Warmteprobleem computer?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Althans dat denk ik?

Ik heb hier een AMD athlon 64x2 dualcore processor 6000+ 3.02 GHz, met 4,00 GB geheugen staan.

Moederbord is een Asus, en er hangen 3 coolingfans in.

Maar volgens mij valt de pc nu de laatste week met dit warme weer uit omdat er nog niet genoeg koeling in de kast is, want ik heb al diverse hardware gewisseld en losgekoppeld maar het probleem blijft.

Nu heb als test de kast vrij staan, normaal staat hij tussen een kast en de muur, en de zijkant heb ik er vanaf gehaald, en nu lijkt hij het te blijven doen?

Is er nog een simpele of vrij goedkope oplossing om nog meer koeling in die kast te krijgen?

Ik heb nog wel een aantal ventilators van andere pc's liggen, maar er zijn op het moederbord geen aansluitingen meer vrij.

 
Ik denk dat het probleem opgelost is.

Er zitten zoals ik al aangaf 3 ventilators in de pc, maar 2 zitten er aan de achterkant, en natuurlijk eentje op de processor.

Ik had nog een grote ventilator liggen van een oude pc, en die heb ik nu aan de voorkant ingebouwd, en sinds ik dat gedaan heb is de computer niet meer uitgevallen.

 
kast open laten kan zelfs nadelig zijn voor de koel flow.

heb geen id hoe oud de pc is maar stof en koelpasta zijn ook vaak boosdoeners verneem ik in de praktijk.

Koelpasta heeft niet het eeuwige leven namelijk.

Wat betreft de aansluitingen op het moederbord voor de fans: niet nodig, kan ook gewoon bij een voedings draad opgezet worden kleur op kleur.

mits je voeding het kan doen natuurlijk :biggrin:

 
De kast is intussen idd weer dicht, en de extra fan die ik aangesloten heb zit ook op een voedingsdraad.

Het eerste wat ik vandaag ook gedaan heb is alle stof eruit geblazen met de compressor.

Tja de pc, is volgens nog maar hooguit 3 jaar, het is er eentje die gekregen heb, dus dan kan er iets aan mankeren.

Maar er wordt nu langs alle kant lucht in de pc geblazen, dus ik heb er wel vertrouwen in. ;)

 
kast open laten kan zelfs nadelig zijn voor de koel flow.
Ja dat wordt gezegd, maar vindt het zelf een beetje onzin. Met de kast open heb je namelijk niets anders dan koeling.

Oke, het "stroomt" niet echt meer, maar als ie al te heet wordt met de kast dicht heb je sowiezo een slechte koelstroming en kan ie dus beter open zijn.

@Freggel: Leuk dat het nu zo lukt, maar heb je ook temperatuur gemeten?

Want stel je nu eens voor dat je nu juist genoeg koeling hebt dat de pc blijft draaien maar je qua temperatuur toch op het randje zit? Dan ben je toch nadelig bezig.

Je kunt dat vrij eenvoudig controleren. Installeer bijv. Speedfan die kun je evt. ook los opstarten.

Die meet diverse temperaturen waaronder ook die van je moederbord, je harddisks en grafische kaart.

Zeg dan eens welke temperaturen je ziet.

Vaak is de grootste veroorzaker echter een (te) kleine koeler op de cpu. Zeker met dit weer hebben cpu, gpu, mainboard en harddisks goede koeling nodig.

Daarbij is het dus ook belangrijk op welke wijze de ventilators gemonteerd zijn, niet allemaal naar binnen of allemaal naar buiten laten blazen bijv.

 
Black Tiger ik heb speedfan gedownload, en alle temperaturen die hij meet zitten tussen de 36 en 40 graden.

Zegt mij niets, maar ik mag hopen dat dit goed is?

 
Da's is prima, de harddisken zitten normaal wat lager, maar met deze warmte zijn dat goede waardes, dus het ziet er naar uit dat je de ventilatie correct geplaatst hebt.

 
Ik weet nu even niet meer of het warmte is of dat het aan Windows gaat liggen?

De computer heeft het een paar dagen goed gedaan, en nu nadat Windows :)cool: weer helemaal geüpdate is begint het gesodemieter weer.

Vanmiddag zit ik op een website, en ineens doet de muis niets meer en verder ook nergens reactie, pc opnieuw opgestart, maar weer 3 piepjes ( 1 lang 2 kort ).

Ik ga volgende week eens een andere HD pakken en eens terug naar W7.

 
Een lang en twee kort is bij de meeste moederborden een video probleem heb je er een losse videokaart inzitten zo ja zou ik de kaart onboard kaart proberen.

 
Heb je toen ook gelijk eens naar de temperatuur gekeken? Zou namelijk ook de temperatuur van je grafische kaart kunnen zijn.

Maar in principe denk ik hetzelfde als Aart. Een andere windows gaat daar mijns inziens ook geen verschil in aanbrengen. Piep codes van de bios krijg je niet vanwege een verkeerde driver namelijk, maar vanwege een hardware probleem.

 
Een onboard kaart zit er niet op Aart, en ik heb trouwens de kaart al gewisseld met een andere, en dat werkte ook maar eventjes.

Maar ik ben al een beetje aan het zoeken met Google, want ik denk zelf dat het een probleem is dat Windows diverse hardware niet goed ondersteund.

Het installeren van de printer was ook al een heel gedoe.

Ik gooi deze week er even een andere harde schijf in, en ga eens kijken wat de pc met

windows 7 doet.

 
Je moet het helemaal niet in het sofware zoeken, ja pas op het einde lijkt mij...

Wat je het best kunt doen is uitsluiten dat het niet hardwarematig is..

Ik heb ook wel eens last gehad van uitval omdat ik er teveel devices aan had hangen, steeds 1 erop aansluiten en kijken of het blijft werken...

Kijk ook eens in de bios en zet deze eventueel terug naar default of doe eens een bios firmware, dat lost vaak hardwareproblemen op.

 
Maar ik ben al een beetje aan het zoeken met Google, want ik denk zelf dat het een probleem is dat Windows diverse hardware niet goed ondersteund.
Als ik dit zo lees en dan ook nog een probleem met een printer??? Lijkt me toch eerder dat er iets anders aan de hand is.

Is dit toevallig een 64 bits XP versie ofzo wat je er op hebt draaien? Kan ook nog aan de gedownloade versie liggen als je die gedownload hebt. Laatst hier ook zo'n rare dingen meegemaakt met iemand die er zo'n versie op had staan. Effe een originele erop en het probleem was over.

Of net zoals Loek al schrijft, kijk eens of er een bios update voor het mainboard te krijgen is.

 
Dat schreef ik een paar berichten terug al BT, en die is legitiem.

Ik heb nu de automatische update uitgeschakeld, want gisteren toen ik de pc weer opgestart kreeg begon hij meteen weer met het bijwerken van updates, dus ik denk dat daar toch ergens iets fout gaat.

 
Oh Windows 8, ja ik zag het zo vlug niet meer gisteren. Tja daar kan ik niet over meepraten zoals je weet.

Best kans dat het met windows 7 beter gaat, durf ik niet te zeggen.

 
Vandaag een nieuwe videokaart geïnstalleerd, maar het werd er niet beter op.

Nu ben ik al een tijdje bezig onder Windows 7, heb er die vanmiddag opgezet, en het gaat tot nu toe goed?

Ik zou het toch vreemd vinden als dit echt aan Windows 8 gelegen heeft!

 
Of net zoals Loek al schrijft' date=' kijk eens of er een bios update voor het mainboard te krijgen is.[/quote']
Tja, het zou een mogelijk kunnen zijn dat de bios geupdate moet worden, maar ik heb dit nog nooit gedaan, en lees op het internet dat dit dus ook helemaal fout kan gaan als je niet weet wat je doet!

En daar heb ik geen zin in, want ondanks de twijfel dat de pc het weer goed deed nadat ik Windows 7 geïnstalleerd had is het weer niet goed.

Ik ben zojuist bezig met downloaden in de nieuwsgroepen en installeer intussen een programma ( virtueel dj 7.0 nogwat ) , en start het op, en hoppeta een blauw scherm???

Het gaat dus goed totdat ik meerdere dingen tegelijk ga doen, en dan krijg ik nu prompt een blauw scherm, en moet de pc opnieuw opstarten...

Ik weet even niet wat te doen, want volgens mij heb ik alles, geheugen gewisseld, videokaart, behalve de biosupdate, al gedaan.
 
Hi Freggel,

Heb zoiets hier ook gehad, mee dat ik de computer ging belasten stopte hij ermee en starte opnieuw op. Lag hier aan de voeding. Andere voeding erin gezet en loopt weer als een zonnetje.

B.

 
Boets, daar heb ik ook al aan getwijfeld, en dat is eigenlijk het enige wat ik nog niet geprobeerd heb, ondanks dat er hier genoeg voedingen liggen....

Ben nu tegen beter weten in W8 weer maar eens aan het installeren, en ff de boel aan het updaten.

Gaat het dan weer fout dan gaan we toch maar eens kijken of ik een goede voeding heb liggen. ;)

 
Het verbaast me dat je nog steeds denkt dat dit soort problemen aan de windows versie kan liggen.:)

Je hebt immers al beide OS systemen geprobeerd. Dus we konden er al van uit gaan dat het een hardware probleem is. Heb je ook meermaals de temperatuur gecontroleerd als je meer dingen tegelijk gaat doen? Want dan is het normaliter dat de temperatuur op loopt.

Jammer dat je niet de foutcode van het blue screen vermeld hebt, want daar is ook al vaak iets van af te lezen.

Het kan ook nog geheugen zijn maar het kan zeker ook de voeding zijn zoals Boets aan gaf.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan