Wanneer gaat men over tot uitzetting?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.147
Waarderingsscore
568
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik weet dat dit een satellietforum is, maar buiten onze hobby hebben wij ook allemaal een dagelijks leven.

Wij hier in onze wijk zitten sinds een week of 3 met een groot probleem, een nieuwe buurman, die erg duidelijk aanwezig is!

Kijk we houden allemaal van gezelligheid, zeker hier, maar wat dat gebeurd loopt de spuigaten uit. Dranks/drugs, en lawaai...

Als buren hebben we elkaar al gesproken nadat deze persoon er nog maar 1 week woonde, want hij en zijn vrienden zijn wel erg rumoerig.

Wij zijn huiseigenaren en huurders door elkaar, en voor elkaar!

Maar vorig weekend is het helemaal misgegaan nadat ik thuis kwam van een heerlijke bbq/gourmet, er zijn 5 auto's bekrast met een mes, terwijl een buur dit zag, men is daar op aangesproken door de politie, en daarna weer vrijgelaten, maar daarna is men baldadig geworden en heeft een spoor van vernielingen achtergelaten en zijn opgepakt toen ze bij een bejaarde vrouw een ruit ingooide met een bierblik.

De politie en de "thuisvester" zijn nu volop bezig met een buurtonderzoek hoe ze dit aan moeten gaan pakken, want wij als buurt willen deze ... zo snel mogelijk uit zijn huis hebben, want kinderen en bejaarden zijn er behoorlijk bang van, en om eerlijk te zijn blijf ik tot nu toe ook een beetje bij hun uit de buurt, maar voor hoelang?

We proberen ons als buurt zo sterk mogelijk te maken in dit, maar hoe kunnen wij dit versnellen, dat het persoontje wat nog maar net op zijn 26 onder moeders vleugels vandaan is, er weer lekker al bibberend onder terugkruipt?

We gaan een spannend weekend tegemoet, want de gedupeerden die met de schade aan hun auto's zitten krijgen van de verzekering niets vergoed...

Misschien kunnen we het spelen op alcoholisme, want meneer is zwaar verslaafd aan drank? ( Gedwongen opname ).

 
Laatst bewerkt door een moderator:
dat het persoontje wat nog maar net op zijn 26 onder moeders vleugels vandaan is, er weer lekker al bibberend onder terugkruipt?
Dat zal niet vlug gebeuren, dat bibberend terugkruipen. Maar er zijn wel mogelijkheden.

Als er slechts 1 persoon die vernieling gezien heeft is dat wat lastig, want dan is het woord tegen woord.

Maar als je met zoveel mensen last van die persoon hebt zijn er wel manieren om dat aan te pakken. De meeste kans hierbij hebben de huurders.

Het is namelijk wettelijk vastgelegd dat een woningstichting verantwoordelijk is voor een goede woonomgeving en het leefbaar houden van de woonwijk. Zij vinden het dan ook niet leuk als bewoners van deze regel weten.

Als bewoners niet tot een oplossing kunnen komen van het probleem, dient de bouwvereniging dit dus op te lossen, eventueel in samenwerking met maatschappelijke organisaties en/of politie.

Wat men het beste dus kan doen is zich met zoveel mogelijk mensen bij elkaar pakken en dan een "bewonersgroep" opzetten.

Een bewonersgroep bestaande uit huurders is een belangengroep die als contact met de woningvereniging kan dienen.

Sterker nog, als er geen BOC aanwezig is (bewoners overleg comité) vanuit de huurdersvereniging dan kan men als bewonersgroep zelfs zo'n BOC oprichten en is de bouwvereniging verplicht deze als gesprekspartner te aanvaarden.

Overigens kunnen mensen van koopwoningen ook tot een bewonersoverleg orgaan zoals een bewonersgroep horen.

Een bewonersgroep is vrijblijvend en kent geen lidmaatschapsstatus of juridische status maar heeft over het algemeen wel inspraakmogelijkheden en je staat met een ondertekening als "bewonersgroep xxxxxstraat of xxx buurt" sterker in de communicatie met de woningstichting als dat je het als persoon doet.

Uiteindelijk kan het zelfs zover gaan, dat men al dan niet via de rechter de woningstichting kan verplichten al dan niet tijdelijk de huur te verlagen wegens behoorlijke derving van het woongenot als de overlastgevende persoon een huurder is.

Eigenaren van koopwoningen kunnen dan proberen een schadevergoeding te krijgen, aangezien die net zo goed overlast hebben.

Dit zijn dus al een aantal mogelijkheden. Het probleem is echter dat op korte termijn vaak weinig gebeurt, er eerst gesprekken komen met de commissies of bewonersgroepen, dan een poging gedaan wordt met maatschappelijk werk en meer politietoezicht etc.

Voordat zo iemand uit de buurt weg is, duurt dat meestal toch enkele jaren.

Er zijn echter ook situaties dat dit sneller gebeurt maar dat zijn meestal uitzonderingen.

Het feit dat iemand drank- of drugsverslaafd is kan dat soms wel bespoedigen.

Belangrijk is dus bij elk incident zoveel mogelijk getuigen te hebben, hetgeen dus een situatie is van een goede sociale controle. Het maken van foto's en evt. filmpjes van boosaardige activiteiten kan daar ook goed bij helpen.

Mensen met schade aan hun auto kunnen misschien proberen nog iets van het waarborgfonds te krijgen. Maar dan moet de schade volgens mij groter zijn dan 500 euro of zoiets.

 
Black Tiger, het zal dus aankomen op de huurders want ik ben de enige in de blok die eigenaar is, en tegenover mij, waar het probleem zit, is het alleen maar huur.

Maar ik denk dat we redelijk sterk staan, want de verhuurder, thuisvester in dit geval, is al bij iedereen langs geweest, en de politie is met een serieus buurtonderzoek bezig om het rapport zo sterk mogelijk te maken.

Ik ben zelf ook al aan wat collega's aan het vragen of ze hem kennen, en de meeste uit ons dorp kennen hem maar al te goed, dus wellicht dat we dat er ook nog bij kunnen gebruiken, want als "Zundert" en omgeving deze man al zo goed kent, op een negatieve manier, dan denk ik dat hij bij de politie ook goed bekend is. ;)

We gaan samen hier de strijd aan, en we hopen dat dit geen jaren gaat duren, want als dat zo is dan denk ik dat "hij" toch een keer een probleem gaat hebben als hij dit gedrag volhoud.

En wat de schade aan de auto's betreft, het waarborgfonds is een optie, maar zoals ik nu gehoord heb gaan de gedupeerden naar de rechtbank. Hopelijk wordt de schade gedekt want een kras van voor naar achter op een station is een behoorlijk kostenplaatje.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Men kan wel naar de rechtbank stappen, maar meestal zijn dit soort mensen kale kippen en valt daar niets van te plukken.

Blijft dus over het waarborgfonds, maar daar moet je jezelf ook niet teveel van voorstellen, deze dekken slechts een gedeelte van de schade. Dus het zou zomaar kunnen zijn dat men niets terug krijg of bij een schade van 1000 euro misschien 200 euro. Maar ik iets is altijd beter dan helemaal niets.

V.w.b. de eventuele maatregelen ziet het er gezien wat er allemaal al gebeurt is en de negatieve bekendheid van meneer inderdaad wel wat gunstiger uit.

 
Een jaar of 20 geleden had ik een buurvrouw die iedereen het leven zuur maakte; het ging over valse beschuldigingen, pesterijen, vernielingen aan mijn auto en die vrouw schold iedereen uit op straat.

Deze vrouw gooide 's-avonds ook briefjes met daarin valse beschuldigingen en scheldwoorden bij mij en diverse andere buurtbewoners in de brievenbus.

Bij iedere "overtreding" van die vrouw deed ik melding bij het politiebureau; de politie is vaak bij haar langs geweest.

Na een tijd hebben haar zonen -samen met de politie en haar dokter- ervoor gezorgd dat ze naar een andere plaats is verhuisd.

Naderhand was ik blij dat ik niet het recht in eigen handen had genomen (klappen uitdelen), anders was ik ook fout geweest en had ze waarschijnlijk nog naast me gewoond.

 
Dat klopt, het recht in eigen hand nemen c.q. zelf tegen-acties ondernemen kan men beter niet doen want dan wordt er al snel gesproken van "wederzijdse problemen of overlast" en dat wil je niet. Want met eenzijdige problemen (van 1 kant afkomstig dus) sta je een stuk sterker.

 
Volgens mij leest het mee. :biggrin:

Het is trouwens sinds vorige week erg rustig, hopelijk is het niet de stilte voor de storm, maar is hij geschrokken van de reactie en handeling van onze buurt.

 
Ik hoop voor jou en je buurt,dat de rust aanhoudt.

Wat moet je met dat soort figuren?

Je mag het recht niet in eigen hand nemen...???

Maar hebben jullie geen Engelen uit de Hel in de stad?Die hebben dikwijls wel de juiste overredingskracht...Kratje pils,en emmer brandstof voor enkele Harleys...

Ik wil niet jutten,maar zo´n oplossing zou het beste zijn.

Poep in de broek en bloed aan de muur...Sorry,maar ik moest het even kwijt...

Sterkte,gr.George

 
Tja we hadden hier ook een andere grote groep, maar die zijn een tijdje terug opgepakt.

Het doel heiligt de middelen wordt er wel eens gezegd dat weet ik, maar de aktie die tot nu toe ondernomen is heeft wel een goed effect, en we hopen dat dit zich voortzet.

Deze week weer eens een rondje koffie doen bij de buren.

 
@Freggel: Dat is idd de groep waar ik op doel,zog,doelgroep...

doel heiligt de middelen

Maar af en toe is de medicijn erger dan de klacht...

Hier in het dorp woont ook een zeer asociale familie,waarover geen van de buren durfde te klagen.

Totdat op gegeven moment enkele scholieren iewat teveel hadden gedronken,en de zaak wel even zouden gaan oplossen.

Wij wonen landelijk,dus huizen staan wat verder uit elkaar.

Scholieren hebben toen foutje gemaakt,en zijn 2 huizen tever gereden,en hebben daar goed huis gehouden,en flinke schade veroorzaakt.Omdat bewoners van enkele buurhuizen niet thuis waren,hebben ze die ook maar half gesloopt,en waardevolle zaken gestolen...

Toevallig kwamen 2 zoons van voornoemde familie voorbij,en scholieren hebben hen toen een goed lesje geleerd.

Daarna is er nooit meer overlast geweest,van bewuste familie.Pak slaag heeft dus wel geholpen.

Scholieren werden ingerekend,omdat twee broers hen vanzelf herkenden.

Zij hebben echter geen aanklacht ingediend.

De schade aan de huizen is niet vergoed door raddraaiers,omdat niet bewezen kon worden,wie van de scholieren dit gedaan had...

Op het eind waren dus toch weer onschuldige burgers het slachtoffer...

Nogmaals sterkte,gr.George

 
Op dit moment is het lekker rustig, zijn "verkeerde vrienden" komen niet meer bij hem over de vloer.

Waarschijnlijk heeft het samenspannen van onze buurt, de Politie en de Thuisvester en niet te vergeten de Marokkaanse gemeenschap hier, hem tot een denken gebracht.

Hier en daar zal echt wel wat dreigende taal gedaan zijn, zeker via de Marokkanen want die zitten ook met de schade, maar meer zeg ik hierover niet.... :applaus: :duimen:

Samen zijn we toch sterk blijkt nu. :banaan:

 
Dat zou wel eens geholpen kunnen hebben inderdaad.:biggrin:

Hoe dan ook, niet te vroeg juichen, het is pas een weekje, laten we in elk geval hopen dat het zo rustig blijft, dan is het ook in orde he.;)

 
Jaha,al weekje rust...Je mag wel eens langsgaan met een bosje bloemen...

gr.George

 
Ik weet het, zeker een moderator mag niet vloeken, maar nou zitten ze erover!!!

Waar we bang voor waren hier, agressie wordt dus met agressie bestraft zojuist.

Iemand waar een auto bekrast is slaat zojuist de ruit in van de voordeur bij die gast, het was zo lekker rustig.

De politie stond er binnen 5 minuten met 3 busjes, maar ze waren erg verstandig want na een kort gesprek met mij hadden ze mij niet meer nodig. 1 vinger en hij gaat aan de hoogste boom, er woont hier een kind van 12 die doodsbang is...

Het is geen onderwerp voor dit forum, maar de Freggel hier is behoorlijk over de rooie, en dit gaat snel veranderen.

Hoe weet ik nog niet, maar meneertje weet het sinds een half uur geleden wel.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iemand waar een auto bekrast is slaat zojuist de ruit in van de voordeur bij die gast, het was zo lekker rustig.
Da's dan pure domheid, wat je kunt weten dat actie=reactie.

Nu kun je de woede wel richten tot de overlastgevende, maar degene die daar de ruit heeft ingeslagen is op zijn minst voor de helft nu ook schuld aan de opschudding.

Laten we hopen dat de rust weer snel weer keert en dat het dan ook rustig blijft.

Op zich is jou persoonlijk of je gezin momenteel niets aangedaan, behalve uiteraard de angst voor de strubbelingen. Maar ik zou toch proberen er zo rustig mogelijk onder te blijven en nog even af te wachten.

Het hoort niet nee, maar in zo'n situatie denk ik dat velen (waaronder mij) zeker begrip hebben voor je reactie en de gedachtengang.

 
moderator mag niet vloeken

@Freggel:Waarom niet? Gooi het maar in de groep,als het oplucht.

Ieder advies is nu verkeerd advies,omdat de situatie niet beheersbaar is in het tolerante Nederland...

Sterkte,en probeer rust te bewaren,vooral voor je kinderen.

Gr.George

 
Hoi Freggel,

Afgelopen avond heb je dus al met de politie gesproken;

ik raad je aan om vandaag even naar het politiebureau te gaan om nogmaals -in alle rust- de problemen te bespreken en naar oplossingen te zoeken.

Ga niet maandag maar vandaag; dan heb je in ieder geval je hart gelucht en weer stappen ondernomen.

Je zult zien dat je je er lekkerder en rustiger ondervoelt.

 
@Bones, dat zou ik idd kunnen doen ja, maar ik weet voor 99% zeker wie de dader van gisterenavond is, want ik heb met een vriend van hem gesproken die nogal zenuwachtig door de straat liep op dat moment, en die heb ik even aan zijn oren getrokken en een gesprek met hem gehad, samen met mijn overbuurman. Schijnbaar rommelt het al een langere tijd tussen die groep.

Het ventje versprak zich regelmatig, dus voor ons was het een optelsom, en toen de politie arriveerde vroegen ze aan mij met wie ze even konden praten, en heb hem toen aan hun overgedragen. ;)

Dit weekend eens gaan praten met de vader van de vermoedelijke dader.

 
Ik haal dit onderwerp nog even omhoog omdat er kort geleden een bevestiging te zien was van wat ik eerder hier aanhaalde.

Bij Recht in de Regio (vorige of voorlaatste aflevering) was er ook iets aan de hand met overlast. Daar ging het om muziek. De Rijdende Rechter die daar voorzitting heeft, waarschuwde er voor dat als er klachten van de buurt kwamen over overlast, de bouwvereniging verplicht is daarop in te gaan en dat te onderzoeken.

Als ze het niet op kunnen lossen zijn ze min of meer verplicht om te onderzoeken of er meer mensen in de buurt overlast hebben.

Dat werd in dit geval gedaan met een enquete die naar een aantal buren gezonden werd. De rechter waarschuwde om een advokaat in de arm te nemen, aangezien mensen wel konden zeggen geen last te hebben, maar soms niet rechtuit waren en dat zoiets kon leiden tot huisuitzetting.

Nadien krijg je dan te horen hoe het verder is gegaan. En inderdaad, die mensen hadden een advokaat in de arm genomen en de bouwvereniging is inderdaad een procedure voor huisuitzetting begonnen en de advokaat is daar tegen aan het vechten nu. Was ook ergens in Brabant dacht ik.

M.a.w. dat was een doortastende bouwvereniging. Dus zoals gezegd, als de huurders zich bij jullie samen gooien en klachten indienen is de bouwvereniging verplicht dat op te lossen. Er moet wel overlast zijn. Dat was in dit geval geluidsoverlast maar dat mag ook andere overlast zijn.

Gezien we vaak uitzending gemist kunnen kijken, is dat misschien een interessante aflevering voor je om eens terug te kijken.

 
Ja dat heb ik ook gezien die dikke vrouw zingt en daar hebben de buren overlast van.

Volgens mij zijn ze ook eens bij "Man bijt hond" geweest maar dat ging ergens anders over.

Inderdaad ze moet ophouden met dat zingen anders moet ze het huis uit.

En ja bij overlast moet de woningbouwvereniging optreden moeten er uiteraard wel genoeg klagen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan