Wat/wie was jou eerste....

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
We beginnen met wat was jou eerste brommer.

Ik had als eerste brommer een Yamaha f5b

FS1.jpg


met daaronder een uitgehoonde cilinder, en een 17 mm carberateur, andere tandwielen en een smalle blauwe tank met een wit zadel daarchter, met zowaar een 100cc uitlaat, topsnelheid plat op mijn buik, windaf 75 km per uur...

Een groter achterlicht en een stuur wat breder was dan dat mocht.

Als ik goed ga zoeken bij mijn ouders dan zal er ergens wel een foto zijn van dat ding.

 
Hee leuk onderwerp, zal eens wat herinneringen opschrijven.

Ach die F5B die was best wel een leuke brommer als eerste brommer inderdaad.

Eerlijk gezegd weet ik echt niet meer wat mijn eerste brommer was. Volgens mij een Kreidler Florett uit 1971 of nog ouder. Maar zo zag hij er uit, met 3 handversnellingen.

https://s1.postimg.org/1hz31o5ipb/kreidler.jpg]Kreidler Florett[/img]

Maar of dat echt de eerste was weet ik niet zeker, heb ook nog een Puch Tomos gehad met 3 voetversnellingen en ook nog lang op een Vespa Ciao gereden die ik gevonden had en na een jaar dus mijn eigendom was.

Het langste had ik een Zündap GS of GTS 50 gehad die erg op de KS50 liep. Geen enkele daarvan was opgevoerd.

Een van mijn laatste maar meest favoriete brommers in die tijd was een Yamaha RD 50 met monoshock vering. En ik heb echt even moeten zoeken om daar een foto van te vinden met die monoshock. En sterwielen had hij ook, zoals deze alleen de mijne was wit.

https://s1.postimg.org/14uxhbpban/yamaha.jpg]Yamaha RD 50[/img]

Deze was wel opgevoerd, niet veel aan gedaan, alleen een 50cc snelcylinder en een hoge druk kop en toen liep ie 70 en dat was me wel genoeg. Alleen in de hoge toeren dus je hoorde het niet dat hij opgevoerd was als je er rustig mee reed.

Het fijne van de monoshock was dat deze dus heel erg comfortabel was.

Uiteindelijk heb ik hem verkocht omdat elk half jaar het achter tandwiel vervangen moest worden. Vervelend werkje en werd kostbaar. Vermoedelijk door het opvoeren sleet de binnenkant van het tandwiel weg zodat er geen grip meer was en dan kwam je niet meer vooruit.

Daarna geen brommer meer gehad, wel nog een scooter een aantal jaren geleden.

Verleden maand echter een snorbrommertje van m'n zus gekregen. Dacht dat het een heel oud ding was maar dat was een vergissing mijnerzijds het is "slechts" 15 jaar oud.

Het merk is mij echter zeer onbekend. Sommige maatschappijen wilden dat ook niet verzekeren. Online kreeg je dan de melding "dit merk verzekeren wij niet" best grappig.

Het gaat om een Ramzey Comfort. Krijg er zo vlug geen goede foto van gevonden. Die wat ik vind lijken er niet op.

Anyway, best een grappig ding, staat in de tuin als reserve, meer lawaai dan snelheid want harder dan 30 gaat ie echt niet, maar wel leuk!:biggrin:

 
Ik had gehoopt dat er meer in zouden haken bij dit onderwerp, is toch een stukje nostalgie.

Laat ik dan maar de volgende zijn, want ik heb maar 1 brommer gehad, dus ik ga er geen lang uitgebreid verhaal over schrijven... ( kan het wel, maar die stunts hebben wij allemaal uitgehaald, toch? )

Mijn eerste auto, een Opel kadett city 1200 SR, met voor toen uitgebreide luxe, koplampen met wissertjes er op, en in de middenconsole metertjes die het oliepeil en dergelijke meten.

7 jaar jong bij aanschaf, en kostte toen 3500,- keiharde guldens, deuren en spatborden zo rot als de stront, bij een regenbui emmers water in de auto.

Daarna mijn eerste Opel Ascona b, bj 1978, ook 7 jaar, en in guldens 7.000,-,  altijd lekker mee gereden, en toen ik hem inruilde voor mijn eerste e-Kadett was de Ascona helemaal omgebouwd naar het bekende 200 model.

De E-Kadett 3 jaar met plezier gereden, en verkocht aan een oom van mij omdat ik centjes nodig had, freggeltje ging samenwonen, de volgende was een inruiler van mijn oom, een D-Kaddet, niet kapot te krijgen, maar toch ingeruild voor een Kever met een heuse Porsche uitbouw, kreng rammelende langs alle kanten, maar ik had er wel bekijks mee...

Na de Kever een Ford Capri, 2300 V6... Laat maar....,

hartstikke rot, en de rook onder kap als de meter in de buurt van de 200 kwam....

Daarna, een escort.... die rap ingeruild werd voor weer een Ascona 2.0 met een omega motor, ohnee ik rijdt auto, geen vliegtuig, dus deze is geëindigd tegen een harde paal waar bovenin een lamp zit...

Toen een Omga, lekkere en een fijne auto die weer ingeruild is voor een Vectra station, veel jaren plezier van gehad, en toen mijn eerste zafira, 8 jaar mee gereden, en nu zit ik aan mijn tweede Zafira, 5 jaar jong, dus over een jaar of tich reageer ik weer op dit onderwerp......Mits ik binnenkort een ouw cabriotje koop. :biggrin:

En ohja, bij twijfel om te reageren, we hebben het over oude fietsen en auto's, niet over de tieten die we vroeger vast gehad hebben!!!

Want die

doen jullie thuis maar!!! :sex:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oef maar auto's zijn geen brommers he. Het is weekend dus misschien haken er nog wel mensen in, gun ze even de tijd. :)

Mijn eerste auto was een Mazda 1300 4-deurs, een groene uit 1976. Had m'n moeder nieuw gekocht en daarna heeft mijn jongste zus hem nog een tijdje gehad en heb ik hem overgekocht voor (volgens mij) 1500 gulden in.... weet ik niet meer eerlijk gezegd. Volgens mij in 1983.

Maar oude brommers is toch een leuker iets.

 
nou vooruit dan  :aanbid:

brommers 1e zundapp hai 70 cc snel 2e zundap cs50 eerste met accu van zundapp ook uit eindelijk met 70cc snel.

auto's.. teveel denk ik lol

 
Eerste met accu van Zundapp? Dat was dan ook de eerste van Zundapp met elektrische start of niet?

 
dat dan helaas weer niet gewoon kick start

de lampen en knipperlichten konden werken zonder dat het blok liep.

nu hebben we het over eind jaren 80 dus die cs zou van begin 80 geweest zijn.

 
Hmmmz... Wanneer zijn ze eigenlijk begonnen accu's in brommers te zetten?

Begin er nu aan te twijfelen of er in die RD nu ook een accu zat of niet, is ook al weer zo lang geleden. :)

 
Ben hek slecht in het onthouden van typenummers , verdiepte mij nooit als het ijzer maar vooruit kwam.

Het begin,

Natuurlijk een solex zon ding waar je de stinkmotor op het voorwiel drukte en hoppa rijden met 1liter gemengde brandstof.

Na 1 jaar nieuwe banden en in de winter , ja destijds hadden we iedere winter sneeuw, toch op de fiets

 
2e brommer was een Batavus met de tank schuin naar beneden blauw.

Een hele vooruitgang ivm solex.

Daarna reeds 18 een zundapp met platliggende tank grijs waarmee ik naar de hts in eindhoven tufde. Tilburg oisterwijk boxtel best en uiteindelijk eindhoven totaal 40km.

In iets meer dan een uur , dus sleutelen een kleiner tandwiel voor en een zwaardere ketting was het eenvoudigste opvoer set. Optrekken was minder maar in 45 minuten in eindhoven

Ging een half jaar goed totdat ik op de terugweg bij best plotseling alleen maar geratel hoordecen geen streep vooruit kwam.

Je raadt het al voortandwiel was een voorwiel geworden alle tanden versleten,

En dan is 30km lopen met brommer aan de hand.

Klaar met brommers moest militaire dienst in na opleiding .

Jaaaaaaaaaren later omdat ik autoloos voorstander ben , een 2e hands scooter gekocht

Type ben ik vergeten maar na 4 jaar helm aan de wilgen gehangen, en overgestapt naar een puch ntt 68km/u dus lekker vlot . Toen waren er nog geen rollerbanken. Maar na introductie van die controles terug gezet naar 50km.

Tijd voor een grote beurt na 6 jaar , speling in achterwiel , rem vloeistof was eruitgespoten (reden voor beurt) banden op kosten ca 750€ , dus over stag en voor een snorscooter kymco super 8 ingeruild na twee aanvaringen met de grond erg pijnlijk knieen zwaar geschaafd , gekneuzde ribben ja welke idioot remt er in een bocht met los zand met de hydaulische schijfrem , ik dus en klabats ter aarde.

2e ongeluk zat met voet klem tussen onderkant scooter en een parkeerstootband , gevolg grote teen was dubbel geslaan en na een half jaar pijn gehad te hebben door de scanner, bleek kraakbeen bij 1e kootje weggeslaan te zijn en herstelt zich niet meer.

Het was of opereren en de twee botjes aan elkaar schroeven met daarna speciale aangepaste schoenen met stijve zool.

Of zo laten en vergroeien maar ook aangepaste schoenen.

Koos voor het laatste, 10 paar schoenen uitgeprobeerd maar alle zeer pijnlijk knel probleem. Heb nu hoge schoenen bever bergschoenen wijd model klasse A en dat gaat goed kan weer 5km stevig wandelen zonder probleem , maar dat is ook de limiet verder wordt pijnlijk.

Maar goed kymco (4 takt) reed 42km omdat de begrenzer eruit gehaald was (draad doorgeknipt)

Draad verbonden en nu precies 25km/u hard genoeg voor stadse boodschappen.

Overweeg nu om een electrische snor te kopen lettend op milieu.

Zo dat was mijn bromhistorie.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oké ik zal ook even doorgaan over mijn brommert....

Bij zat er nog geen accu in de yamaha, en als ik het nog goed weet dan was deze van 1977. Zal bij mijn ouwelui nog eens in de fotoalbums gaan snuffelen voor een foto uit die tijd.

Toen ik brommer mocht gaan rijden had een neef van mij deze te koop staan, voor 900 gulden.

Ik was in die tijd al vanaf mijn 16 jaar aan het werken, met een leercontract in de bakkerij waar ik mijn vak als brood-banketbakker heb mogen leren.

Pa reed er met mij naartoe in zijn knalgele Renault 12 TS, eerst even kijken en een proefritje maken op de brommer van neef Jos.

Helemaal blinkend met zoveel mogelijk chromen onderdelen, en een expansie uitlaat, extra breed stuur, en ga maar door.

De eerste keer dat ik op dit ding ging zitten, hartstikke blij natuurlijk, maar dat was binnen 5 seconden over, ik had nog nooit op een brommer gereden, we woonden midden in het dorp, met "Oom agent" een paar huizen verderop, de rat....

Kickstart, koppeling, eerste versnelling, en laat maar komen die koppeling, en geef maar een beetje gas...

Ikke met mijn gat achterover van het zadel, brommer verticaal ipv horizontaal. Uhh, hoe hard loopt dat ding??? 95!!!

Jos voer dat ding een beetje terug, dan wil ik hem wel, dat gedaan, en 3 jaar rondjes gereden in Zundert en omstreken, totdat ik mijn rijbewijs had.

Maar daar mag ik van BT nog niet over praten, heb ze wel allemaal behalve het motorrijbewijs, maar dat gaan we nog eens halen dat laatste open plekkie op het kaartje. :biggrin: 

Nu weer verder met de zoektocht naar een oud autootje, want hier mag hopelijk de jongste samen met dun oudste over de Zundertse straten gaan crossen en dat gaan we niet doen in mijn eigen heilige koe!

 
Maar daar mag ik van BT nog niet over praten,
Mag wel maar in de brommer topic lijkt me dat niet on-topic. :biggrin: Daarnaast hebben een aantal van ons zoveel auto's gehad dat je daar wel een topic over vol kan lullen, weet niet of dat nu wel zo leuk is.

Brommers zijn toch meer vintage en leukere herinneringen lijkt me.

Overigens die bromfietsen... nu The Matrix het zegt... heb ook nog zo'n Solex ding gehad, goh wat was dat lachen. Maar om je zolang mee uit te helpen, zeker als je het gratis krijgt, is natuurlijk dan wel leuk.

Toch was dat Puch model met dat hoge stuur nog het leukst, die leek dus op zo'n Tomos.

En dat van die tandwielen The Matrix, was precies dus waarom m'n Yamaha RD op een gegeven moment verkocht werd, was het zat met dat uitgesleten achter tandwiel.

Het aparte is dat ik niet overweg kan met die scooters. Met de Zundapp was alles makkelijk, met de RD ook nog wel, maar die scooters. Hmmz... lijkt wel maar steeds al die kappen wegbouwen etc. nee. Erg leuk om op te rijden maar niet om aan te werken. :)

 
BT, dan heb je toch het starttopic niet goed begrepen. ;)

We Zouden beginnen, met wat was jou eerste...

In dit geval de brommer, maar als iedereen daar genoeg over verteld heeft gaan we door over onze eerste "vlam" :sex: 

Ik weet het, ik moet nog een foto opzoeken waar ik op mijn eerste, en enkele brommer zit, ik heb wel ergens anders op gereden maar nooit een andere  gehad.

Ik had mijn kop gewoon op autorijden staan...

 
Je hebt gelijk, wat was jouw eerste. Maar de eerste brommer en auto hebben we al genoemd, dus what's next? :biggrin:

Vlam? LoL. Phew... ik had er 5 dus da's een beetje moeilijk, maar vlam... een mooie blonde van in de buurt, toen was ik... ja hoe oud was ik toen, denk 10 of 11 jaar? :biggrin:

Heb ik geen foto van. Van het echt serieuzere werkt op latere leeftijd heb ik geen foto's volgens mij, of ergens in oude albums. Ga ik niet meer opzoeken.

Next? Mijn eerste computer? ;)

 
Mijn eerste sateliet ontvanger was een Topfield CI3000.

Maar mijn allereerste Dreambox was een echte 2de hands DM7000. Het verhaal hierachter is te zot voor woorden want ik ging deze box ophalen in België en kwam er halverwege achter dat ik het adres vergeten was. Gelukkig was grote vriend Freggel mee. Hoe we ooit de box hebben gevonden is mijn nog een raadsel maar ik heb echt een DM7000 opgehaald in België zonder dat ik het adres wist en ik heb hem nog steeds! :grin:

 
Een Topfield? Kwam jij pas zo laat kijken Nummer10? Helaas weet ik 't merk van mijn eerste ontvanger niet meer, dat was een analoog ding wat wel videocrypt kon decoderen, terwijl anderen toen met een Amstrad keken.

Daarmee kon ik fijn Sky en ook Canal Digitaal (heette toen anders) kijken op 1 west.

De eerste digitale ontvanger... phuuu... denk denk... een Nokia Mediamaster 9500 kort daarna omgeruild voor een Nokia Mediamaster 9600. De eerste Dreambox was hier ook een 7000 (wel pas toen ie redelijk stabiel was), voorafgegaan door de moeder van alle Linux ontvangers, een Nokia Dbox2 met Neutrino als besturingssysteem. Alleen Sagem en Philips maakten deze ontvangers toen ook in opdracht van Premiere. Mooi stukje geschiedenis.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan