Advies fotograaf gevraagd

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik zoek een goed advies van mensen die iets van fotografie en met name fototoestellen weten.

Het is me bekend dat ik eigenlijk een spiegelreflex camera zou moeten nemen omdat deze het beste resultaat zou geven, maar dat is me weer wat te duur.

Het volgende is het geval. Ik loop samen met anderen met regelmaat in de Zuid-Limburgse mergelgrotten. Daar maak ik ook foto's, maar het is me opgevallen dat mijn zeer oude HP Photosmart M23 wel nog uitstekend foto's maakt, maar met zijn 3 MP in deze moderne tijd toch ver te kort schiet.

Mij is door een fotograaf vertelt dat het goed is om een sluitertijd van minimaal 15 seconden te hebben als je echt mooie foto's in de grotten wilt maken. Daarom moet dat ook handmatig ingesteld kunnen worden.

Maar er is zoveel te krijgen dat ik door de bomen het bos niet meer zie, vandaar dus het verzoek van iemand met verstand van zaken, die weet waar hij mee bezig is. Dus niet van iemand die even iets gegoogled heeft.

Dit zijn de vereisten:

1.) Minimaal 12 megapixel (14 of 16 heeft de voorkeur)

2.) Minimale sluitertijd van 15 seconden.

3.) Sluitertijd handmatig in te stellen, prioriteit instelling hoeft niet maar ik moet het wel handmatig kunnen instellen.

4.) Optische zoom van minimaal 10x (digitale zoom boeit me niet zo want dat verslechtert kwaliteit)

5.) Moet echt geschikt zijn om in grotten te kunnen fotograferen, daarbij moet soms wat ingezoomd worden en moet ook goed in daglicht kunnen werken zonder rare fratsen, kleurtjes op de foto's of andere afwijkingen.

Aanvullende wensen (hoeft niet, mag wel):

1.) Full HD video filmen (720p is ook goed)

2.) Eigen intern geheugen

3.) Ondersteuning voor sd, sdhc, xdhc etc.

Een tweedehands spiegelreflex mag evt. ook, maar dan zou het al van een betrouwbaar iemand moeten zijn en in elk geval ook aan deze eisen moeten voldoen.

Prijs tot max. ongeveer 150 euro.

Ik had al deze twee gevonden, maar gezien verschillende testuitslagen ben ik er niet uit wat nu beter is voor mijn doeleinde.

Panasonic DMC-SZ3

Medion X44088

Maar als er nog beter zijn hoor ik graag welke!

 
Richard, ik heb niet veel verstand van fototoestellen, maar een kennis van mij zit in de fotografie, en die vertelde mij toen ze mijn "simpel" toestelletje zag dat het wel een goede was, want het merk wat er op staat "Carl Zeiss" is erg goed.

Toestel zelf is Sony.

 
Ligt er natuurlijk aan welk type, ik lees dat Carl Zeiss de lens is wat het toestel gebruikt. Maar veel van die Sony toestellen hebben maar een sluitertijd van 2 of 4 seconden, daar kan ik niets mee.

Voor hetzelfde geld heb ik dan een Panasonic die wel 720p (hd-ready) kan filmen, terwijl veel van die Sony's dat niet kunnen. Ik zoek echt een beetje meer deskundig advies.

Maar toch bedankt voor het meedenken!

 
BT ik heb een Sony Alpa 230.

Deze is niet naar jouw wens maar is om te beginnen met een spiegel reflexs een prima camera.

En is tweede hands wel in jouw prijs te vinden.

Lenzen zijn ook niet erg duur.

Een telelens 70-300 worden nieuw voor 99 euro aangeboden.

Sluitertijden

Minimale sluitertijd 1/4000

Maximale sluitertijd 30 sec.

Minimale sluitertijd / FlitsSync 1/160

 
Hoi Jan.

Oh jawel, een Sony Alpha 230 is een spiegelreflex camera en die zijn wel geschikt voor mijn doel, alleen liggen die te ver buiten mijn budget.

Wat jij als prijs voor een lens aangeeft is al zowat 2/3 van mijn complete maximale budget.:)

 
Maar als je nu eerst begint met de camera.

Op marktplaats staan ze daar regelmatig voor jouw budget.;)

Het leuke van deze camera's is dat je een beetje kunt zien want je doet.

Een spiegelreflex werkt wel anders.

 
Marktplaats vertrouw ik niet zo wat camera's betreft, daarom heb ik liever een nieuwe.

Ik hoorde ook al van anderen (en van fotografen) dat je normaliter een goed werkende spiegelreflex niet weg doet, tenzij hij stuk is of zwaar verouderd.

Dus je moet er dan echt wat geluk mee hebben en goed mee uitvallen. En meestal ben ik altijd degene die er weer pech mee heeft.

Dus liever een nieuwe betaalbare compactcamera dan met garantie. :)

 
Ik heb hem ook op MP gekocht.

Je wil niet weten wat ik daar allemaal koop.

Vooral speelgoed voor de klein kinderen.

Je kijkt of het toestel er nog goed uit ziet en probeert hem even uit.

Geloof me de meeste mensen doen hem weg voor een "betere"of ze kunnen er niet mee overweg.

En het toestel daar is niks mis mee.

 
Dat klopt Jan, dat komt ook voor dat ze het weg doen voor een betere of niet weten hoe het te bedienen.

Maar ik in mijn omgeving is er weinig soeps te koop of het is te duur.

 
Misschien is het een idee om de bekende veilingsites eens te bezoeken zoals BVA of Beusekom?

Daar staat vaak leuk spul. ;)

 
Nee dank je. Ik ken veilingsites. Over het algemeen ben je daar duurder uit omdat die al een leuke beginprijs vragen.

Op je bod komt 20% veilingkosten en dan nog eens 21% b.t.w. en zo wordt een bod van 100 euro opeens 145 euro, de helft erbij, dan wordt je niet blij.:)

Even los van het gebrek aan garantie of de beperktheid daarvan als iets niet werkt, dan vertrouw ik nog meer op marktplaats als het zou moeten.

Maar komt wel goed, ik vind wel iets.

 
We zijn voorzien, van een mooie spiegelreflex camera.

Uiteindelijk toch via marktplaats maar wel heel netjes verzorgd en enkele lenzen erbij enzo. Ben er heel happy mee!

 
Mooi BT.

Succes ermee.

Ik heb me in deze hele vraag en antwoord postings niet gemengd

omdat ik geen echte serieuze fotograaf ben.

Wel is het ontbreken van een langere sluitertijd zelfs voor mij een

tekortkoming van al de "simpele" toestellen.

Ik kijk nog steeds naar veel foto's en dia's die ik vroeger heb gemaakt

met lange sluitertijden o.a. van vuurwerk, onweer, in het donker door

de straat rijdende auto's en zelfs van de sterrenhemel. Best leuk.

Multispeed

 
Dank je wel Multispeed.

Inmiddels heb ik ook al het verschil gezien met langere sluitertijd en ook lagere iso.

Vriend van me had zijn toestel bij zich en werkte nog met iso 800. Totdat ik hem vertelde eens iso 100 te nemen. De sluitertijd werd toen vanzelf langer maar het resultaat ook echt zichtbaar een behoorlijk stuk mooier.

Al doen de leert men he. :)

 
BT krijgen we nog foto's van jouw te zien?

Grotten hebben we in Groningen niet.

Misschien in de toekomst maar nu moet ik het doen met de gangen van molvert.

En daar plast mijn lens niet in.:biggrin::biggrin:

 
Owz... ja ik wist niet dat je er graag wilde zien, op sociale media staan er wel een aantal. Maar ik heb eigenlijk vanavond pas eens echt met het statief wat foto's kunnen maken en zal proberen er dit weekend of komende week een aantal van te plaatsen.

 
Voor de liefhebber een paar mooie grottenfoto's gemaakt met de nieuwe camera.

1.) Deze tekening van Napoleon, van onderen gezien.

2.) Een aanzicht van de Bloemenweg die overigens veel langer is dan hier te zien.

3.) Een met flits gemaakte foto van een plaquette als aandenken van een heuglijke gebeurtenis die zich in de oorlog, enkele dagen voor de bevrijding van Maastricht, in de berg afspeelde.

Precies 50 jaar later is deze onthuld door diegene die toen middelpunt van dit bijzondere feit was.;)

Enkele van de mooiste foto's die ik heb.

 
Ze zijn goed gelukt BT.

Prachtig.

 
Prachtige foto's BT!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan