Hallo uit Griekenland met enkele vragen

nicewithice

Jr. Member
Lid sinds
19 mrt 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
7
Punten
18
Leeftijd
66
Hallo nogmaals uit Griekenland. Ik dacht eerst beter hier te antwoorden dan een nieuw topic te schrijven, het gaat nog steeds over mijn Philips receiver DSR 8121.

Ik ben tot nu toe nog steeds tevreden, ja, er zijn dagen dat hij vastloopt en slechts 1 minuut opneemt, maar even resetten en het is terug ok.

Ik heb een vraag nu over signaal meting en sterkte voor Hotbird.Ik heb vorig jaar mijn derde kop naar Hotbird gericht, en kon ook de programmas ontvangen. Doch na de winter is deze LNB verschoven en wou ik nieuw instellen. Doch ik weet niet meer hoe ik dat gedaan heb indertijd. Het probleem is dat ik a) enkel de signaalsterkte ( balkje ) van Astra 19 kan lezen op mijn TV scherm, nooit van de andere LNB's ( ik denk omdat dit een gemodificeerde receiver is ). Ook als ik op mijn dak ben en een sateliet meter aansluit is er geen stroom op de coax van de hotbird LNB. Ik heb het echter vorig jaar geklaard maar nu weet ik echt niet meer hoe. Moet ik kabels verwisselen van 19 met hotbird om stroom te hebben ? Ik dacht ook dat de receiver op een Hotbird kanaal moet staan, maar werkt ook niet...

Dus in het kort is mijn vraag, hoe Hotbird te activeren, er is geen signaal sterkte te lezen op scherm en geen stroom op LNB kabel.

Groeten uit Griekenland nogmaals.

 
Aangezien het andere topic 3 jaar oud was en in die tijd veel verandert, heb ik er toch maar een nieuw onderwerp van gemaakt.

Voor degenen die terug willen kijken/lezen, de eerste vraagstelling is hier (klik) terug te vinden.

In een poging je vraag te beantwoorden (ik ben niet zo bekend met Philips), is het zo dat de Disecq instellingen van je Philips goed moeten staan, tenminste als je er een diseqc switch op hebt aangesloten. Als dat goed staat, moet je uiteraard ook een Hotbird zender op hebben staan zodat de meter stroom krijgt.

 
@Black Tiger: Mag ik je verbeteren?

Als de ontvanger bijstaat, op welke sat dan ook, krijg je prik bij de lnb.

Ik neem hierbij aan, dat je per sat./lnb afzonderlijk richt, en niet via de disecq.

Zoals gezegd moet ontvanger wel bijstaan, en antenne kabel via satfinder naar bewuste lnb gaan. (Ik vraag me af, wat voor satfinder je hebt. Kan je aflezen welke sat je beet hebt, of kan je alleen signaal zien/horen?)

Als dan de gewenste satellieten zijn gevonden, moet je kijken op de disecq schakelaar, op welk nummer ze aangesloten zijn, en daarmee de configuratie van de ontvanger juist instellen.

In andere topics wordt dit beschreven, maar eventueel kunnen we je hier ook wel verder op weg helpen, al is de Philips voor mij ook onbekend terrein.... gr. George

PS. B.T.: Boze brieven vraag per pm.... We gaan niet rollend over straat op dit forum.... ;)  ;)  ;)

 
Ik was deze morgen terug op mijn dak, heb de voltage gemeten op de kabel nummer 3, die is voor de Hotbird LNB bestemd, was 2 volt. Ik heb dan mijn oude receiver genomen en een oude TV, dat allemaal aangesloten en ik had hem direkt uitgericht naar Hotbird (13 ). Doch bij aansluiting op mijn Philips ging wederom niks. Terug op dak, Kabel 1 genomen, die staat op Astra 19, en die had 28 volt. Die kabel dan genomen en aan mijn hotbird LNB aangesloten, en daar had ik dan wel succes, ttz een krachtig signaal. Maar beneden philips aangesloten en op TV geen beeld, ik denk dat ik een beetje tever afgeweken van de positie ben en op 7 graden sta nu met de LNB. Er zit noch maar 1 ding op nu, terug op dak en nogmaals proberen.

Ik had enkele fotos genomen doch ik kan ze niet posten hier ???

 
@Nicewithice: Eerst een vraagje van mij... Op welk whiskey merk slaat je naam...??? Of is het ouzo...?

Nu ter zake: Als je op je dak een bewuste satelliet uitgericht krijgt, hoef je daar niet meer te zoeken.

Naar je zeggen heb je drie satellieten, die dan, normaal gesproken,  naar een disecq schakelaar lopen.

Van deze disecq schakelaar gaat er één draad naar je Flips ontvanger.

Je probleem ligt nu, voor zover ik het kan bekijken, dat je ontvanger geen goede instellingen heeft, t.o.v. je disecq schakelaar.

Je moet dan bij instellingen in je ontvanger "configuratie" opzoeken., en dan met de wetenschap. op welk nummer aan je disecq schakelaar de satellieten verbonden zijn, je instellingen bijv. naar

no 1 Astra 19 E,

no 2, Astra 23,5 E ,

en no 3 Hotbird 13 E.

(Het kan ook A,B,C of D zijn)

Omdat ik niet bekend ben met de Philips, zal ik even goochelen, en kan ik misschien duidelijkere info geven. gr. George

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Black Tiger: Mag ik je verbeteren?Als de ontvanger bijstaat, op welke sat dan ook, krijg je prik bij de lnb.
Verbeteren mag altijd, da's geen probleem. (Y)

Ik zei dat echter niet voor niets. Ik heb hier al ontvangers gehad, die geen prik gaven als niet de juiste diseqc geschakeld was. Vraag me niet waarom dat zo was want het hoort inderdaad niet, maar sindsdien zet ik het er om die reden altijd bij.

In dit geval lijkt het eerder op een Philips probleem, gezien de oude ontvanger wel signaal geeft.

 
Bedankt voor de reacties tot hiertoe. Ik was terug op mijn dak, heb de hoofdkabel genomen die van de sateliet komt, dus voor de switch, en die had 18 Volt. Daar mijn Sat finder op aangesloten, en begon al dadelijk te piepen. Dan de LNB erop aangesloten en ik denk dat hij nu naar Hotbird wijst. Signaal was in ieder geval sterk. Terug naar mijn Philips receiver en, niks te zien op Rai, Al Jazeera, TV Polonia..allemaal geen signaal.

Bij nader onderzoek zie ik dat ik enkel signaalsterkte op Astra 19 kan aflezen, op 23 zegt hi "poor signal" en heb ik geen waarden. Doch ik ontvan alle Belgische betaalprogrammas op deze, dud signaal moet er zeker zijn.

Wat mij het meeste ergert is dat het allemaal gewerkt heeft vorig jaar, en ik niet meer weet wat ik toen juist geddan heb. Het is inderdaad zo dat er soms geen stroom uit de LNB komt, dan moet je de receiver aanzetten en op een kanaal waarvan je de schotel wil naar uitrichten...

Ik blijf piekeren, peinzen en proberen, ik mis die kanalen zeker niet, meer een kwestie van waarom niet meer werkt.

 
Nog even over mijn nickname, komt uit Thailand, ik was daar in 2000 een half jaar voor mijn werk, en heb daar een bar gevonden die zo heette. Dat is mij steeds bijgebleven.

Ik zou graag hier enige fotos plaatsen, van mijn schotel en switchen, maar de link werkt niet, doe ik iets verkeerds ?

 
@Nicewithice, zet de foto's  via tinypick of photobucket hier weg, dat werkt wel .;)

 
Ja, barretjes in Tailand... Ik vermoed, dat je nu ineens veel meer reacties gaat krijgen... :bier:

Pieker, pieker, pieker, helpt geen moer, als je niet weet, waar je mee bezig bent..., of geen goede gebruiksaanwijzing hebt...  ;) ;) ;)

Dus wacht nog even wat advies af, en ik heb het idee, dat ik iets voor je gevonden hebt, wat ook klopt, met je waarnemeingen, o.a. dat je alleen Astra 19 op je signaal balk ziet.

Ik had toevallig enige tijd terug een zelfde type ontvanger van een kennis uit Nederland ontvangen, en hier zat de gebruiksaanwijzing nog bij...

De bladzijden over het instellen van de ontvanger heb ik vluchtig doorgekeken, en het lijkt mij het beste, dat ik je die per email stuur. ( stuur dan meel adres per pm), zodat jezelf kan destilleren, wat je nodig hebt.

Ik meen, dat het op dit forum niet mogelijk is foto´s te plaatsen... Je hebt voorwaarden en regels voor aanmelden toch wel volledig en helemaal doorgelezen???  :grin: :biggrin2: :grin:

Verwijzigingen naar foto´s mag wel, maar dan moet er vrouwelijk natuurschoon op staan, meen ik te weten... Schotels en lnb´s hebben we in de loop der tijd voldoende gezien...  ;) ;) ;)

Ik zal betreffende bladzijden scannen, en zodra ik je meel adres heb, krijg je die opgezonden.

Ik ben geen nachtbraker, zodat het wel morgenochtend kan worden. vr.gr. George

 
Kijk in je ontvanger de disqC instellingen eens na met een CanalDigitaal ontvanger moet het als volgt zijn als dat goed is zou je signaal moeten hebben,

Diseqc A Astra 1 (19,2)

Diseqc B Astra 3 (23,5)

Diseqc C Astra 2 (28,2)

Diseqc D Hotbird (13,0)

 
Na iets beter gelezen te hebben, meen ik te weten, dat je probleem zit bij de instelling van "schotelparameters"

Die zullen standaard zijn, zoals Aart aangeeft, maar dan moet die bij de disecq schakelaar vanzelf in dezelfde volgorde staan.

Ik heb bewuste blz´den gescanned, dus die zij klaar voor verzending.

Ze zijn in pdf, dus ik kan ze niet "copy & paste" hier zetten. gr. George

PS: Wat heb ik gezegd? "Bar in Thailand", en onmiddellijk stromen de geinteresseerden toe... Haha...

 
OK, hier enkele fotos, in Griekenland is internet soms zooo traag ( ik gebruik een internet usb stick, op mijn lokatie geen vaste lijn mogelijk, paradijs heeft zijn prijs..), en dat was ook de reden waarom ik geen fotos kon plaatsen deze middag.

Schotel, rechts de Hotbird LNB

2jercwl.jpg


De switch, LNB Hotbird positie 3

nvcgat.jpg


Mededeling op receiver

5a0rag.jpg


17zos0.jpg


zlpif.jpg


 
Hee, Nicewithice... Lekkere jongen ben jij... Wil ik je helpen, scheld je me in die pm uit voor

"kale nicht"..... Dat eerste ben ik wel, maar dat tweede heb ik alleen gevoelens van een andere kant bij...  :grin:  gr. George

 
Ik heb de dubbele post even weggehaald. Gaat prima met afbeeldingen zoals je ontdekt hebt.

Heerlijk weertje in Griekenland moet ik zeggen, als ik zo naar die lucht kijk.:biggrin:

 
Hey, bedankt aan allen, in bijzonder aan "marie" voor de handleiding. Ik ga deze middag alles eens doorlezen en uitproberen.

 
Heerlijk weertje in Griekenland

Ja, het valt mij op, dat mensen, die in die streken wonen, het altijd over het mooie weer hebben...!!!

Ze zullen echt geen foto sturen met wolkendek en regen..., of klagen over de hitte...???

Nou hier schijnt de zon ook...

Al stormt het, en ligt er nog sneeuw aan de kant van de weg...

Mijn motto is: "Waar mijn poesje is is MIJN paradijs..."!!!!

Is beetje "off topic2, maar wou het toch even kwijt...  ;) gr. George

 
OK, eerst over het weer hier, we hebben slechts sinds een dag of 10 eindelijk weer zon, hier op Naxos. De winter was "terrible". Ik weet niet of ik volgende winter nog hier ben...Zoveel regen en zelfs sneeuw heb ik nooit meegemaakt hier, ook de Grieken niet. Momenteel schommelen de temperaturen hier dagelijks van 17 tot 23 graden, nog niet tropisch.

Nu het seriueze nieuws, heb George zijn handleidingen bestudeert, ik heb ongeveer dezelfde hier liggen, maar heb dan toch nogmaals alles verzoekt, geen resultaat. Erger nog, ik had deze morgen mijn oude sat receiver terug bovengehaald, met mijn reserve TV, aangesloten op de coax kabel in huis en niks op hotbird te zien . Dat terwijl er boven op het dak wel signaal was. Ik kan nu enkel nog vermoeden dat de switch kapot is, aangezien dat dit het enige obstakel is tussen mijn schotel en mijn receiver .

Tot overmaat van ramp is dan ook mijn oude TV ( niks waard maar wel handig ) deze morgen gestopt met werken. Dus alle testen moeten op de hoofd televisie gedaan worden, die netjes ingebouwd is en waar ik niks meer op kan aansluiten zonder de halve living op te breken...

Ik ga in het WE weer op mijn dak, heb dat juist waterproof geschilderd, en moet nu noodgedwongen wat drogen.

PS Heeft er hier iemand ervaring met SAB sat receivers ? Die zien er redelijk professioneel uit... En de prijs is ook redelijk.

Kalispera !

 
SAB receivers? Koop alsjeblieft iets anders! Daar hoeven we niet lang over te soebatten.

Ligt er aan wat je wilt maar kijk bijv. eens naar VU+Solo of Xtrend.

 
Als ik jou was, zou ik eerst coax tussen disecq en lnb controleren. Stekkertjes erafknippen, en opnieuw goed bevestigen.

Disecq schakelaar kan kaduuk zijn, want dat heb ik hier ook enige tijd terug gehad. Meestal kan je dan volgende aansluiting D, benutten.

Maar je kunt ook eerst hotbird 13 E rechtstreeks naar receiver proberen, zonder disecq. Dan moet je wel eerst configuratie in flips aanpassen. Als je dan bewuste sat ontvangt, weet je zeker, dat de lnb goed gewicht is.

Daarna hotbird-lnb via disecq A, zonder beide andere satellieten. Ook nu configuratie veranderen.

Het lijkt veel werk, maar dat valt wel mee. Het blijft een hobby, en postzegels sparen vergt ook tijd....

Tijdrovend is, dat je daarna alle zenders van 19 en 23.5 weer moet inscannen...

Gr. George

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan