Opnieuw een grote storing bij Ziggo DDoS aanval.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Kan het bericht niet knippen en plakken, want veel websites werken net als gisterenavond en nacht niet.

Het is te lezen op tv via teletekstpagina 111.

Hopen dat dit snel onder controle is.  >:(

 
Ziggo ligt opnieuw onder vuur van hackers. Een DDoS-aanval heeft de provider getroffen waardoor 60 procent van de ruim 3,2 miljoen internetklanten van Ziggo „last kunnen krijgen” van de storing. Het gaat allemaal om klanten in het voormalige verspreidingsgebied van Ziggo, voor de fusie met UPC. Voormalige UPC-klanten hebben er geen last van.

Volgens een woordvoerder van het internetbedrijf is de DDoS-aanval „nog groter en complexer” dan die van dinsdagavond. „Daarom werken de maatregelen die we toen hebben genomen, op dit moment niet.” De technici van Ziggo zijn „druk bezig” met pogingen het probleem te verhelpen. Hoe lang dat gaat duren, kan hij niet zeggen.

De woordvoerder wijst erop dat alleen mensen last hebben van de storing die willen surfen naar een andere website. Daarvoor zijn de dns-servers nodig die worden aangevallen. „Als mensen al aan het kijken zijn via Netflix, is er geen probleem.”

Ziggo heeft laten weten dat er wordt gekeken naar een regeling voor getroffen klanten. „Maar of mensen schadeloos gesteld kunnen worden, is afhankelijk van onder meer de duur van de storing”, aldus de woordvoerder, die denkt dat het internetbedrijf donderdag meer bekendmaakt over een eventuele regeling.

In een video op Youtube eist hackersgroep Anonymous de hack bij Ziggo op en wordt gezegd dat de storing nog enkele dagen kan duren. In de video wordt ook gezegd dat Ziggo is gehackt omdat het bedrijf slechte service zou leveren. Ziggo heeft nog niet gereageerd op de video, ook de echtheid van de video is nog niet bevestigd.

Meldingen

Volgens de site allestoringen.nl waren er rond 21.30 uur al meer dan 12.500 meldingen binnengekomen, voornamelijk uit Amsterdam, Den Haag, Groningen, Utrecht, Tilburg, Rotterdam en Zwolle.

Dinsdag kampte Ziggo ook met een grote en langdurige storing als gevolg van een DDoS-aanval. Bij een dergelijke aanval worden servers bestookt met data zodat sites overbelast raken en het systeem niet meer goed werkt. Wie er achter de aanval zitten is niet bekend en ze zijn volgens kenners ook moeilijk te achterhalen.

Oplossing

Volgens verschillende ict-ers kunnen klanten het probleem oplossen door hun unieke DNS-server te veranderen naar 8.8.8.8. Hieronder een korte instructie:

- Open het netwerkcentrum

- Ga naar adapterinstellingen wijzigen

- Klik de draadloze verbinding of LAN-verbinding aan en klik op de verbinding

- Ga naar IP4.

- Onderaan verschijnt: 'volgende DNS-serveradressen gebruiken'. Klik hierop.

- Vul het volgende in: 8.8.8.8 en daaronder: 8.8.4.4.

- Als het goed is, heeft u nu weer internet.

 
Ik heb de alternatieve servers ook aangepast maar dan gelijk in de router. Dan zijn ze voor alle apparaten ineens aangepast. Heb met het programma Namebench gekeken welke dns servers voor mij het beste zijn. Ik kreeg 3 opties met 2 van dezelfde aanbieder, heb gekozen om ze van 2 verschillende aanbieders te gebruiken. Mocht de 1 niet werken dan moet de andere het overnemen als het goed is.

 
Ik weet dus niet wat Ziggo allemaal aan het doen is om deze aanvallen tegen te houden of te stoppen, maar vanmorgen zat ik op internet, en ineens was er weer geen verbinding meer, en zag dat het modem offline was, dus ach, er wordt aan gewerkt, Ziggo kan er in dit geval niets aan doen, dit verwacht je niet...

Kom ik terug in de woonkamer en zien een scherm op mijn monitor met een inlog naar mijn Ziggomodem, ik zou daar in moeten loggen met de gegevens die achter op het modem staan? 

Nog nooit naar gekeken, en nooit aan gedacht, want wat moet je in die modem gaan doen of zoeken van een provider die dat ding levert, en niet weet wat je moet veranderen???

Stuur dan even een algemene email naar al je klanten met de mededeling dat je iets moet of kunt veranderen in hun materiaal.

Op zich vindt ik dit trouwens toch vreemd, want hun hebben die modems toch in hun beheer, dus doe een complete reset op alle modems.

Of snap ik ook dit weer niet???

 
Ik heb dit op de pc aangepast. Er zijn namelijk dingen die alleen werken als je via het netwerk van Ziggo de verbinding maakt, dus via de Ziggo naamservers. Het kan dus wel verstandig zijn deze naamservers later weer terug te zetten naar die van ziggo.

Op het moment is het 't beste inderdaad om een combo te gebruiken van Google en Opendns.

Je hoeft normaliter ook niets te wijzigen. Wat bij jou gebeurt is freggel1, is weer een verhaal apart. Goede kans dat de modem registratie verloren is gegaan en je daarom je modem opnieuw moest registreren.

Als het toch met verbetering te maken zou hebben, heeft het ook weinig zin om een email naar je klanten te sturen als deze toch niet te ontvangen is omdat de DNS servers er uit liggen.

Ze kunnen modems van afstand allemaal resetten maar dat heeft geen zin dus waarom zouden ze dat doen?

 
Toch mijn (Ziggo) maatje weer eens bellen denk ik, nieuwste modem ligt hier allang klaar, maar aanmelden dat kan ik zelf niet. :biggrin:

 
Jawel dat kun je zelf wel. ;)

Aanmelden oftewel activeren kun je doen met de brief met aanmeldingsgegevens waarmee je jouw eerste modem hebt geactiveerd. Die aanmeldingscode en wachtwoord zijn nog steeds op jouw van toepassing.

Tenzij je de brief met die gegevens weggeknikkert hebt, ondanks dat er op staat dat je hem bewaren moest.:biggrin:

 
Denk je nou ect dat ik die brief bewaard heb? :biggrin:

Hoelang is Ziggo er al?

 
Ik heb al 3 of 4 jaar Ziggo maar als er op zo'n brief staat dat het belangrijk is dat men die bewaard, dan doe ik dat ook zolang ik abonnee ben, zeker als er iets van activering en wachtwoord op staat. :biggrin:

Dat heeft er niets mee te maken hoe lang een bedrijf al bestaat. Kwestie van vooruit kijken, even bij nadenken en advies volgen. Want misschien zul je wel eens een ander modem krijgen, kan altijd gebeuren, gebeurt ook wel vaker, zowel bij Ziggo alsook bij andere providers.

 
Tja, die brief misschien dat hij nog ergens in een map zit, maar ik zit al veel langer bij Ziggo.

Modems zijn bij al een paar keer vernieuwd intussen.

 
Tja kijken kost niks he, bij mij zit ie ook bij de belangrijke paperassen, maar anders kan de helpdesk je wel helpen.

 
Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik denk dat het ge..... weer begint!!!

Pagina's worden weer niet geopend, en email doet ook weer vreemd???

 
Ik heb geen last gehad maar gebruik ook Google DNS.

Ziggo verwacht echter wel dat er nog wel een paar aanvallen kunnen komen.

Voor mensen die niet weten hoe het moet kun je hier bij hardware.info een handleiding vinden om de DNS servers om te zetten.

 
Ik heb hier nog niets aangepast, ook het modem niet, want als Ziggo hun klanten die tip geeft kunnen ze dat zelf ook als men bezig is met het resetten van het modem. ;)

 
Een provider zal dat logischerwijze nooit gaan doen, is ook eigenlijk niet de bedoeling dat je dat in de modem gaat aanpassen, hooguit op je pc of in de router.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan