Uitrichten schotel op 19,2 en 23,5

Whity

New Member
Lid sinds
1 dec 2010
Berichten
41
Waarderingsscore
1
Punten
8
Leeftijd
63
Locatie
Enter
Laatst een schotel[60cm Triax] uitgericht op 19,2 en 23,5 in combinatie met een DM500 HD V2.

Signaalsterkte op 23,5 nu 78% en 19,2 nu 82%, maar op sommige zenders komen er af en toe blokken onder in beeld.

Ik heb alles geprobeerd om meer signaal te krijgen maar, dit is het maximale wat ik kan krijgen.

mijn vraag is kan ik geen 90cm schotel gebruiken om meer signaal te krijgen?

 
Hallo Whity en welkom op Satellite Fun.

De signaalsterkte ziet er zeer goed uit, maar als je blokken in beeld krijgt wijst dat toch op ontvangst problemen.

Normaliter heb je signaalsterkte en signaalkwaliteit en het is de signaalkwaliteit die bepaald of je echt goed signaal hebt, die moet dus zo hoog mogelijk zijn.

Verder kan een wat slechte ontvangst o.a. ook nog liggen aan bijv. roest of aanslag in pluggen of slechte bekabeling.

Met een 90cm schotel moet je een sterker signaal kunnen krijgen. Met 60cm zou het echter ook geen probleem moeten zijn om blokvrij beeld te krijgen als je vrij zicht hebt.

Je mag best wat signaalsterkte inleveren, als je daarmee een betere signaalkwaliteit krijgt. Gebruik een goede meter en beweeg miniem bij het afstellen want een millimeter kan al veel verschil uit maken.

 
Ja maar, hij heeft het op een paar zenders terwijl hij signaal genoeg heeft. Ik denk dat er wat anders speelt, want op mijn eigen DM8000 hebben een paar Duitse zenders dat ook terwijl de signaalsterkte 95% is.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja 95% is leuk, maar wat ik vroeg is de signaalkwaliteit? Want daar gaat het om. De signaalsterkte is minder belangrijk.

Verder is het van belang de nieuwste zenderlijst te gebruiken. Alhoewel ook dat niet altijd correct hoeft te zijn. Ik heb laatst in een DM800 de laatste 19 en 23 oost lijst van Hans geplaatst en meteen al ARD HD bleek totaal niet te werken.

Blokvorming wijst echter in het algemeen op te weinig signaalkwaliteit (dus niet sterkte), slechte bekabeling, roest in een plug (corrosievorming) of vocht in de kabel.

Welke Duitse zenders gaat het hier om? Dan kan ik eens kijken of wij er hier ook problemen mee hebben.

 
Het gaat om de deze, Sky HD zenders.

SNR: 15,53 dB

AGC: 16%

 
AGC zeggen ze van dat dit niet belangrijk is, kan schijnbaar per ontvanger verschillen. De SNR is inderdaad mooi genoeg, die is bij ons nog iets minder (zo rond de 13,5 a 14 dB) dus dat is goed.

De AGC zit bij ons boven de 70% op de ET9000 maar men schrijft dus dat die AGC niets uit maakt.

Als de schotel dus goed genoeg is afgesteld lijkt het me toch een hardware probleem. Alleen is het dan vreemd dat het alleen op die Sky zenders zich voor doet.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan