Zonne panelen.

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Zijn er hier al mensen die zonnepanelen hebben aangeschaft?

Ik heb er nu 9 van 240 Wp.

 
Interessant,Jan.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Gebruik je de energie specifiek voor een doel,of gaat het in het algemeen gebruik huishouden?

Ikzelf heb al enige tijd het idee panelen aan te schaffen,maar iedere keer stel ik het weer uit.

Oa ook,omdat een kennis er enkele op zijn boot had geplaatst,maar volgens hem viel de opbrengst tegen.(Terwijl zij altijd zuidelijk opkoersten..)

Sukses ermee,gr.Geoge

 
De opbrengst is 85% van het vermogen wat er op je dak licht.

Als je alle panelen goed in de zon kan houden is de opbrengst wel meer denk ik.

Maar bij een schaduw vlakje op 1 van de panelen ben je bijna al je vermogen kwijt.

Ik had ze eerst op mijn platte dak omdat ik daar bij zons opkomst al zon had.

Toen viel de opbrengst tegen.

Ze liggen nu op het schuine dak en de opbrengst is nu wel een stuk hoger.

 
Wij hebben hier zo'n aanbieding gehad van de bouwvereniging. Dat werd dan gesubsidieerd door Provincie en bouwvereniging en moest je nog een eigen bijdrage doen.

Die kwam neer op een 800 euro of iets meer.

Ze hadden berekend dat je dan een 85 euro per jaar zou besparen op je energierekening. Een kleine rekensom leert je dan dat je dus pas over 10 jaar rendement begint te krijgen, want dan zijn die 800 euro afbetaald. En dan pas een rendement van 80-90 euro per jaar? Dat is een slok op een borrel (6 euro p/m). Oftewel niet de moeite om daar nu een 800 euro aan te besteden die we ook nog eens niet hebben.

Dus mij viel dat behoorlijk tegen.

Deze week las ik in het nieuws ergens iets over een woning die zowat geheel alles bespaarde, die hadden dan ook een zonneboiler. Kleinere woning misschien. Maar dan is het interessant.

 
@Black Tiger:Ook echt weer Nederlandse gedachte:Je wilt er gelijk geld aan overhouden..?? :biggrin: :biggrin:

Ik had meer gedacht,panelen te plaatsen,de investering te vergeten,en te kijken,of we de elektriciteitsrekening wat lager kunnen houden.

Om er wat mee te verdienen zul je inderdaad een groot dak moeten hebben.

Hier in Finland zal dat toch wat problematischer zijn,dan meer naar het zuiden.De seizoenen,dat we energie nodig hebben,ligt er dan een laag sneeuw op...

Bij Wikipedia staat veel interessante info over zonnepanelen,maar als erkende goochelaars zullen jullie dat wel gelezen hebben.

Prettig weekend,gr.George

 
@Black Tiger:Ook echt weer Nederlandse gedachte:Je wilt er gelijk geld aan overhouden..?? :biggrin: :biggrin:
Hahaha, nee hoor, overhouden is echt niet nodig, maar quite of bijna quite spelen zou wel fijn zijn. Als ik denk aan documentaire van dat bijna zelfvoorzienend huisje, die hadden echt geen groter dak dan ons. En 85 euro per jaar minder betalen komt neer op 6 euro per maand. Is gewoon niet interessant genoeg om daar 10 jaar op te moeten wachten.

 
Kun je dat ook omrekenen in euri per jaar? Ik ben wat lui uitgevallen vandaag. :)

 
Als je bij het linkje even op kosten en baten had geklikt had je het kunnen zien.

Bij mij kan ik het direct op mijn stroom rekening zien wat er gebeurd.

Het hangt er vanaf wat je per Kw/uur moet betalen.

Ik reken op een opbrengst van +/_ 1700 Kw x 0,23=391 euri per jaar

 
Dan is het een heel leuk bedrag inderdaad. Misschien dat de gesubsidieerde zonnepanelen hier dan weiniger opbrachten. Als ik me niet vergis kregen we er ook niet zoveel als op de foto's staan afgebeeld.

Ben even gaan kijken... was 188 euro per jaar. Dat is dan nog leuk. Maar aangezien wij geen 712 euro (was bij ons over de 800 euro) eigen geld hebben was je dus eerst die lening aan het terugbetalen een 4 jaar ongeveer.

Ga je dan binnen 5 jaar verhuizen zit je wel met een restschuld van een dikke 370 euro.

http://www.zonnig-limburg.nl/bereken-uw-maandelijks-voordeel

Dus zo was dat bij ons.

Als jij echt een (krap genomen) 300 euro per jaar gaat terugverdienen is dat bijna het dubbele van wat hier gedaan werd en veel interessanter.

 
Ik volg de diskussie met belangstelling.Dank voor de inbreng.

@Janblues:

Quote: "Bij mij kan ik het direct op mijn stroom rekening zien." Unquote

B.T. zegt,dat hij lui is,bij het uitpuzzelen van bepaalde zaken.

Bij mij is het meer onkunde...Ik snap geen bal van onze elektriciteis rekening..,en als er nog mee op- en aftrek posten op voorkomen,zal dat nog moeilijker worden.. :tong: :p

Het regent hier al 3 dagen aan een stuk,dus ik zet zonne energie even op laag pitje... gr.George

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan