LCD TV 100Hz

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
11 feb 2001
Berichten
806
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
81
Locatie
Niedersachsen (D)
Ik ben nu in het bezit van een LCD led TV van 100 Hz. Deze heeft een schermgrootte van 107 cm.

Nu wil ik er een aanschaffen van 127 cm. Mijn buurman zelfs een van 137 cm.

Een verkoper van een grote winkelketen heeft mijn buurman wijsgemaakt dat hij een TV van 600 Hz aan moet schaffen vanwege de grootte van het scherm.

Volgens de verkoper zou bij bv de Formule 1 het beeld schokkerig over komen.

Is dit onzin of zit hier een kern van waarheid in? Is 100 Hz of 200 Hz dan nog voldoende voor dit formaat?

Beiden maken we gebruik van een Dreambox500HD.

Heeft dit te maken met de data overdracht van de DB naar de TV of met de opbouw van het beeld bij een grote TV?

In het eerste geval is 600 Hz overdreven. De DB is toch niet sneller als de TV groter is. Is in het tweede geval 100 Hz dan nog voldoende?

Ik kan hier weinig over vinden. Misschien dat hier een lezer is die er meer van weet.

 
De verversingsrate van een hogere Herz TV is uiteraard beter. Maar er zijn wel meer dingen die meespelen. Maar het verhaal klopt wel een beetje, maar niet helemaal.

Echter.... waarom zou je nog een 100 Hz gaan nemen? Voor vrjiwel dezelfde prijs heb je tegenwoordig een 200Hz hebt?

Tot 200Hz is het verschil merkbaar, daarna voor het menselijk oog zo goed als niet meer zichtbaar. Dat ligt ook aan de opbouw van het beeld wat aangeleverd wordt (frames per seconde).

Hoger dan 200hz wil alleen maar zeggen dat de software van de TV meer kans heeft om beeldverbetering te brengen bij snelle beelden waarvan de rest te voorspellen is, zoals een konijn wat over een grasveld loopt.

Plotselinge bewegingen, zullen alsnog kleine gaatjes kunnen opleveren waardoor de software de voorspelling niet correct doet.

Alles boven de 200 Hz heeft dus feitelijk weinig invloed en daar hoef je geen extra geld aan uit te geven.

Een 100 Hz zou ik niet meer kopen, wel een 200Hz maar het verhaal van hoe hoger hoe beter, is dus niet correct, want dat zie je helemaal niet meer.

 
@BT,

Je hebt gelijk. Ik ben intussen verder aan het spitten geweest. Hierbij kwam ik in een forum terecht waar heel goede uitleg was gegeven van het berekenen en opbouw van het beeld. Het blijkt hieruit dat er verschillende manieren zijn in bewerking van de beelden.

De term van ... Hz. is een aangifte welke niet meer klopt voor LCD tv's. Ik zag nog in gedachten het verschil van 50 Hz. tegen 100 Hz. voor een oude glasbak. Hier zag je duidelijk het verschil in het flikkeren van het beeld. Voor een LCD tv is het helemaal anders.

Het ging mij erom of 600 Hz. overdreven was. Ikzelf was al tot de conclusie gekomen dat 200 Hz. voldoende was.

Mijn buurman ging af op het advies van de verkoper om voor zo'n grote TV 600 Hz. te nemen. Daardoor ging ik twijfelen. Het scheelt nogal in prijs.

Voor mij is het verhaal nu duidelijk. Het wordt 200 Hz.

 
Het scheelt inderdaad in prijs, daarom kan wat navragen en nalezen goed helpen. Ik wilde zelf eerst ook een 400Hz kopen, maar aangezien alles boven 200hz toch hoofdzakelijk softwarematige verbetering is zal het vrijwel zeker voor mij ook een 200 Hz worden t.z.t.

 
Ik vind de kijkhoek, links rechts en hoog en laag. veel belangrijker. Ga maar eens helemaal links of rechts van een scherm staan. Vaak zie je dan iets wazigs. Ook 200Hz is een technische software matigen opfokkking  maar wel de hoogste waarde die zin heeft. Wat vinden jullie van een Ambi-Light kast, zoals Philips verkoopt. Ik vind het een beetje kermis attractie.  :huh:

 
@RobC

Ik heb nu een LCD 107 cm van Philips. De kijkhoek is bij deze TV goed te noemen.

Ambi-Licht heeft in het begin aangestaan. Nu al jaren niet meer.

Bij mijn buurman hetzelfde verhaal. Bij hem staat de TV voor een grote witte muur. Het heeft bij hem ook niet lang aangestaan.

Het wordt op gegeven moment als hinderlijk ervaren. Een gewone schemerlamp heeft een beter effect.

 
Ook 200Hz is een technische software matigen opfokkking
Ik meende dat er ook hardwarematige 200Hz waren, maar ik kan me vergissen.

De kijkhoek is inderdaad ook wel belangrijk, alhoewel we daar ook wel een beetje de kerk mee in het midden houden.

Je gaat immers normaliter niet van helemaal links of rechts TV kijken. Dus ik kijk altijd zo'n beetje vanaf de maximale ongemakkelijke hoek van waaruit dat in onze kamer dan wel nog eventueel gebeurt.

Ambilight vind ik ook een design optie die verder geen nut heeft. Een kennis van me heeft zo'n ding en ik vind het persoonlijk prettiger kijken als dat uit staat. Inderdaad hinderlijk en een schermlamp levert betere resultaten.

Ik was zelf nogal gecharmeerd van de Samsung UE40F6400 op dit moment. Er is ook nog wel de 6510 maar het prijsverschil rechtvaardigt voor mij de verschillen tussen deze tv's niet want buiten gewicht en het feit dat de 6510 ook een dvb-s tuner heeft (ik heb liever een losse) kon ik geen andere verschillen ontdekken eigenlijk.

Ben nog gaan kijken naar merken als Sony en LG bijvoorbeeld, maar die kunnen gewoon niet deze inhoud leveren voor die prijs, als ze al aan die specs kunnen komen (zoals 4 hdmi slots, 3d en smarttv incl. brillen).

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan