Ontvangst kwaliteit van commerciele zenders

marie

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
1 okt 2002
Berichten
1.046
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
35
Goedendag Forum genoten,

Ik heb de laatste dagen slechte ontvangst van HD zenders op 23.5 gr.

Hebben meer mensen hier last van?

Het zou aan mijn installatie kunnen liggen, echter ik heb nu de NPO zenders normaal, maar RTL en SBS komen amper door.

Als de weersomstandigheden hier slecht zijn, zie ik op Dreambox zelf decibellen minderen....

Heeft iemand enig idee? Vr.gr. George

 
Hopelijk opgelost. Lnb vervangen. gr George

 
Ik hoop het ook, het euvel kwam me niet bekend voor.

 
Mijn probleem is inderdaad opgelost, met het vervangen van de lnb, en opnieuw aansluiten stekkertjes, voor de zekerheid.

Black Tiger: Het euvel komt jou niet bekend voor.

Echter kan ik me uit een bruin verleden herinneren, dat op een van de forums ter sprake kwam, dat de ontvangst van bepaalde zenders slecht was, vanwege noodweer boven Europa/ en Luxenburg in het bijzonder, meen ik.

Daarom hoopte ik in eerste instantie, beetje tegen beter weten in, dat mijn type storing ook bij anderen opgevallen was....

Mijn schotel staat wel in de tuin, maar op 3½ meter hoogte, dus vergt altijd weer enige acrobatiek, om ermee te hobby´en...

Met het afstellen van de lnb´s kwam mij een ander fenomeen tegemoet, aangaande sat-finder,

dat ik in andere thread zal aansnijden. gr. George

PS. Advies aan andere hobbyísten: Als je diverse dezelfde gebruikte lnd´s in een doos hebt, gooi er dan nooit een kapotte tussen...!!!

Hoe weet ik nu, welke van de 4 kaduuk is... ???? Potdorie...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja het euvel is me wel uit een bruin verleden bekend als er problemen waren bij hoge frequenties (of juist lage). Maar aangezien jij schreef last te hebben van de HD zenders op 23,5 ging ik er van uit dat het alleen om de HD zenders ging en niet om SD zenders.

HD of SD ontvangst is niet LNB afhankelijk en aldus had je me op het verkeerde been gezet. :)

Zo ziet men weer hoe belangrijk een accurate probleemomschrijving is.;)

Maar ik had het kunnen vermoeden aan de rest van je verhaal dat het de lnb kon zijn. :bloos:

Hoe je nu weet welke van de 4 lnb's kaduuk is? Stuk voor stuk weer op de schotel zetten en proberen, 25% kans per keer, wie weet heb je bij de eerste al "geluk". :biggrin: :tong:

 
Nog eens proberen:

Dag Tiger, Goed lezen is ook een kunst!!!

Ik heb alleen verschil gemaakt tussen NPO zenders, en de commercielen.

De eersten geven hun programma´s door via Nederland, en in ieder geval RTL via Luxemburg, dacht ik...???

Tevens zitten de HD zenders op de 23.5 E., en de SD op de 19.2 E. ??? Correct me, if I´m wrong... !!!

Mijn grootste "geluk" bestaat hierin, dat ik altijd passend advies op dit forum kan krijgen...  :achja:  :achja:  :achja:

Waarbij het aantal "smileys" aangeeft, hoeveel korreltjes ironie wij daarbij moeten nemen... ;) ;) ;)  Groetjes, George.

 
Dag Tiger, Goed lezen is ook een kunst!!!
Was eerder een kwestie van interpretatie, net als bij jou dat jij denkt dat ik het over de NL zenders heb v.w.b. sd maar dat staat er niet.:biggrin:

Er zitten ook andere SD zenders op de 23,5 en daar doelde ik dan ook op.:)

Overigens maakt het ook niet uit of programma's via NL of Luxemburg opgestraald worden, het gaat immers om de ontvangst en dat komt maar van de satelliet af.;)

Volgende keer even kijken of we de maat van het advies iets breder of smaller kunnen maken, want kleding past ook niet altijd net zo goed als het advies hier op het forum. :biggrin: :) :cool:

Hahaha, toch goed dat we hier gewoon gezellig met elkaar om kunnen gaan om het forum en wat flauwekul met elkaar kunnen maken.

 
Hoi Black Tiger: Sorry, dat antwoord even op zich heeft laten wachten, maar drukke bezigheden hielden mij bezig...

Vrouwlief was weekje met vakantie... Gelukkig gaat ze morgen weer aan de slag...

Maar. ter zake: Het is geen kwestie van interpretatie!!! -Hoeveel smileys je er ook bij zet!!!!

Vanuit mijn oogpunt, gaat het er niet over, wat er NIET staat, of wat er NIET bedoeld wordt, maar juist, over wat wel verwoord wordt...

Mijn vraag was duidelijk, maar aantoonbaar niet goed begrepen door de expert, die mij van advies probeert te voorzien...

Daarbij vind ik "interpretatie" een schamel excuus voor jezelf niet goed inlezen...

Kort samengevat: Ik bedoelde het goed, en zo startte ik  mijn topic ook...., als leekebroeder...!!!

Maar als experts nu al mijn woorden gaan "interpreteren" zoals het hen zelf goeddunkt, zullen wij, vragenstellers, in het vervolg een bijlage moeten schrijven, met hele kleine lettertjes, zodat experts onze vragen kunnen begrijpen, en wij, de vragenstellers, terug kunnen vallen op de kleine lettertjes...

Geschreven in een oubollige stemming, even zonder smileys, anders wordt ik met mijn eigen kritiek rond de oren geslagen, vriendelijke groeten aan iedereen, gr. George

PS. Ik voel mij ook enigszins onder mijn scrotum gekieteld, als jij een serieus topic van mij als "gezellig"  en "flauwekul" betitelt.....

Potdori, daar zou ik bijna een donker gebrilde smiley bij plaatsen....

PS2 Maar ik voel wel met je mee: Fun forum moet tegen een grapje kunnen...

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om toch on topic nog iets op te merken, nav. je opmerking, dat het niets uitmaakt, vanwaar uitzending opgestraald wordt.

Dat maakt wel degelijk uit, als je bezig bent met "trouble-shooting".

Als ik hier goede weersomstandigheden heb, en slechte ontvangst op enige zenders, probeer ik toch het hele plaatje van oorzaken voor me te halen.

Daarbij kunnen ook de weersomstandigheden ter plaatse van de uitzending zijn.

Dit werd gisteren duidelijk gemaakt bij een voetbal wedstrijd, waarbij de reporter opmerkte, dat als kijkers storing hadden, dit hoogstwaarschijnlijk niet aan hun ontvanger lag, maar aan de weersomstandigheden rondom de wedstrijd.

En deze storing dus niets te maken had, met de ontvangst kwaliteit.

-Alhoewel een zeurpiet vanzelf nu op zou merken, dat het één wel met het ander te maken heeft...

Hier schijnt het zonnetje, ik hoop bij jullie ook.

Zoniet, neem een positief pilletje, dan kom je deze maandag ook wel weer door... gr. George

 
PS. Ik voel mij ook enigszins onder mijn scrotum gekieteld, als jij een serieus topic van mij als "gezellig"  en "flauwekul" betitelt.....
Tja, dat is dan een interpretatiefout van jouw kant, want dat staat er ook niet (om je toch weer met je eigen woorden om de oren te slaan), er staat dat we op een gezellige manier met elkaar om kunnen gaan en ook wat flauwekul kunnen maken op het forum.:biggrin: Ja oke, typefoutje... er stond "om" het forum, moet "op" het forum zijn.

Overigens refereerde dat op je eigen opmerking (samen met mijn vorige antwoord) dat de ironie geteld moest worden in het aantal geplaatste smilies. En gezien er bij jou een aantal stonden moest ik daar wel een hoge ironiewaarde aan geven.:)

Dat gezegd hebbende, terug naar het probleem.

Als er een probleem is met de uplink, heeft iedereen last en niet alleen jij, dus vandaar mijn uitleg dat land van opstralen niets uit maakt.

Ik blijf positief hoor, we kennen ons he.:)

 
Als er een probleem is met de uplink' date=' heeft iedereen last en niet alleen jij, dus vandaar mijn uitleg dat land van opstralen niets uit maakt.[/quote']


Ja maar laten we niet vergeten dat @George (marie) niet in Nederland woont maar dat hij maar net ontvangst heeft van de Astra3 op de rand van de footprint en dat het bij hem eerder uit zal vallen als bij ons in Nederland.

Dus ik geloof hem zonder meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Aart, gelukkig nog iemand met een uitgesproken mening, die hout snijdt, en die heeft zonder "lachende gezichtjes" erbij!!

Je kunt ze er beter wel bij zetten, want we moeten onze Black Tiger wel te vriend, en in een goed humeur houden... Gr. George

 
Ik heb niet voor niets mijn multitenne vervangen door een multifeed schotel van 90 cm.

Met multitenne zat ik op de rand van ontvangst. Een flinke regenbui bij de uplink was genoeg om bij uitval te veroorzaken terwijl hier geen wolkje aan de lucht was.

Bij het overstappen naar 8PSK werd het bij goed weer al te slecht waardoor ik de multitenne vervangen heb.

 
Jij op de rand van ontvangst Dirk? Hoe kan dat dan? Jij woont toch in Duitsland? Dat zit in het volle ontvangstgebied van elke footprint die ik van Astra 3 ontvangen kan. Hoe kun jij dan aan de rand van ontvangst zitten? Of mis ik iets?

 
Theoretisch woon ik precies in het gebied waar de multitenne 45 voor ontwikkeld was.

De Duitse zenders, ook met 8PSK, kwamen hier perfect binnen met de multitenne.

Astra 23.5 Komt met de multitenne niet zo sterk binnen. De zenders met 8PSK zij in de meeste tijd slecht te ontvangen.

Als ik de multitenne specifiek op 23.5E richt, komen de andere satellieten slecht binnen. Vooral 28E kan ik dan vergeten.

Het richten blijft een compromis tussen de satellieten.

Ik kan nu geen ontvangstwaarden melden omdat de multitenne vervangen is.

 
Ik wil de opmerking van Aart, dat ik aan de rand van de footprint zit, niet in twijfel trekken.

Maar tot heden heb ik de gangbare satellieten met voorheen mijn Triax 1.20, en nu torrodial 90 altijd goed doorgekregen.

Weersomstanndigheden willen wel voor storing zorgen, maar dat gebeurt de laatste weken meer dan ik gewend was.

Nu ik het beter volg, blijkt NPO 1 het eerste te gaan sneeuwen...

Van de britse zenders op 28.2 E. heb ik enige tijd geleden wel duidelijk gemerkt, dat de footprint verkleind is, naar hoofdzakelijk de britse eilanden.

Opm. voor Dirk: Ik heb vorig jaar geëxperimenteerd met een enkele lnb op Triax 90 schotel, maar kreeg de 28.2 E toch niet sterker door, dan nu met torrodial.

In principe wil ik mijn schotel weer eens zo goed mogelijk afstellen, nu het weer wat beter wordt. (Wat heet, gisteren viel er nog sneeuw...)

Maar mijn satfinder heeft nukken, en Schwaiger heeft schijnbaar geen haast met het beantwoorden van vragen van klanten.

(Zie andere thread over satfinder)

Misschien maar weekje geen bier drinken, en nieuwe kopen...

hartelijke gr. George

 
Ik kan nu geen ontvangstwaarden melden omdat de multitenne vervangen is.
Volgens mij is dat ook de verstandigste beslissing geweest, want het lijkt me eerder een euvel van de Multitenne.;)

@Marie: Is firma Schwaiger niet telefonisch bereikbaar? Misschien dat een belletje sneller helpt. Of het duurt nog even. Helaas zijn niet alle bedrijven actief met brief- en email uitwisseling en laten ze de mensen nogal eens wachten.:sad:

Je weet dat ik een ietwat goedkopere Satlink meter heb, maar mits op de juiste plek gekocht (bij de juiste dealers in Duitsland dus) kun je gebruik maken van een aldaar aanwezig support forum. En daar krijgt men wel snel antwoord op de vragen.

Mocht je t.z.t. een nieuwe meter willen gaan kopen is dat misschien het overwegen waard?

 
@Black Tiger: Telefonisch doe ik liever niet, omdat dat medium mij niet ligt.

-Ik ben grandioze ouwehoer, maar voor telefonisch contact werken mijn hersens te langzaam...

Ik weet pas na het gesprek, wat ik had moeten/ willen zeggen....

Ik zal Schwaiger nog een keer aanschrijven, op hoop van zegen...

In andere thread had je al aangegeven, wat voor satmeter je hebt, en dat zal ik zeker in mijn achterhoofd houden, bij aanschaf van volgende.

Bedankt voor advies, gr. George

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan