Dual boot windows 8.1 en linux valt ook niet mee

satshow

Sr. Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
385
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
55
Ik heb een tijdje geleden een nieuwe computer gekocht met daarop voor geinstalleerd windows 8.1. Denk daar zet ik wel even linux bij zoals ik gewoonlijk doe via een dual boot. Wel dat is nu totaal anders dan voorheen, nu is er namelijk de UEFI bios gekomen ipv de legacy bios en daar zit nu net het probleem. Ik kan de bios wel inschakelen op legacy en linux erop zetten maar dan kan ik na het installeren alleen linux op starten aangezien die windows 8.1 niet herkend.

Dat schiet dus ook niet op, nu blijken er een aantal distros te zijn die de EFI bootloader ondersteunen en waarmee je dus wel windows en linux kan opstarten. Ik heb eerst een tijdje linux mint KDE erop gezet en dat volledig automatisch het installeren, vind na de installatie mooi de grub waar beide besturingssystemen in staan. Echter ben ik niet kapot van linux mint en ben na een poosje zoeken bij Antergos uitgekomen, heb deze geinstalleerd was wel wat lastiger om deze erbij te zetten aangezien je hier zelf de keuzes moet maken, je moet dus goed opletten in welke partitie je de EFI bootloader plaatst.

Na de juiste keuzes gemaakt te hebben begon de installatie, het mooie hiervan is dat je de installatie doet via internet maw je kan tijdens de installatie aangeven wat je wilt gebruiken zoals bv gnome, KDE en meer. Heb je dat gedaan dan gaat hij nadien alle files die nodig zijn van het internet afhalen en installeren, voordeel is dat je meteen de laatste versies overal van hebt. Antergos is overigens een rolling release gebaseerd op ARCH maar prima via de GUI mee te werken.

Draai er nu een week mee en moet zeggen dat hij me best bevalt.

 
Kijk da's mooi. Allereerst bedankt voor het delen van deze ervaring.(Y)

Ik heb wel eens van die UEFI gehoord maar hem nog niet in gebruik gehad, dus het is goed om te horen dat hij ook in Legacy mode gezet kan worden.

Er zijn inmiddels meerdere Linux Distro's ermee bezig om e.e.a. te implementeren. Zo is het deels mogelijk bij Centos 6.5, zei het alleen met een minimum install en vanaf DVD. Niet middels netinstall, Livecd of LiveDVD dan blijft hij hangen tijdens installatie.

De nieuwe Centos 7 kan dit inmiddels wel volledig aan, ook voor VMware.

Voor Ubuntu is er een mooie handleiding te vinden om de 64-bits versie met EFI te installeren, 32-bits gaat niet.

Het is dus even opletten als men Linux met EFI boot wil gaan installeren inderdaad.

 
Ik heb hem nu in UEFI mode staan, gaat allemaal lekker vlot het opstarten nu. Gebruik linux al heel wat jaren maar nog steeds via een dual boot. Kan gerust zijn dat ik meer dan een maand of zo niet boot in windows, hoog uit voor de nodige updates te draaien.

 
Dat is hier straks ook de bedoeling om het zo te gaan doen. ;)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan