Wat kun je nog met een "gewone beamer"???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik heb eigenlijk allang zin om een beamer te kopen, en volg het een beetje die markt...

Maar er zijn steeds meer mensen die overgaan van een gewone beamer naar een HD-beamer.

Dus nu zijn die "gewone beamers" voor een paar centen te koop...

Heeft iemand ervaring met de eerste beamers, want voor dat ik over ga naar een goede beamer wil ik eerst een 'weggooierke" testen waar de lamp nog goed van is, voordat ik over ga op goede kwaliteit.

Reden is namelijk dat ik een woonkamer heb die opgebouwd is in 2 vierkanten ( gemeten ) van ongeveer 4,5 breed bij 3 meter diep, dus de zit afstand is niet groot, het verste zonder muren is ongeveer 7 meter ( de 4,5 plus de 3 ) , maar de maximale hoogte is 2 meter omdat er nog een muurtje staat van ongeveer 1.50 op de laatste 2 meter. Op ongeveer 6,5 meter heb ik een kijkhoogte van 2.50, maar dan is de breedte maar iets van 4 meter ( kelderkast, dus schuine hoek. )

Is het als het donker genoeg is mooi kijken met een beamer in een woonkamer waar ik het over heb?

Of moet ik gewoon een bod doen op MP, wit scherm weghangen, en gaan testen? :biggrin:

 
Tja, het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe ver de prijzen van marktplaats af liggen van nieuwprijzen want al te duur is het ook niet meer.

Er zijn wel wat belangrijke dingen om op te letten, bijvoorbeeld het aantal lumen wat zo'n apparaat kan produceren. Hoe meer lumen, hoe beter de projectie en hoe minder donker dat het hoeft te zijn om beeld te zien. Daarnaast ook de contrastratio uiteraard.

Dan is er nog de gebruikte methode, zoals HD, DLP, LED etc. Daar heb ik helaas geen verstand van wat daar beter van is.

Een goede beamer hoeft niet perse duur te zijn. Ik zag net bijv. op een site een beamer van het merk Optoma (mij onbekend) van 459 euro, een iets hoger punt krijgen dan een Sony van bijna 2500 euro, die overigens hetzelfde aantal punten had dan een Asus van 345 euro.:)

Nadeel is dat dit geen goed vergelijk is omdat verschillende methodes en lumens met elkaar vergeleken worden.

De Epson EB-W12 kwam leuk uit de bus voor 544 euro. Ik had even van hoog naar laag aangevinkt met ansilumen en contrastratio en uiteindelijk stond deze als enige nog hoger dan een paar dure. Misschien is dat iets, ik weet het niet.

Maar als je deze nieuwprijzen dan ziet, dan weet ik niet of het zich nog wel loont om op marktplaats een tweedehands te gaan kopen, waarvan je niet eens weet of hij goed is en alles nog goed werkt en de lamp nog wel lang genoeg mee kan.

Of je moet er al eentje heel goedkoop kunnen krijgen natuurlijk.;)

Misschien zijn er ook nog wat techneuten hier die meer verstand hebben van die dingen en ook nog wat handige tips kunnen geven.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan