Wie wil mij even helpen?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Mannen ik kan en weet het 1 en ander, maar zodra het op een netwerk aankomt loop ik helemaal vast! 

Vorig jaar al bezig geweest met meerdere routers, ik dacht dat de boel ok was, maar tijdens een BBQ was er iemand wakker. wel vroeg voor zijn doen, en hij kwam onverwachts, en merkte op dat mijn wifi compleet openlag! 

Nu ben ik bijna een jaar verder en ben er en kom er nog steeds niet uit. :stupid:  En die routers zijn nadien in de prullenbak beland.

Er staan hier 2 dozen met spullen die niet doen wat ik wil.

2 homepluggen van Sitecom met een snelheid van maximaal 500 Mbps, en een nieuwe router incl. 3 repeaters.  Kosten van dat spul maakt me ff niet uit, maar was toch een kleine €200.-!

Maar als ik alles aansluit volgens de boekjes knalt mijn snelheid met 90% naar beneden!

Wat doe ik fout, en wie wil mij thuis even helpen onder het genot van een bakkie koffie, en als de boel wel naar behoren werkt afsluiten met een pilske? 

Ik heb geen zin om weer van chagrijnigheid de boel in de kliko te kiepen. :biggrin:

Wat er moet gebeuren: 

1: De kabel die naar het tuinhuis loopt moet weg, en via de Homeplug en Switch gaan werken, want er zitten meerdere aansluitingen in het tuinhuis vanwege mijn hobby, en die moet bedraad bijven werken, omdat ik daar pc's opknap.

2: Overal in de Freggelgrot perfect draadloos internet.

 
Ik was wel vroeg wakker inderdaad voor m'n doen en zou het best even voor je willen komen aansluiten en fixen. Zou voor mij volgens mij toch redelijk appeltje eitje moeten zijn.

Helaas laat m'n gezondheid bij lange nog niet toe dat ik weer wat langere autoritten kan maken, helaas kortere ritten (20 minuten) zijn nog altijd uitgesloten van deelname. ;)

Die homeplug moet echt kunnen. Ik heb zelf geen Sitecom maar goede ervaring gehad met de TP-Link van 65 euro. Die zou ik echter nu niet adviseren omdat je genoeg spul hebt liggen waar het mee moet kunnen.

Die Sitecom's zouden ook moeten werken, kwestie van aan de praat krijgen. En daarbij is het dan natuurlijk onderzoeken waarom je snelheid naar beneden knalt.

Hou er wel rekening mee dat die dingen wel zeggen dat ze van 500 mbps zijn, maar daadwerkelijk komt daar niet zoveel van terecht en dat heeft met afstand te maken.

Op 25 meter kun je afhankelijk van de kwaliteit al snel nog slechst 140 mbit hier van overhouden.

Kijk bijv. eens naar deze link, een oude test uit 2012, en kijk dan vooral eens naar de snelheidsverschillen bij de testresultaten op punt 7 en 8 (25 meter en 50 meter met en zonder storing). Dat is wel even schrikken als je dan bij Sitecom gaat kijken.

Maar dat ligt ook aan het type wat in die doos ligt. In 4 jaar is er natuurlijk ook weer veel verbetert.

Als echter in je hele netwerk de snelheid omlaag gaat is er iets anders aan de hand, dan veroorzaakt een of ander apparaat storing en dat moet je dan niet willen gebruiken. Maar wel even weten welk apparaat het is anders de prullenbak in ermee.

Ik zou die kabel naar het tuinhuis netjes begraven of anders netjes langs de muur en dan over het padje oversteken en dan langs het buitenmuurtje naar het tuinhuis dirigeren, maar oke als dat echt op geen enkele wijze een optie is, dan blijft vooralsnog homeplug de beste optie.

Een repeater zou ik op geen enkele manier aan beginnen, ga je spijt van krijgen.

 
Bt, ik heb het al meer gezegd, was de afstand maar korter. ;) 

Na weer een vermoeide dag op het werk ben ik er toch weer maar eens aan begonnen, want ik wist niet dat ik ze had zag ik afgelopen week een doosje liggen waar die 2 homepluggen in zaten. :biggrin: 

Ik heb al wel eens gelezen dat ze op dezelfde groep moeten zitten, dus wellicht zit ik daarmee fout? 

Kabeltje naar buiten zit gedeeltelijk onder de grond, maar van de binnen naar buiten muur zie je de kabel lopen, en dan na een stuk onder de stoep door komt hij weer naar boven richting het tuinhuis, en die 2 gedeeltes wil ik weg hebben middels die homeplug.

De nieuwe router moet op een centraler punt komen in het huis, buiten de meterkast, en dan werken met die repeaters die eerst aangesloten worden met een utp-label, en dan verder.

Het lijkt mij stug dat er vanaf de meterkast iets niet goed is, er hangt nu een goede modem van Ziggo,,  en een swiitch van linksys en in het tuinhius hangt ook een switch waar weer diverse pc's aangesloten zijn, alles geeft tot nu toe bekabeld gemiddeld meer dan 200 Mbits ps. 

Ik wou dat ik hier eens uitkwam...

 
repeaters zijn in mijn opinie waarde loos,  Een repeater neem pas het signaal over als de hoofdrouter signaal zwakker wordt dan de repeater.

Tevens haalt de repeater absoluut niet de snelheid van de router en het wordt een drama als je repeater op repeater zet.

 
home plug moet op de zelfde fase dat is iets anders als de zelfde groep.

wat ik wel eens heb meegemaakt was een brakke bekabeling van 220 waarvan een draad niet lekker in een steekdop (lasdop) zat en zorgde voor storing waardoor ook de snelheid naar beneden ging.

verder heb ik de ervaring dat een home plug beter niet op een verleng kabel kan maar rechtstreeks in een stopcontact.

deze storing danwel signaal verlies komt volgens mij door de dunne koperen adres van de meeste verlengkabels.

 
Ik kan er niets meer aan toevoegen.

V.w.b. die verlengkabels of stekkerdozen, dat klopt helemaal. Dan kunnen de apparaten zelfs helemaal niet meer werken soms. In de handleidinge van alle homeplug merken staat ook aangegeven dat je ze niet in stekkerdozen moet gebruiken.

Maar ik neem aan dat je dat niet gedaan hebt.

en die 2 gedeeltes wil ik weg hebben middels die homeplug.
Is dat zo vreselijk? Is dat niet op en andere manier netjes weg te werken? Klein stukje kabelgoot of zo?

 
het zal zoals het er nu voorstaat inderdaad wegwerken van de kabel worden, of ik moet mijn tuinhuis verplaatsen... :biggrin: 

Maar ik vindt het gewoon jammer dat homeplugs, en repeaters niet doen wat er beloofd wordt, ik had wel wat vermindering in de snelheid verwacht, maar zeker niet de 90%!

Ik ga nog wel iets anders proberen, en dat is het aansluiten van een andere router die ik ook gekocht heb, en meer op een centralere plaats in het huis zetten.

Toch bedankt voor de antwoorden.

 
ik zou in eerste instantie een utp kabel los over de tuin gooien en zien of daarmee de problemen over zijn, voordat je gaat rommelen met andere routers , homeplugs etc.

 
Er ligt toch al een utp kabel onder de grond? Ik dacht juist dat die voldeed maar dat hij die kabel uit zicht wilde hebben of vergis ik me nu?

 
Die kabel wil ik idd uit het zicht hebben, maar dat heeft geen haast.

Het gaat ook eigenlijk om de slechte draadloze verbinding boven, en ik wil dit gebeuren stilletjes aan eens onder de knie hebben. :biggrin:

 
Toch weer iets geks afgelopen weekend.

Ik heb afgelopen zaterdag een andere router geïnstalleerd en moet zeggen nu de boel werkt dat er overal veel beter draadloos bereik is.

Alleen tijdens het aansluiten kwam ik er achter dat er achter een modem van Ziggo als eerste geen switch mag??? 

De boel werkte toen niet, en na wat leeswerk kwam ik er achter dat de volgorde verkeerd was, ipv modem/switch/router, moest het modem/router/switch zijn. 

 
het is iets uit de buurt anders was ik al bij je geweest.

kijk of ik even tijd kan maken hier werkt het mooi ,ben nu bij iemand bezig dat probleem op te lossen .....en het werkt .

ook met ziggo

 
Hoi Scuba,

Je hebt een pm. Misschien wel te combineren met het Freggel verhaal.

B.

 
Zal ff kijken naar pm.

En inderdaad misschien combo met de BBQ

 
Alleen tijdens het aansluiten kwam ik er achter dat er achter een modem van Ziggo als eerste geen switch mag???
Er is geen enkele reden waarom dat niet zou mogen. Natuurlijk mag dat wel. Het ligt er maar totaal aan wat je van plan bent en wie je de ip adressen laat uitdelen.

Als je de router ook als switch gaat gebruiken of de router op een andere LAN poort hangt dan de switch is er geen vuiltje aan de lucht.

Voor de rest is het logisch nadenken.

1.) Want modem/switch/router is niet slim werken als je de switch in de WAN poort van de router gaat gebruiken en de router ip adressen uit laat delen. Je maakt dan 2 netwerken en dat maakt de switch voor de router overbodig, die kan dan beter erna komen.

2.) Ga je de switch in een van de LAN poorten aansluiten in router mode, wat zit dan op de WAN poort? Daarnaast wil dan zowel de Ziggo modem alsook de router ip adressen gaan uitdelen over de switch. De aangesloten apparatuur weet dan niet van welke DHCP ze een ip moeten aannemen, met alle nadelen van dien.

Dus je moet je altijd afvragen:

a.) Wat wil ik precies bereiken

b.) Wie moet de ip adressen gaan uitdelen oftewel wil ik 1 of meerdere netwerken.

 
Black Tiger, toen ik het op die manier aangesloten had werkte de boel niet, ik ging hierdoor over op de oude situatie en toen werkte het wel...

je weet dat ik totaal geen kaas gegeten heb van netwerken. :biggrin:

En Scubadiver, de BBQ is zoals het er nu voor staat in september, maar ik hoop dat ik het dan wel voor elkaar heb. ;)  ( Maar toch bedankt ). 

 
toen ik het op die manier aangesloten had werkte de boel niet,
LoL, dat zegt me dus niets, ik gaf meerdere methodes aan voor modem->switch->router waarvan er eentje inderdaad kans heeft niet te werken.

Hoe dat ook kan het wel, dat het jou niet lukte kan diverse oorzaken hebben. :biggrin:

Ter bevestiging.... ik heb hier thuis ook een deel liggen via Ziggo modem -> switch -> Telfort modem zelfs (i.p.v. router), dus het kan wel degelijk.:)

Anyway, het is sowieso handiger om geen switch voor een router te plaatsen, maar zoals gezegd ligt dat er volledig aan wat de bedoeling is en die moet duidelijk zijn voordat men met een netwerk begint.

Dat maakt het aansluiten dan ook weer makkelijk, of het vragen hoe iets aangesloten moet worden. ;)

 
misschien voordat ik naar Boets ga ff bij jouw langs flitsen.

En dan de nimpfen bij Boets bekijken  :applaus: :applaus:

 
Is goed Scubadiver, kan ik meteen meeliften. ;)

 
freggel1 zei:
Is goed Scubadiver, kan ik meteen meeliften. ;)
Is ook wel makkelijker voor Scubadiver om zo de ingang van het "boetse bos" te vinden.;)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan