Probleem uitrichten schotel

Whity

New Member
Lid sinds
1 dec 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
1
Punten
8
Leeftijd
63
Locatie
Enter
Ik ben al bijna een week bezig om een schotel uit te richten met een Xsarius SG-3100 DiSEqC H-H mount, schotel Triax 88 cm en DM500HD maar om een of andere reden lukt het mij niet.

De gegevens zijn Latitude; 52.2453 Longitude 6.6292 ingevoerd in de DM500 en ook toegepast op de schotel en motor volgens de tabel van de motor, Latitude motor 52 gr.Elevation hoek 38gr. hoek schotel 27,5 gr. en de mast staat over alle zijden 100% waterpas.

Draaien met de motor op de mast om Astra[sirius]4,8 te vinden maar ik kom niet verder dan 45 a 50 % sterkte heel af en toe krijg ik in de signaalmeting 75% maar, als ik dan terug ga naar de rotorinstellihgen dan geeft hij maar 50% aan. Ik heb al een andere LNB geprobeerd, coax rechtstreeks aan LNB[dus zonder motoraandrijving], andere coax en een paar verschillende receivers, maar ik krijg het niet voormekaar.

 
De vraag is eigenlijk op welke satelliet je de schotel afgesteld hebt.

Dat zou namelijk gebeurt moeten zijn op de Sirius, omdat Nederland iets uit het zuiden ligt.

Feitelijk moet je dan de Dreambox goed instellen en dan eerst Goto 0 doen.

Dan ga je naar de schotel en daar moet alles echt waterpas staan. Alles recht, ook de schotel.

Als dat gebeurt is ga je kijken voor het beste signaal. Voor de elevatie (hoog en laag) gebruik je de mogelijkheid van de schotel zelf.

Echter voor links en rechts af te stellen, draai je het complete geheel, dus motor met schotel en dus niet alleen de schotel op de motor.

Zo moet je het beste signaal zoeken. Als je dat hebt, zou het verder goed moeten zijn.

 
Als op 52.2453 / 6.6292 omgeving Goor woont en je op Sirius 4.9º oost wil afstemmen , moet je motor op 2º west staan .

De elevatie voor 4.9 is daar 30.2º de Triax heeft een offsethoek van 26º .

De schotel moet dan dus 4.2º achterover staan .

Als je geen losse hoekmeter hebt , kun je met een lat en waterpas de voorzijde van de schotel eerst waterpas zetten en kijken waar de elevatie aanduiding achterop de schotel staat , vervolgens die 4.2º achterover zetten .

Dan de motor t.o.v. de paal verdraaien tot je signaal hebt op Sirius .

Als je bij de DM500 de motor instelling voor alle satellieten op Usals zet en daar die 52.2453 / 6.6292 invult en vervolgens een kanaal van Sirius (tegenwoordig Astra 4A) kiest , draait de motor naar die 2º west op de schaalverdeling .

 
Vanmiddag het uitrichten voortgezet op 4,8 vast gezet op het sterkste signaal toen motor laten draaien naar 19,2 waar ik een signaal van 82% kreeg maar geen beeld??.

Afgestemd op BVN geen beeld maar wel 15DB signaal rechts onderin de balk, en als ik naar ARD HD zap geen beeld en ook geen signaal??

 
Heb je het gedaan zoals hierboven staat ?

Sterkste signaal op 4.8 ? maar had je daar ook beeld ?

 
Ik denk dat ik het probleem gevonden heb, ik ga er andere software opzetten namelijk Enigma2 want er zit nu PLI op. Ik was bij iemand die had hetzelfde probleem Enigma2 erop probleem opgelost.

 
Snap het even niet PLI is gewoon Enigma2 bedoel je van een andere image maker bijvoorbeeld Gemeni of zoiets er zijn wel een 15-20 verschillende image bakkers.

 
Sorry, ik bedoelde Newnigma2.

 
Ja klopt dat is een image bakker ben wel benieuwd of dat je probleem met het draaien oplost.

Laat het even weten.

 
Ik heb het voor mekaar, vanmorgen Newnigma2 erop gezet, schotel in 10 min. uitgericht en klaar is Kees!

Dus... het lag wel degelijk aan[PLI] de image.

 
Uit nieuwsgierigheid.... welke versie van Pli was dat wat het probleem gaf? 2.x, 3.x of de nieuwe 4.x?

 
Ik heb geen idee want, ik heb er helemaal niet naar gekeken. Die schotel uitrichten was voor een kennis van mij want die had een vaste opstelling en die wou graag draaibaar hebben.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan