Verplicht zoutarm eten

marie

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
1 okt 2002
Berichten
1.046
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
35
Als moderators dit ander topic vinden, gaat Uw gang....!

Ik wil de mening wel eens peilen, wat de forumleden vinden, van het feit, dat de een of andere organisatie ons wil voorschrijven, dat wij zout arm brood moeten eten.

Regelmatig krijg ik brood te eten, waar weinig zout in zit, en ik vind dat geen kauwen.

Niemand geeft die gezondheids freaks tegen-gas...

Op iedere zak patat zit tig meer zout, dan in enkele sneetjes brood.

Zakken chips en zoutjes vliegen over de toonbank, maar ik mag geen lekker brood meer eten.

Want flauw brood is niet lekker....!

Ik kan mij voorstellen, dat als je in de medische omstandigheid bent, dat zout vergif voor je is, je er anders over denkt, en daar heb ik respect voor !

Kennissen van ons hadden een zwaar ziek kind, dat absoluut geen zout maar mocht hebben. Toen hebben pa, ma en  zusje besloten, uit solidariteit, ook volledig zoutloos te gaan. Volgens mijn vriend wende dat snel.... De zoon is gelukkig opgeknapt.

Als wij echter in een restaurant wat gaan eten, is mijn maat de eerste, die het zoutvaatje en de fles maggi te pakken heeft...

Dus verslavend werkt het niet, zoutloos.... ?

Als de winkels eraan vast houden, dat brood alleen zout arm verkocht gaat worden, weet ik zeker, dat ik iedere paar weken 4 broodjes bak. De vriezer is er goed voor...

gr. George

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb hem inderdaad even gesplitst.

Ik weet niet welke organisatie van mening is dat wij zoutarm brood moeten eten maar ik heb er geen last van. In tegendeel, mijn artsen zijn zelfs van mening dat ik vanwege mijn gezondheid wat meer zout moet gebruiken.

Flauw brood is zeker niet lekker maar daar merken we hier ook niets van in de winkel, zie daar ook geen of zelden reclame voor. Misschien dat anderen daar andere ervaringen mee hebben?

Wel recent iets op TV gezien of in een krantje gelezen dat we minder zout zouden moeten gaan gebruiken, maar dat was dan ook alles.

Ze moeten hier niet zomaar zoutarm brood of andere toestand gaan verkopen want dan zal het gauw gedaan zijn met het merk wat dit probeert te doen. Alhoewel ongezouten echte boter vreemd genoet lekkerder is dan gezouten echte boter die wel wat erg zout smaakt. Kan ook aan 't merk liggen trouwens.

Dus ik vraag me af of er meer mensen zijn dit die ook in Nederland merken of dat dit iets is wat met name in Finland de kop op steekt.

 
@Black Tiger: Dit is geen specifiek Fins fenomeen.

Ik breng het ter sprake, omdat ik regelmatig op radio Npo 1 hoor, dat de hart stichting (als ik me goed herinner) zich zorgen maakt, over het zout gehalte in brood. Deze klacht verwondert mij enigszins, omdat er niemand tegengas geeft, wat ik van mondige Nederlanders niet gewend ben...

Ook in Kassa is het enkele malen een item geweest.

Degenen, die in deze programma's aan het woord komen, zijn veelal zeurderig, die hel en verdoenis preken, over, naar hun idee, verkeerde eetgewoontes...

Als ik dat op mezelf betrek, vraag ik me af, of je versleten knie gewrichten kunt krijgen van genoemde "slechte eet- en drink-gewoontes"...?

Ik kan slecht over Nederland oordelen, maar hier in Finland wordt wit brood verkocht met 0.3 gr. per 100 gr. Ik vind dat te weinig. (Ik zie, dat mijn vrouw bruin brood eet, met 1.1 gr./ 100 gr.)

Bij de Lidl heeft men zich schijnbaar nog niet aangepast, want dat brood is (nog) niet flauw...

Hoe lang dat gaat duren is afwachten, want die zijn juist met veel reclame begonnen met de verkoop van dier-vriendelijke eieren... Wat dat ook weer mag inhouden...?

Het valt mij daarbij op, dat zolang er nog normale, goedkopere eieren te koop zijn,

die eerder gekozen worden.... gr. George

 
Oh ik luister geen radio en kijk zelden naar Kassa. Ik ga uit van wat ik in de winkels zie en daar merk ik er niets van.

Dat soort mensen die dan mauwen zijn inderdaad vaak veelal zeurderig en/of betweters, net zoals de stijgende groep figuren die van mening zijn dat we nu echt eens minder vlees moeten gaan eten.

Terwijl dit gewoon bij de standaard kost hoort al sinds mensenheugnis en terwijl onderzoek ook heeft uitgewezen dat bijv. vegetariërs belangrijke voedingssupplementen of vitaminen te kort komen en daar dus op andere wijze aan moeten geraken, terwijl die stoffen wel gewoon in vlees aanwezig zijn.

Als ik weer eens brood in een zak koop zal ik er specifiek eens op letten hoeveel zout er hier per 100 gr. in zit, vermits dat er op staat, of misschien weet een van de andere gebruikers dat al te melden. Heb geen flauw idee maar hier smaakt het nog goed.

Dier-vriendelijke eieren? Is dat weer iets nieuws? Dier vriendelijker als gewone scharrel eieren, maar dan echte, is mij niet bekend. Dus men kan zich afvragen of dat weer een nieuw woord is voor echte scharreleieren.

Inderdaad worden goedkopere zaken, niet alleen van toepassing op eieren, eerder gekozen, dat heeft vaak met de prijsstelling te maken.

De grootste groep mensen leeft immers nog altijd aan de lage inkomensgrens en scharrel- of diervriendelijke eieren.... Nja.... moet het nog zien.

Wij gingen vroeger bij een kippenboer hier vlakbij eieren halen. Die zijn beesten liepen op het land en waren dus echte scharrelkippen. Maar daar zag je dus echt wel het verschil aan tussen zijn eieren en de zgn. scharrel eieren van in de winkel. Helaas is die goede man ermee gestopt. Hij had ook regelmatig dubbeldooiers. Geen garantie natuurlijk maar dat waren dikke eieren waar vaak dubbele dooiers in zaten. Heerlijk en groot!

 
Ik kan me niet vinden in het verhaal dat brood minder zout is ik heb er nog nooit iets van gemerkt.

Eens op de broodzak gekeken per 100gram brood zit er 1.0 gram zout in.

Maar het is algemeen bekend dat teveel zout zorgt voor hoge bloeddruk en dus indirect niet goed voor het hart is.

Zout is ook een smaakmaker die ook nog eens weinig kost dus dat fabrikanten van voedsel er kwistig mee omgaan is niet zo vreemd.

Overigens geldt hetzelfde voor suiker daar zijn ze ook al jaren mee bezig om de mensen te laten zien hoeveel klontjes er in een fles frisdrank zitten dat er ook in blikgroenten en bijna in alles suiker wordt toegevoegd.

Overigens geloof ik wel in gezond eten er speelt momenteel een aantal afleveringen van het programma "Hoe wordt ik 100" daar kun je zien dat mensen binnen een week van de insuline af zijn met gezond eten maar die eten helemaal geen koolhydraten meer dus geen brood geen aardappels rijst en pasta meer.

Ook de rest van de welvaartsziekten verdwijnt zoals hoge bloeddruk en chorestorol dus al die medicijnen daarvoor gebruiken ze dus ook niet meer.

Maar de koolhydraten is juist iets waar we allemaal mee groot zijn gebracht  om daar goede vervangers voor te vinden dan moet er toch een knop in je hoofd om. 

 
@Black Tiger: je hebt mijn sarcasme niet begrepen, toen ik het over dier vriendelijke eieren had. Ik lokte jouw reactie moedwillig uit, en voel me nu voor l.l staan, omdat je er weer ouwerwets serieus op in gaat... Eigen schuld, dikke bult...!

Ik probeerde er mee aan de kaak te stellen, dat ik me stoor aan de mensen, die ons, in hun ogen, gezonde voeding willen opdringen. -Zelfs al hebben zij gelijk, zoals bij tabak of alcohol. Degenen, die het gebruiken, laten zich toch niet weerhouden, door een gesubsidieerd doelgroepje, dat zijn mening wil opdringen.

Mijn irritatie komt voort, omdat de laatste maanden regelmatig op radio npo1 "deskundigen" aan het woord komen, over dit onderwerp, het terug dringen van zout in het brood. Tevens heb ik er op de website vann de Telegraaf over gelezen.

Omdat het me al enige tijd dwars zat, en ik juist een summier recept heb gegeven voor brood, waarin ik aangaf, dat zout belangrijke smaakmaker is, voelde ik me geroepen, dit in de groep te gooien....

Schijnbaar hebben jullie in Nederland voldoende keus uit goed brood. Zoals ik al aangaf, is men hier in Finland al een stap verder, en is fabrieksbrood zout arm, 0,3 gr. per 100 gr., zoals ik al vertelde. Voor mij smaakt dat niet....

Ik kan me heugen, dat ik, als bakker, op een grote tanker in 1965 eens vergeten had, zout toe te voegen...  Ik heb die dag de hele bemanning voorbij zien komen, en niet voor complimentjes.... Vanzelf is zoutloos iets anders, dan zoutarm....

@Aart44: Je kunt je er niet in vinden, dat brood minder zout bevat.

Ergens was dit niet de reden van mijn epistel.

Ik wilde ageren tegen de betweters, die minder zout in het brood willen.

Dat schijnt bij jullie in Nederland nog niet zo te leven.... Totdat die drammers een dezer dagen hun zin doorgedreven krijgen, en jij, net als ik hier, zoutarm brood moet eten, omdat er geen alternatief is.

Je vertelt, dat jullie brood 1.0 gr per ons bevat. Let er maar op, als dat minder gaat worden.... Dat proef je goed

Ik vind het vreemd, dat dit geen bekendheid bij jullie heeft, omdat ik, zoals gezegd, regelmatig publicaties hoor en zie, in de Nederlandse pers, die dit ter sprake brengen.

Maar, heren B.T. en Aart, even zo goede vrienden... ik heb weer frustratietje van me af kunnen schrijven.... Neem nog een lekker warm kadetje, vr.gr. George

 
Eigen schuld, dikke bult...!
Inderdaad. :) In serieuze topics ga ik normaliter ook serieus op zaken in, zeker als ik een bepaald sarcasme niet zie of het niet als zodanig plaats in de context.

Er zijn immers ook mensen die mauwen over de legkip en wat daarmee allemaal mis is dus dat paste prima in het plaatje van je klacht leek me.

Maar ik begreep overigens wel dat het je om de opdringerigheid gaat. Ik kan daar ook niet tegen en gooi dan meestal juist de kont in de krib zoals ze dat noemen. Die opdringerigheid is juist ook een van de voornaamste redenen dat ik nog geen W10 wens te draaien.

Bedankt Aart44 voor het vermelden van de hoeveelheid zout in het brood hier. Is toch een behoorlijk stukje meer dan in Finland. Want 1 gram is meer dan 3x zoveel dan 0.3 gram. Geen wonder dat het Marie niet smaakt met slechts 0.3 gram er in.

Gelukkig wonen we hier nog wat meer zout in 't eten, wat warmer en minder sneeuw dan in Finland. :biggrin:

 
Jaja, je zou willen, dat je zulke lekkere koude sneeuw als hier hebt.... ☃️☃️☃️

Gelukkig hebben we hier Lidl, die nog wel normaal brood verkopen, zolang het duurt, vanzelf...

Ik noemde "dier-vriendelijke" eieren.... -Grote vriend, ik zal er speciaal voor jou volgende keer een smilie bij zetten... ? ???

Hihi, gr. George

 
Ja het lijkt een zware bevalling als een krielkip een maatje xl ei moetleggen. Beslist onvriendelijk.

 
Gadver zoutloos brood, ik moet er niet aan denken, hetzelfde als groentes en aardappels zonder zout...

Maar nu ik hier lees hoeveel zout er tegenwoordig in een brood zit, dan is men volgens mij de laatste jaren ruim 50% minder zout gaan gebruiken,

want mijn periode als bakker, daar gebruikten wij 2% zout op iedere kilo bloem, of het nou op brood was of zachte en harde broodjes, dat was gewoon standaard.

Als we dit een keer vergaten, tja dat zag je meteen, het deeg rees de pan uit, maar als het de oven inging, zakte het als een plumpudding in elkaar.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan