Sansui versterker A5.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Ik heb een Sansui versterker op mp gekocht.

Toen ik hem hoorde, op het moment van kopen, leek het wel goed.

Maar toch zit er een rare storing in.

Als de versterker aangezet wordt gaat hij kraken als een gek in het linker kanaal.

Ook als de volume knop dicht staat.

Na een kleine 10 minuten is hij weer stil en werkt het versterkertje goed.

Iemand een idee?????

 
Hallo

potmeters met contactspray doen en n tig maal heen en weer draaien.

Op minuscule printbreukjes controleren, het lijkt mij n voorversterker foutje ivm niet gebruikt worden.kontroleer zeker de potmeter kontakten op de print.

volgens mij heeft dit soort versterkers n klein relaitje in de eintrap deze kan ook naar doen , doch dat is zelzaam.

Groet Schapi

 
De eindversterker bestaat niet uit losse componenten.

En de regelaars kraken ook niet.

Ik zit het meer aan de voeding te denken.

Want de de verlichting knippert ook een beetje het kraken.

Als het kraken stopt brand dat ook weer normaal.

 
echt controleer soldeerverbindingen , doorgeslagen elco lijkt me stug, kijk zelfs naar de schakelaar, kan wat ingebrand zijn. het merk op zich is goed. omdat het alleen n poosje met aanzetten is moeten het verbindingen zijn, neem de printkant en n kunstof plaatje , nylon of iets dergelijks , strijk zachtjes over de print terwel hij net aanstaat , om de fout te localiseren.

groet Schapi:cool:

 
Het ding blijft kraken.

Kan een verouderde elco in de voeding ook een krakend geluid veroorzaken?

 
Jazeker kan dat, meestal in de versterker zelf , eintrap, simpel te testen , het zaakje aanzetten terwijl de versterker open is en met n soldeerbout 1 voor een de elco's iets warm maken aan de bovenkant, niet te , gaat de versterker bij 1 kraken moet je daar zijn.VOORZICHTIG,.

Dit haald wel de voedingsfout onderuit en de 10 minuten kraken , elco koeld niet af tewijl hij voeding krijgt. denk toch ergens slecht kontakt wat door warm worden overgaat, heeft dan toch n andere oorzaak als elco's.

groet Schapi

 
De verlichting staat tijdens het kraken ook wat te knipperen.

Is het kraken over brand het weer normaal.

 
Hallo Janblues

Hang eens een voltmeter aan de voeding en kijk of de spanning gelijk blijft, het gekke is dat het maar 1 kanaal is dat kraakt, hangt er geen mindere box aan, dat kan rare problemen geven. probeer eens zonder boxen met volume dicht , versterker aan en kijk of de verlichting dan ook knippert, de eindtrappen zin dan niet belast.

Groet Schapi

 
Heeft het ding niet ook stuurtrappen, dat daar misschien iets niet lekker zit of los contact ofzo?

Ik weet nog dat ik een versterker had met stuur- en eindtrappen. Nu ben ik geen electronica expert. Maar het was wel apart, die kraakte ook en dan wilde de box niet lekker meespelen, maar als de versterker warm was, dan was het probleem over.

Vaak wilde het ook helpen eens af en toe de volumeknop goed naar links en rechts te draaien en dan goed volume te geven. Dan stond het wat hard op 1 uitgang en dan opeens sprong de tweede uitgang ook open. Daarna kon de boel weer zachter want dan bleef ie meestal wel draaien.

Dat werd wel erger, na een tijdje moest ik hem wat langer wat harder laten staan als het eenmaal werkte, anders sloeg ie na een half minuutje toch weer dicht.

Ook hierbij wilde het licht van het display nog wel eens een beetje meedansen op de muziek.

Maar zoals gezegd, ik ben geen electronicaexpert, iemand die dat wel was zei me dat dit vermoedelijk door de linker stuurtrap veroorzaakt werd. Dus wie weet... het is maar een idee.

 
Hallo Janbleus

Kun je mij het type laten weten dan kan ik het schema eens nasnuffelen, denk dat we er dan sneller uitkomen.

Net als Black Tiger zei ik ook al in het begin ,Potmeter , het gekke is dat met wat jijzelf omschrijft dat de fout in de eindtrap zit, vandaar om het met volume dicht en boxen eraf eventueel geperste koolweerstanden van 6 ohm in plaats van de boxen, zie wat er dan gebeurd .

Voorversterker kan nooit zoveel trekken dat de voedingsspaning variabel word.

Ik heb mn elec ooit eens gedaan en behoorlijk wat in elkaar geflanst.

Mijn grote liefde waren altijd lampen (buizen), kon je teminste zien waar te zoeken.:cool:

Groet Schapi

 
Dat is een beetje mijn probleem schapi al dat spul heb ik niet meer.

Vroeger zat ik elk vrij uurtje met mijn schoonvader dat spul te repareren of te bouwen en daar hadden we van alles aan meet apparaten.

Maar mijn schoonvader is niet meer en mijn vrouw wilde ook wel aandacht.

Maar dit heb ik eigenlijk nog niet bij de hand gehad.

Volume dicht en dan gekraak,als iemand staat te lassen, in 1 kanaal.

BT de eindversterker is een blok met met pootjes een ic dus.

En dan kan je daar niks mee.

Schakelaars en pot. meters zijn goed.

 
BT de eindversterker is een blok met met pootjes een ic dus.En dan kan je daar niks mee.
Nee dat klopt, de eindtrappen is een blok met pootjes. Maar ik bedoeld met stuurtrappen niet de potmeters. Ik had in mijn versterker (zoals ze mij dat dan uitgelegd hebben) kleine eindversterkertjes (stuurtrappen) die de zwaardere eindtrappen (die IC's op die koelers) moesten aansturen zodat die het gewenste vermogen konden leveren.

Maar het kan ook zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.

Het beste lijkt me inderdaad op internet op zoek te gaan naar een schema, wie weet heeft een of andere hobbyist er ergens eentje liggen.

 
BT alle transistoren die bij de eintrap horen zitten daar in.

Eind jaren 70 zijn ze daar mee begonnen.

 
Ah oke. Zoals ik al zei, ik heb er zelf ook geen verstand van.:dunno:

En de mijne was ook van ergens tussen 1969 en 1970 toen, die had nog een mooie losse voorversterker erbij ook, hoefde je niet te gebruiken, maar kon wel, dan had je namelijk ook toonregeling. Ohja, een Marantz was dat.

Anyway, succes met de reparatie.

 
Hallo Janbleus

Alles duid op slecht kontakt, een hoog ohmige weerstand word niet normaal bij warmte , een doorgeslagen dielectrum, idem (elco of gewoone c), van de plug voor de koptelefoon tot de schakelaars.

bij warmte zet alles iets uit en is er kontakt. Black Tiger zijn kennis zegt voorversterker, gebruik eens koelspray als hij aanstaat , dan moet hij weer gaan kraken zodra je op het juiste punt spuit. type A5,niet opgelet in begin . die losse voorversterker printjes ervoor , daar kan wel n slechte verbinding inzitten,ook de schakelaars .

Zowel voor links als voor rechts staan er 7 torren in serie, als er daar n nare verbinding zit zal dit echt het geluid moeten geven wat je verteld.

Groet Schapi

 
Opgelost.

Alle printjes worden doorverbonden met een flatcable.

En eentje zat een beetje los.

 
Hallo JanBleus

Heeft t schema doorneuzen toch geholpen, fijn dat het in orde is , zoals al eerder gezegt het moest iets simpels zijn, als je het op prijs steld mail ik het je, nadat het uitvergroot is.

Groet Schapi (Y)

 
Dat hoeft niet hij gaat nu weer MP op.

Ik ga nu op zoek naar een andere.:)

Als ze mij hebben vern****kt wil ik er niet steeds aan denken.

Ik heb hem nog een aantal keren gebeld, maar ik was niet meer in beeld.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan