vaste lnb's + rotor

triaxje

New Member
Lid sinds
30 nov 2013
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
63
dag allemaal,

is het mogelijk om, rotor te combineren met vaste LNB'S.

bv: 3 vaste LNB'S, 28+23+19 gr oost. dan vervolgens , de vierde LNB , afstellen op 13 gr oost, en deze, vervolgens gebruiken om te draaien .

en dit met, een ontvanger met maar één tuner.

en dit zonder tuner configuraties te veranderen??

gr t

 
Hoi Triaxje en welkom op Satellite Fun.

Wat je wilt is bijna allemaal mogelijk behalve 1 ding:

en dit zonder tuner configuraties te veranderen??
Ga je van een draaibaar systeem gebruik maken, zul je altijd iets moeten wijzigen.

Er van uitgaande dat je usals wilt gebruiken om te draaien, kan dit met een kleine wijziging. Daarvoor moet je motor wel usals aan kunnen.

Overigens zou ik (gezien de nodige zenderlijsten) adviseren om de draaibare schotel op lnb 1 te plaatsen en de andere satellieten op lnb 2, 3 en 4. Maar het kan ook zoals jij dat wilt.

 
bedank voor het welkom heten.

met één tuner altijd configuratie naar USALS om te draaien. ok;

maak dan gebruik van Multiswitch.?

dus, 3 vaste LNB'S, apart naar Multiswitch, A B C; kabel loopt verder eerste

deelnemer naar ontvanger.

LNB die gaat roteren, dus kabel LNB rotor, en dan van af rotor naar Multiswitch D, of naar tweede deelnemer??

gr

 
Oei, nu raak ik een beetje de weg kwijt. Ik denk dat je me even moet gaan verduidelijken welke multiswitch en wat je bedoeld met "eerste deelnemer" en "tweede deelnemer" want je sprak maar over 1 ontvanger.

Ik ging namelijk uit van een 4-diseqc. En dan gaan er gewoon van elke lnb een kabel naar de diseqc switch. Van de motor uit gaat ook een kabel naar de diseqc switch.

En van de switch uit gaat er 1 kabel naar de satelliet ontvanger.

Een multiswitch is echter een ander apparaat dan een 4-diseqc, en als je over meerdere deelnemers spreekt, heb ik ook niet meer het idee dat je het over 1 ontvanger en 1 tuner hebt.

 
neen ben verkeerd, het is wel degelijk, één ontvanger één tuner.

dacht dat van de rotor naar een uitgang moest gaan, dat klopt dus niet.

dus Diseqc switch van 4, één ingang kabel die van de rotor komt?

ben in bezit van triax 110, wil daar dan een LNB-houder van 4 opzetten.

3 vaste één roterend .

zal dan heel waarschijnlijk geavanceerd moeten gebruiken, I P V USALS, dit voor het roterend gedeelte .

gr

 
Ik heb wel een link voor je gevonden, maar weet niet zeker of ik die hier mag plaatsen.

Dus BT en/of Freggel, verwijder die link svp als het niet mag.

 
>wil daar dan een LNB-houder van 4 opzetten.

3 vaste één roterend <

euh roterende bij de zelfde schotel op?

zou een andere schotel er bij pakken die draaibaar maken met 1 lnb.

de andere 3 vaste lnb's

 
@Bones: De link mag, maar echt verklarend of duidelijk is hij ook niet zo te zien.

@Sat-Ed: Hij wil 3 vaste schotels en 1 draaibare, samen dus 4 lnb's voor zover ik begreep.

@Triaxje:

dus Diseqc switch van 4, één ingang kabel die van de rotor komt?
Correct, je motor heeft altijd 2 aansluitingen (ik ga uit van een Usals motor, bijv. de Moteck).

De ene aansluiting gaat van de motor naar de lnb.

De tweede aansluiting gaat van de motor naar de ingang van de diseqc switch inderdaad.

Feitelijk sluit je de motor net zo aan op de diseqc switch als de andere 3 lnb's. Het verschil is de besturing en dat wordt met de instellingen van je ontvanger geregeld.

Alles wordt dus op de diseqc switch aangesloten. Er komt maar 1 kabel vanaf de diseqc switch naar binnen naar je ontvanger.

 
Hoi triaxje,

Het is vrij eenvoudig te realiseren.

Je sluit alle lnb's aan op je switch

Vervolgens kies je in het menu van je ontvanger voor geavanceerd.

de vaste lnb,s kies je voor DiSeqc 1.1 en je geeft elke lnb een vaste positie.

Bijv 19.2 LNB1 ,23,2 LNB 2, 28,2 LNB 3

De 13,0 sluit je aan op poort 4 van je switch.

Dan kies je voor LNB vier in je instellingen optie DiseQc 1.2 en je stelt je coördinaten in.

Schakel je naar een satelliet buiten de vaste satellieten dan wordt je motor aangestuurd.

Laat even weten wat voor ontvanger je hebt, misschien dat we je kunnen helpen bij de instellingen.

Groet,

Wing

---------- Post added 08-12-2013 at 14:36 ----------

Fout gemaakt in de vorige post

Je motor sluit je dus aan op de 4e poort van je switch

 
bedank voor de reacties .

momenteel schotel staan triax 110 één LNB met rotor.

ontvanger is Xtrend 6500.

als ik, goed kan volgen, 3 vaste LNB'S+ 1 LNB roterend, zonder tuner instelling te veranderen als men van vast naar rotor gaat of anders om??

 
Nogmaals... niet zonder tuner instelling te veranderen. Je zult bij de tuner instelling echt die ene diseqc op 1.2 moeten zetten en je coordinaten ingeven zodat de Usals motor gebruikt kan worden.

Zowel Win39 alsook ikzelf hebben uitgelegd hoe je dat doen moet.

Het is echter maar een kleine aanpassing.

 
heb een bestelling gedaan van LNB houder van 4+switch.

3 vaste lnb's, op 1.1.

roterende op 1.2

dus ik , moet dat toch maar 1maal instellen?

mijn gedacht was dat telkens, als je van vast naar roterend gaat of anders om, de tunerconfiguratie moest gewijzigd worden??

werk nu met USALS

gr

 
Oh wacht even.

Ik dacht dat je een rotor wilde combineren met vaste lnb's, dat is wat je schreef. Daaronder verstaan wij 1 schotel met vaste lnb's en 1 schotel met rotor op dezelfde diseqc. En ja dat gaat wel.

Maar als je dezelfde schotel voor zowel vast alsook voor draaibaar wilt gebruiken, dat gaat vrijwel zeker niet goed werken op die manier, of als je het werkend krijgt heb je kans dat het na een aantal keren draaien niet meer wil.

Tenzij je motor echt heel goed werkt, maar ik twijfel er heel erg aan gezien de afstelling.

 
Ik snap hier even iets niet?

Je hebt een schotel met een rotor, en je wil er meerder lnb's opzetten?

Ik weet niet wat je er mee denkt te winnen, maar draaien met de schotel zapt langzamer als een vaste opstelling. Als je er dan toch 4 lnb's opzet schakel dan het draaien uit, want het zapt alleen maar sneller met de juiste switch. Je kunt dan beter een wave ophangen. ;)

 
vandaar dus mijn twijfel opmerking lol

 
klopt, één schotel, één rotor, één tuner.

mijn inzicht was, 3 vaste LNB'S op, 19+23+28 gr oost, daar dit voor mezelf, de voornaamste sats zijn.

dan de 4 de LNB afstellen op 13 gr oost+ te gebruiken om te roteren???

dus als ik, goed begrijp zal dit niet lukken?

wat een wave aangaat al meermaals aan gedacht.

heb een paar artikels gelezen, over t55 .

geen al te goede ontvangst.

of is dit mogelijk uit de lucht gegrepen??

gr j

 
Ik heb hier een T55 hangen en ben daar dik tevreden over!

 
klopt, één schotel, één rotor, één tuner.
Dan zou ik er niet aan beginnen op die manier.

Is dat niet de Multytenne waar je over gelezen hebt? Daar lees ik ook nog wel eens afwisselende berichten over.

Bij mij hangt ook een T55 en echt geen klagen over de ontvangst. Het is wel een schotel die heel precies afgesteld moet worden, ook qua "schuinte" (skew).

Maar als dat eenmaal goed gedaan is, werkt hij perfekt met een uitstekend signaal.

Nadeel is dat deze maar maximaal 5 lnb's aan kan. Misschien nog wel iets meer met wat prutsen. Wil je echt veel meer dan zou ik een T90 nemen.

Die is wat groter, kunnen tot 16 lnb's maar weegt ook 14 kilo.

Als je nu een Triax hebt, daar bestaan ook van die 4-lnb houders voor, je zou die 4 dus ook daarop kunnen zetten en dan nog een 1m erbij om mee te draaien.

Naast m'n T55 heb ik ook een draaibare schotel nog van 1m erbij. Die stond vroeger op dezelfde diseqc aangesloten, maar toen had ik ook nog 3 schotels erbij hangen.

Maar gebleken is dat hij uiteindelijk toch heel weinig gebruikt werd om daadwerkelijk te draaien. Dus daarom die T55 met 4 lnb's erop.

De draaibare is er nog maar is op de tweede tuner van de ontvanger aangesloten, handig met opnames. Draaien wordt bijna niet gedaan.

Dus als ik jou was zou ik ook voor een T55 gaan of eerst een 4-lnb houder nemen voor die Triax en het daarmee proberen. Kan wel zijn dat het signaal dan iets minder is.

 
multytenne kan zijn?

ok ga het bekijken, de keuze is zo wie zo maar één schotel

dus als ik, kies voor t90, geeft betere ontvangst als met de triax?

switch moet dan zijn 16/1?

voor het afstellen 23 of 19 gr oost midden punt?

gr

 
multytenne kan zijn?
Ik bedoelde ermee dat ik wel wat berichten had gezien van minder goed signaal op multytenne schotels.

Maar van de Wavefrontier (T55 en T90) is me daarvan niets bekend, alleen goede signalen.

De T90 heb je meer kans op beter signaal omdat de Triax 88 eigenlijk niet gebouwd is voor 4 lnb's. Je kunt het wel proberen, een 4-lnb houder is goedkoper dan een T90.:)

switch moet dan zijn 16/1?
Als jij die bestaan en jij wilt perse 16 satellieten ontvangen wel. Ik zou eerst eens kijken welke satellieten je eigenlijk wilt bekijken en van daaruit verder werken.

Het is namelijk ook van belang bij het ophangen en afstellen van een T90 dat je de juiste midden satelliet te pakken hebt.

Zo'n T90 ophangen is niet zo heel eenvoudig, moet je wel al eens vaker schotels opgehangen en afgesteld hebben en zeker voorzien zijn van een goede meter.

Je kunt hier (klik) uitrekenen wat je middensatelliet moet gaan worden als je weet welke je allemaal wilt ontvangen.

De Transponder heeft een mooie handleiding in pdf formaat.

Persoonlijk zou ik iemand laten komen voor zoiets op te hangen, maar dat is ieders eigen keuze.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan