Wat eten we vandaag?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Tja, ik ben eens benieuwd wat jullie specialiteiten zijn? 

Gaan we op de makkelijke toer en koken we een pan soep, een pan aardappels/groentes en een braadworst, en daarna een pak "Rozekoekvla"?

Of hebben de gewoonte om er iets extra's bij te doen??? 

Neem nou een appel, Golden Delicious...

Wat kun je daar mee? 

Nou een lekkere appelflap van maken, of appeltaart....

Maar je kunt ook een koekenpan pakken, daarin 500 gram roomboter, wachten totdat deze gesmolten is, en dan 500 gram bruine basterdsuiker erbij, en wachten totdat de inhoud in de pan kookt, dan de appels er bij die intussen in schijven gesneden zijn, kaneel erbij, en een flinke scheut Rumlilkeur...

Als dat lekker staat te pruttelen pak je een aantal borden uit de kast, en schep vanilleijs op de borden... 

Appels erbij, en smullen maar. ;)

 
Voor het bakken van appels met kaneel vond mijn moeder dat je daar beter goudrenetten voor kon gebruiken, dat smaakt lekkerder dan Golden Delicious. Althans in appelbeignets want zo noemen ze dat geloof ik.

Maar ik heb wel altijd eens willen weten hoe ze appelflappen maken, daar zijn die Golden Delicious met hun iets zoetere smaakt wel heel geschikt voor lijkt me. Alleen heeft ondergetekende zich nooit de moeite genomen eens een kookboek ter hand te nemen. Dus vertel het maar eens freggel1. Zet maar eens een mooi receptje voor appelflappen op met hoeveelheden etc..

Wat ik overigens vreemd vind is dat we vroeger appelflappen hadden en abrikozenpunten. De naam zegt het al.

Als je tegenwoordig gaat kijken is het vaak omgekeerd. De appelflappen zijn die driehoekige dingen, en de half ronde flappen zijn gevuld met abrikozen. Vaagheid. :biggrin:

 
Appelflappen maken is helemaal niet moeilijk hoor. ;) 

Haal in de supermarkt een pakje roomboterbladerdeeg uit de diepvries. 

En breng dan meteen appels mee die je zelf het lekkerste vind. ;) 

Haal de plakjes bladerdeeg uit de verpakking, en leg deze op het aanrecht met het plastiekvelletje wat er op zit naar boven.

Zet de oven op 230 graden.

Schil de appels, en snijdt deze in kleine stukjes, doe ze in een kom, en doe daarbij kristalsuiker, kaneel, wat rozijnen (die even geweld zijn in lauw water ) , en een lepel abrikozenjam. Als je de appels vers mengt is het verstandig om er een paar theebisquits door te mengen, vanwege het vocht van de appels...

Leg een handjevol appels op het bladerdeeg, en vou de plakjes schuin dicht, maak dan de kant die op het aanrecht lag een beetje vochtig,en duw die even in suiker die op een plat bord ligt.

Ongeveer 15 á 20 minuten in de oven en smullen maar. 

Dit alles kun je ook met het bladerdeeg doen met gehakt (saucijzenbroodje ) of gebonden kersen (kersenflap ) en ga zo maar door.

 
En ohja, gebakken appels smaken ok heerlijk bij bloedworst!

 
Lekker, bedankt voor het recept.

n doe daarbij kristalsuiker, kaneel, wat rozijnen
Heb je nog wat hoeveelheden (gram) hoofdzakelijk v.w.b. suiker?

 
Hahaha ja maar ik wel, maar ik heb liever recepten van ervaringsdeskundigen die ik persoonlijk ken. :)

 
@Aart, het gaat in dit geval recepten uit eigen keuken. ;) 

En dan vooral wat we als extra doen bij de standaardrecepten, net dat beetje meer of anders.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan