Ook maar 'ns aan wat nieuws begonnen

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.773
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Aangezien ik van de winter al te veel achter de pc gezeten heb en mijn leeftijd stijgende is, leek het me toch leuk eens wat anders te proberen.

Zo nu en dan maak ik nogal eens graag wat lekkers in de keuken.

En aldus zijn er al eens vaker wafels verschenen:

2vs3dyw.jpg


Maar ook cake is me niet vreemd, dit was de meest recente met iets nieuws geprobeerd:

13ypcet.jpg


En brood bakken heb ik ook al vaker gedaan met de broodbakmachine. Maar dat had nadelen.

Het grootste nadeel was in het begin de grote gaten van de kneedhaken. Na wat opzoeken van informatie haalde ik die er net voor het langste rijzen uit. Dan had je nog wel een paar kleine gaatjes van de asjes maar dat was nog wel te doen.

Een ander nadeel was dat ik schijnbaar toch iets verkeerd deed, want het brood was soms echt overheerlijk, maar onderkant en zijkanten waren altijd wel wat hard.

Dan kwam nog de afdeling wafels bakken. Daar gebruiken wij een oud recept voor met veel deeg en onze handmixer van meer dan 30 jaar oud begint langzaam toch ook moe te worden. Daarnaast zijn we helaas de kneedhaken kwijt en die zijn ook niet meer te krijgen.

Een nieuwe handmixer die ik van m'n dochter kreeg voor m'n verjaardag een aantal jaren geleden was wel erg lief, maar een goedkoop dingetje en dat gaat ook maar net goed.

Dus een zwaardere machine was nodig, en aangezien ik ook meer brood wilde bakken en misschien ook wat anders lekkers, zoals wellicht weer eens een taart, is deze machine nu gearriveerd.

Gelukkig heeft moeders ook een leuke bijdrage gedaan anders had het nog even geduurd vermoedelijk.:)

Dus dit is de nieuwe aanwinst geworden:

qsmeev.jpg


Er zit hier overigens nog een multimolen bij geleverd (niet afgebeeld) dus dit was super.

Jullie begrijpen dat dit meteen uitgeprobeerd moest worden. Helaas is na het rijzen het brood toch iets ingezakt, maar niet helemaal. Het is nog bol en gebakken in een broodbakvorm (ja die bestaan ook) en smaakt heerlijk.

Vooral met echte boter erop.

Dus dit was vandaag het eerste resultaat. Mixen en kneden dus met de nieuwe machine, de rest met de hand en met de elektrische oven. :heh:

29gg1vm.jpg


en gesneden:

r25d95.jpg


Deze week ook maar eens gaan kijken of hij nu ook daadwerkelijk de grote hoeveelheden deeg aan kan die voor m'n wafels nodig zijn (1 kg deeg, 0,5 kg suiker,  500 g boter en 8 eieren).

 
Het ziet er allemaal overheerlijk uit! 

Waar jij nu jou tijd voor neemt doe ik eigenlijk veel te weinig! 

Misschien een leuke en lekkere samenvoeging voor de volgende BBQ's ;)

 
Ik ben lang niet altijd bij BBQ's en heb er ook geen nodig om lekkere dingen te maken. :biggrin: Alhoewel een wafeltje wel zou smaken misschien na een lekker stuk vlees als nagerecht. :biggrin:

Maar we kunnen het er ook gewoon zo hier over hebben op het forum. Misschien zijn er naast jou nog meer liefhebbers van dit soort dingen en kunnen we er een leuk onderwerp van maken.:)

 
Appeltaart?

 
Ook een optie, maar gezien de smaken hier thuis ga ik liever voor een andere soort taart.

Eerst maar eens verder met brood, wafels en cake en dan zien we wel verder. Via FB had ik begrepen dat Nummer10 misschien wel interesse had om zoiets te gaan doen? Of is misschien al ermee bezig?

Nummer10! Laat eens horen.... heb je ook plannen om "keukenprins" te worden? ;)

 
Ziet er idd. heerlijk uit.

Mis nog steeds de tijd om leuke dingen te doen. Maar dit is toch wel heel leuk, wel oppassen dat ik niet dicht groei natuurlijk.

Zoek eigenlijk een combimachine die weer 2 machines uit de keukenkasten kan halen en daarbij ook nog goed zijn.

 
Dank jullie beiden voor het compliment! Naar verluid scheen het ook erg lekker te smaken.;)

Ja daar ben ik dus tijd voor gaan maken Dick. Met name ook vanwege een zeer recent overlijden in mijn nabijheid en eentje wat er vermoedelijk deze week nog zit aan te komen.

Ben zo druk met de pc en facebook, tijd die eigenlijk veel beter gespendeerd kan worden aan lekker buiten zijn en binnen lekkere dingen maken om van te genieten.

Je zoekt een combimachine zeg je. Wat zou je willen dat hij moet kunnen? Wat zou je graag maken?

 
Black Tiger zei:
Dank jullie beiden voor het compliment! Naar verluid scheen het ook erg lekker te smaken.;)
Je gaat mij niet wijsmaken dat je zelf niet geproefd hebt???!!! 

 
Ik zit te watertanden achter mijn PC.

Die wafels zien er heerlijk uit en als het kan nog een dot (magere) slagroom erop. :) 

 
Ik heb zeker ook geproeft freggel1 maar het is een beleefdheidsvorm om anderen te laten oordelen over de smaak. :biggrin:

@Parabolica: Die zijn ook lekker. Het zijn geen zachte wafels, maar ook weer niet te hard. Het is een krokante korst en van binnen zijn ze iets zachter dan de buitenkant.

De ingrediënten heb ik al weer gehaald, dus als het goed gaan we dat dit weekend met de nieuwe machine proberen. Als je er dan tijdig bij bent is de kans groot dat er wafels over zijn. Ik trek er meestal een stuk of 36 uit m'n recept.:tong:

 
Black Tiger zei:
@Parabolica: Die zijn ook lekker. Het zijn geen zachte wafels, maar ook weer niet te hard. Het is een krokante korst en van binnen zijn ze iets zachter dan de buitenkant.
Dit zijn dus de perfecte wafels Black Tiger, heerlijk.

Vroeger maakte ik klein gebak en (vr)at me daar ook helemaal ziek aan, de tafel haalde ze nooit.

Wat ik nu nog af en toe maak is een cake of een boterkoek of soms maak ik met iemand iets van over de grens en waar ik er zo'n 100 van in huis heb en de naam daarvan is Pão de queijo.

 
Oh boterkoek dat lijkt me ook heerlijk.

De Pão de queijo heb ik even moeten opzoeken maar dat ziet er ook wel lekker uit. Zijn dat ook koekjes of zit daar iets van inhoud in bijv. spijs of zoiets?

V.w.b. vanavond moet ik even nog er over gaan nadenken of het de "standaard" wafels gaan worden of dat ik weer eens ga proberen om suikerwafels te maken. De vorige keer waren die ook best goed gelukt.

 
Pão de queijo is een soort broodje gemaakt van deeg en (oude) kaas en heerlijk als hij nog warm is. Er zit geen spijs in maar is wel smeuïg van binnen.

Ik ga zou voor vanavond voor een suikerwafel gaan en morgen voor een standaard wafel BT.

 
Oehhh dat hoort zich toch wel heerlijk aan.

Tja, de suikerwafel meoten we even vergeten, ik was even de  kluts kwijt en was te snel begonnen, helemaal vergeten dat ik suikerwafels zou doen.

Dus het zijn toch standaard wafels geworden.

En daar zijn ze weer. :)

2jcewd0.jpg


 
Als jij zorgt voor deze wafels met de volgende BBQ, dan zorg ik voor een Zunderts Trappist erbij!!! 

Zien er lekker uit!

 
Thanks!

Met grenadine? Dan ga ik daar eens goed over nadenken want dat is wel een goed plan. :)

 
@ tijger,

Als je dan toch bezig ben, bak voor mij dan maar een spacecake, wordt het vast lachen daar in die freggelgrot.

B.

 
Hahaha, dat vroeg een aangetrouwd neefje van me ook al. LoL. Dus wie weet gaat er zo eentje wel eens gebeuren. :biggrin:

 
Het gaat hier om het bakken van van alles lekkers, maar Zundert Trappist drink je niet met Grenadine.

Dit is gewoon een zwaar bier wat je zo lekker weg drinkt. ;)

 
Whow wat een stapel wafels lijkt me ook een leuke hobby en je moet steeds proeven.

En dan samen met een Zundert trappist. :aanbid:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan