Oplichting cq prijsopdrijven bij Ebay

S

Skybobo

@ BT,

ik heb keiharde bewijzen dat bij Ebay de boel opgelicht wordt, mag ik daar een stukje over neerzetten als waarschuwing? Ik heb de schermprints als bewijs

groeten

Skybobo

 
xgabox ook goed??

ben er wel benieuwd naar, dus laat maar eens zien,

en probeer wel objectief te zijn.

wel in kletspraat uiteraard

 
Deze week deed ik op de Duitse site van Ebay mee aan het bieden op een Nokia 9600.

Het bieden was laag ingezet op 1 Duitse Mark. Binnen enkele uren werd er verhoogt met steeds 50 Mark en zelfs 200 Mark, terwijl de laagste vehogingen 5 Mark mocht bedragen.

Er was dus duidelijk iemand die de Nokia graag wilde hebben.

Dit bieden met flinke verhogingen ging door tot de laatste dag waarop op een gegeven moment 890 DM werd bereikt.

Ik heb heb toen een bod uitgebracht van 895 DM wat kort daarna werd overboden tot 900 Mark waarop ik een bod uitbracht van 905 Mark.

Nu werd er tot zelfs enkele uren voor het aflopen van de veiling ineens niet meer verhoogt.

Je kunt op de pagina waarop het te veilen artikel staat aangeboden de minuten en seconden zien terugtikken naar 0.

Ik dacht dat ik enkele seconden voor het einde zou worden overboden met 5 Mark gezien het feit dat (het biedgedrag in het oog houdende) er toch ook iemand anders was die dat ding bijzonder graag wilde hebben, dan maakt die 5 Mark ook niets meer uit.

Maar nee hoor en kwam geen overbod,waarop ik mijn bod (ik had een ander scherm als standby staan) 2 seconden voor het einde terugtrok. Ik vertrouwde het niet.

Nu kwam de aap uit de mouw. Het bod van 900 DM waar ik was overheen gegaan naar 905 was verdwenen en het hoogste bod was ineens 845 DM. Tijdens het bieden was het aantal

biedingen 44 terwijl dat er nu ineens 29 waren.

Het eindbedrag was dus ineens 845 terwijl ik een mailtje heb dat ik was overboden op een bedrag van 850 DM naar 860 DM.

Dat anderen later hun bod hebben teruggetrokken kan niet omdat het geen zin heeft daar iemand anders (ik in dit geval) al hoger aan het bieden is.

Komt er nog bij dat de veiling van de Nokias anoniem is, je kunt dus niet zien wie er aan het bieden is terwijl dat bij andere artikelen wel zichtbaar is.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er personen aan het bieden zijn die beslist niet van plan zijn om het artikel te kopen. De prijs wordt dus kunstmatig of frauduleus opgedreven richting 1000 DM

Of dit plaatsvindt met medeweten van de aanbieder kan ik niet bewijzen.

Dat er een hoop niet klopt is mij zondermeer duidelijk.

(een stukje uit een 'outbid'email aan mij)

Another eBay user has outbid you on the following item!

Nokia Mediamaster 9600 >>>> bessere D-Box 1

The current bid amount is: DM 860.00

(Een stukje van de veiling pagina na einde van de veiling)

Currently DM 845.00 (approx. $385.30) First bid DM 1.00 (approx. $0.46)

Quantity 1 # of bids 29 bid history

Time left Auction has ended.

Raar nietwaar? Dat het eindbedrag ineens lager is dan tijdens het bieden waarop ik op 905 DM terecht kwam.

Ik zal deze gang van zaken dan ook melden bij de verantwoordelijken van het Ebay board

Een tip: bewaar al je emails die je krijgt tijdens het bieden. Je krijgt na ieder bod een notify, ook als je bent overboden. Hou het aantal biedingen in de gaten en vergelijk dit na het eindbod

Skybobo

 
Ook een manier om rijk te worden!

Wat een boefjes zeg, maar nu we het er toch over hebben, ik heb hier een seca boxje staan en ik open het bod op 1 gulden........hehe

 
Moet je wel wat meer erbij aanbieden om me dat secabakkie in de maag te splitsen..

Anyway, het is al langer bekend dat de veilingsites nou niet echt heel betrouwbaar zijn.

Iedereen die wil kan daaraan mee doen, en er is een redelijke anonimiteit op het internet.

In ieder geval is de gemiddelde internet gebruiker niet in staat andere gebruikers te achterhalen.

Prijsopdrijvingen zijn daarbij wel het onschuldigst.

En ook exact de reden dat er hier niet aan veilingen gedaan mag worden.

Een veiling heeft tenslotte ook tot doel een zo hoog mogelijk (zelfs buiten proportioneel hoog) bedrag op te brengen.

Als je daar een probleem mee hebt dan moet je je altijd bedenken voor je aan zo'n veiling meedoet, en in ieder geval een maximum stellen aan wat je wil bieden.

Bovendien zou ik eerst even afwachten wat (bijvoorbeeld) zo'n 9600 nou gemiddeld oplevert op een veiling, dan weet je wat je kunt verwachten.

Ze komen wel vaker ter veiling.

(je verwacht toch niet dat je er een voor DM 200 zou kunnen kopen?)

 
@ MAS3

Nee natuurlijk verwacht ik niet dat ik een ontvanger voor 200 piek kan aanschaffen. dat heb je kunnen zien aan mijn biedgedrag. Ik heb ook geen probleem met veiligen waarbij een ieder mag bieden wat hij wil. Wat een 9600 gemiddeld oplevert moet wel gebaseerd zijn op eerlijk bieden en niet op fraude. Het gaat mij erom dat ik het bewijs heb dat er wordt gesjoemeld en daarom mijn waarschuwing om op te passen bij zulk soort veilingen.

groeten Skybobo:)

 
Waarvoor dank.

Als het al zo is dat mensen toch hun lager bod hebben teruggetrokken (zou toch kunnen theoretisch) is de rest van het verhaal in elk geval op zijn minst twijfelachtig.

Daarmee bedoel ik niet de waarheid van wat jij vertelt, maar de manier waarop men op ebay dus met veilingen omgaat.

Men kan dit zeer zeker vreemd noemen en ik ben reuze benieuwd wat je als antwoord van de ebay beheerders krijgt, als ze zichzelf serieus nemen zullen ze hier zeker een onderzoek tegen moeten starten.

 
De klacht heb ik inmiddels naar Ebay verzonden. Het resultaat zal ik hier weergeven zodra ik iets heb ontvangen

groeten

Skybobo:)

 
Was ook niet bedoeld als commentaar op jou of als "eigen schuld, dikke bult" ofzo hoor skybobo.

Was meer een kanttekening van mij om te onderschrijven dat je goed moet opletten bij die veiling sites..

 
Ik denk dat het bieden op veilingen sowieso een oninteressant item is, daar de prijzen niet veel anders liggen dan op de SAT-Boards, Het lullige is dat de verkoper zelf ook vaak meebied, alleen om de prijs op te drijven.

Ook worden er onderlinge afspraken gemaakt, tussentijds!

De hoogste bieder hoeft niet diegene te zijn die het produkt mee naar huis neemt, veelal is het voor de einddatum al verkocht. Tevens kom je op verschillende veilingen hetzelfde produkt tegen met andere bieders.

Blijf er toch gewoon weg! als je SAT appartuur wil kopen kun je het beter nieuw kopen (zelfde prijs als op de veiling) of een oproep op het SAT board plaatsen.

Grtz Mike

 
Een tijd geleden heb ik gepoogd een Mediabox te kopen via ebay.de Het viel me toen op dat die dingen steeds net enkele seconden voor het einde werden overboden. Als de veiling is afgelopen, kun je de (schuil)namen van de bieders zien. En daaruit bleek dat iemand bezig was die dingen allemaal op te kopen. Dus daar zit bij onze oosterburen de handel tussen.

Ik heb met ibazar tot nu toe geen vervelende ervaringen, wel een guppekop die iets van me wilde kopen via de achterdeur, nog voor de veiling om was. Daar moet je niet intrappen, dat zijn van die gasten die ff handig proberen te zijn en dan zijn ze net bij de verkeerde ;)

 
Mensen, ik ben een gup en ik heb een kop maar ik was het niet hoor!!!

 
Hello!

Thank you for your E-Mail.

Unfortunately we can't check the circumstances described by you, because the auction you named is a private auction.

For this reason it is not possible to us, the individual bidder of this auction, which requirement was delivered by which bidder.

We thank you for your understanding.

your eBay Team

Nou hier heb ik niet veel aan. Zie hier DE handleiding om via Ebay je zakken te vullen

groeten Skybobo:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan