Asus Pro 72A heeft kuren

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.476
Waarderingsscore
616
Punten
113
Leeftijd
73
Locatie
Een stoplicht op rood.
Moeder de vrouw is verdrietig,

Haar laptop start op in het rood na doorstarten zie je langzaam de kleur naar roze gaan en uiteindelijk de goed kleur krijgen.

ALs de laptop na een tijdje met rust gelaten te hebben dan verdwijnt het beeld (normaal) en met de muisklik komt het beeld weer rood op om daarna weer naar de gewone kleur te gaan,

Enkele keren springt het beeld op zwart , maar als je goed kijkt zie je wel het beeld zwakjes staan.

De videokaart is het niet want via HDMI op een ander monitor werkt dan uitstekend.

Nu zit ik te denken aan backlight probleem of het scherm is op of de inverter is stuk aan het gaan.

Of , en ja  meer weet ik niet te bedenken en hoe op te lossen al helemaal niet.

Kon wel eens een duur grapje worden als ik hem LAAT repareren,

Wie heeft er tips en kom niet met een doosje ALLWAYS aanzetten want dat hielp ook niet  .;-)

 
De videokaart is het niet want via HDMI op een ander monitor werkt dan uitstekend.
Dat durf ik niet met zo'n stelligheid te beweren. De HDMI uitgang komt wel van dezelfde videokaart maar wordt door een andere chip aangestuurd dan de gewone vga als ik me niet vergis. Het zou dus toch nog ergens in de grafische kaart kunnen zitten. Tenzij dat tegenwoordig weer anders is, er verandert zoveel op dat gebied.

Een scherm heb ik nog niet echt van kleur zien veranderen aangezien de kaart die kleuren aanstuurt, maar het kan natuurlijk wel.

Je schrijft dat je hem via HDMI op een andere monitor geprobeerd hebt en het daar geen probleem geeft. Heeft deze laptop niet ook een externe VGA aansluiting? Zoja, dan zou je die ook eens kunnen testen of het daar ook goed op gaat of dat deze ook kuren geeft.

 
wie wat bewaard heeft wat en na mijn doos met kabels doorgesnuffeld te hebben vond ik weliswaar een VGA kabel.

Verder onder zoek voordat ik de kabel aansloot:

Ik sluit de laptop klep , beeld gaat dan uit en na een paar minuten open ik de klep , alle kleuren werken maar over het hele scherm een rode gloed die langzaam wegtrekt tot een normaal beeld,

Power knop kort uitgedrukt en dan met muis weer geactiveerd, idem eerst een rood beeld om daarna weer normaal te worden.

Ook de laatste procedure hersteld het beeld als de ik noem maar het backlight uit is en je alleen schaduw beeld hebt.

Goed de vga kabel aangesloten op de laptop en de losse monitor ( eigenlijk een tv/monitor) maar dat maakt niks uit.

Klep dicht beeld weg, klep open gelijk helder beeld op de monitor en rood op de laptop dit tig keer herhaald en monitor wint.

Laptop scherm komt steeds rood op en als je goed kijkt zie je wel dat de iconen en achtergrond de juiste kleuren hebben maar overschaduwt worden door het rood.

Op zich hebben we wel een work around maar wat kan het zijn? scherm doet het na een tiental seconden gewoon prima en zolang je bezig blijft lijkt het goed te blijven, maar soms wordt het beeld zeer donker me t contouren,

Als het de backlight is hoe deze te repareren of moet er dan toch een nieuw scherm ingezet worden ( losse schermen kosten al gauw 120 euro en laten monteren 175-200 euro.

 
Het rode probleem is opgelost , rood komt niet meer te voorschijn en ook de backlight niet meer als donker en als je goed kijkt zie je wel het beeld zeer zwakjes in beeld staan, externe monitor draait goed maar is wel klungelig werken zo laptop links en monitor rechts.

Is dit te repareren of is dat te duur voor een vijf jaar oude laptop, en wat is er kapot , blacklight of de inverter????

 
Dus als ik het goed begrijp doet het probleem zich niet voor op de externe monitor met een vga kabel?

Is dat dan wel de blacklight? Want als ik het goed onthouden heb, zorgt deze alleen voor de verlichting van het scherm, niet voor de kleur. Of heet dat anders dan blacklight? Dat is zo'n staafje. Heb ik ooit eens bij een oude HP laptop laten vervangen door een andere uit een defecte laptop. Of die verlichting had een andere naam, zoals gezegd durf ik met laptops daar niet zo zeker van te zijn met benamingen.

Was een pokke werk maar die kennis van me kan goed solderen.

Het vervangen van een scherm kost inderdaad wat jij zegt, je zit al snel tegen de 200 a 250 euro aan voor het vervangen van een scherm, maar volgens mij wel inclusief scherm.

Een andere kennis van me heeft laatst zelf een scherm vervangen door een van een sloop laptop, maar heeft daarbij een van de flatkabeltjes vernaggelt waardoor het muispad niet meer werkt. Geen onoverkomelijk probleem aangezien weinig mensen dat gebruiken.

Mijn inziens is het geen 200 euro waard, voor 350 heb je al een nieuwe laptop.

De enige mogelijkheid die ik zie is als je zelf of een kennis die daar goed in thuis is, het scherm kan vervangen. Liefst van een sloop laptop als het scherm overeen komt. Er worden er zat weggeknikkerd van die leeftijd.

 
Vervangen van een scherm kan Matrix volgens mij makkelijk zelf, mij is het namelijk ook al een paar keer gelukt.

Ik stuur via pm even een linkje, want het type wat jij nodig hebt  kost  €95,- .

 
We gaan het weten heb via eBay een inverter voor backlight geritseld en van freggel  een adresje voor een scherm 95€ en als je die toko op fb liked 10 % korting.

Op dit moment gebruikt ze een monitor|tv als monitor.

Voorlopig kan ze haar fb onderhouden.

;)

 
Oei nooit vermeld dat het probleem toch in het lcd scherm zat, ik heb in de buurt een vervangende lcd scherm geritseld voor 20€ en de oude vervangen en nu werkt de laptop al  2 jaar weer keurig .

Sorry dat ik dat niet eerder gemeld heb.

 
Inderdaad een beetje late terugkoppeling, ik vond het al vreemd, startdatum van 2016. :biggrin:

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan