Netwerk uitbreiden maar hoe???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik heb eerst dit topic even gelezen, maar weet niet of dit voor mij de beste oplossing is?

Even de situatie uitleggen.

In de meterkast hangt een modem van Ziggo, en daarachter een Sitecom router, een gigabit.

Een metertje daarachter staan de meeste spullen die aangesloten zijn op die router, de pc, de Dreambox, de Apple, en dan nog een kabel naar de slaapkamers boven, dus alle poorten zijn bezet.

Nou heb ik dus de hobby dat ik van alles met pc's aan het proberen ben, nu nog in de woonkamer met een utp-kabel over de vloer, maar ik moet iedere keer als ik dorst heb weer de wandeling maken naar mijn tuinhuis, en als ik een peuk wil roken ook. :biggrin:

Ik heb al een keer een kabel naar buiten getrokken om in mijn tuinhuis ook internet te hebben, en daarvoor ook al een wifirepeater gekocht, en een netwerkswitch, maar dan blijf ik met die kabel zitten...

En tweede router ligt er ook al, maar tja weer die kabel.

Ik wil iets hebben wat sterk genoeg is om buiten alles draadloos te doen, maar weet even niet wat het beste is, heb dus ook al van die draadloze usb-netwerkdingen maar die hebben niet het bereik/snelheid die ik wil.

Wat is het beste om te doen of aanschaffen, zonder kabels in te graven???

Een ding buiten aan de muur wat regenbestendig is, en dan met usb-adapters in het tuinhuis lijkt mij de beste oplossing, maar de welke???

 
outdoor accespont of kijken dat je de antenne van een accespoint buiten krijgt die zijn speciaal te krijgen voor dit soort doeleinden.

 
@sat-ed, maar ook daar moet een kabel aan vanuit de router?

 
ja

wat je ook nog kunt is een wifi brug maken en dan naar de outdoor maar dan heb je wel kans dat het gaat storen als er veel wifi netwerken in de buurt zijn.

2e optie is een powerlan netwerk via stopcontact.

werkt goed bij 1fase 220 installatie kan problemen opleveren met 3fasen 380 dit heeft te maken met 1e powerlan op een fase en de 2e op een andere fase.

op te lossen door te zoeken welke fase de een zit en dan de andere in de meterkast op een nieuw wcd die op de zelfde fase in de groepenkast is aangesloten.

 
Sat-ed, ik denk dat ik eerst ga beginnen met de spullen die ik intussen verzameld/gekocht heb. ;) 

Gaat goed komen.

 
De beste optie is gewoon homeplugs. Zit je wel rond de 50 euro voor een paar goede. Mijn advies zou zijn de TP-Link TP-PA4010KIT (goedkoper) of als je er stopcontactenop wilt de TP-PA4020P KIT (duurder).

Deze blijken prima te werken en ook als zeer goed uit testen te komen. Heb deze dus ook al bij enkele mensen geinstalleerd.

Eentje hang je aan de modem, en in het tuinhuis hang je de andere en daar hang je dan een switch aan (of router als je die over hebt).

Je kunt zelfs het wifi signaal gebruiken. Heb je meer LAN poorten nodig dan kun je ook duurdere modellen nemen want ze hebben er wel een aantal.

Ik zou helemaal niet eens maar gaan denken over wifi repeaters of wat dies meer zij.

Aangezien jij geen 380 in huis hebt hoef je jezelf geen zorgen te maken over een goede werking.

 
Wifi repeaters heb ik liggen, maar ik heb wat netwerken betreft 2 linkse handen. ;) 

ik wou dat jij wat dichterbij woonde dan loste wij dit samen op onder het genot van een bakkie koffie, maar dat is niet zo.

 
Hoi Freggel,

Heb hier heel het huis voorzien van deze jongens  http://www.asus.com/nl/Networking/WL330gE/

( instellen als ethernet adapter en gaan met die banaan). Nergens geen kabels meer, goed bereik (hier zelfs tot aan de poort toe) Werkt supergoed en is heel gemakkelijk te configureren enne mocht je er niet aan uitkomen, kom je graag helpen hoor. (kan ik jou eindelijk weer eens wat leren, was tegenwoordig net andersom hahahaha).  :bier: :bier: :bier: :bier: :bier: :bier: :bier:

B.

 
Ja zo kan het ook Boets, maar ik heb een aantal usb-sticks gekocht van betere kwaliteit dan dat ik al had, eerst eens zien wat die doen. ;) 

Anders kom ik er nog op terug.

 
Als je van die repeaters al hebt liggen moet het daarmee ook wel lukken. Was ik maar wat korter in de buurt ja.

Maar ik denk dat je er samen met Boets ook wel uit komt, anders kun je altijd nog homeplugs halen of die dingen wat Boets heeft.

 
Binnenkort weer genoeg te knutselen...

ik weet niet of het iets is, maar ik heb een Netgear accespoint WNAP 320 gekocht via MP, dus ik ben eens benieuwd wat het gaat worden.

 
Nou nog even uit zoeken hoe zo'n ding aangesloten moet worden??? 

Ik mag aannemen dat er eerst een kabel in moet, en dan het IP-adres opzoeken en dan dat ding configureren?

Wordt een leuke voor de paasdagen, mocht ik mijn maatje B nodig gaan hebben dan zal ik eerst een kratje Juup gaan halen. :biggrin:

 
Nee, geen juup joh, ben ik niet echt liefhebber van, doe mij maar een lekker ijskoud bavje. Ik zie je zaterdagmiddag hahahaha. :bier: :bier: :bier: :

B.

 
Accespoint moet je inderdaad eerst even configureren. Het is trouwens wel handig als je in DHCP van je modem het ip voor de Accespoint kunt reserveren (a.d.h.v. het mac adres), zodat hij steeds hetzelfde ip krijgt.

Dat is handig om hem te benaderen als je nadien nog eens iets wilt wijzigen.

 
We zijn weer een stapje verder, zojuist heeft de post een pakketje bezorgd, een Linksys WRT-SE4008, ziet erg goed uit vindt ik, en daar gaan we eens mee aan de slag.

Maar nou kom ik iets tegen op MP, en heb betreffende persoon een bericht gestuurd of hij de nog heeft:  Cisco Small Business RV180W Wireless-N Multifunction Router

 
Die Linksys is een 8 poort switch, de Cisco is een router. Voor dat geld heb je ook een nieuwe router, zij het niet van Cisco.

Het is maar wat je wilt he. :)

 
@Black Tiger, wat ik wil is gewoon iets om mee te "spelen" en ik heb dus vanmorgen de Cisco gekocht.

Ben erg benieuwd wat er met dat ding allemaal kan. ;) 

En ik moet gaan zorgen voor wat voorraad, want de vraag wordt steeds groter of dat ik nog iets heb liggen of heb staan.

 
Als je echt leuk speelgoed wilt.... vaak worden Fritzboxen, bijv. 7340 (2 poorts) en 7360 (4 poorts) voor een appel en een ei aangeboden omdat die van oude xs4all abo's af komen. Op rommelmarkten soms voor 10 euro. Dat is pas leuk speelgoed als je eens wilt spelen. Zit namelijk soort van kleine telefooncentrale ingebouwd. En gasten wifi. :)

 
Dat wordt dus de volgende stap. ;)  :heh:

 
Pffftttt.... heel het weekend aan het stoeien geweest met die Cisco, en een TP-link router, maar na de installatie had ik in het tuinhuis nog een slechter signaal als voorheen, allebei de routers had ik op een centraal punt midden in de woonkamer staan, maar niks beter, dan zitten er wel van die lange antennes op, maar dat levert ook niks extra's op. Daarna geprobeerd om de routers in te stellen als accespoint, maar dat veranderde niets. 1 ding wat me wel opviel is dat toen de Cisco geïnstalleerd was het starten en overgaan naar een andere website sneller leek te gaan?

Zaterdag dus heel de oude opstelling weer terug gezet, en de Sitecom weer terug aangesloten, en een pvc-pijp de grond in en daar een utp-kabel en een coax naar buiten getrokken, en het tuinhuis bekabeld tussen de buien door, maar tumme, een rood kruis bij het netwerk???

Huh draadjes verkeerd aan elkaar gemaakt? Kabel was te kort dus dan moet je gaan verlengen, andere kabel, binnen eerst getest, en daar deed hij het, maar buiten niet???

Gisteren een helder moment, en eens gekeken bij apparaat beheer, en ja hoor, de netwerkkaart was uitgeschakeld. :stupid: 

Intussen krijg je nog een opsodemieter van een kapotte kabel, dus daar gaat de Sunray, maar na 3 keer opstarten deed hij het gelukkig weer.

Een hobby is leuk, maar soms kan het te lang duren.

Tja al bij weer een beetje te eigenwijs geweest, door te denken dat je goed spul koopt, maar dit is dus niet altijd waar.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan