Vraag aan de modelspoor kenners.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik zit iets te bedenken en te zoeken en heb eventjes hulp en ideeën nodig.

Als eerste wat ik van plan ben: 

Ik wil 6 cirkelvormige modellen gaan maken van tempex met daaromheen papier-maché,  de grootte is 50 centimeter breed/hoog, dikte ongeveer 4 centimeter.

Deze cirkels wil ik op een elektromotor rond gaan laten draaien, 3 links om en 3 rechtsom met een 9 of 12 volts elektromotortje. ( Misschien volstaat een ventilator uit een pc al? ).

Maar nu komt het dus, de aandrijving moet dus ook links en rechtsom gestuurd kunnen worden, en in snelheid! 

Ik zit te denken aan 2 van die voedingen, of hoe noem je ze ook weer, waar je treintjes mee over het spoor harder en zachter, en voor of achteruit kunt laten rijden. 

Elektromotortjes zijn wel te vinden, maar hoe noem je die dingen toch weer die de treintjes aanstuurt?

En dan de brutale vraag: heeft er toevallig iemand hier er nog een paar staan waar hij niets mee doet voor een zacht prijsje? 

 
Transformator heet zo'n ding dus. :biggrin: 

Maar de vraag is, stuurt zo'n ding ook die motortjes aan zodat ze links of rechtsom gaan, en harder en zachter?

 
@freggel1

DC motortjes pakken met regelbare voeding voor de toeren

de amp en volts beetje uitpuzzelen waar de minimale grens belast van een motor ligt.

andere kant op laten lopen is simpel spanning om polen

dus + motor op + voeding en - motor op - voeding is normaal rechts om

-motor op +voeding en +motor op - voeding is normaal links om

motortje van pc ventilator kan zou zelf ff zoeken naar motortjes van bv oud cassettedek

zijn die niet sterk genoeg zoek eens naar motoren die in bv tamiya passen.

heb je geen regelbare voeding is die te bouwen (mits je een beetje elektronica kennis hebt)

vergeet 1 belangrijk ding...

als je motortjes vind kijk uit als er een diode op zit!

die moet er af anders gaat een zwakke voeding stuk of als de voeding strek genoeg is krijg je vuurwerk en rook signalen  :biggrin:

 
Als je gebruik maakt van een gelijkstroom motor van 12 volt die maximaal 1 amp consumeert, dan kan je dit aan laten sturen door een modelspoor decoder. Er zijn digitale decoders welke een belasting aan kunnen van 1 amp.

Uiteraard moet deze decoder praten met een sturing. Hiervoor kan je dan de eenvoudigste gebruiken. De kosten lopen anders behoorlijk op.

Gebruik je universele decoders, dan kan je het aansturen met een gelijkstroomvoeding van max. 14V  of een wisselstroomtrafo van max. 16V.

Wil je meerdere motoren aansturen, dan heeft elke motor zijn eigen decoder. De decoders kan je parallel aansluiten op je sturing. Elke motor kan je dan onafhankelijk van elkaar aansturen.

Elke decoder krijgt een eigen adres waar je de commando's naar toe stuurt.

Dit is theoretisch het systeem van de aansturing van modelspoor. Iedere trein heeft een eigen decoder met een uniek adres. Het is niet goedkoop.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan