Vraagje over probleem bij gebruik sat finder

Luppie

New Member
Lid sinds
13 nov 2017
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
0
Goedemiddag Forum,

Mijn naam is Hans en ik woon al heel wat jaren in het buitenland waar ik altijd met veel plezier naar de NL televisie heb kunnen kijken via de satelliet. Helaas is de afgelopen dagen het signaal opeens helemaal verdwenen, dus ik naar buiten om de LNB, schotel en kabels te controleren. Niks gevonden, dus leek het me handig om eens met de satfinder (simpel apparaatje van internet) te checken of de schotel nog wel goed stond.

Wat me daarbij opviel is dat de satfinder dan wel spanning krijgt van de ontvanger (Canal Digitaal MZ 101), want er komt een balkje met 0% in het venster, maar uitgaat als ik hem op de LNB aansluit (monobloc 23 mm 4.3 graden). Haal ik hem weer van de LNB af, dan start de sat finder weer en toont weer het balkje met 0%.

Eerst dacht ik dat dan misschien de LNB kapot is, maar als ik een andere LNB gebruik gebeurt hetzelfde, dwz de satfinder gaat uit als je hem op de LNB aansluit en weer aan als hij van de LNB afgaat.

Waar zou dit door kunnen komen? Kan er misschien onvoldoende spanning door de ontvanger geleverd worden (heb ergens iets gelezen over externe voeding te zwak bij bepaalde ontvangers), waardoor de LNB er niks mee kan? Of is er een andere reden voor dit probleem?

Hartelijk bedankt voor het lezen en meedenken!

 
Goedemiddag en welkom op Satellite Fun!

Er zijn enkele oorzaken die jouw probleem zouden kunnen verklaren, die zijn echter niet prettig.

Inderdaad kan het zijn dat de ontvanger onvoldoende spanning levert. Als dat het geval is zou dat ook verklaren waarom je geen signaal meer krijgt.

Het kan echter ook zijn dat zich er vocht in de kabels en/of pluggen bevindt waardoor er kortsluiting kan ontstaan.

Een andere mogelijkheid is dat het tunerblik van je ontvanger het begeven heeft.

Ik weet niet of het mogelijk is om bij kennissen/familie tijdelijk even een andere ontvanger te lenen en te kijken of daar wel alles goed mee werkt want dan kun je in 1x bepalen waar het probleem ligt.

 
Beste Black Tiger,

Hartelijk dank voor de snelle reactie. Vwb de kabels, ik heb dezelfde oefening gedaan met de kabel die binnen in huis ligt en van de ontvanger naar de muur gaat. Dan krijg ik hetzelfde probleem, dus de sat finder gaat aan bij aansluiten aan de ontvanger-kant en vervolgens uit als ik hem aan de andere kant op een losse LNB zet (heb de kop inmiddels van de schotel gehaald en nog twee reservekoppen). Ze kunnen dan natuurlijk geen signaal vangen, maar horen toch niet de satfinder uit te schakelen? Ik zal ook op zoek gaan naar kennissen hier ergens met een ontvanger en dat dan proberen.

Ik herinner me van de originele installatie twee jaar geleden dat de satfinder aangaat bij aansluiten aan de ontvanger en aan bleef staan na aankoppelen aan de LNB, maar dan op nul bleef staan totdat er een signaal binnen kwam. Dat hij nu uitgaat vind ik vreemd, maar ik weet niks van ontvanger techniek, dus misschien zit ik er helemaal naast.

Er staat ergens op een webpagina iets over een onvoldoende sterke externe stroom adapter voor een ander type ontvanger van Canal Digitaal, de M7 Sat801HD, maar ik weet dus niet of dat ook bij de 101 voor kan komen.

Groeten

 
maar horen toch niet de satfinder uit te schakelen?
Dat klopt, daarom ging mijn gedachte ook een beetje uit naar een soort van kortsluiting of wegvallen van spanning als er echt spanning gevraagd wordt, dus evt. tunerblik.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan welke satfinder dat je hebt, maar als het echt zo'n eenvoudige is die met ontvanger moet werken, dan is je gedachtengang over hoe het zou moeten werken correct.

V.w.b. het onvoldoende externe stroom bij de M7 zou ik zo vlug niet weten. Maar ik zou het al vreemd vinden als een ontvanger niet genoeg stroom zou kunnen leveren voor een simpele satfinder.

Misschien wel in een camper als men hem dan op 12v gebruikt misschien. Is me verder niets van bekend.

Maar persoonlijk werk ik persoonlijk ook zelden met Canal Digitaal ontvangers.

Wellicht weet een van de andere gebruikers hier er iets meer over.

 
Je opmerking over voltage is een goed punt: deze MZ 101 ontvanger draait dus -via een adapter - altijd op 12V. Het is dus geen 220V apparaat. En hij staat altijd aan, dus misschien is de adapter wat vermoeid.

Ik ga in ieder geval kijken of een andere ontvanger het wel doet.

 
Dan zou het ook nog de adapter kunnen zijn inderdaad. ;)

Ben benieuwd wat de andere ontvanger doet. Succes alvast!

 
Beste Forum,

Vandaag heb ik een nieuwe regelbare adapter gekocht en die met de juiste 12V spanning en 1.5A ampèrage op de ontvanger gezet. Alles werkt weer zoals het moet en de signaalsterkte is weer op 100%.

Het was dus duidelijk dat de originele adapter niet meer voldoende spanning of ampères leverde, waardoor de ontvanger niet meer met de LNB kon communiceren en geen signaal meer binnen kwam.

Dus voor andere gebruikers van 12V ontvangers (die continu aan staan), als er ontvangsproblemen zijn kan dit dus liggen aan een slecht functionerende voedingsadapter. In ons geval was dit al na 18 maanden gebruik.

Probleem is nu opgelost en dank aan Black Tiger voor het meedenken.

Groet, Hans.

 
Niet bepaald kwaliteit als het al na 18 maanden niet meer lekker werkt die adapter.

In elk geval fijn te horen dat het aan de adapter lag, ik wist in 't begin niet dat die ontvanger met een adapter werkte, dat zijn er namelijk niet zoveel. ;)

Veel kijkplezier en bedankt voor de terugkoppeling! (Y)

 
Helemaal niet vreemd dat externe adapters een beperkte levensduur hebben, vooral die uit China . Sommige worden zo warm en componenten die daar niet tegen kunnen zijn elcoos.

Sommige hebben een levens duur van krap een jaar bij 80 graden.

Long life elcoos zijn beter en werken tot 110 graden en gaan dus langer mee.

Tendens is de standaard elcoos te vervangen door tantaal condensatoren. Die gaan bijna nooit kapot.

Ook interne voedingen hebben veel bolle condensatoren een teken van sneuvelen.

En koop geen condensatoren uit China want die zijn echt slecht.

Toen ik nog werkzaam was als elektronisch ontwerper (44 jaar) heel wat ellende meegemaakt met klachten van klanten en service door die krengen.

Condensator van bv 12 volt nooit gebruiken boven 9 volt

Een 16v nooit hoger dan 12v etc.

Dat scheelt al heel veel.

Terug naar die adapters hoe warmer hoe kwetsbaarder.

Leg voor de grap maar eens op zo'n warme werkende adapter een doek.

Kijk dan wel eerst je brandverzekering polis na. Gegarandeerd vliegt die in de fik.

Ook  adapters nooit naast elkaar in een slof altijd een positie ertussen of een gewone stekker.

 
Een beperkte levensduur is inderdaad normaal, maar 18 maanden is krap. Je denkt dan toch eerder dat er Chinese adapters gebruikt zijn, terwijl je van een goedgekeurde C+ ontvanger toch wat meer kwaliteit mag verwachten.

Dat is wat ik ermee bedoelde. ;)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan