Tja ik moet nog veel leren!!!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
:cool: Wat???

Nou

zo maak je een maquette

 
Ja piepschuimkunstenaars. Dat leek mij al veel meer voor de hand liggend dan lego steentjes. :)

Maar is wel mooi dat ze dat zo kunnen, daarom zijn het dus ook kunstenaars in mijn ogen.

 
In dit geval hebben wij het hier over een kunstenaar! Harry heeft al erg veel ontwerpen gemaakt! Lees onderstaand maar eens:

Zaterdag 26 juni 2004 - WERNHOUT Tijdens de opening van het nieuwe corsoseizoen op 12 juni werd een verraste Harry van den Broek benoemd tot erelid van de Stichting Bloemencorso Zundert. In veertig jaar tijd heeft hij 72 corsowagens voor het Zundertse Bloemencorso ontworpen en ruim honderd voor andere corsos.

 


Kunstenaar en corso-ontwerper Harry van den Broek is jong in hart en ziel, heeft een enorme scheppingsdrift en is bevangen door de corsogekte. Daarom voelt hij zich helemaal thuis bij de dynamische buurtschap Wernhout waar veel jongeren actief zijn. Hij is vaak degene die de muziek juist harder zet: Die bonkhouse activeert de drift om te werken, je hart-chakra. Dat zijn mijn arbeidsvitaminen. Thuis luister ik graag naar klassieke muziek zoals Mozart, legt Van den Broek uit.


 


Hij denkt dat het aan zijn jeugdige geest ligt, dat hij het erelidmaatschap niet aan zag komen. Tja, achteraf denk je: veertig jaar is ook wel heel wat en na de eerste prijs van vorig jaar is dit een mooi moment om zoiets te doen. Logisch. Maar ik denk eigenlijk helemaal nooit aan onderscheidingen en dergelijke zaken.


 


Hij is een man van tegenstellingen, maar wel tegenstellingen die zorgen dat ze beide iets toevoegen aan het leven zonder de ander uit te sluiten. Dat blijkt al uit zijn liefde voor vele vormen van muziek maar uit zich nog in veel meer zaken. In het dagelijks leven werkt Van den Broek in zijn atelier aan schilderijen voor de verhuur en verkoop en beperkt zich hierbij bewust tot het platte vlak. Als ontwerper van corsowagens komt hij juist los doordat hij het platte vlak mag loslaten en met ruimte, beeldende vormen, kan werken. Dankzij corso krijg ik mijn jaarlijkse portie 3-D. Hij wil graag iets achterlaten voor als hij er niet meer is, niet om beroemd te worden, maar omdat hij graag zijn kwaliteiten toont.


 


Vlak


Misschien wel zijn grootste werken, de corsowagens, worden ironisch genoeg de dinsdag na het Bloemencorso weer afgebroken en teruggebracht tot het platte vlak op fotos die de herinnering in stand houden.


 


Het hoogtepunt van het beeldhouwen, het vormgeven van de corsowagen, is als hij helemaal af is. Net voordat de bloemen erop gaan en de vorm, het kunstwerk, voltooid is. Dat geeft een enorme voldoening. Maar die voldoening komt in twee fasen en dat is er slechts één. De andere fase is wanneer de kleur erop komt, het schilderij afgemaakt wordt met bloemen: dan is het bloemencorso! Die twee fasen van voldoening vormen samen een eenheid, legt Van den Broek uit.


 


In 1965 ontwierp Van den Broek zijn eerste corsowagen bij Buurtschap Laer-Akkermolen. Geboren en getogen aan de Meirseweg, een vader die in het bestuur van de buurtschap zat, creatief ingesteld: hij was al gauw gevallen voor het corso. Omdat hij graag en veel tekende werd hij gevraagd te ontwerpen. Met Requerda de Espana (vertaald: Groeten uit Spanje) behaalde bij meteen een vierde prijs. Met zijn derde en vierde ontwerp sleepte hij twee jaar achter elkaar eerste prijzen in de wacht en sindsdien zijn zijn ontwerpen, op een enkel ontwerp na, niet meer uit de top weg te denken. Altijd was hij op zoek naar uitdagingen en vergde van zichzelf het beste. Zo begon hij in de jaren zestig als eerste met grote blokken tempex te werken. Vroeger waren er alleen maar van die dunne plaatjes tempex en toen kwamen er ineens grote blokken. Daar kon je van alles mee, hele beelden uit maken! Dat hielden we eerst wel even geheim toen. Met de wagen Johan Strauss haalden we de eerste prijs. Verwonderlijk eigenlijk en tegelijk gedurfd want een deel van de wagen was gewoon blanke tempex zonder dahlias erop, aldus een vrolijke Van den Broek.


 


In die jaren, de jaren zestig, kwamen veel ontwerpers van de kunstacademie, net als ik: Elly Snepvangers, Henk Groenhuis, Harry Luijckx en Vincent van Oosterhout. Daar zaten de prijzen toen. Dat net als nu de ontwerpers uit de bouw kwamen, was toen nog niet zo. Dat is mooi veranderd. De ontwerpers die eerst bouwden komen nu ook heel goed uit de bus. Bij de nieuwe generaties zijn veel mensen creatief en enorm handig, legt Van den Broek uit. Als hij één ontwerp moet kiezen die hem nu het meeste aan het hart ligt, kiest hij natuurlijk voor zijn laatste ontwerp De oerknal is nog steeds gaande die dit jaar meerijdt voor Wernhout. Maar ook de wagen Don Quichot uit 1976 vindt hij een bijzondere vondst. Tevens een eerste prijs. Naast vele andere topjaren, zoals vorig jaar, noemt hij ook 1988: Er reden vier ontwerpen van mij mee en alle vier zaten ze bij de eerste vijf. Gelijktijdig haalden mijn ontwerpen bij de corsos in Tiel en Lichtenvoorde eerste prijzen binnen.


 


Vernieuwingsprijs


In 2002 ontving buurtschap Wernhout met de wagen De Bruid de vernieuwingsprijs. Na zoveel jaar wil je technisch nieuwe dingen uitproberen. We hebben zoveel beeldvormen gehad de laatste jaren en daar ben je misschien wel nooit aan voorbij, maar soms wil je uit je eigen scheppingsdrift een plastische vorm maken, vertelt Van den Broek.


 


Dit jaar voert die drift in zijn ontwerp de boventoon. Een vormgeving zoeken die niet bestaat, maar uit je eigen artistiek vermogen komt: dat durf je alleen als je al zoveel jaren meedoet. De buurtschap en het bestuur zijn ook gevoelig voor vormgeving die anders is en apart. Ze durven het toch maar aan om zich van de zekerheid in het ongewisse te storten. Het is spannend om gezamenlijk de energie en dynamiek van de buurtschap over te laten komen in de wagen: die twee elementen zijn cruciaal wil je de voortgaande oerknal uitbeelden, legt Van den Broek uit. Hij toont plaatjes van uit elkaar spattende sterren die verrassend veel van bloemen weg hebben. De kleurenpracht die zich iedere dag weer in uithoeken van het heelal afspeelt en de vorming van nieuwe sterrenstelsels zijn de inspiratiebron voor de wagen van dit jaar. De corsovlag van buurtschap Wernhout heeft als heraldiekteken de eerste afbeelding van de winnende wagen van vorig jaar: Triade Van Gogh. De jonge generatie die vijf jaar geleden begon bij het buurtschap heeft met deze wagen de meeste binding. Het is hún resultaat, deze eerste prijs, en dat staat nu mooi centraal.


 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan