Abonnementen vanaf 1 december maandelijks opzegbaar

Wing39

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
27 sep 2008
Berichten
557
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
58
De kogel is dan eindelijk door de kerk. Het wetsvoorstel dat stilzwijgende verlenging van abonnementen en de opzegtermijn bij abonnementen en lidmaatschappen wettelijk regelt is onlangs door de Eerste Kamer aangenomen.

De nieuwe wet kan hierdoor op 1 december ingaan. Voor telecom- en tv-diensten geldt vanaf deze datum een opzegtermijn na afloop van de contractstermijn van één maand. Dit meldt Telecompaper. Stilzwijgende verlenging van contracten en overeenkomsten is vanaf 1 december wettelijk niet meer toegestaan. Na een jaarcontract mag de overeenkomst wel worden omgezet in één voor onbepaalde tijd maar dan geldt wel de wettelijke opzegtermijn van maximaal één maand.

De nieuwe wet gaat volgens de Consumentenautoriteit vanaf 1 december in voor alle contracten die na deze datum worden afgesloten. Voor lopende contracten geldt vooralsnog een overgangstermijn van één jaar. Het kabinet bekijkt op dit moment de mogelijkheid van een reparatiewet die de overgangstermijn voor lopende contracten moet inkorten.

De nieuwe wet geldt overigens voor vrijwel alle vormen van abonnementen en diensten.

Bron: Totaal TV

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De wet is deels goed, maar er zitten toch slordigheden in waarnaar al verwezen is, maar voor zover mij momenteel bekend nog niets aan gedaan is.

Neem bijvoorbeeld de hosting branche. Die moet domeinnamen registreren voor klanten. De domeinnamen kun je alleen per jaar registreren. Ligt wereldwijd vast.

Goedkope jaarabonnementen van bijv. 60 euro per jaar. Wat moet daarmee dan gebeuren? Moet de klant per maand kunnen betalen? Of als hij naar een half jaar opzegt moet hij dan 30 euro terugkrijgen?

Allemaal zaken die inmiddels hopelijk wel geregeld zijn, maar volgens mij helaas nog niet.

In bepaalde gevallen kan het ook nadeliger werken. Nu krijg je vaak korting als je ergens weer een jaar lid van bent of blijft. Straks kan het alleen maar onbepaalde tijd worden met een opzegtermijn van een maand.

De verdiensten zullen dan behoorlijk lager uitvallen en dat zal in maandelijkse prijzen verrekend gaan worden. Dus diverse abonnementen zullen een stuk duurder worden.

Dat was anders geweest als je naast contracten voor onbepaalde tijd ook jaarcontracten mocht blijven aanbieden, ook al zou dat niet meer automatisch zijn.

Dan kun je als bedrijf de klanten in elk geval elk jaar opnieuw vragen of hij een nieuw jaarcontract wenst, evt. voorzien van een korting.

Nu is er totaal geen klantenbinding meer, krijg je een veel groter verloop, wat meer kosten met zich meebrengt voor de bedrijven en je kan op je vingers uittellen wie dat gaat betalen, de klant dus.

Het idee was goed, maar zoals vaker in Nederland weer veel te ver doorgedreven zonder voldoende rekening te houden met allerlei mogelijkheden en daarop beperkte uitzonderingen te verlenen.

 
Nou ik denk dat veel mensen er toch erg blij mee zijn dat je maandelijks kan opzeggen als consument.

Al vele jaren is het bekend dat je een abo van een sportschool bijna niet vanaf komt.

Ook als je verhuist of zo kun je er niet vanaf en als je volgens de regels keurig opzegt hebben ze brief standaard altijd te laat ontvangen en zit je er dus weer voor een jaar aan vast ook als je er geen gebruik van kan maken door ziekte of zo.

Of je hebt een blad wat je bijna nooit meer leest en je wilt er af moet je altijd de termijn uitzetten.

Nee ik vind het prima zo in België was het overigens al jaren zo dat ze een bericht moeten sturen als je termijn afloopt niks automatisch verlengen.

 
Ik denk dat deze huidige populistische regering er wel weer een wetswijziging zal gaan doorvoeren zodat het allemaal niet doorgaat.

Weten jullie nog: de gratis ID-Kaart?

Was ook binnen 2 weken van tafel.

 
Nou ik denk dat veel mensen er toch erg blij mee zijn dat je maandelijks kan opzeggen als consument.
Uiteraard. Er zijn zeker diverse situaties, zoals jij bijv. aangeeft, waarbij het fijn is dat je nu eindelijk gewoon maar 1 maand opzegtermijn hebt. Stilzwijgend verlengen met 1 jaar is in de meeste gevallen ook gewoon onnodig. Hoog tijd dat daar eindelijk iets aan gedaan is.

Alleen heeft de overheid te weinig nagedacht over de speciale situaties waarbij dit niet van toepassing is en dat kan voor de consument duurder uitpakken.

Daarnaast vind ik ook dat men de wet zo zou moeten aanpassen, dat een bedrijf de klant de keuze laat maken of hij zijn contract hernieuwd voor onbepaalde tijd met een opzegtermijn van 1 maand, of dat hij verlengt met een jaar waarbij hij dan bijv. korting krijgt.

Maar dat laatste mag volgens mij niet meer. Dat zal zaken als internet, gsm abo's etc. durder gaan maken.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan