Het ligt dus echt niet aan mij...

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Ik heb het misschien al eens geschreven hier, en er mijn vragen over gesteld, maar ik geloof niet meer dat het aan mij ligt.

Wat niet??? Die internetverbinding die iedere keer gek doet sinds een maand of...?

Alles al gedaan wat mijn provider Ziggo mij aanraadt te doen, maar niks helpt, om de zoveel tijd werkt er iets niet naar behoren!

Dan weer de stream van Caramba, dan weer Facebook die weigert naar beneden te scrollen, of af te melden als we af willen melden, en ja, de Dream/clonebox loopt soms voor geen meter! ( ik doe er een beetje stout mee, maar dat is nu niet terzake... ) 

In de meterkast, alles al vervangen, kabels/pluggen/adapters/modems... Na weer een advies alles rechtstreeks aan de modem, of is het nou het modem, zeg het maar BT?

Heel het weekend weer aan het kutten geweest met een brakke verbinding, en diverse malen de stroom van het modem en switch en breedbandversterker, maar behalve een aantal websites ging de boel goed...

Facebook, en zoek akties via Google gingen voor geen meter!

Maar omdat er 1 of andere Matrix op zoek was naar een cd van ene Ivan, ben ik op een aantal vreemde websites terecht gekomen, waardoor mijn antivirus meer stond te loeien dan dat hij stil was... 

Vandaag dus weer hetzelfde gepruts, en pffttt, dan gaan we maar scannen er zal wel troep op de pc zitten, diverse standaard scanners gebruikt, een hoop gevonden, en weer verwijderd en gecleand, maar het probleem waar mijn focus op lag dat bleef, Facebook??? 

GVD de GVD, weer de meterkast in, stekker er uit, ff w88, ffw88, en ja hoor, opstarten die zooi... 

En sindsdien, werkt het weer?

Ik heb geen zin meer in die standaardbriefjes die die studenten naast hun pc hebben liggen, en zéér zeker geen zin om 242 reacties te lezen die over hetzelfde probleem gaan.

Hoe kan dit probleem opgelost worden, want ik denk dat Ziggo het ook niet meer weet, of willen ze het gewoon niet? 

Ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe dit verhaal uitgelegd moet worden, om tot een oplossing te komen? 

Kan het simpele koperdraadje alles wat men tegenwoordig wil en biedt nog wel aan? Als alles aanstaat en gebruikt wordt hier, dan trekken er zo'n 20 apparaten hier aan de modem!

6 ontvangers, 5 bekabeld 1 draadloos.

3 smartphones, draadloos.

3 tablets, draadloos

3 laptops, 2 draadloos 1 bekabeld ( tuinhuis ).

2 vaste bekabelde pc's. 1 binnen en 1 in het tuinhuis.

1 router.

2 Switches.

Als ik aan prullen ben, dan zijn er in het tuinhuis of binnen nog 1 of 2 pc's/laptops aangesloten.

Verrek, nou vergeet ik nog een Smart-tv die hier aan de muur hangt, en als het aan mij ligt dan komt er binnenkort nog eentje bij. :biggrin:

 
Heb je al eens geprobeerd linux te gebruiken? Heeft die dan ook van die toeren dat het zo traag is allemaal?

Is maar een idee of hier eens naar te kijken, je weet maar nooit.

 
zeg het maar BT?
Wifi van Ziggo sux dat is algemeen bekend. Wifi van Ziggo uitzetten en je eigen router nemen en daar wifi van gebruiken werkt over het algemeen beter.

Voor de rest? Tja het kan bekabeling zijn die naar jouw huis loopt of iets anders. Kan me niet voorstellen dat 2 modems beiden niet in orde zijn (want je had immers een andere gekregen), alhoewel dat ook weer niet onmogelijk is.

Heb je niet een laptop die je vrijwel niet gebruikt? Sluit die eens met een kabel rechtstreeks op de modem aan. Als deze in de meterkast staat is dat wat moeilijker, dan wacht tot de problemen zich weer voor doen.

Zo gauw dat gebeurt, niet modem resetten maar die laptop met de kabel rechtstreeks aan de modem hangen en zien wat er gebeurt.

Ook problemen? Dan ligt het aan Ziggo.

Geen problemen? Dan moet de oorzaak aan je eigen apparatuur liggen.

Je hebt 1 router schrijf je. Heb je die aangesloten als router (dus via de WAN poort) of als switch (modem aangesloten op 1 van de 4 lan poorten). En als je hem als switch gebruikt, heb je de DHCP server van de router dan wel uitgeschakeld?

Allemaal dingetjes die je kunt proberen.

 
Waar zit hier op het forum dat "leuk" knopje.

Zoals bt al suggereerde moet je eerst uitzoeken of de wifi onderuit gaat of de totale internet verbinding.

Op het moment van bagger met een pc bekabelt controleren op bv speedtest of op enkele sites die van nature druk zijn kijken of de verbinding snel is. Ik kies altijd nu.nl en dan op f5 klikken om te refreshen. Gaat dat vlot dan ligt het aan de wifi.

En dan zijn er een legio mogelijkheden .....

Zet dan om tot rust te komen een muziekje op van bv Ivan R. En ga op zoek naar een stoorbron. Mogelijkheden een rotte dect telefoon, een ip-camera, een andere freq lijn in het modem bv op lijn 1 of 13. De buren met een rotte device

En denk ook eens om met een tijdschakelaar iedere dag het modem bv snachts om 3u uit te zetten en 3 minuten later weer aan .

 
Ja, pffttt, die antwoorden wat er allemaal nog geprobeerd kan worden??? 

Ik heb al zoveel geprobeerd, en vervangen.

Nou vandaag ook weer, kom tegen de middag uit mijn nest, late dienst namelijk, en zet de pc aan...

En na een seconde of 20, klik, op internet, maar dan begint bij de startpagina, deze website, het bolletje al weer te draaien...

ff wachten, ff wachten, hehe ik kan er op...

Maar dan ineens een uitroepteken door mijn verbinding??? 

Alles weer ff van de stroom af, maar uitroepteken ging niet weg...

De probleemoplossing zijn werk laten doen, die vond wel een probleem, maar die weet ik even niet meer, maar het werkte weer voor eventjes.

Na weer opnieuw opstarten weer dat uitroepteken.

Afijn weer maar gaan werken, en nu een uurtje geleden de pc weer aan, en verrek, ik heb internet... Ja, dan weer wel, dan weer niet...  De probleemoplossing weer, en die kon de standaardgateway niet vinden, na de oplossing, het eerste half uur weer wel en weer niet, maar nu weer een half uur stabiel??? 

Is er ergens iets een oude diesel aan het worden die op moet starten???

 
Nog steeds niet medegedeeld of dat met Wi-Fi gebeurde of met vaste bekabeling.

 
Als ik zo de ervaringen lees van Freggel1 en dat het moeite kost om de standaardgateway te vinden, iets wat het modem moet toewijzen via de DNS, dan vraag ik me af of het modem wel goed reageert op al die aan aanvragen.

In mijn netwerk heb ik de meeste apparaten een vast IP adres gegeven waar ook de standaardgateway en het DNS adres van de provider in staat vermeld.

Bij het automatisch verkrijgen van een IP Adres moeten die gegevens eerst opgehaald worden bij het modem en dat werkt niet altijd lekker.

Dus Freggel1, zet eens in je PC het IP adres vast met de vermelding van de standaardgateway.

Black Tiger kan/wil misschien adviseren in welke range je dit het beste kan doen want soms moet je dan een IP adres gebruiken dat niet binnen de range valt zoals met 192.168.1.1 t/m 192.168.1 250 maar ergens daar buiten. In het modem kan je ook zelf een range bepalen tot waar automatisch IP adressen worden uitgedeeld.

Dus zoiets als 192.168.1.1 t/m 192.168.1.100 en boven de 101 wijs je dan de vaste IP adressen toe. Dit doe je zo om geen conflicten te hebben met andere apparaten dat al een toegewezen IP gebruikt.

Als het zoeken naar de standaardgateway met jouw PC dan is opgelost kan je dat bij overige niet mobiele apparaten ook doen binnenshuis.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Parabolica zei:
Dus Freggel1, zet eens in je PC het IP adres vast met de vermelding van de standaardgateway.
Waar doe ik dat? In de pc of in het modem? 

 
Laat maar, ik heb al een uitleg gevonden, nou eens op mijn gemak hier voor gaan zitten.

Kan het ook door bijvoorbeeld alle apparaten uit te schakelen, daarna het modem aan, en dan apparaat voor apparaat weer opstarten? 

Of werkt dat niet als er mobiele telefoons tussen hangen die ook op andere plekken gebruikt worden?

 
freggel1 zei:
Kan het ook door bijvoorbeeld alle apparaten uit te schakelen, daarna het modem aan, en dan apparaat voor apparaat weer opstarten? 

Of werkt dat niet als er mobiele telefoons tussen hangen die ook op andere plekken gebruikt worden?
Schrijf ik een heel verhaal, klik ik het venster per ongeluk dicht, alles weg. :sad:

Sorry dat ik niet omschreef dat je dit moet wijzigen bij de netwerk adapter instellingen bij de TCP/IP configuratie op de PC. Ergens dacht ik dat Freggel1 inmiddels ook een hoop weet na al dat gedoe. :)

Ik denk dat het geen nut heeft om alles eerst offline te halen en dan weer alles op te starten. Juist als een IP adres niet vast is gezet binnen een thuisnetwerk dan moet het modem de IP adressen toch elke keer weer toewijzen als een apparaat uitgezet wordt en later weer inlogt.

Een vast IP adres voorkomt die hele procedure en dit moet je alleen toepassen op de apparatuur die vast staat in huis. Als je dit doet bij een mobiele telefoon dan kan je vaak niet op andere netwerk inloggen of je moet weer alles wijzigen in je mobiele telefoon en dat wil je ook niet.

Wat mij ook een keer geholpen heeft toen ik problemen had met internet was in de netwerkconfiguratie op de PC bij standaardgateway het primary DNS server adres van de provider in te vullen maar dit kan alleen als je een vast IP adres gebruikt. Bij de optie van het secondary DNS daar vulde ik een alternatief DNS serveradres in.

Ik zou beginnen met alleen de PC te wijzigen en het dan even aankijken. Als hij met een vast IP adres en de juiste configuratie blijft zeuren dat de PC de standaardgateway nog zoekt dan is er iets meer aan de hand.

Maar nu niet alles gaan veranderen want dan verlies je het overzicht als iets niet werkt.

 
Ja, pffttt, die antwoorden wat er allemaal nog geprobeerd kan worden???
Wat wil je daarmee zeggen? Dat je te moe bent om dat te gaan proberen en het dus maar blijft proberen met iets waarvan al aantoonbaar is dat het geen blijvende oplossing is, namelijk stroom er af en er weer op?

Het is een kleine moeite om te doen wat ik voorstelde en het is DE manier om een probleem te deduceren. En als je echt op zoek bent naar een oorzaak moet je er wel iets voor over hebben. Anders kun je wel blijven klagen zonder verder te komen.

Je kunt ook met vaste instellingen gaan werken zoals Parabolica al zegt, maar dan ben je bezig met een workaround en niet met het zoeken naar een definitieve oplossing. Het is mijns inziens twijfelachtig of het wel aan de gateway ligt.

Als er eenmaal een verbinding is, zoals jij al schreef, dan blijven die instellingen in je pc bewaard, ook al valt het modem uit! Dat is dus inclusief de standaard gateway. Die hoeft de pc dan niet meer te zoeken.

Althans..... als je de pc niet ook weer gaat uitzetten en weer aanzetten want dan moet hij dat weer wel doen.

Maar ik zou eerst met meer zekerheid willen gaan opzoeken waar het probleem exact ligt. Keuze is aan jou.

 
Ik denk zeker in jouw situatie met een uitgebreid thuisnetwerk dat juist met vaste IP adressen het ook nog eens sneller zal worden.

Zie het alsof jij op een feest bent en iedereen loopt rond, probeer dan maar eens iemand te vinden. Zet je iedereen vast op één plaats en ook al ben je enigszins dronken,  je vindt ze iets makkelijker dus sneller terug. ;) Lukt dat niet ook al blijft iedereen op zijn plek dan ligt het toch aan jou en met het modem zou het zo ongeveer net zo gaan. :)

Apparaten praten met elkaar op het thuisnetwerk en als er één apparaat verdwijnt uit het netwerk dan gaat een ander apparaat via het modem zoeken totdat hij weet dat het oude IP adres niet meer bestaat en komt het apparaat later terug met een ander IP adres dan weet dat apparaat pas dat hij met het nieuwe IP adres verder moet gaan, maar dat alles kost tijd en inspanning.

Een beetje op orde op zaken brengen kan denk ik geen kwaad en bevordert de snelheid en werking van je thuisnetwerk.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nee Black Tiger, ik ben niet te moe en het is niet dat ik er geen zin in heb, maar de kennis van dat netwerkgebeuren, daar heb ik nog een lange weg mee te gaan. ;) 

Ik ga tzt 1 en ander proberen.

 
Trouble shooten op een netwerk is vervelend zeker als je eerder al van alles hebt geprobeerd.

Ik google net op "standaardgateway is niet beschikbaar Ziggo" en je komt heel wat tegen waar de één wel een oplossing voor heeft maar een ander weer niet.

Concentreer je voorlopig alleen op de PC zou ik zeggen en wijzig voorlopig niks in het modem als je niet weet wat je moet doen.

 
met vaste IP adressen het ook nog eens sneller zal worden.
Dat is volgens mij niet juist en de vergelijking met een feest is fout gedaan. Alles wordt bijgehouden in een arp tabel op de router of switch.

Even een goed vergelijk met een feest. Waar iedereen (dhcp) bij binnenkomst vraagt waar ie moet gaan zitten en telkens dezelfde plaats toegewezen krijgt. Is exact hetzelfde als dat hij vanzelf al weet waar hij moet gaan zitten of staan (statisch ip). De gast (de apparatuur) is dus net zo snel bereikbaar op het netwerk.

Het enige verschil is de leasetime. Als de gast dus een lange tijd niet geweest is moet hij even aan de deur vragen waar hij moet zitten. Dan kan het zijn dat hij een andere plaats aangewezen krijgt (ander ip als voorheen). Dat duurt nog geen seconde en daarna staat het al weer vast in de arp tabel.

Kortom, je krijgt er absoluut geen snelheidswinst door, behalve bij het opstarten van de apparatuur hooguit misschien.

Maar reserveer je de ip adressen via het macadres in dhcp, dan is ook daarmee nauwelijks snelheidswinst te behalen.

Apparaten praten met elkaar op het thuisnetwerk en als er één apparaat verdwijnt uit het netwerk dan gaat een ander apparaat via het modem zoeken totdat hij weet dat het oude IP adres niet meer bestaat
Dat is met een statisch ip exact hetzelfde en de uitleg klopt ook niet helemaal. Als een ip verdwijnt (statisch of dynamisch maakt niet uit) dan is het niet meer bereikbaar. Dat zoeken gebeurt alleen maar als het apparaat aangesproken of gezocht wordt. Gebeurt dat niet hoeft er ook niet gezocht te worden. En als het gezocht wordt, dan is er ook een standaard time-out. Maar dit maakt met een statisch apparaat geen verschil.

en komt het apparaat later terug met een ander IP adres dan weet dat apparaat pas dat hij met het nieuwe IP adres verder moet gaan, maar dat alles kost tijd en inspanning.
Dan moet je al een korte leasetijd hebben. Daarnaast kan ik milliseconden geen tijd en inspanning noemen. In deze uitleg gaat het ook alleen als je op apparatuurnaam zoekt, dan moet de naamsomzetting (netbios) plaatsvinden. Gaat dus erg snel en eenmaal weer actief wordt het net zo snel teruggevonden als statisch. Is geen snelheidswinst mee te behalen.

Hooguit even met opstarten dat een apparaat sneller een ip heeft, maar zelfs dan nog niet omdat hij dan nog vaak niet goed te bereiken is omdat nog allerlei andere dingen moeten starten.

Dat het de snelheid en werking van het netwerk zou bevorderen klopt dus niet. Of de winst is niet noemenswaardig.

Een statisch netwerk zorgt wel voor meer orde, je kunt het immers vastleggen in een administratie. En in bepaalde gevallen heb je geen last van bepaalde problemen.

Persoonlijk heb ik liever die problemen wel want die wijzen over het algemeen er op dat een of ander device of kabel ter ziele aan het gaan is en zo kom je niet voor verrassingen.

@Freggel1:

Nee Black Tiger, ik ben niet te moe en het is niet dat ik er geen zin in heb, maar de kennis van dat netwerkgebeuren, daar heb ik nog een lange weg mee te gaan. ;)
Jij kun je er niet uit lullen deze keer. Je uitspraak was duidelijk genoeg.

Daarnaast heb je totaal geen netwerkkennis nodig voor de tips die ik gaf. Dat ging namelijk alleen om het aansluiten van een kabeltje, dat kan elke leek zelfs nog. ;)

@Parabolica: V.w.b. problemen die je op internet kunt vinden, die kun je veelal negeren. Je moet eens weten hoe vaak ik "pc krijgt geen ip adres" of "LAN-verbinding heeft geen geldige IP-configuratie" als vraag krijg. En dan blijkt het 9 van de 10x niet aan modem/dhcp server te liggen en vaak heeft het 6 van de 10x verschillende oorzaken.

Ga je dan bij een provider zoeken, komt dat ook erg vaak voor. Net zoals het standaard gateway verhaal. Dat zie je net zo vaak bij KPN, Telfort en anderen.

 
Jeetje ik had nadat ik eerder mijn browser gesloten had en mijn hele verhaal kwijt was o.a. over het uitgebreide feest had ik achteraf maar beter niks meer kunnen opschrijven want blijkbaar is er geen enkele snelheidswinst te behalen, met andere woorden het feest gaat niet door. :)

Eerlijks halve moet ik erbij zeggen dat ik hiervoor heb gekozen toen ik nog een oude Zyxel modem had van Telfort waarmee het ook regelmatig voorkwam dat verbindingen niet werkten, bij mij heeft het enorm geholpen dat ik overging op statische IP adressen.

En als ik nu mijn NAS opstart verschijnt hij direct in het netwerk en met DHCP moest ik eerst het netwerk vernieuwen voordat de NAS verscheen. Daarom ben ik best wel tevreden met het huidige systeem tegenover hoe het eerst was.

Maar goed het gaat uiteindelijk om de standaardgateway die moeilijk doet bij Freggel1. Het valt niet mee om problemen te analyseren en daar moet je ook maar net zin in hebben. Ik begrijp het wel dat hij opeens een afkeer voor testen heeft gekregen juist omdat hij eerder al van alles veranderd en dit niks oplost, nou dan wil je nu wel even rust. ;)

 
Jij kun je er niet uit lullen deze keer. Je uitspraak was duidelijk genoeg.
 
En toch ga ik mijn best doen om er mezelf wel uit te lullen. ( We gaan even geen smilies gebruiken. ) 

Ik ben te vaak een vlugge lezer, en lees dan snel over dingen heen, en als ik het dan weer even nalees... Tja, dan ga ik op mijn bek.

Maar wat jij zegt met een laptop, ja dat is een mogelijkheid, maar ik heb de gewoonte om affentoe ook eens naar het tuinhuis te lopen en dan daar een vaste pc die daar staat aan te zetten,

en tot voor kort deed die het altijd, maar een paar weken geleden 1 keer niet, ik zet de laptop die onder de pc ligt aan, en ook die deed het niet, en deze hangt omdat de wifi op dat ouwe ding stuk is aan een kabel, en een switch die in het tuinhuis hangt...

Nou vandaag ook weer, vanmorgen lig ik al te wringen op bed, lag er pas om 2;00 op, maar om half 8 begon het al, ik denk ja dikke l.. 3 bier, ik draai mezelf nog ff om, en om 11 uur, lekker uitgerust opgestaan, koffie gezet, en de pc aan, geen probleem...

Nou kom ik net weer thuis, en ja dan ben ik moe! Maar dat is de arbeid, wij willen dat jullie lekkere chocolade eten, en geen stukken ijzer! Die waren wij weer kwijt, weer een bak aan ijzergruis op de machine, dus weer een ton of 15 wat niet geleverd mag worden aan de klant...

Start de pc op, Google doet het... Duck en Fun niet?? Moet ik nou echt de meterkast in met een ouwe laptop? 

Even de stroom er weer af dus, pc opnieuw opstarten, en ja hoor ik kan weer klagen hier.

 
Ahaaaaaaaa die chocolade die ontbrak laatst bijde levering van de nexbox waar ik gisteren in het begin nog geen chocola van kon maken

 
want blijkbaar is er geen enkele snelheidswinst te behalen,
Jawel, maar je spreekt dan over milliseconden. :)

Het is natuurlijk wel erg handig als je regelmatig problemen hebt met routers en/of switches etc.. Als je dan statische ip adressen hebt, dan blijft dat wat beter bereikbaar onderling.

En zoals je zelf al aangaf, het geeft meer orde. Je moet alleen goed opletten dat je geen dubbele ip's of namen gaat uitdelen, maar met een goede administratie is dat geen probleem.

Net zoals ik al zei, ben je er met dynamische ip adressen sneller achter als iets niet optimaal werkt in je netwerk. Dat is bij jou dus het geval want als mijn NAS uitgestaan heeft (of welk ander device dan ook wat ik kan "zien" op 't netwerk) en ik ga in mijn netwerkomgeving kijken nadat ie opgestart is, komt ie vanzelf tevoorschijn en snel ook, hier hoeft niets vernieuwd te worden.

Statisch kan dan helpen, hoeft niet. Heb ook al meegemaakt dat statische ingestelde apparatuur zich niet gaat aanmelden of niet zichtbaar wordt. In de meeste gevallen echter wel.

Maar goed het gaat uiteindelijk om de standaardgateway die moeilijk doet bij Freggel1.
Dat is nog niet zeker, dat kan een mogelijke oorzaak zijn, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn. Juist daarom is het handig als hij even die tip uitvoert wat ik hem aangaf, zodat hij kan bepalen waar precies die verbinding verloren wordt en wie de veroorzaker is.

Je kunt op die manier in elk geval een aantal zaken eenvoudig uitsluiten.

@Freggel1:

Tja, dan ga ik op mijn bek.
Troost je, dat gebeurt mij ook met enige regelmaat. Kwestie van even toegeven dat je wat gemist hebt. Daar is niets mis me, we worden allemaal wat ouder. :)

En ja je moet echt even de meterkast in. Dat is echt de enige 100% correcte manier om te kunnen bepalen of het euvel wel of niet aan het modem ligt. Maar dat hoeft natuurlijk niet midden in de nacht. :)

Start de pc op, Google doet het... Duck en Fun niet??
Dan heb je vermoedelijk Google als startpagina ingesteld? Of je opent hem erg vaak. Hoe dan ook wordt deze bij jou vanuit de cache geladen, daarom lijkt het er op dat Google het doet. Maar zoek maar eens iets, dan zul je zien dat hij het ook niet doet, net zo min als Duck en Fun het zullen doen op zo'n moment.

Zonde van de chocolade, anders had je die onder ons kunnen verdelen. :biggrin:

 
Ik heb onlangs Google Chrome geheel verwijdert maar Google ook als startpagina want als je dan via een snelkoppeling een andere website wilde openen duurt het eeuwig voordat je er ook komt want hoe Google je tegenwoordig omleidt dat is echt niet meer te volgen. Gewoon met een blanco pagina starten en dat gaat aanzienlijk sneller.

@Freggel1, de oplossing van BT is vrij logisch om met de Laptop naar de meterkast te gaan. Ik zou daar een nachtje doorbrengen en de wekker om het uur laten afgaan om te kijken of er nog een internet verbinding is, adequaat monitoren noemen ze dat. :)

Maar even serieus, er zullen toch wel utilities bestaan waar je middels een log de historie van een netwerkverbinding kan uitlezen? In Windows Pro zit zoiets al ingebouwd onder computerbeheer waar je logs van gebeurtenissen, fouten en waarschuwingen kan terugvinden maar of dat ook zo is met de Windows 10 home versies durf ik niet te zeggen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan