Microsoft mag je data aanpassen en gebruiken!

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.809
Waarderingsscore
1.017
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Gebruikers verlenen Microsoft een wereldwijde en royaltyvrije intellectuele eigendomslicentie voor het gebruik van de inhoud die zij via diensten delen.

Samengevat: als je een van de bekende Microsoft-services gebruikt (klik hier voor een volledige lijst), dan dan krijgt Microsoft het intellectuele eigendom van "uw inhoud" (=bestanden, foto's, documenten, audio, digitale werken en video's die jij uploadt, opslaat of deelt), vrij van royalties.

Op 1 augustus heeft Microsoft een nieuwe servicesovereenkomst in laten gaan Dat gebeurt wel vaker, maar deze keer is bijzonder opvallend wat onder onder punt b te lezen valt:

b. Voor zover noodzakelijk om de Diensten aan u en anderen te leveren (mogelijk met inbegrip van het wijzigen van de afmetingen, vorm of indeling van Uw Inhoud om deze beter te kunnen opslaan of weer te geven aan u), om u en de Diensten te beschermen en om de producten en diensten van Microsoft te verbeteren, verleent u Microsoft een wereldwijde en royaltyvrije intellectuele eigendomslicentie voor het gebruik van Uw Inhoud, bijvoorbeeld, om kopieën te maken van Uw Inhoud of om Uw Inhoud te bewaren, verzenden, anders in te delen, te distribueren via communicatiemiddelen en weer te geven op de Diensten. Indien u Uw Inhoud publiceert in onderdelen van de Dienst waar deze online onbeperkt toegankelijk wordt weergegeven, kan Uw Inhoud worden opgenomen in demonstaties [sic] of materialen ter promotie van de Dienst. Sommige Diensten worden ondersteund door advertenties.

Lees het hele verhaal hier (klik).

@Bron: computerworld.nl

 
Volgens mij doet google dit soort dingen ook lijkt me. Als je het zo leest kunnen ze doen wat ze willen met de nieuwe overeenkomst. Overigens gebruik ik hier niets van microsoft buiten een hotmailadres voor mijn account om windows 8 te gebruiken maar buiten dat doe ik er niets mee.

 
Het verbaast mij niet.

Ik heb alleen al jaren een hotmail adres. Dit had ik nodig voor messenger en gebruik ik nu alleen om mijn laptop te kunnen gebruiken.

Verder heb ik al jaren een NDAS en nu een eigen NAS. Ik heb nooit gebruik willen maken van externe opslag met de gedachte dat je niet weet wat er met je gegevens kan gebeuren. Nu blijkt mijn angst niet ongegrond. Ook het feit dat je gegarandeerd moet zijn van een betrouwbare internetverbinding speelde ook mee in de afweging om het niet extern op te slaan.

Het eerste wat ik in Windows 10 heb gedaan is in privacy alles uitgeschakeld naar buiten. Of er niet toch stiekem meegekeken wordt is niet te controleren.

 
Volgens mij doet google dit soort dingen ook lijkt me.
Iets soortgelijks, staat ook in het artikel vermeld, maar Google is dus lang niet zo vergaand als MS dat je gewoon ook wereldwijd je intellectuele eigendomsrechten rechten aan hun overdraagt. Lees het artikel maar eens er op na.

Precies Dirk, maar daarom komt er hier gewoon geen Win10 in. En ik heb 2 hotmail accountjes die ik alleen voor aparte dingen gebruik, dus daar kunnen ze niks mee.

M$ kan me de boom in met hun gedoe.

 
Ik kreeg gisteren bij het uitschakelen van mijn PC met Win 7 even 27 updates te verwerken. Deze PC was altijd up to date voor wat de updates betreft.

Wie weet wat MS daar weer stiekem uitspookt. Ik vertrouw ze niet meer.

 
Ja ik kreeg ook opeens iets van 14 updates, nu kan het wel de maandelijkse update zijn, maar het is wel apart dat het er zo'n aantal zijn weer, zonder dat er een aantal problemen aangekondigd waren.

 
Er zijn wereldwijd misschien wel miljarden gebruikers van Windows ik denk dat jullie je overdreven bezord maken over de privacy.

Als er echt iets serieus aan de hand is lees je dat vanzelf en dan past MS het onder druk van de klanten wel aan.

Hier op mijn pc staat W10 en op de laptop ook en ik slaap prima s'nachts  ik ben nergens ongerust over.

Zelf ben ik wat dat betreft banger voor Google als voor Microsoft Google weet overal en altijd waar ik me bevind via de GPS van mijn telefoon.

De politie zou er jaloers op zijn als ze iemand zoeken en ze zouden evenveel info hebben als Google.

Heb nog een Asus Eee PC met W7 die heeft te weinig ruimte voor W10 en die is al oud daar ga ik geen grotere SSD voor kopen en inderdaad met updaten kreeg die vorige week ook al zoveel updates, wat zouden ze weer uitspoken bij MS? :aanbid:

 
Als er echt iets serieus aan de hand is lees je dat vanzelf
Ehmz.... dat is dus wat er nu gebeurt... we lezen het nu vanzelf.... Heb je het artikel wel gelezen? Het gaat in dit geval niet om de privacy maar om de rechten die je afstaat, dat is heel andere koek.

V.w.b. het privacy gebeuren in W10, dat is een andere zorg, de een maakt zich daar meer zorgen over dan de ander.

 
Yep ik had het al gelezen maar misschien had ik iets over het hoofd gezien en heb het nogmaals gelezen .

Maar nee het klopt wel het gaat helemaal nergens over  vind ook de auteur van het stuk het is alleen dichtgetimmerd voor de Amerikaanse auteurswet.

Dit artikel heeft al veel opschudding veroorzaakt. Maar is het ook zo erg als het lijkt?
Wie de voorwaarden goed leest ziet dat dit eigenlijk niet zo ernstig is. Zelfs als je niet gelooft in "het goed vertrouwen" van Microsoft wordt persoonlijke informatie niet gebruikt anders dan om aan wetgeving te voldoen of misbruik van gegevens (spam, aanvallen of schending van rechten) te voorkomen. Dat geldt ook voor het verlenen van de royaltyvrije intellectuele eigendomslicentie van "uw inhoud".

Dit heeft van alles te maken met de Amerikaanse auteurswet. Amerikaanse rechtszaken gaan regelmatig over iets wat niet in de voorwaarden heeft gestaan. Een bekend (en overigens nooit gebeurd) verhaal betreft de dame die een magnetronfabrikant met succes aanklaagde omdat haar hond in de magnetron was ontploft tijdens het drogen: er had immers niet in de handleiding gestaan dat dit niet kon. Microsoft geeft dus aan wat ze voor het verlenen van hun diensten met data kunnen doen (en soms moeten doen) om de dienst te verlenen, zonder het risico dat de gebruiker hen aanklaagt omdat ze iets met die data hebben gedaan.
 
Niets over het hoofd gezien? Maar hoe kom je dan aan je eerdere stelling over de privacy? Gaat toch om rechten, niet zozeer over je privacy?

Dat het nergens over gaat is "in the eye of the beholder", in dat geval ga jij dus mee met de mening van de auteur.

Echter ik vertrouw die Amerikaanse bedrijven en zeker Microsoft, voor geen cent, idem met Facebook. Ben dus een van die personen die niet gelooft in dat "goed vertrouwen" van Microsoft.

Dat verhaal over die auteurswet is geen feit maar een gedachte die de auteur er over heeft en daar ga ik ook niet in mee.

Data veranderen specifiek voor het doel om problemen te voorkomen kun je ook als zodanig vastleggen. Je kunt je ook specifiek richten op spam, malware en dat soort zaken.

Daar heb je dus helemaal niet apart ook nog eens royaltyvrije wereldwijde intellectuele eigendomslicentie voor nodig. Er zijn andere manier om dat goed vast te leggen, zelfs Google gaat nog niet eens zo ver en dat zegt ook al veel.

Maar hiermee geef je dus al je rechten af, met wat MS nu doet.

Daarnaast mogen ze misschien wel -zeggen- dat ze het nergens anders voor zullen gebruiken, maar dat stukje ligt dus niet juridisch vast in die voorwaarden.

Stel jij vindt iets uit, communiceert daarover via hun systemen, iemand van MS ziet het, maken het zelf, gooien er een patent op en doen alsof het een MS uitvinding is of verkopen het aan een ander bedrijfje, dan heb jij vervolgens geen enkele poot om op te staan.

Dat is heel vergaand en ook totaal niet nodig om problemen te voorkomen.

De meningen mogen verschillen maar eerst pakken ze onze privacy af of proberen dat zoveel mogelijk, in W10 zelfs zonder daarover duidelijk naar de klant te communiceren en daarna kunnen en mogen ze doen wat ze willen met onze data? Wat mij betreft is het wel degelijk zo erg als het lijkt en doet de auteur er wat te laconiek over.

Maar goed... ieder zijn mening uiteraard. Er zijn ook zat mensen die zich niet druk maken over privacy dingen, de tijd zal het uitwijzen. Alleen als het niet bevalt is het vaak niet meer zo simpel terug te draaien.

 
We verschillen dus duidelijk van mening maar dat moet kunnen.

Even over de rechten ik heb helemaal niets waar ik auteursrecht over zou moeten hebben was het wel zo maakte ik me er ook druk over maar het hele verhaal is voor mij een kul verhaal.

Of ze het dus doen of niet mijn data mogen ze mee doen wat ze willen.

Uiteraard begrijp ik dat het voor anderen totaal anders kan liggen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan