Ondersteuning XP eindigt over 2 jaar!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.810
Waarderingsscore
1.018
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Over precies twee jaar zal Windows XP geen security updates meer ontvangen, wat zo goed als zeker het einde van het dan 12 jaar oude besturingssysteem betekent. Windows XP verscheen op 25 oktober 2001 en krijgt op dinsdag 8 april 2014 de laatste beveiligingsupdates. Daarna stopt Microsoft met het uitbrengen van security updates. De softwaregigant adviseert gebruikers dan ook om op Windows 7 over te stappen.

Volgens meetbureau StatCounter gebruikt nog 33,5% van de internetgebruikers Windows XP, tegenover 46,5% die Windows 7 gebruiken. Concurrent Net Applications stelt dat Windows XP met een aandeel van 46,9% nog altijd de grootste is. Windows 7 zou volgens de marktvorser bij 37,5% van de internetgebruikers in gebruik zijn.

@Bron: security.nl

Zoals men kan zien wordt XP nog enorm veel gebruikt als 1/3 van de internetters nog met XP zit (ondergetekende overigens ook).

Als je ziet hoe lang XP al bestaat en gebruikt wordt, terwijl Vista al eigenlijk ondergesneeuwd is (net als windows ME toendertijd), bewijst dit toch hoe stabiel en ook snel XP eigenlijk wel is.

Wellicht heeft de grote populariteit van XP er ook nog mee te maken dat er nog 16-bits applicaties op kunnen, sommige oudere DOS programma's die in een groot venster of full-screen gebruikt kunnen worden en met name het feit dat je voor windows 7 de nodige nieuwe hardware moet aanschaffen omdat oudere niet meer ondersteund wordt met drivers.

 
Zoals men kan zien wordt XP nog enorm veel gebruikt als 1/3 van de internetters nog met XP zit (ondergetekende overigens ook).
Dat verwacht je toch niet dat de @BT ook bekend van het Computer Idee nog met XP werkt.

Ik dacht eigenlijk de meeste gebruikers wel doorgaan naar een andere versie (lees Windows 7) maar dat bedrijven juist blijven "hangen" in de oude software mede omdat de licentie nogal duur is.

Waarom gebruik je nog XP @BT?

 
Hier ook nog iemand die XP gebruikt, ik heb ze allemaal vanaf het begin gebruikt W95 W98 deze twee keer er was ook een verbeterde versie W98 SE daarna WME daarna XP de eerste waar geen blauwe schermen mee kwamen.

Heb ook een laptop met Vista en dat vind ik niets een goedkope versie met veel demo's.

Ook komt het door dat ik nooit geen complete pc koop meestal bestel ik een pc met de onderdelen die ik wil zonder besturingssysteem.

Koop ik een besturingssysteem wel origineel maar van Dell of zo op MP of Ebay en ja dat is bij de twee laatste pc's XP pro geweest.

En ja een pc gaat toch een aantal jaren mee dus mijn volgende pc zal ik wel een Windows 7 of tegen die tijd nog hoger er op zetten.

 
Had je dat niet verwacht van mij Nummer10? Hier in huis draait nog op alle pc's XP, behalve op de nieuwe laptop van m'n dochter.

Waarom gebruik je nog XP @BT?
1.) Veel stabieler en sneller dan Vista of Windows 7

2.) Eenvoudiger dan windows vista/7, minder geneuzel, dingen makkelijker te vinden. XP bemoeit zich niet zoveel als Vista/7 met wat je doet.

3.) Alles van software werkt nog op XP. Diverse software die ik gebruik zou niet werken op windows 7. Vista zou ik sowiezo overslaan.

4.) Upgraden is me te duur en er is nog geen enkele reden voor.

5.) Bij een upgrade zou ik ook o.a. ook een paar nieuwe geluidskaarten en voor de dochter webcam moeten kopen, omdat dit niet meer werkt onder windows 7.

6.) Command prompt kun je in XP nog op fullscreen zetten.

7.) Onze computers zijn wel nog snel maar niet geschikt voor windows 7. Misschien de mijne wel, maar XP draait uiterst stabiel en lekker snel. Dan ga ik geen geld uitgeven voor een OS wat niet echt iets nieuws brengt en vooral de zaken een stuk minder eenvoudiger maakt, maar omslachtiger. Eigenlijk hetzelfde dus als reden 4.

Need I say more?:)

 
Ik heb -omdat mijn pc gecrashed was- sinds ongeveer een jaar een nieuwe pc met win7, daarvoor had ik XP.

Wat ik vervelend vind is dat ik de knop "uitvoeren" niet meer heb, voor de rest bevalt win7 wel, maar ik vond XP toch makkelijker.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
De knop "uitvoeren" is er niet meer inderdaad. Maar als ik me niet vergis kun je daar dat invulvak voor gebruiken wat je ook kunt gebruiken voor zoeken als je op de start knop drukt.

Ik vind de zoekfunktie in w7 schandalig slecht. In XP was dat heel makkelijk en overzichtelijk, kon je ook eenvoudig kiezen om alleen op afbeeldingen te zoeken, wel of niet in systeemdirectory's en submappen etc. Dat lukt je op die wijze ook niet meer in Windows 7.

Het vreemdst is in mijn optiek nog altijd dat Microsoft blijft beweren dat Windows 7 makkelijker is gemaakt voor de gebruiker, eenvoudiger enzo. Terwijl als je het vergelijkt met XP vele dingen gewoon onnodig moeilijker en lastiger te vinden zijn gemaakt.

En dat heeft niet alleen met gewenning te maken.;)

 
Klopt BT,

Ik vind XP makkelijker en gebruiksvriendelijker dan win7 (en die hele Vista prutszooi moet meteen de prullebak in)

 
Ook hier draaien alle pc's nog op xp.

B.

 
Wat ik nog erger vindt, is dat als de pc crasht en je wilt je oude XP er terug op installeren je nu al niet meer kunt updaten naar sp3!

Dit is al van vorig jaar zomer, terwijl je toch een legitieme versie hebt.

 
Ja Aart, dat snap ik, maar via Micro... updaten gaat niet meer, of ik moet iets over het hoofd gezien hebben toen ik voor de laatste keer alles opnieuw installeerde. ;)

 
Volgens mij gaat het wel, maar ik zou dat zo niet doen.

Bij een nieuwe installatie met oude installatiecd, ga je eerst updates krijgen. Dan na nieuwe start ga je kijken en hups, dan staat er opeens SP2 er op. Dan moet je die installeren, daarna weer updates.

Daarna komt als het goed is SP3 en weer updates, zo ben je wel een paar uurtjes bezig.

Beste methode is XP er op zetten, geen voorgaande service packs maar gewoon rechtstreeks sp3 downloaden van Microsoft en die er op zetten.

In tegenstelling tot Vista en Windows 7, zit namelijk in service pack 3 van XP ook SP1 en SP2 verwerkt, die hoef je dus niet apart te doen.

Na de installatie van SP3 krijg je dan alleen nog alle updates die na sp3 zijn uitgekomen. Ook daar zijn wel truken voor om dat sneller te doen, maar in elk geval scheelt dit al enorm tijd.

Voor zover mij bekend is SP3 niet uit windows update weggenomen, zou al heel raar zijn, aangezien een pc met alleen SP2 niet meer veilig genoeg is.

Maarreh... Nummer10... je ziet hoeveel mensen er nog met XP werken en wat ze ervan vinden he?;)

 
Black Tiger 1 en ander gaan we op korte termijn eens proberen, vanavond komt iemand een gecrashte computer brengen, eens zien hoever we komen, want het is een machine waar nu XP opstaat, en er ook terug op moet. ( Ik heb ergens nog wel een image liggen van die pc(s) jij kent ze wel, maar dan moet ik even gaan zoeken.)

 
@ freggel1 zeg maar 1 ding en wie zoekt zal vinden WSUSoffline... :banaan:

werkt ook via usb trouwens.

Al hoewel in veel windows versies tegen kom in de praktijk draait hier bijna alles nog op xp.

Het duurt gewoon een tijdje voordat men win7 wat meer naar eigen smaak kan maken zelfde als met xp,me,98SE 98 95.

Men moet even goed doorhebben hoe het OS werkt.

De volgende staat al weer op stapel eind dit jaar zal win 8 uit komen de beta versie is al te vinden.

Nadeel tot nu toe is dat het eigelijk gemaakt is voor touchscreen maar goed kan nog veranderen voordeel is wel dat de systeem eisen het zelfde zullen zijn als win 7 (voor zover microsoft het zo laat dat weet men natuurlijk nooit).

Voordeel van win 7 op dit moment is de 64 bit dus men kan meer als 3.2 gig ram aansturen en mijn ervaring is dat drivers voor 64bit ook steeds meer komen en stabiel lopen dit was bij uitkomst van win7 ook wel even anders.

Voorbeeldje de flash player was alleen als beta te vinden in 64bit en werkte ook niet altijd even lekker.

 
Hoi sat-ed,

Even een vraagje, werkt jouw Java goed icm Win7 en 64-bits?

Bij werkt het voor geen meter; ik gebruik nog 32-bits anders kan ik niks met Java en dat %#@$* win7

 
@ bones

Ik draai zelf nog met xp maar vanwege mijn werk kom ik alles tegen op windows gebied.

Java wil opeen 64 bit systeem draaien geen probleem gezien tot nu toe.

als je 2 browsers gebruikt moet je ook 2 x java nemen.

ps je hebt een PM.

 
@ freggel1 zeg maar 1 ding en wie zoekt zal vinden WSUSoffline...:banaan:
YES... c't offline update heette dat vroeger. Dat is wat ik bedoelde met dat er wel truken voor zijn, er zijn ook nog soortgelijken. Maar dit is wel een van de besten. Kwam alleen niet meer op de naam, dus bedankt voor de vermelding!(Y)

 
De nieuwe install van XP heb ik gelukkig niet hoeven doen, want de pc waar ik het over had was besmet met malware ( Zie ander topic, "bericht van de politie..." ) .

Maar de tips die hier staan ga ik in gedachten houden, want mijn huidige pc zou eigenlijk eens helemaal opnieuw geïnstalleerd moeten worden, systeemherstel vertrouw ik eigenlijk niet echt.

 
yw BT :biggrin: klopt idd dat het eerder c't was.

De makers van dat blad hadden er belang in of zo maar de maker van het programma heeft bonje met dat blad gehad vandaar nu WSUS.

proggie gewoon af en toe ff laten lopen op je eigen pc en de iso bewaren op een goede plek (dus liefst niet op c).

gebeurt er wat ben je zeker van de meeste udates dan wel via dvd dan wel via usb.

Gebruik het al jaren en werkt perfect.

 
Ik weet niet of dat hetzelfde tooltje was (dacht het wel), maar daar hoorde een programma'tje bij wat dan de updates voor je installeerde op de pc.

De updates bewaarde ik op een netwerkschijf, makkelijk voor elke pc te benaderen dus.

Heb ook nog eens een ander proggie gehad wat hetzelfde ongeveer deed, maar daar zat geen stukje software bij, dan moest je zelf alle exe files van de updates starten, dat was minder prettig.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan