LAN control voor DM 800 HD

Mark_V

New Member
Lid sinds
18 mei 2011
Berichten
16
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
58
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om mijn Dreambox (met OpenPLI) te besturen via LAN.

Maarrrr niet! via m'n browser.

Wat ik zoek is een mogelijkheid om een TCPIP connect te maken naar een poort van de Dreambox om direct commando's te geven, zoals channel up/down, menu volume etc etc.

Ik zou met bv. wireshark (is daar btw een Linux variant van?) kunnen kijken wat de remote popup in mijn browser verstuurd, maar dat zijn vaak elle lange strings en werkt vaak alleen met PUT en GET als HTTP commando's

Wat ik zoek is bijv. een progje voor op de Dreambox welke met simple commando's mijn Dreambox kan besturen, al denk ik dat zoiets al in de Dreambox zit alleen is het hoe en wat mij niet duidelijk.

Het zou dan zoiets worden:

connect 10.0.0.152 port 3000 (als voorbeeld)

> connected

send string dvDreambox, "'chan_up'"

>ok

disconnect 10.0.0.152 port 3000

enz enz

Bestaat zoiets? of moet ik zelf aan de gang om zoiets te realiseren?

Grtzz Mark

 
Hmmz... interessante vraag. Aangezien er programma's zoals Dreamview zijn, en uiteraard de web-interface, zou het op een of andere soortgelijke wijze moeten kunnen zou je bijna zeggen.

Maar het is me niet bekend of die code is vrijgegeven, zou wel leuk zijn dus ik ben ook nieuwsgierig of er iemand zoiets weet of dat zoiets te maken is.

 
Ik heb gister de vraag een beetje snel neer 'gekladderd' maar ben hier al een tijdje serieus mee bezig...

Het gaat er namelijk om dat ik m'n Dreambox via een AMX systeem kan besturen, mijn Marantz receiver bijvoorbeeld heeft een RS232 aansluiting en zit via een Extron IPL1 op m'n LAN zodat ik deze kan besturen.

Zelfs een goedkoop mediaspelertje laat het toe om via een telnet verbing commando's te geven (veel van die dingen maken gebruik van het alom bekende DVDPLAYER program dat via commandline commando's accepteerd)

Zoiets wil ik ook graag maken voor m'n Dreambox, maar als ik een telnet verbinding opzet naar m'n Dreambox heb ik geen idee hoe verder te gaan, als iemand daar meer info over heeft dan hoor ik dat graag. :)

Het grote probleem om het via HTTP te doen is dat de TCPIP connectie na +/- 30 seconden verbroken wordt (een normaal verschijnsel voor poort 80 connecties) zodat evt.

feedback van de Dreambox wegvalt, plus dat de data die terug komt vaak 'enorm' is, voor een browser is het maar een simpele pagina, maar om al die data te parsen om slechts te weten of een commando correct ontvangen is, is a real pain in the a**

Dreamview ken ik niet, is dit een proggie wat de Dreambox kan besturen? dan zou ik via wireshark kunnen kijken wat er verstuurd wordt en dit emuleren op m'n AMX.

Ik ben al aan het zoeken geweest op Dreambox LAN control ed. maar op Google krijg je dan duizenden hits en vaak alleen browser related en dat is nou net wat ik niet wil :)

Dus alle info is welkom.

Grtzz Mark

 
Wat wel kan is met een Android phone je Dreambox te besturen daar is een progje voor Dreamdroid ben even aan het zoeken geweest en daar kun je de source code wel van downloaden.

Of het prog ook voor andere telefoon beschikbaar is zoals de Iphone weet ik niet.

Of je daar iets aan hebt is me niet duidelijk maar wel lezen het wel.

 
Dreamview ken ik niet, is dit een proggie wat de Dreambox kan besturen?
Ja, dat staat in onze downloadsectie, Dreamview en Dreamstream. Dreamstream is er ook voor Enigma2 alhoewel die geen beeld meer wil geven, wel geluid dacht ik en de besturing werkt volgens mij ook nog.

Kun je gewoon vanuit onze downloadsectie onder de Dreambox Utitilities downloaden.

Maar vermoedelijk dat je meer hebt aan de sourcecode waar Aart44 naar verwijst.

 
@aart44 bedankt voor de info, ik heb even naar de source code gekeken, maar net zo als vele binnen het opensource projekt, is dit ook weer iemand die vrij summier is met commentaar bij z'n code...

Voor een ander is het dan bijna onmogelijk om te begrijpen wat de maker nou precies bedoelt, maar ergens kon ik een poort ontdekken en dat was wederom poort 80.

Maar met wat betere zoek opdrachten kwam ik de volgende Wiki tegen die me enorm!!

verder heeft geholpen.

http:// http://dream.reichholf.net/wiki/Enigma2:WebInterface

Wanneer je telnet naar je Dreambox en dit kan zowel via poort 80 (dan heb je geen username en password nodig, maar na elk commando is de TCPIP verbinding weg) of via de normale poort 22 (met username en password, maar de verbinding blijft)

Tussen beide zit wel een klein verschil in de te geven commando's

Op poort 22 gaat het zo:

bijv. Channel up

wget -q -O- http://127.0.0.1/web/remotecontrol?command=106

(vergeet vooral het streepje na de hoofdletter O niet)

Op poort 80 gaat het zo:

get /web/remotecontrol?command=106 http1.1 (en dan tweemaal enter)

In je browser werkt dit ook, dan is het http:///web/remotecontrol?command=106

Wat erg leuk is om een bogus commando te geven,de eerste keer is dat wel schrikken:biggrin:

O ja mocht je de exit knop zoeken, in het lijstje noemen ze deze LAME ......

Grtzz Mark

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 01:57 uur ----------

Hmm mag niet meer editten het is poort 23 voor normale telnet verbindingen poort 22 is ssh

(twas al laat) :biggrin:

Grtzz Mark

 
Ja het editten is iets van 10 of 15 minuten en daarna is het afgelopen, dan kan er niet meer geedit worden.:)

Wanneer je telnet naar je Dreambox en dit kan zowel via poort 80 (dan heb je geen username en password nodig
Deze wil ik even nuanceren. In een standaard situatie heb je hier inderdaad geen usernaam en wachtwoord voor nodig. Maar in bijna alle firmware kun je dit wel aanzetten en in dat geval is ie wel nodig. Ik weet niet of dat iets uit maakt voor de programmeer gedachten waar je mee loopt.

In je browser werkt dit ook, dan is het http:///web/remotecontrol?command=106
Moet de ontvanger daarvoor aan staan? Kan dit ook met gebruikte firmware te maken hebben? Als ik dit namelijk gebruik op mijn DM7020 om te testen, zegt m'n browser http-fout 404, niet gevonden.

 
Inderdaad wanneer je je HTTP met een wachtwoord beveiligd, dan moet dit ook bij een evt.

besturing het wordt er alleen wat makkelijker van, nu moet ik echt een username en password terug gaan geven (iets wat op prive netwerkje wel een beetje overdone is)

Maar eenmaal een verbinding gemaakt, dan blijft deze ook gehandhaafd. (zelfs na dagen)

Maar inmiddels heb ik het aardig werkend, mochten er geinteresseerden zijn, dan wil ik hier wel een listing voor een Netlinx van AMX neerzetten.

En, nee de ontvanger hoeft niet aan te staan er is namelijk ook commando 116 (power) waarmee de ontvanger vanuit standby is aan te zetten...

Maar ben nu wel benieuwd waar het verschil in zou kunnen zitten, bij mijn info staat er:

Enigma: Apr 2 2011 -HEAD

Image: unavailable

Grtzz Mark

PS: Nu het toch ter sprake komt, is het zinvol om er (nieuwer?) image op te zetten?

al moet ik zeggen dat de huidige zonder problemen werkt en alleen verschrikkelijk mooie nieuwe en betere dingen zouden me er to kunnen zetten en het eens te proberen.

 
Misschien is het wel leuk voor de gebruikers om zo'n listing neer te zetten. Of ze in een bestandje te kiepen en dan naar ons info adres te mailen, dan zet ik ze in de download sectie neer.

Zelf heb ik geen AMX maar dat mag de pret niet drukken.

Nieuwer image? Nja... er is dacht ik wel het een en ander verbetert aan stabiliteit in de Openpli alhoewel het best zou kunnen dat je februari 2011 versie iets sneller is dan de huidige versies.

Verder moet je er ook aan denken dat als je wilt upgraden naar de laatste nieuwe, je eerst de bootloader moet vervangen.

Anders kan er geen Pli 2.x op.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan