringende wifi gebruikers.

Het is bekend dat 802.11b en g apparatuur interferentie kan ondervinden, niet alleen van DECT telefoons, maar zelfs ook magnetrons.

Dus als de storing pas is begonnen, zou ik eens op bijv. een laptop kijken, of er niet misschien in de buurt draadloze netwerken zijn bijgekomen.

Volgens mij zitten de meeste routers standaard op kanaal 11. Een van de mogelijkheden om te zien of de storing daardoor minder wordt, is om in de routerconfiguratie te gaan en je wifi op kanaal 6 of 3 te zetten.

Ik weet niet in hoeverre de Welltech apparatuur daarin mee wenst te gaan.

En zoals gezegd bijv. opletten of eventueel aanwezige DECT toestellen niet kortgeleden verplaatst zijn.

 
De laatste weken echter stoort de Welltech zender onze draadloze internet verbinding in die mate,dat internet wegvalt.Als ik dan zender uitschakel,heb ik binnen 30 sekonden weer internet verbinding.
Ik wil geen wijsneus zijn, dus als ik het fout heb mijn excuses.

Het gaat erom dat je draadloos internet wegvalt.

Volgens mij heeft je Welltech er niets mee te maken.

Ik heb wat tamelijk onbeschofte vragen voor je:

1. Is waar BT naar informeerde: heb je onlangs een nieuwe DECT telefoon in huis?

2. Heb je onlangs een waterbed gekocht?

3. Heb je een nieuwe partner, die van heet douchen houdt (en heb je een douche-cabine)?

4. Is er misschien onlangs een nieuwe GSM-mast bij jou in de buurt geplaatst?

 
Quote Freggel :"ik verschrok even van de volgende smilie: "

Ik wou je daarmee juist blij maken...omdat ik het idee had,dat je mij probeerde te voeren...en hoe bozer ik zou zijn,des te meer eer heb jij van je werk...

Ik heb de grootste binnenpret,als ik berichten lees,waarachter satire schuil gaat...

@Black Tiger:Jij licht een tipje van de sluier op,over diverse golflengtes.Voor deze info had ik mijn vraag gesteld.

Wij hebben geen Dect telefoon.Vaste telefoonverbindingen worden hier langzamerhand afgeschaft,dan is die noodzaak niet aanwezig.Iedereen eigen gsm´metje...Of hoe dat tegenwoordig ook heet...

@Bones:Als ik je reaktie een beetje goed begrijp,wil jij van mij een wedervraag...??

Nl. :"Wat mijn nieuwe partner bezielt,om met een Dect telefoon op het waterbed in de doeskabine zich lekker warm af te spoelen?" te maken heeft met het wegvallen van onze internet verbinding...??

Dat vraag ik lekker niet...!

Maar zoals gezegd,konstateer ik onomstotelijk,dat als ik drie van de vier frequenties gebruik,van de Welltech,onze internet verbinding verbroken wordt.

En als ik dat zendertje uitschakel,internet binnen 30 sek. weer hersteld wordt.

Omdat ik er weinig verstand van heb,zoek ik de oorzaak in het overlappen van frequenties.

Zoals de microwave de muziek stoort,die wij met die Welltechs overbrengen.Ook hier is er groot verschil,of we kanaal A,B,C of D gebruiken.

Wij wonen wel naast grote graansiloos,die vol met antennes en kommunikatie apparatuur staan.Maar het zou te toevallig zijn,dat die juist storen,op het moment,dat ik de Welltechs bijzet,en deze storing zich weer opheft,als ik deze uitschakel...

Misschien had ik mijn vraag beter moeten formuleren:Verlopen de frequenties van zo´n draadloos zendertje na verloop van tijd?

Dan heb ik een uitleg,waarom deze systemen jaren naast elkaar gefunktioneerd hebben,zonder problemen,en nu in eenen niet meer.

Om dit een beetje overdrachtelijk te maken:

Freggel heeft het over lampen,waar de frequenties mee geregeld werden,maar oudere radio´s hadden toch zo´n stalen instrument (vergeef me,dat ik de juiste naam even niet weet),waarmee je stations zocht?

Dat werkt mechanisch,is aan slijtage onderhevig,en kan ik begrijpen.

Maar kan zich dit soort slijtage ook voordoen in elektronika?

Hier kan ik zelf een antwoord op bedenken:Ja,dus...

Maar hoe? is dan wel intrigerend...Gr.George

 
Even wat korte antwoorden op vragen die naar mijn idee nog niet beantwoord zijn:

Hoe kan het dat er nu opeens een probleem is?

Dit kan diverse oorzaken hebben naar mijn idee, het zou kunnen dat er inderdaad een frequentie overlap is gekomen. Sommige wireless apparatuur kiest tijdens het opstarten automatisch een kanaal wat op dat moment weinig vervuiling bevat (bijvoorbeeld signaal van de router van de buren). Wellicht doet jouw router dat ook, te kunt dit uitsluiten door zelf het kanaal hard in te stellen.

Daarnaast is het inderdaad mogelijk dat je Welltech aparaten verlopen zijn infrequentie, electronische componenten krijgen met verloop van jaren een grotere afwijking van de waarde die ze horen te hebben. Dit is echter een hele kleine afwijking en het zouden wel echt hele slechte onderdelen moeten zijn wil het apparaat op een compleet ander kanaal terecht komen.

Dan is een laatste mogelijkheid nog dat één van de Welltech apparaten een defect heeft, bij het maken van een radio signaal onstaan ook bijproducten die er uitgefilterd moeten worden ( harmonischen ) je kunt deze zien als een soort echo's van het signaal maar dan op een verkeerde frequentie ( zonder enige filtering zelfs op een heel spectrum frequenties in meer of mindere mate). Indien het apparaat het signaal inclusief alle bijproducten de lucht in gooit zou dit zeker je probleem verklaren.

Ik hoop dat je iets aan dit antwoord hebt.

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 09:10 uur ----------

Oh, en slijtage bij electronica onderdelen wordt veroorzaakt door chemische processen in het materiaal waar de onderdelen van gemaakt zijn (om het even simpel te houden).

 
@Activ:Bedankt voor je bijdrage.

Geeft inderdaad enig meer inzicht,omdat je voor me bevestigd,dat slijtage bij elektronika,door diverse oorzaken,voorkomt.Gr.George

 
Marie de problemen die ook ook wel eens tegen kom met het draadloos gebeuren is

eventueel de adapter van die apparaten

deze dingen hebben ook niet het eeuwige leven en die begint dan ook te storen (staat op het punt te begeven)

dit heb ik al wel eens mee gemaakt andere adapter en het was weer opgelost

groeten rienk

 
Hoi Rienk,bedankt voor je reaktie.

Adapters hebben idd niet het eeuwige leven...

Maar mijn probleem was,dat het ene draadloze systeem het andere stoorde.

Toevallig was ik afgelopen zaterdag in "de grote stad",in een komputer winkel,en die had korte tijd terug klant met eenzelfde geval,als ik had.Vr.gr.George

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan