Gevaarlijk lek in ALLE Explorer versies!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.810
Waarderingsscore
1.018
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Internet Explorer bevat een gevaarlijk lek waarvoor directe actie nodig is. Microsoft heeft geadviseerd om direct speciale beveiligingssoftware te installeren. Daarnaast werkt het bedrijf aan een patch voor het probleem.

Het lek in Internet Explorer zit in alle versies 9 en ouder, het lek zou niet in internet Explorer 10 zitten. Honderden miljoenen gebruikers van IE 9 of ouder kunnen last hebben van het lek. Het lek wordt op dit moment al actief gebruikt om gerichte aanvallen uit te voeren. Door het bezoeken van websites waarop kwaadaardige content staat kunnen gebruikers van Internet explorer besmet graken. Cybercriminelen kunnen vervolgens het volledige systeem van de gebruiker overnemen.

Er is inmiddels software beschikbaar die het lek kan dichten. Gebruikers van Internet Explorer kunnen een Emet Toolkit downloaden (Enhanced Mitigration Experience). Die software moet wel met de hand worden geinstalleerd en geconfigureerd. Voor de niet professionele pc gebruiker kan dat een probleem zijn.

Security bedrijven waaronder McAfee adviseren IE gebruikers om voorlopig een andere browser te gebruiken totdat het probleem opgelost is. Het installeren van de software die op dit moment beschikbaar is zou te lastig zijn.

Er wordt verwacht dat de 'simpele' oplossing voor het probleem binnen een week beschikbaar komt.

Het lek werd ontdekt in een onderzoek naar de hackersgroep Nitro.

@Bron: automatiseringsgids / marqit

 
Hoi BT

Bedankt voor de tip!

Ik heb meteen Google Chrome geïnstalleerd!

 
Sinds vanavond 19.00 uur heeft Microsoft een fix beschikbaar gesteld die via Windows Update te downloaden en installeren is.

Daarmee zou het probleem voorbij moeten zijn.

 
Hoi BT,

Ja, dat had ik ook al gelezen, in eerste instantie hadden ze een fix voor de 32 bits, en nu hebben ze m ook voor de 64 bits; ik heb zowel de 32- alsmede de 64bits browser, en ze zijn nu weer gefixed.

(Die Google Chrome laat ik maar staan voor het geval er weer zoiets gebeurt.)

 
Het is inderdaad verstandig Chrom te laten staan.

Ik heb Firefox Portable al jaren geinstalleerd staan, en die gebruik ik ook wel vaker als er iets raars aan de hand is of een bepaalde site niet lekker werkt met IE8 en dat komt steeds vaker voor.

 
Hier kreeg ik vanmorgen de fix binnen zag ik.

Maar ik gebruik al een paar jaar Chrome als browser en daar ga ik gewoon mee door.

 
Dat kan natuurlijk ook. Feitelijk maakt het niet zoveel uit, elke browser heeft al zijn gevaarlijke lekken en problemen gehad.

Maar deze keer was het echt wel een linkmiechel met IE8.:)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan