Opzetten en afstellen Multytenne schotel

A

ARK2908

Nou Wing,, het begint al lekker pfffffff

Ik heb geprobeerd vandaag de multytenne schotel in elkaar de zetten maar stuitte al op een probleem (heb ik nou altiijd pffff)

De (ik noem het maar zo ff) reflectorplaat heeft 4 voorgeboorde gaten,, twee ongeveer in het midden en twee aan de onderzijde.

De gaten van de midden positie is goed maar de onderzijde komt niet uit op de beugel wat op de arm zit gemonteerd, die zit 5 cm hoger ?? (richting de LNB)

Is het nou de bedoeling dat er een gat bij beboord moet worden of,, ( heb ik me weer wat in mijn handen laten duwen door deze zeer bekende web winkel in Zoetermeer)

Komt dat bij jou bekend voor ???

Ik durf niet zomaar een gat te boren in de arm (wat wel zou kunnen) i.v.m. de werking van de schotel

---------- Post added 26-08-2012 at 14:46 ----------

Verder heb ik nog een vraag over de schuinstand van de schotel.

Ik heb een heel verhaal gelezen over het instaleren van de schotel. De schrijver begon dat de multytenne eigelijk gemaakt is voor Duitsland en wel voor 7 graden oost.

via dishpointer heb ik kunnen achterhalen dat ik afgerond op 4,6 graden zit en waardoor ik 2,4 graden teveel naar het westen staat voor de uitlijning van de multi LNB.

Zo ik hier nou wat van merken?? of is het ook aan te bevelen om de mast (in mijn geval de muur) iets voor te verzinnen dat de 2,4 graden schuin naar het oosten af te buigen (dit blijkt belangrijk voor Hotbird te zijn )

 
Na nog geen reactie gezien te hebben ontvangen ga ik het gewoon nog een keer proberen :)

Ik zou graag willen weten over de schuinstand van een Multytenne 45 schotel.

Ik heb een heel verhaal gelezen over het instaleren van deze schotel.

De schrijver begon dat de multytenne eigelijk gemaakt is voor een plaats in Duitsland en wel op 7 graden oost.

Via dishpointer heb ik kunnen achterhalen dat ik (afgerond) op 4,6 graden zit en daardoor 2,4 graden teveel naar het westen staat voor de uitlijning van de multi LNB.

Mijn vraag ,,zou ik hier nou wat van merken als ik de schotel zou plaatsen volgens instructies van deze fabrikant ?? ..of... is het toch aantebevelen de mast (in mijn geval de muur) iets voor te verzinnen dat deze 2,4 graden schuin naar het oosten wordt afgebogen (dit blijkt belangrijk te zijn om Hotbird te ontvangen)

 
Ik weet het zo niet, maar ik denk dat je voor de schuintegraad (elevatie) het beste gewoon het aantal graden kunt nemen wat je ook zou nemen voor een losse schotel voor Astra 19.2 oost. En van daaruit verder werken.

Dat lijkt bevestigd te worden in dit (klik) topic.

 
@BT en ARK : Wat BT zegt klopt als een bus, je moet wel zorgen dat de paal waterpas staat, dan uitrichten op Astra 19,2 graden.

Als je moeite hebt om deze te vinden dan raad ik je aan om het volgende te doen.

Probeer te installeren tussen 12:15 en 13:15 uur op een zonnige dag, dan staat de zon vrijwel op 19 graden, dan moet het mogelijk zijn om de satelliet vrij snel te vinden.

Let verder tijdens het afstellen op het volgende:

zet de schotel helemaal schuin naar voren, ga til deze vervolgens millimeter voor millimeter omhoog, beweeg hem daarna net zo langzaam van links naar rechts of andersom.

Op een gegeven moment valt het signaal dan vanzelf goed.

Het is wel een geduld werkje maar je krijgt het wel voor elkaar.

Ik weet niet of je een meter hebt, anders moet je een tv erbij zetten met ontvanger en afstemmen op een vrij kanaal op de 19.2 hiermee moet het ook lukken om af te stellen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt , zo niet dan horen we je wel .

Groetjes,

Wing

 
Hmm nee ARK, deze scotels horen gewoon te passen, denk dat je m beter terug kan sturen, ik zou zelf niet in dat ding gaan boren want dan doe je meer kwaad dan goed.

Mocht je hulp nodig hebben stuur me maar even een pm

GR

Wing

 
Maar er is een nieuwsbrief van een transponderclub, deze link gaat naar een speciale nieuwsbrief die over de Multytenne gaat.

Ik heb er zelf veel aan gehad. Misschien heb jij er ook iets aan.

Mocht het zo zijn dat dit niet mag dan hoop ik dat de mods deze posting weghalen.

Suc6

:)

Nr.10

 
Er is mij een veel meer duidelijk geworden na het lezen van de link.

Hoe ik de schotel ook afstel, Planeta HD ontvang ik echt niet op de Multytenne. Wel op de grote schotel.

Ik woon in het groene gebied dat opgegeven is door Technisat op pagina 6.

Bij de laatste keer afstellen ben ik uitgegaan van de satpositie 23.5E. Dit leverde beter resultaat op, maar niet genoeg voor storingsvrije ontvangst van NL2HD. Na deze instelling staat de schotel ook goed voor de andere satellieten.

De regenreserve is bij deze schotel erg laag.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan