hoe zie ik of een positie te ontvangen is?

Maestro

Jr. Member
Lid sinds
9 sep 2012
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
32
Hoe kan ik zien of de volgende posities te ontvangen zijn in Lyngsat of kingofsat?

Eutelsat 3A / Eutelsat 3C / Eutelsat 3D / Rascom QAF 1R (3°E) ( icm noname 100 cm schotel en usals motor?)

Eutelsat 5 West A (5.0°W) (icm bestaande gibertini 125cm schotel uitgericht op nilesat misschien dubbele kop?)

 
Phew.... ik durf het niet met zekerheid te zeggen, gezien de resultaten die ik ben tegen gekomen toen ik eens voor je ben gaan zoeken.

De meeste informatie over satellieten kun je op de site van Lyngsat vinden.

Kies daar het werelddeel of waar de satelliet in te vinden zou zijn, bijv. onder "satellites".

Kies de satelliet naar keuze en klik dan helemaal bovenaan op "LyngSat Maps". Je krijgt dan nog wat info maar ook de footprint van de satelliet te zien.

Valt Nederland binnen de footprint dan kun je die satelliet theoretisch ontvangen en is e.e.a. afhankelijk van vrij zicht, grootte van de schotel en het feit of de op de satelliet aanwezige zenders al dan niet gecodeerd zijn.

Helaas is niet van elke satelliet een afbeelding van de footprint aanwezig. En ik ben voor je gaan kijken en voor de satelliet die jij vroeg blijkt die er niet te zijn.

Daarnaast staat er niet bij of de footprint voor de C of KU band is.

Gelukkig is Satbeams een andere goede site voor footprints te zoeken.

En daar heb ik de door jou genoemde satelliet wel kunnen vinden.

Het is me niet bekend hoe specifiek correct de info daar is v.w.b. geadviseerde schotelgrootte, maar Nederland ligt daar net in de buitenste rand van de footprint. Men adviseert daar een schotel van 1.90m.

Bij de 5 west liggen we met Nederland wel binnen het centrum van de footprint dus zou je een kleine schotelgrootte verwachten, maar ook hier wordt 1.70m aangeraden. Op mijn eigen Triax 1m schotel kreeg ik hier in Zuid-Limburg geen signaal van deze satelliet. Maar ik krijg het vermoeden dat met de instellingen bij mij iets niet helemaal klopt.

Bij Lyngsat wordt hier 1.20-1.50m aangeraden.

MAAR..... dat was voor de Algeria Beam. Als je bij Lyngsat kijkt is er ook nog een wide beam en een superbeam.

Dus daar ben ik eens op gaan zoeken en volgens die informatie moet je 5 west gewoon kunnen ontvangen met 1 meter, zelfs met een nog kleinere schotel.

Voor Nilesat moet je wel echt een grotere schotel hebben.

Om deze voor goede ontvangst te laten zorgen is minstens een 1.20m schotel noodzakelijk. Dan krijg je nog niet alles maar wel veel.

Een goede lnb kan ook nogal wat uit maken. Naar verluid kun je met een Inverto Ultra Black LNB wat betere resultaten bereiken.

Dus kortom...

De waardes bij Satstar (ook een footprint finder) en Lyngsat en Satbeams verschillen nogal met elkaar.

Volgens de gegevens bij Satstar en Lyngsat moet het voor 5 west kunnen met 1 meter.

Voor de andere satelliet is er nogal verschillende informatie die van elkaar afwijkt, dus hopelijk heeft een andere gebruiker daar ervaring mee.

 
oke bedankt voor je info! maar mijn vraag was eigenlijk of ik met mijn huidige opstelling (vaste gibertini aluminium 1.25 waarmee ik al nilesat ontvang) of ik i.c.m. met een dubbele inverto black ultra lnb ook 5w kan ontvangen. Want ik wil dan de Marokkaanse kanalen ontvangen 2m enz. Op nilesat is het SNRT en 2M Monde pakket niet te ontvangen

En mijn tweede vraag had betrekking op of ik wel 3e kan ontvangen met mijn roterende schotel (100cm archsat metaal met moteck usals rotor) dit omdat ik hiermee dan 2M National kan ontvangen.

 
Even geprobeerd , op 3ºE TP 12526 H ontvang ik 2M Monde ongecodeerd met mijn 120 cm gregorian schotel .

Op 5 West zit die zender alleen in de C-band , daarvoor zul je een andere opstelling moeten hebben .

 
En mijn tweede vraag had betrekking op of ik wel 3e kan ontvangen met mijn roterende schotel (100cm archsat metaal met moteck usals rotor) dit omdat ik hiermee dan 2M National kan ontvangen.
Het antwoord daarop stond ook bij mijn info. Volgens de online informatie moet er je hem via de superbeam of widebeam kunnen vangen, zelfs nog met een schotel kleiner dan 1 meter.

Alleen moest ik op die geschreven info af gaan omdat mijn eigen systeem momenteel op wenst niets wenst te ontvangen, vermoedelijk draait mijn schotel niet meer correct.

Misschien dat Trust kan aangeven wat zijn signaalsterkte is op die satelliet met zijn 1.20m want daar kun je vaak ook wel het e.e.a. aan afleiden.

Maarreh.. als je toch die roterende schotel hebt staan, waarom probeer je het niet even?

Je andere vraag kan ik niet beantwoorden, tot nu toe heb ik nog geen duo-lnb's gezien voor die positie.

 
Hoe kan ik zien of de volgende posities te ontvangen zijn in Lyngsat of kingofsat?
Door het gewoon te proberen met een goed uitgerichte schotel dat is de enige manier om er achter te komen.

Wij kunnen van hier niet zien of je schotel 100% goed staat of hij groot genoeg is en of er bomen of huizen voor staan dat kun je alleen zelf zien door te proberen.

Een indicatie kun je krijgen door de beam te bekijken en ervaringen van anderen te lezen maar alleen door het zelf te proberen weet je het zeker.

 
2M op 3º oost komt op mijn SKYBOX S9HD binnen met 83% level en 75% Quali

 
speelt het weer een grote rol bij het afstellen van de schotel. Ik wou deze dagen aan de slag gaan maar er was veel bewolking. Ik hoorde van iemand dat je een schotel het beste kan afstellen met helder en zonning weer. En dan zo optimaal mogelijk afstellen zodat je ook wanneer het slecht weer is er beter signaal is?

 
Dat is correct.

Afstellen met wat bewolking is ook geen probleem. Maar het is wel zaak het zo optimaal mogelijk te doen. Dat is vaak met helder weer zonder regen in de lucht toch iets beter.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan