Afstelling schotel/DSR7141

A

Alaar

Nieuw op het Forum en direct maar met de billen :dunno:bloot. Ik weet het ff niet meer.

We wonen in Zuid-Frankrijk, redelijk hoog en heb een vrije ontvangst.

We maken gebruik van twee PH2221 en hebben een duo LNB, signaalsterkte 4.5. Redelijk goed dacht ik zo. We ontvangen niet alle kanalen op de 23, een deel van de regionale zenders is niet te zien of hebben geen geluid.

De schotel (60cm) staat voor zover ik kan beoordelen goed hoewel de LNB waarschijnlijk nog iets bijgedraaid moet worden.

Recentelijk hebben we twee PH DSR7141 aangeschaft. Aangesloten en toen. Tja, niets dus. Ik kom niet verder dan het scherm na de taalinstelling. Op dit scherm wordt verteld dat het signaal zwak is.

Ik gebruik de voilgende instellingen:

Astra 19: Hoofdfreq 12515, sym.rate 22000, pol horizontaal, REC 5/6,

Astra 23: Hoofdfreq 11914, sym.rate 11914, pol horizontaal, REC 3/4.

Kan iemand mij vertellen of deze gegevens correct zijn? Zo ja, heeft iemend tips om de decoders wel aan de praat te krijgen?

Tot slot: ik kijk liever naar de BBC, die zit op de 28. Volstaat het om de gegevens voor de 28 in te voeren en zo ja welke zijn dat?

Alvast bedankt!:)

Alfred

 
Hoi Alaar, welkom op Satellite Fun.

Helaas ben ik in de Philips en zeker zijn signaalmeter niet thuis dus wachtte ik in eerste instantie af tot iemand anders misschien antwoord zou geven.

Of je wel of niet alle lokale TV zenders kunt ontvangen is afhankelijk van je abonnementsvorm.

Tegenwoordig zitten een aantal lokale zenders in het familiepakket zoals bijv. L1. Zonder een familiepakket abo kun je deze zender dan ook niet meer ontvangen.

Als je echter wel beeld hebt maar geen geluid is het vaak toch een kwestie van afstelling, zoals je zelf al zegt moet misschien de lnb iets bijgedraaid worden.

Dat verhaal lijkt de tweede Philips te bevestigen, alhoewel het ook een probleem met de ontvanger zou kunnen zijn, da's van hieruit moeilijk te zeggen.

Een signaalmeter (zeker die van Philips) zegt ook niet altijd alles. Je hebt een signaalsterkte, maar die heb je ook als je op een zender van de verkeerde satelliet zit, ik noem maar een voorbeeld.

Naast signaalsterkte is met name de signaalkwaliteit van belang. Heb je die niet, zit je verkeerd. Daarnaast bestaat nog de zogenaamde BER. Als deze uitslaat, dan is je schotel niet optimaal afgesteld.

Het lijkt me dus het beste om de schotel door iemand met verstand van zaken en een goede meter te laten afstellen, dus niet de meter op de ontvanger.

V.w.b. de frequenties denk ik dat je wel goed zit, maar het is wel FEC en niet REC.;)

Bij de tweede frequentie (Astra 23,5) heb je een vergissinkje gemaakt en de frequentie herhaald bij de symbolrate. De symbolrate moet daar 27500 zijn.

Tot slot: ik kijk liever naar de BBC, die zit op de 28. Volstaat het om de gegevens voor de 28 in te voeren en zo ja welke zijn dat?
Neen helaas. Er zal ook een lnb naar die positie moeten kijken. Vaak is dat wel te regelen met een houder voor meerdere lnb's en een diseqc. Vermoedelijk werkt de duo-lnb daar niet mee vanwege de afstand, dat zou je even v.w.b. jouw merk en type schotel moeten navragen bij de vakhandel.

 
Hoi Alaar,

Je had dus 2x een DSR2221, met een signaalsterkte van 4.5 op de zoekbalk (deze balk gaat niet verder dan 5 als ik mij goed herinner), dus qua signaalsterkte zit je goed.

Je schrijft verder:

We ontvangen niet alle kanalen op de 23, een deel van de regionale zenders is niet te zien of hebben geen geluid.
Dat is logisch daar sommige regio-zenders in DVBS-2 uitzenden, en die kan je niet ontvangen met je DSR2221.

VWB:

Ik kom niet verder dan het scherm na de taalinstelling. Op dit scherm wordt verteld dat het signaal zwak is.
Stel m af op een SD-zender, bv Nederland 1 op 19,2E (dus niet op Nederland 1 Hd die op 23,5E zit), en laadt daar de fastscan in.

 
Dank voor jullie reacties maar helaas, het beruchte ei van Columbus zit er niet bij.

Inderdaad, klein typefoutje.

Voor de afstelling heb ik gebruik gemaakt van een satfinder en tenzij iemand mij met argumenten weet te overtuigen, de schotel staat goed.

Ik kan niet afstemmen op welk kanaal dan ook, de decoder beweert dat het signaal te zwak is en het alden van zenders is daardoor onmogelijk. Eerlijk gezegd vraag ik me af of het te maken kan hebben met een ontbrekende update op de decoders. Maar ja, hoe haal je die dan weer binnen zonder goed signaal...

 
Je u heeft een te zwak signaal zegt de decoder en u zegt de schotel staat goed.

Bedoelt u dat hij ooit goed gestaan heeft maar door de wind of iets anders iets verschoven is het is echt milimeter werk.

Nooit gehoord dat een update bij deze ontvanger op een andere manier mogelijk is als OTA dus van de Astra1 satelliet.

Ik gebruik de voilgende instellingen:Astra 19: Hoofdfreq 12515, sym.rate 22000, pol horizontaal, REC 5/6,

Astra 23: Hoofdfreq 11914, sym.rate 11914, pol horizontaal, REC 3/4.
Ja dat moet goed zijn dan de disq instellingen u heeft een duo lnb volgens mij stelt de ontvanger die zelf in maar kijk het eens na dus:

Astra1 op disq 1

Astra3 op disq 2

En nee het volstaat niet om de gegevens van Astra2 dus de BBC kanalen in te stellen u heeft maar twee koppen met een duo lnb en voor iedere satelliet is een lnb (kop) nodig.

 
Op dit moment gebruiken we 'oude' decoders weer, de Philips DSR2221. Signaalsterkte 4.5 Daarom weet ik ook dat de schotel goed staat. De grote vraag is: waarom geeft de DSR7141 de melding 'zwak signaal'. Dit belemmert de volgende stap, namelijk zenderlijst inladen.:sad:

 
De reden zou kunnen zijn dat de diseqc instellingen niet correct zijn, zoals Aart44 al aangaf.

Als je deze ingesteld hebt met Astra1 op diseqc 1 en Astra 3 op diseqc 2, dan zou je dat eens kunnen omdraaien. Astra1 op diseqc 2 zetten en Astra 3 op diseqc 1, soms helpt dat.

Kun je op de oude Philips ontvangers wel onderstaande zenders krijgen op Astra 3?

RTV Noord, Omroep Friesland, RTV Oost en Omroep Gelderland. Zoja, hoe is daarvan het signaal?

Zonee, is ophanging of afstelling toch niet goed genoeg.

Want als beide nieuwe Philipsen aangeven dat het signaal te zwak is, dan denk ik toch dat dit het geval kan zijn.

Afstelling is een zeer secure zaak van steeds weer de satmeter iets terugdraaien, dan weer even met de schotel pielen (echt millimetertjes) totdat het signaal weer optimaal is en zo bezig blijven totdat je het niet beter krijgt.

Ik weet niet of dat zo gedaan is, dat weet je alleen zelf.

Zoals gezegd... goed signaal zegt niet alles. Je kunt 85% signaal hebben (dat is zoiets als 4/5) en toch maar een signaalkwaliteit van 45 en dan heb je toch een slecht afstelling.

Daarnaast ga ik er tevens van uit dat het oog op de duo-lnb correct bevestigd is, aan de Astra 1 kant, zodat de Astra 3 kant vrij hangt.

Dus als in deze tekening:

http://i44.tinypic.com/acd8qd.jpg

Je moet het ons niet kwalijk nemen als we al iets noemen wat je al gedaan hebt, of tips geven die je al correct uitgevoerd hebt. Wij kunnen immers van hieruit niet weten wat er al gebeurt is en niet zien hoe e.e.a. opgesteld is.;)

 
@Alaar

Ga even naar "Fabrieksinstellingen" in je menu, vervolgens loop je weer door de wizard heen, ik denk dat je dan verder komt; daarna de instellingen van Aart ingeven, en dan de HD-fastscan invoeren.

 
We geven het niet op ben aan het zoeken geweest en kom hetzelfde een keer tegen maar die heeft geen eigen schotel maar een GSO systeem en het probleem blijkt dan in de disq te zitten de oude Philips kent geen disq maar toneburst zet het verhaal hier even neer,

Lijkt mij dat het hier gaat om een ontvangst probleem.de oude philips kan geen disqec maar tonebrust.

Standaard staat deze uit en u zegt dat de oude ontvanger gewoon werkt.

De nieuwe geeft hij aan dat er signaal moet zijn op 19.2

Allereerst even de diseqc controlleren.

Deze moet zijn astra 19.2 op 1, astra 23.5 op 2 en astra 28.2 op 3 en hotbird op 4.

Bij onderste scherm uitgebreide signaal instelling moet het volgende staan ingesteld.

Satelliet astr 19.2

zenders zoeken snel

Hoofdfrequentie 12515

Polarisatie Horizontaal

Symbole rate 22000

fec 5/6

Tevens gaat deze ontvanger uit van een universeel lnbf instelling, deze kan je niet wijzigen.

Oudere lnbf types worden niet ondersteund maar ga er van uit dat deze ook niet gebruikt word en dat de GSO(gemeenschappelijke ontvangst installatie) ook niet ouder is dan een jaar of 15

Als deze instellingen niet kloppen aanpassen.

Immers de astra 19.2 moet op geen of diseqc 1 zitten, de oude philips kan namelijk niks met diseqc

ben benieuwd

Diseqc en tonebrust zijn systemen om frequentie's van banden en satelliet banden te laten wissellen, deze worden via de coax antenne kabel verzonden naar de lnbf of diseqc switch

letop dat het 8-10sec duurt voordat hij zenders zoeken laat zien in menu 3

Ja je kan bij iemand die een schotel heeft op astra 19.2 de ontvanger laten zoeken.

alleen zal je er weinig aan hebben omdat hij het dan bij jou niet gaat doen.

Hij heeft gewoon signaal nodig van astra 19.2 frequentie 12515 hor
Zo moet het eigenlijk en hoop dat het nu wel lukt anders lijkt het me dat er iets kapot is aan de Philips ontvangers maar alle twee lijkt dan helemaal vreemd.

 
Iedereen dank voor de bijdragen! Helaas heeft het niet mogen baten. Zodra de sneeuw is verdwenen ga ik maar weer eens het dak op... Zelfs met de fijnafstemming op de satfinder had ik geen resultaat, maar na elke ronde komt een nieuwe. Het resukltaat zal ik jullie laten weten!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan