sirius en thor

Es46

New Member
Lid sinds
21 sep 2016
Berichten
9
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
2010
Locatie
Den haag
ik heb een Triax 88 en ik lees op internet dat met een multifeet de sirius, thor, 19.2 en de hotbird kan gesteld worden. Wie weet de juiste afstanden van de Lnb's.. ik ben zeer benieuwd.

 
Halle Es46, welkom op Satellite Fun.

Op een Triax 88? Ik heb er zo mijn twijfels over of dat goed gaat lukken. Dan moet je namelijk met een rail gaan werken op die Triax. Daar zijn wel rails voor overigens.

Je zit dan dus met 0.8 W, 4.8 E, 13 E en 19.2 E. Dat is wel een aparte kijkhoek, dus ik twijfel dan echt of je er nog fatsoenlijk signaal uit gaat krijgen overal. De juiste afstanden zul je echt met de meter moeten gaan meten.

Misschien is het dan toch handiger om over een Wavefrontier T55 te denken? Die heb ik hier ook hangen en die houden ook vanwege hun buiging het signaal sterk.

Er is nu ook een namaak daarvan, de Wavefield T55 die kost nog eens een dikke 30 euro minder (rond 56 euro) dan de Wavefrontier (rond 85 euro). Het is me niet bekend of die even goed is maar dat lijkt me wel gezien de vorm.

 
Ok en voor de Thor en Sirius en de 19e of Hotbird? Dus dat 1 weg valt..

 
Ik heb hier lange tijd gewerkt met een Triax van die afmeting, wel met rail, en juist die 4 genoemde satellieten.

Ik zie de "aparte kijkhoek  :confused: " niet zozeer....

Wel moet je er rekening mee houden, dat 23.5 E. voor Nederland belangrijk is, maar in feite is dat ook mogelijk.

Enige probleem kan zijn, of de footprint voor de Thor en Sirius wel tot in Nederland afdrukt...

Je zult een satmeter moeten gebruiken, of proef ondervindelijk. gr. George

 
Ik lees toch hier en daar dat sommigen het wel hebben: 19 ,thor, sirius en hotbird op een Triax. Ik heb een andere schotel staan met al de bekende 4 sats.

 
@Marie: De aparte kijkhoek ligt er in dat de satellieten zo ver uit elkaar staan, er wordt ook op meerdere forums gezegd dat dit een probleem kan worden met ontvangststerkte. Maar die hadden dat niet op staan volgens mij.

Als jij zegt dat het goed werkt dan geloof ik je graag, zij het wel dat waar jij woont de footprint voor Sirius en Thor veel gunstiger is en dat zou er misschien mee te maken kunnen hebben.

Ik heb hier in zuid-Nederland geen probleem met de ontvangst van de Sirius overigens, de Thor is zwakker.

Het blijft hoe dan ook een feit dat je gebruik moet maken van een rail en met de satmeter zult moeten afstellen.

@Es46:

Ik lees toch hier en daar dat sommigen het wel hebben: 19 ,thor, sirius en hotbird op een Triax.
Marie heeft het ook werkend gehad dus het zou me niet verbazen. Ik heb alleen mijn twijfels over de signaalsterkte die je dan uiteindelijk over gaat houden op een van de satellieten (met name Thor).

Dat er eentje wegvalt moet volgens mij wel te doen zijn, is makkelijker schuiven. Maar als je dan toch gaat proberen zou ik ze gewoon ook alle 4 proberen.

Zoals je ziet heeft Marie het zo werkend gehad. Hij woont dan wel in Finland maar dat hoeft niet perse een echt groot verschil te maken als je met de footprints van de satellieten wat gunstig uit valt.

Proberen kost niks, toch? En anders kun je altijd nog een T55 ophangen.

 
Jammer dat de gene niet de afmetingen weet?

 
Ik veronderstel, dat je weinig ervaring hebt met uitrichten, anders zou je dit niet vragen.

Als je precies dezelfde schotel als ik zou hebben, zou ik de cm's kunnen meten.

Maar dan blijft het nog natte vinger-werk, -Wat in feite weer andere hobby is...  :biggrin:

Het verschilt van schotel, en type rail, die je gebruikt.

Dus, ik weet het wel, maar mijn millimeters zullen jou niet verder helpen, vermoed ik....

Als je dichtbij woont, zou ik je komen helpen.... Gr. George

 
@Es46 : Als je mij per pm een email adres stuurt, kan ik een foto van mijn opstelling sturen. Dan heb je een idee. gr. George

 
En met een motor op de Triax kan ik dan alle satellieten bereiken?

 
Alleen de satellieten waar je vrij zicht op hebt.

Zelf kan ik met een Triax 88 cm 32 satellieten tussen 43 west en 42 oost ontvangen sommige met maar een paar FTA zenders er op andere weer meer.

Een schotel met motor afstellen is een heel precies werkje daar heb je echt een goeie meter bij nodig.

 
Ik heb geheel vrij zicht. Mag ik vragen wat voor motor raadzaam is?

 
Zelf heb ik een Stab HH100 met andere motors geen ervaring.

 
De Stab is een uitstekende motor. De Moteck SG2100A zijn ook goede ervaringen mee. Heb ik hier ook jarenlang gehad.

 
Duidelijk dat word hem dus. Maar hoe bestuur ik de motor? Ja sorry ik ben echt een leek hierin. Ik heb een Xtrend 8000 en 2 keer Triax, de ene 88cc en de andere 110cm. Allebei hebben ze een multifeed met de bekende 4 sats erbij vast. Perfect signaal maar ik wil op de ene een motor om meerdere satellieten te ontvangen.

 
De motor bestuur je met de diseqc instellingen van je ontvanger.

 
Zal proberen het iets uitgebreider op te schrijven je schotel instellingen moet je als de motor er aan hangt op usals instellen dan moet je in je ontvanger je geografische positie op aarde invullen je longitude en latitude bij mij is dat in Amersfoort: Noord 52.94  en Ost 5.22 dat opslaan en uiteraard  alle satellieten in je lijst op usals zetten.

Als de motor nu goed is uitgericht zal hij alle satelieten automatisch vinden en als je van Astra2 op 28.2 oost naar Hotbird op 13 oost wil kies je de zender die je wilt zien en hij draait er heen uiteraard duurt het zappen iets langer je motor moet er heen draaien.

Nu had ik al geschreven dat het een precies werkje is maar er staan handleidingen genoeg op het internet hier zal ik er een bijvoegen dan heb je alvast een idee.

http://www.thuiswater.nl/sat/

 
Op een rail ga je hoe dan ook hetzij op de westelijke of oostelijke satellieten aan signaal inboeten want je hebt ook te maken met de skew van de rail om de Clarck belt goed te kunnen volgen.

Motor lijkt me in dat opzicht een goed alternatief..maar het luistert heel nauw deze afstelling.

Het is al eerder beschreven maar ik doe het kort nogmaals: (nou ja Kort ;)

Allereerst je ophangpunt......deze moet absololuut waterpas staan, anders krijg je hem nooit goed uitgericht.

Vervolgens stel je de motor helling af op 52 graden.

Vervolgens stel je de helling van de schotel af op 22 graden

Hierna hang je de motor op met het ophangpunt in het verlengde van je ophangpunt aan de muur.

In het verlengde hiervan hang je weer de schotel aan de motor.

Als alles recht in elkaars verlengde staat draai je alles vast.

Vervolgens draai je de motor ietsjes los zodat je er heel voorzichtig mee kunt draaien.

Je draait de motor in zijn geheel naar het westen en probeert satelliet Sirius te vinden 4.8 E

Dus niet de motor draaien met de ontvanger maar echt in zijn geheel om het ophangpunt aan de muur.

Heb je Sirius eenmaal gevonden, dan draai je alles vast.

Hierna controleer je of je meest oostelijke sat. signaal geeft, daarna controleer je de meest westelijke sat.

Geeft deze ook beeld dan zullen ook je tussenliggende satellieten werken.

Geeft dat geen beeld, dan zul je moeten gaan fine tunen.

Heb je hier geen ervaring mee, dan kan je beter het iemand laten doen die het al vaker heeft gedaan zodat je het een keer gezien hebt.

Hopelijk heb je wat aan deze info

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan