Chinese routers?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Vandaag had ik het met een collega van mij over een router, eentje met een stuk of 8 antennes die hier in NL ruim €400,- kosten, maar bij Ali een kleine €60?

Nou zei hij dat die dingen uit China goed zijn want routers die wij hier hebben zijn begrenst op afstand, en die uit China niet. 

Is dit een waar verhaal of niet, en zoja kunnen wij hier iets met soortgelijke routers? Of mag dit niet? :biggrin:

Een voorbeeld uit Wikipedia:

Wi-Fi-apparatuur valt binnen de EU onder de CEPT-regeling voor Short Range Devices. De voorwaarden voor licentievrij gebruik stellen beperkingen aan het uitgezonden vermogen (in Nederland[bron?] anno 2015: 100 mW e.i.r.p. ("equivalent isotropic[ally radiated power") voor de 2,4GHz-band, 200 mW e.i.r.p. voor de banden van 5,1-5,3 GHz en 1 W e.i.r.p. voor de banden van 5,4-5,7 GHz).[6]
In sommige landen is 500 mW toegestaan. Er zijn daarom ook wifi-apparaatjes te koop van 500 mW, waarbij men soms een bereik claimt van 1000 meter. Met speciale richtantennes is met 100 mW een afstand van 500 meter te overbruggen.
 
De routers wat hier 400 euro kosten haal je gegarandeerd niet uit China voor rond de 60 euro. Misschien wel routers die er grotendeels op lijken en ook 8 antennes hebben, alhoewel ik me afvraag wat het voordeel daarvan is.

Uit m'n radio tijd weet ik namelijk dat de afmeting van de antenne veel belangrijker is dan de hoeveelheid antennes. Wij haalden met 1 perfect afgemeten dipool op een paaltje achter een flat een nog groter bereik dan een Belgische radiozender met 4 dipolen op een hoge mast.

Kan me dan ook niet voorstellen dat 8 antennes iets aparts gaan doen. Twee of 3 misschien nog wel, om in een bepaalde richting nog iets meer bereik te krijgen.

Mag dat soort Chinese routers? Niet als ze niet aan de CE voorwaarden voldoen. Vaak zit er op dat Chinese spul wel een CE sticker maar is die nep of nagemaakt.

Je kunt dus wel iets met dergelijke routers, maar er is ook kans dat er mensen in de buurt last van krijgen, storingen op hun wifi signalen etc. en dat is voor de buren natuurlijk niet leuk. Of men zich daar druk over wenst te maken is ieders vrije keuze.

Persoonlijk zie ik het nut er niet van in. Met de huidige wifi heb ik zelf bijv. bereik door het hele huis en de tuin en de stoep tot halverwege de straat, wat wil men nog meer? ;)

 
Ik was meer benieuwd of dat het mocht hier in Nederland, en ben eigenlijk benieuwd naar het bereik.

 
Het bereik is heeft niets te maken met de hoeveelheid antennes, maar met het uitgangsvermogen.

100mW = 20db wat in nl het maximum is zonder vergunning

200mW = 23db en hier heb je aak een vergunning voor nodig

om te onthouden iedere 10db is een factor 10 hoger

0 db is 1mW

10db = 10mW

20db  = 100mW

Enz.

Stel dat je huidige Wi-Fi door de muren heen nog slechts 10mW heeft.

Dan ziou je nieuwe router in plaats  van 100mW een vermogen moeten kunnen leveren van 1000mW of 30db en dat wordt een flinke braadpan.

In de usa is 200mw toegestaan.

Sommige routers kun je op krikken naar die 200 mW

 
Boets dat is toch een ordinaire router gedefinieerd als accesspoint

Nadeel is weer die tering kabel door heel je huis.

Ieder e keer als ik het tv meubel van de muur trek krijg ik een hart verzakking. Zoveel snoeren poweradapters netwerkkabels hdmi kabels

Tering

Ik gebruik een engenius 9500 wel een oudje maar genoeg voor 2.4 ghz als repeater eentje met  3 antennes en niet zon aldi prul ding met ingebouwde antenne geintegreerd op de print of een stukje snoer van 6cm

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klopt, maar in dit geval lag die kabel er toch al. was de kabel naar de computer op mijn werkkamer. (alle computers hier hangen overigens aan de kabel). Kabel in het wifipunt gestoken en van het wifipunt (heeft 4 lan poorten) kabeltje getrokken naar de computer. Nu overal probleemloos internet in en rond het huis + weer 3 extra lan poorten tot mijn beschikking. Was voor mij de ideale oplossing.

B.

 
Ik was meer benieuwd of dat het mocht hier in Nederland
Dat heb ik toch zojuist uitgebreid beschreven? Nee mag niet en CE norm etc.?

 
Ach het is het proberen altijd waard, hooguit staat hermandad binnen no time voor de deur en neemt alles in beslag wat ook maar iets met electronica te maken heeft. Dus alle pc's , tv, router modem extenders multimediaplayer, nasboxen externe harde schijven alle playboys en noem maar op .

Plus een uitnodiging voor de dreigende rechter. En een taakstraf dus ook een strafblad.

 
Ja die CE norm, pffttt, ik maak het op mijn werk ook steeds meer mee, 1 deur open, en alles valt uit, of je kunt niet beginnen...

Het is idd een beetje wat Matrix zegt, en ik moet oppassen wat ik nu zeg, want we hebben het weer over draadloos, ik wil het gewoon eens proberen een router van bijvoorbeeld 500mW. 

Kabels liggen hier ook wel, maar Freggeltje moet iets te doen hebben.

 
oh, ik heb nog wel een stukje tuin dat omgespit moet worden, dus als je wat te doen wilt hebben? hahahahaha  :eek:

B.

 
Ja proberen kan altijd, je vroeg of het mocht en daar heb je dus antwoord op gehad, "nee tenzij". Maar als je het wilt proberen, waarom niet?

Er is zoveel wat niet mag en wat men toch doet of probeert.

Zo zijn er ook nog wel genoeg mensen te vinden met bijv. een 2 meter "bakkie" terwijl ze geen licentie hebben etc., who cares. :biggrin:

En anders Boets helpen! :)

 
Zelf ben ik nogal weg van Xiaomi produkten die hebben ook routers de laatste heeft 4 antenne's er kan gewoon OpenWrt software op uiteraard staat er standaard Chinese soft op dus als je iets van plan bent doe er een beetje moeite voor voordat je tot koop overgaat.

Wat ik er van gelezen heb op Tweakers zijn het prima routers of ze aan de regels hier voldoen geen idee en nog minder of het voor jou iets is.

Google eens op zo'n ding ik zie ze voor 22-25 euro

 
Phuu... 22 of 25 euro is echt geen geld voor zo'n ding als er ook nog eens OpenWrt op kan, het wordt hoe langer hoe interessanter. :)

 
aart44 zei:
Zelf ben ik nogal weg van Xiaomi produkten
Kijk zo hebben we iets om naar te zoeken, want wat ik eigenlijk wil proberen is of ik mijn netwerk op mijn werk kan zien, en wellicht inloggen, want vogelvlucht van de Freggelgrot naar de Kwattafabriek is het volgens mij hooguit een 500 meter.

En Boets, nee de turbowifi ga ik niet doen want dan staat er op het dak daar iets wat men weer gevonden krijgt, en dat spitten doe je maar lekker zelf, moet hier ook nog gebeuren. ;) 

 
Toevallig stuit ik op een oud revieuw uit 2015 van Xiaomi routers op Tweakers je kunt die nalezen en kijk naar de reacties van mensen die zo'n ding hebben.

Zelf heb ik me er niet in verdiept maar dit gaat over het oude model met twee antenne's maar er staat alles in ook hoe openwrt er op moet,

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1638421

 
Heel interessant. De review is inderdaad van 2015, maar de comments gaan door tot vooralsnog december afgelopen jaar (LoL, vorige maand dus) en daar staan best nog een aantal interessante tips in vermeld.

Goed gevonden Aart! Bedankt voor de link! (Y)

 
Yep over het algemeen maakt Xiaomi goede produkten voor een redelijke prijs eigenlijk alleen voor de Chinese markt je zult aan die produkten nooit een EU stekker vinden moet je een verloopplug of zoiets nemen.

Omdat ik in het verleden van die routers had gelezen en stond me dat bij dat die hier ook prima werken.

Zelf ben ik al aan mijn tweede xiaomi telefoon toe heb er ook een powerbank en pistons van en verschillende keren voor familie oortjes besteld kenners zeggen prima geluid zelf hoor ik dat niet zo precies.

Voor die routers zie ik verschillende prijzen er zit volgens mij ook verschil in je hebt router 3 en ook 3c die zijn beide met 4 antenne's verschil in specs heb ik nog niet bekeken.

 
Ik heb toch eens een accespoint besteld die een bereik heeft van 2 kilometer, en 1000mw is.

 
Geloeiende. Nu weet ik wel dat de Chinezen nog wel eens willen overdrijven met hun specs. 2 km zal in open gebied zijn misschien.

Maar laat staan dat er nog slechts 300 of zelfs 100 meter van over blijft, dat is dan nog steeds behoorlijk groot.

Dat zou me ook niet verbazen met dat vermogen. 1000 mw is 1 watt. Da's best veel.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan