Schotel afstellen

Maestro

Jr. Member
Lid sinds
9 sep 2012
Berichten
56
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
32
Ik vraag me af of er niet een duidelijke handleiding is voor het zelf afstellen van schotels. Een monteur hier in de regio vraagt al gauw 50€ voor niet eens een halfuurtje werk. Afgelopen jaar nog zag ik dat hij een kleine tv had zeer mini sloot hij op de lnb aan en was zo de schotel aan het afstellen. Nu is het weer zo dat ik een positie kwijt ben (badr4 26e). En nu vroeg ik mij af hoe ik zelf deze positie kan terughalen? En dit zonder mijn andere posities kwijt te raken. Ik gebruik een usals motor. Is er een logische handleiding of tutorial beschikbaar hoe ik dit zelf kan doen?

 
Was het echt een TV of was het eerder een oscillator of spectrum analyzer? Want een voor een draaibare schotel af te stellen moet je echt wel heel precies bezig zijn.

Een half uurtje werk zou misschien kunnen als je het vaak genoeg doet.

Een simpele uitleg zou zijn dat alles waterpas en loodrecht moet staan.

Dan een zender op Sirius (4.8oost) opzetten. Motor naar nulpunt draaien met de ontvanger!!

Dan de schotel optimaal afstellen op die zender. Alleen dan begint de pret.

Voor de hoogte (elevatie) moet je uitsluitend de schotel op en neer bewegen. Voor de Azimut (links rechts) moet je de schotel vast laten zitten maar met het geheel, dus motor en schotel draaien.

Doe je dat namelijk niet, dan wijzig je de boog die de schotel moet gaan volgen en gaat je schotel over of onder satellieten draaien, waardoor je geen of te weinig ontvangst hebt.

Aangezien de afstelling uiterst gevoelig luistert, op de millimeter af, moet je feitelijk zoiets niet gaan afstemmen met zo'n eenvoudig goedkoop metertje met een piepertje of iets soortgelijks, maar een fatsoenlijk meter.

Dat is dus een logische handleiding.

Het probleem wat ik vaker tegen gekomen ben met een collega die dit ook doet, is dat er bespaard wordt op de schotels.

Dan heeft met een schotel van "pisbakken staal" zoals wij dat noemen, wat bij wat wind staat te waggelen en dan ook vaker verschuift.

Investeer iets meer een een gedegen 1 meter Triax bijv. En dan de gegalvaniseerde versie. Is misschien iets duurder, maar blijft tenminste wel staan. Ik zeg overigens niet dat jij dat hebt, dit is een algemeen advies, dus voor de mensen die meelezen.

 
Is er een logische handleiding of tutorial beschikbaar hoe ik dit zelf kan doen?
Ja natuurlijk zijn die er Google is je vriend maar hier en hier en nog één hier.

Een goeie meter is dan wel een vereiste en het is een heel secuur werkje een millimeter er naast en geen ontvangst.

En zoals BT al zegt je woont in Rotterdam dan is de Sirius heet tegenwoordig Astra 4A op 4.8 oost de dichtstbijzijnde satelliet dus daarop uitrichten.

 
Maestro,

Heb je je schotel al uitgericht gekregen, ik woon bij je in de regio, als het nodig is wil ik je wel komen helpen om de boel goed uitgericht te krijgen, en het kost je echt geen € 50,-- per uur hoor :)

 
Oke duidelijk en eerlijk bt! ik wil mijn verouderde archsat d90 vervangen door een triax 110 tde dit is de aluminum versie. deze heb ik alleen nergens kunnen vinden.......

Klopt het ook dat voor het beste ontvangst men beter een schotel kan aanschaffen van kunstof? ik hoorde dat deze na aluminum het meest gevoelig is...

 
Hoi Maestro,

Ik kan je wel aan een Triax 110cm helpen.

Stuurm me maar een PM, stel ik gelijk alles goed voor je af.

Kunststof of alumiium maakt volgens mij niet zoveel uit.

Gr.

Wing

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een kunststof schotel is erg duur, dat heb je eigenlijk niet nodig, een gewone 1.10m Triax schotel is prima en overal verkrijgbaar normaliter.

Ik durf echter niet met zekerheid te zeggen of er verschil is qua gevoeligheid. Ik heb zelf een kunststof schotel van 1.20m achter liggen en vroeger gebruikt, daar knalde het signaal wel op binnen, maar mijns inziens niet noemenswaardig beter als op de 1.10m Triax die nu in gebruik is.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan