Weeralarm/code en mogelijke supercell???

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik dacht dat het nog licht zou zijn, maar hier intussen pikkedonker, en het knalt behoorlijk...


"Het kan best heftig worden." Nederland krijgt tegen het einde van de middag te maken met zwaar onweer, harde windstoten en regen- en hagelbuien. Volgens weervrouw Nicolien Kroon is er zelfs kans op een zogenoemde supercell.


 


"Een supercell is kort gezegd een enorm grote bui met op- en neerwaartse luchtstromen waardoor er windhozen, of boven zee waterhozen, kunnen ontstaan", legt Kroon uit. "Het is een heel actief gebied met enorm veel neerslag en zware windstoten, van 90 tot 95 kilometer per uur."


 


Bomen vol blad



Dat begint allemaal aan het einde van de middag. "Rond 17:00 uur komt in Zeeland een gebied met flinke onweer- en regenbuien het land binnen. Het gebied trekt vervolgens het hele land over."


 


Vooral de zware windstoten kunnen voor problemen gaan zorgen. De bomen staan nog vol in blad waardoor de wind meer greep op ze krijgt en ze daardoor makkelijker om kunnen vallen.


 


Heftig



Ook wordt er flink onweer verwacht. "Het gebied heeft een hoge bliksem-intensiteit. Er zijn modellen die zo'n 160 tot 240 ontladingen per 5 minuten berekenen", aldus de weervrouw van RTL. "Potentieel gevaarlijk weer wordt dit genoemd. Het kan best heftig worden."


 


Gedurende de hele avond zullen er in het hele land flinke buien vallen. Na middernacht neemt de intensiteit van de buien af.


 
Da's allemaal voor Zeeland, Brabant en hoger. Wij hebben er hier in het "zonnige" zuiden geen last van. Vandaag is hier alleen maar nattigheid, regen dus, maar niks van dat bliksem en ander spul. Lekker rustig. :)

 
Hier komt het ook al heel de dag met bakken uit de lucht... Niet goed voor onze Dahlia's.

maar wat ik het meest vreemde vindt is tegenwoordig die weeralarmen, wordt het weer nou extremer of moet dit tegenwoordig, ivm schadeclaims of zo?

 
Het weer wordt wel wat extremer t.o.v. enige decennia geleden, dat kan men rustig zeggen en ook aantonen.

Regenen doet 't hier ook al de hele dag, af en toe wat harder maar over het algemeen niet zo hard. Maar geen stormen of cellen of wat dan ook.

 
Lekker geslapen vannacht, het donderde en bliksemde behoorlijk. Maar ik heb zojuist het nieuws gezien van België, pfoeh als je de schade daar ziet...

Het wordt steeds gekker

 
Wat een  verschil met het westen. Ik heb de zonneschermen uit. 24 gr. in de schaduw. Echter vannacht ook onweer verwacht.

 
Tja sorry, hier ook 't zonnescherm uit in het zuiden, gisteren ook iets van 24 graden in de schaduw, vandaag weer erg warm en vooralsnog geen onweer te zien. Wel misschien inderdaad laat vanavond of vannacht zoals bij Cluyveduycker.

Wat ik nu vreemd vind Cluyveduycker.... Freggel1 zit feitelijk ook in het westen. Het zuid-westen dan wel in Brabant. Ondergetekende in Zuid-Limburg. Maar het verschilt wel erg over het land inderdaad.

 
De plaats van de buien scheelt zeker idd, maar dat heeft volgens mij een beetje te maken met de streek waar we zitten, en wij zitten dichter bij de kust.

het sturen van de sluizen wil schijnbaar ook nog wel eens van invloed zijn.

Maar hier is op dit moment het zonnescherm ook naar beneden, en we zitten dik boven de 24 graden.

 
Dichtbij bij de kust heeft er, denk ik, niets mee te maken. Ik zit zo'n 7 km van de kust (Hoogte Den Haag). Zoals ik al zei, hier zon.

 
Dichter bij de kust kan eerder zorgen voor regen als de wind landinwaarts staat en water verdampt boven zee. Maar inderdaad an zou Cluyveduycker er nog meer last van moeten hebben.

Lijkt wel alsof het soms gewoon schuin door Nederland loopt dat weer. Misschien hebben de Brabanders en die van Utrecht en nog wat oosterlijken straf van Onze Lieve Heer, want de rest van 't land is er al een paar keer goed langs gekomen. :biggrin:

 
Het begint weer te knallen hier, en normaal ben ik er niet bang voor, maar er staan bij mij 3 knoepers van bomen, vol in het blad, er gaat er vandaag of morgen eentje plat!!!

Toch de gemeente eens bellen, want als ik ga meten dan staan ze dichter dan 1 meter van de erfgrens, maar hoe zit het dat de bomen er al stonden nadat ik het stuk grond gekocht heb? 

BT kent ze en weet ze te staan, takken zijn intussen al weer zo groot/lang dat ze tegen ons huis aan komen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan