updaten satfinder???

marie

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
1 okt 2002
Berichten
1.046
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
35
Hallo forum genoten: Ik heb al enige jaren een Schwaiger Sat-finder plus, SF 9000.

Zoals jullie allen weten, is zo´n sat-finder een erg handig ding, en ik heb er veel gemak van gehad.

Nu ik er echter afgelopen dagen mee heb gewerkt, bleek het apparaat niet goed te functioneren.

Gaf bijv, aan, dat ik goede ontvangst had op een sat, maar niet welke...???

Omdat ik wist, dat het de 23.5 e moest zijn, heb ik dat bij de ontvanger gecontroleerd, en bleek te kloppen.

Op website van Schwaiger heb ik nieuwe software gedownload

Volgende dag getest, en kreeg wel normaal te zien, dat het 23.5 E.was...

Dus nieuwere softeware heeft in zoverre geholpen.

Toen liep ik, bij controle van sat 28.5 E, tegen een zelfde probleem aan.

Waar sat-finder voorheen bijna 90 % /decibel ontvangst toonde, kreeg ik nu slechts 30 %/decibel te zien, en geen indicatie, welke satelliet.

Zo goed mogelijk twee lampjes (van de acht) afgesteld, en bij dreambox gekeken, of het inderdaad betrokken satelliet was... Gelukkig wel .

Mijn vraag hier is, of iemand dezelfde ervaringen heeft, met welke sat-finder dan ook, dat de software regelmatig ge-update moet worden???

Ik zal ook een email naar Schwaiger sturen, met verzoek tot info. Misschien was de software op hun site niet helemaal up to date...???

Ik begrijp, dat als jullie installatie goed functioneert, je niet met de sat-finder in de weer gaat.

Dat gebeurt pas, als je slechte ontvangst hebt.

Ik leen mijn sat-finder ook wel eens aan derden, want ik heb hem zelf weinig nodig..

Maar die wil ik de schuld niet in de schoenen schuiven...

Freggel klaagde, dat er weinig sat-gerelateerd nieuws was, buiten draadloze koptelefoons, waar hij mee door het dorp wil gaan fietsen..... Ik heb nu geprobeerd een passende topic voor dit forum aan te snijden...  ;) ;) ;) vr. gr. George

 
Moeten? Dat komt er alleen bij kijken als satellieten gaan wijzigen. Updates zijn met name nodig omdat transponders wijzigen en de satmeter zich dan kan vergissen met te bepalen welke satelliet hij te pakken heeft.

Echter vind ik dit verhaal best vreemd voor een dure meter als de Schwaiger.

Ik heb hier zelf een relatief goedkope Satlink meter en daar is een software update echt zelden nodig. Transponders kun je daarin namelijk ook gewoon handmatig wijzigen, net als frequenties.

Het is natuurlijk wel eenvoudiger middels een stukje software, maar echt noodzakelijk is het dus niet.

Maar ben benieuwd naar de ervaringen van anderen met satmeters en updaten van software en zo.

 
@Black Tiger: Bedankt voor je reactie.

Ik weet niet, of het aan de prijs van zo´n kastje ligt, want ik meen toendertijd voor deze Schwaiger onder de honderd euro betaald te hebben...???

Ik antwoord dit tevens, omdat in andere thread ook prijzen tussen de €100,- en €200,- werden genoemd. Ik vond dat redelijk duur, maar bij wat vergelijken, zag ik ze inderdaad voor zulke prijzen staan. Dure hobby, dat sat gebeuren... Maar een goede satfinder is zijn geld meer dan waard!!!

Zo´n update is wel concreet, omdat de soft, die in mijn toestel zat, een andere versie was, dan ik uploade. Na het laden van dat nieuwe bin-file en img-tables kreeg ik in ieder geval wel een goede

uitslag bij de 23.5, die ik eerder niet had.

Zoals gezegd, schrijf ik Schwaiger aan, en ben benieuwd naar hun antwoord. Dat zal ik tzt hier plaatsen.

Over de centjes: Anders zouden die toch maar bij de kroegbaas terecht komen, of de lingerie-afdeling van de V&amp:biggrin2:, al naar gelang wie er het eerst bij is, Moeder Marie, of ik,...  :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Persoonlijk gun ik het de kroegbaas wel...!!!  :bier:

gr. George

 
Eerder naar de 200 euro. In 2012 kostte deze Schwaiger nog 179 euro. De mijne kostte 120 euro, toch nog bijna 60 euro verschil voor iets wat je relatief weinig gebruikt normaliter. Tenminste iemand van ons dan. En die Satlink kan zowat alles wat die Schwaiger ook kan, zei het dat de Satlink volgens mij origineel een Aziatisch product is.

Het jammere is alleen dat ze weer net als ik iets leuks koop (al vaker gebeurt) opeens dingen gaan veranderen. Zo ging men over op HD en zijn er steeds minder SD zenders waar je op kunt afstellen.

Dus er zal t.z.t. toch weer een nieuwe moeten komen, de Satlink HD vind ik momenteel nog wat te duur.

Het werkt bij Schwaiger dus klaarblijkelijk via de firmware allemaal, da's wel apart. Maar we zijn benieuwd naar het antwoord van Schwaiger, ben benieuwd of ze het euvel oplossen kunnen.

Hahaha, ja ik geloof graag dat je het de kroegbaas wel gunt, maarja, af en toe in de winter lekker wat TV kunnen kijken is ook wel wat waard. :biggrin:

 
Ik heb vandaag, na wederom een email gestuurd te hebben, een vriendelijk antwoord van Schwaiger gehad.

Het kwam er op neer, dat ik satfinder met laatste software zou moeten laden.

Dit had ik echter al gedaan, en helpt mij dus niet verder.

Maar weer platform bouwen, en proberen hele schotel opnieuw te richten....

Op zich goede zaak, omdat ledigheid de moeder van de porseleine kast is..., en deze klus mij dus weer even van de straat houdt....

Nu wel hopen op beetje zonneschijn.... gr, George

 
Geen antwoord naar hun geschreven dat je er al de nieuwste software op had maar dat die niet voldeed?

 
Jawel, dat heb ik per ommegaande gedaan.

Maar hun antwoord was voor mij in zoverre duidelijk, dat ik eruit op maak, dat mijn probleem niet in satfinder zit.

Tevens, omdat kennis, die 125 km verderop woont, naar zijn zeggen wel uitslag kreeg op de 28 E, toen ik hem enkele weken terug apparaat geleend had.

Deze ervaring moet ik echter met kopje zout nemen, omdat hij maar 6 zenders vond, terwijl bij mij het gros der zenders wel doorkomt...???

Ik heb gisteren nog geprobeerd met andere lnb's, maar geen resultaat.

Het vreemdste is, dat ik ongeveer weet, waar lnb behoort te staan, voor 28.5, dan maximaal afstel op 2 lampjes ( van de acht), normaal wel 7, en dan zelfde ontvangst op Dreambox heb, als voorheen...???

Ik heb nog nooit probleem met richten van schotels gehad, maar dit begint op hogere wiskunde te lijken....

Nog een opmerking: satmeter heeft bij andere gangbare satellieten normale uitslag...

Prettig weekend. Vr.gr.George

 
Nu heb ik het vermoeden dat het niet aan de satmeter ligt maar er zijn vorig jaar een paar sats gewijzigd en dus ook de beam en dat er op die positie van 28.2 tot 29.1 oost 6 satellieten hangen en dat je sommige nog kunt ontvangen en sommige gewoon niet meer.

Nu is mij bekend dat je in Skandinavie woont maar de lokatie ben ik even kwijt dacht dat het Finland is.

Op de site van Kingofsat staan bovenaan de pagina de 6 sats met de preciese lokatie en op Flysat staat een lijst met beams van de diverse sats ook een lijst met de schotelgrootte op die pagina.

Dus kijk daar eens goed naar voordat de satmeter de schuld krijgt.

 
@Aart, bedankt voor de tips. Ik zal eens op die sites kijken.

Alhoewel ik niet weet, of mij dat in de praktijk helpt.

Mij valt inderdaad op, dat de ontvanger enkele satellieten ontvangt, met slechts tienden van een graad verschil.... Maar tot op heden heb ik de zenders, die ik graag wil zien, kunnen ontvangen.

Het uitrichten komt echter zeer precies, heb ik vanochtend wel weer kunnen merken...( en zoals we overigens allemaal wel weten...!!!)

Jou verwijzing naar al dan niet schuldvraag: Vorige week kreeg ik met sat meter geen goede uitslag op de 23.5 E.

Nadat ik satmeter, via Schwaiger website had ge-update, werkte het ineens wel normaal, zonder, dat ik verder aan lnb of schotel had gezeten.

Maar op 28.5 E functioneerde het nog niet goed. Bij het antwoord, dat ik van Schwaiger kreeg, zat een map "Sat-tables". Deze heb ik vanochtend ten einde raad maar geladen in de satfinder.

Het was andere versie, dan die erin stond, en bij controleren bij schotel kreeg ik onmiddellijk gewenste werking, nl. dat "level" en "quality" lampjes werkten, en aangaf, dat de sat 28.5 E. was.

Zover ik het dus heb kunnen bekijken, heeft het wel degelijk met de satmeter software van doen gehad.....

Je opmerking, dat er 6 satellieten dicht op elkaar staan wist ik niet. Wel, dat ik tot voor kort op de 28.5 E een ontvangst had van rond de 80 %, en dat ik daar nu bij lange na niet aan kom.

Maar mijn lnb´s lopen al wat jaartjes mee, en ben ik van plan het hele zaakje te vernieuwen, als ik ze geleverd krijg, en het weer hier wat warmer is... vr.gr. George

 
Hallo

Weet iemand of op deze boven staande berichten wel

eens een vervolg is gekomen

Ik kan nl met de schwaiger  geen 23.5 meer ontvangen cq uitrichten

Dat licht aan de software maar een recente update is niet te vinden

Mvrgr

Gerrit

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan